Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua mitä rasistista siinä on, että

Vierailija
29.07.2015 |

haluaisin oman maani perinteiden ja kulttuurin säilyvän täällä... Ihan niin kuin haluan muidenkin maiden perinteiden ja kulttuurin säilyvän muissa maissa! On ihanaa matkustella erilaisissa maissa ja tutustua eri maiden hienoihin kulttuureihin, ja ihastella maailman monimuotoisuutta. Minusta olisi todella surullista, jos jossain vaiheessa kaikki maat olisivat vain samaa monen kulttuurin yhteensulautumaa. Pelottaa, että maailma on menossa siihen suuntaan.

Olenko tällä ajatusmaailmallani rasisti? Toivoisin, että tähän ei vastattaisi epäasiallisesti, vaan haluan oikeita mielipiteitä ns. "suvaitsevaisilta" ihmisiltä, jotka kannattavat maahanmuuttoa. (Minäkin siis kyllä hyväksyn maahanmuuton, mutta en sellaisessa muodossa, että tänne muuttavat eivät halua ollenkaan sopeutua meidän kulttuuriimme.)

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:37"] [quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:34"] Miksi kouluissa ei sitten enää raikaa suvivirsi ? Tai possunlihaa ei ole pakko syödä vaikka ei olisi allerginen, Miksi mä en voi käyttää sanaa Neekeri niinkuin vielä 70-80 luvulla käytettiin, miksi meidän neekerinsuukot ei ole enää sen nimisiä, tai lakupatukasta poistui tumman lapsen kuva ? Oi näitä on monia :) [/quote] Niinpä: kuka keksi, että sana "neekeri" on loukkaava, ja opetti maahanmuuttajille että siitä pitää suuttua? 70-luvulla se oli normaali arvoneutraali sana, "nekru" oli sitten asia erikseen. [/quote]Miten niin "opetti maahanmuuttajille"? Neekeri on suomen kielen versio sanasta negro tai nigger ja vapaasti käännettynä se kuulostaa kenen tahansa maailmassa asuvan mustaihoisen korvaan "se paskakasa joka ei ole oikea ihminen vaan alempiarvoinen kuin minä, maailman tärkein ja ihanin, valkoihoinen ihminen". Senkö haluat sanoa? [/quote] No, kappas kummaa kun mustat (anteeksi, astetta tummemmat ihmiset, ettei minua nyt rasistiksi haukuttaisi) kutsuvat tosiaan sanoilla nigger tai nekru. Tätä käytetään jopa kavereiden kesken, ei toisten haukkumiseksi. Ainoat jotka sanasta neekeri, nigger, nekru mielensä ovat pahoittaneet ovat valkoiset mielensäpahoittajat.

[/quote]Niin. Mustat voivat leikkisästi sanoa toisiaan neekereiksi. Samoin kuin naisystävykset voivat leikillään sanoa: "Kato, mitä huora?" Mutta jos vieras mies sanoo naiselle "Kato, mitä huora", sillä ei ole ihan samaa sointia. Vai mitä?

Vierailija
22/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:25"]

Milloinkahan järjestetään mielenosoituksia kadulla ryöstetyksi tulleiden suomalaisvanhusten puolesta.

[/quote]

Sen kun järjestät, kunhan tarkoituksenasi ei ole leimata että jokin tietty etninen ryhmä olisi näistä kollektiivisesti vastuussa ja että sen takia olisi oikeutettua kohdistaa vihansa kanssaihmisiä kohtaan heidän ihonvärinsä tai uskontonsa takia, tai harjoittaa sen suuntaista internetvouhkaamista. Mitenkään ei ole multa suvaitsevaiselta pois jos vastustaa rikollisuutta tai puolustaa vanhuksia, go for it.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:25"]

Milloinkahan järjestetään mielenosoituksia kadulla ryöstetyksi tulleiden suomalaisvanhusten puolesta.

[/quote]

Sen kun järjestät, kunhan tarkoituksenasi ei ole leimata että jokin tietty etninen ryhmä olisi näistä kollektiivisesti vastuussa ja että sen takia olisi oikeutettua kohdistaa vihansa kanssaihmisiä kohtaan heidän ihonvärinsä tai uskontonsa takia, tai harjoittaa sen suuntaista internetvouhkaamista. Mitenkään ei ole multa suvaitsevaiselta pois jos vastustaa rikollisuutta tai puolustaa vanhuksia, go for it.
[/quote]Mikäs oli tiistain vihapäivä-konsertin teemana. Eipä muuta kuin persujen leimaaminen.

Vierailija
24/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niissä muissa maissa joissa on moninkertaisesti mamuja meihin verrattuna on ns. oman kulttuurin käynyt? Joko Ruotsista on juhannussalot hävitetty, vieläkö Fritz saa syödä bratwurstia? Amerikkalaista kulttuuria ei ilmeisesti voi olla enää olemassakaan ottaen huomioon vierasmaalaisten määrän.

Vierailija
25/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:19"]

Kuka vaatii suomalaisista tavoista ja perinteistä luopumista? Tämä tulee ihan vähän päästä esiin, mutta mä en oikein keksi yhtään esimerkkiä. Mitä suomalaisia tapoja, perinteitä ja kulttuurimuotoja on esitetty lopetettavaksi tai muutettavaksi ja kuka niitä ajaa?

[/quote]

Miksi kouluissa ei sitten enää raikaa suvivirsi ? Tai possunlihaa ei ole pakko syödä vaikka ei olisi allerginen, Miksi mä en voi käyttää sanaa Neekeri niinkuin vielä 70-80 luvulla käytettiin, miksi meidän neekerinsuukot ei ole enää sen nimisiä, tai lakupatukasta poistui tumman lapsen kuva ? Oi näitä on monia :)

[/quote]

Siis mä en tajua, kuka ulkomaalainen on vaatinut suvivirren poistamista kouluista? Linkitäpä tänne vaikka joku. Luulin että vapaa-ajattelijat siinä on olleet asialla. Ja kuka estää sua syömästä possua? Itse vegetaristina tosin soisin ettei possuja syötäisi tai muitakaan eläimiä mutta ei kai kukaan ole omaan kulttuuriinsa vedoten estänyt sua niitä syömästä? Koetko tosiaan että suomalainen kulttuuri on uhattuna sen takia ettei enää ole sosiaalisesti hyväksyttyä käyttää loukkaavaa nimitystä iholtaan erivärisistä ihmisistä tai käyttää rasistisen historian omaavia karikatyyrejä heistä karkkipapereissa - kas kun se nimitys ei suhun kohdistu niin sä et voi määritellä onko oikeus pitää sitä loukkaavana vai ei? Jos tämä on sinusta suomalaista kulttuuria tai sen uhkaamista niin johan ihmetyttää itseäni. Mulle 100% suomalaisena on itsestään selvää että ketään ei nimitetä n-sanalla ja olen niin suomalainen kuin olla ja voi ja se että käyttäydytään sivistyneesti ja toiset ihmiset huomioonottaen on itsestäänselvyys ja osa suomalaista kulttuuria. Ilmeisesti sulle meidän kulttuuri on se että saa olla just niin törttö kun on muista välittämättä ja käyttää halventavia nimityksiä kun itse huvittaa. Sellaisesta suomalaisuudesta mä oon ilomielin valmis luopumaan.

Vierailija
26/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:25"] Milloinkahan järjestetään mielenosoituksia kadulla ryöstetyksi tulleiden suomalaisvanhusten puolesta. [/quote] Sen kun järjestät, kunhan tarkoituksenasi ei ole leimata että jokin tietty etninen ryhmä olisi näistä kollektiivisesti vastuussa ja että sen takia olisi oikeutettua kohdistaa vihansa kanssaihmisiä kohtaan heidän ihonvärinsä tai uskontonsa takia, tai harjoittaa sen suuntaista internetvouhkaamista. Mitenkään ei ole multa suvaitsevaiselta pois jos vastustaa rikollisuutta tai puolustaa vanhuksia, go for it. [/quote]Mikäs oli tiistain vihapäivä-konsertin teemana. Eipä muuta kuin persujen leimaaminen.

[/quote]

Teemana oli kylläkin monikultturisuuden puolustaminen, ei persujen leimaaminen, mutta ihan miten vaan....

Vierailija
27/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:34"]

Miksi kouluissa ei sitten enää raikaa suvivirsi ? Tai possunlihaa ei ole pakko syödä vaikka ei olisi allerginen, Miksi mä en voi käyttää sanaa Neekeri niinkuin vielä 70-80 luvulla käytettiin, miksi meidän neekerinsuukot ei ole enää sen nimisiä, tai lakupatukasta poistui tumman lapsen kuva ? Oi näitä on monia :)

[/quote]

Niinpä: kuka keksi, että sana "neekeri" on loukkaava, ja opetti maahanmuuttajille että siitä pitää suuttua? 70-luvulla se oli normaali arvoneutraali sana, "nekru" oli sitten asia erikseen.

[/quote] No kuule mietipä sitä. Varmaan jormakin on joskus ollut asiallinen nimi, nykyisin harvempi sitä antaa lapselleen. Niin ne asiat ja niiden merkitykset muuttuvat. Sitäpaitsi n-sanaa ja sen englantilaista vastinetta, joka on peräisin espanjan mustaa tarkoittavasta sanasta on käytetty halventavassa merkityksessä jo satoja vuosia. Kuten myös vielä graavimpaa muotoa sanasta.

Vierailija
28/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:57"]

Miten niin "opetti maahanmuuttajille"? Neekeri on suomen kielen versio sanasta negro tai nigger ja vapaasti käännettynä se kuulostaa kenen tahansa maailmassa asuvan mustaihoisen korvaan "se paskakasa joka ei ole oikea ihminen vaan alempiarvoinen kuin minä, maailman tärkein ja ihanin, valkoihoinen ihminen". Senkö haluat sanoa?

[/quote]

"Negro" on maailmalla edelleen käytetty arvoneutraali sana. "Niggerin" vastine oli "nekru," josta toki sopi loukkaantua. Ja pidä paskakasasi, ei ihmisistä noin saa ajatella.

[/quote] Höpönpöpön, negro ei ole mikään arvoneutraali sana, ollut ainakaan satoihin vuosiin (=lue: sen jälkeen kun orjakauppa ja Afrikan ryöstö alkoivat) ja A. Ota pää pois sieltä perseestäsi.

Vierailija
29/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:18"]

Todella kunnioittavaa. =D Oikeasti kunnioittavaa olisi se, että kuuntelisit sitä ihmistä joka kertoo, että sana loukkaa.

[/quote]

En kunnioita sitä ihmistä, joka keksi ja opetti maahanmuuttajille, että tästä lähtien tuo sana loukkaa ja sen käyttäjä on rasistipaskakasa joka ei ole oikea ihminen vaan alempiarvoinen kuin minä, maailman tärkein ja ihanin, suvaitseinen ihminen.

Rasismi on asenteissa, ei sanoissa.

[/quote]

Ja jos et olisi asenteeltasi rasisti, et käyttäisi sanoja jotka loukkaavat ja halventavat. Ps. sä et määrittele saako nimityksestä loukkaantua sillä et ole n-sana-nimittelyn kohde etkä voi siis tietää, miltä sitä nimittelyä osakseen saavat joutuvat kokemaan.

Vierailija
30/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:30"]

Usko pois: sana loukkaa ihan sellaistakin tummaa ihmistä joka ei ole koskaan suomessa käynyt. Kokeile: mene Harlemiin, ala osoitella ihmisiä ja huuda "NEEKERI, NEEKERI"! Katsotaan kuinka kauan menee ennen kuin saat turpaasi. Sanan tajuaa taatusti vaikkei yhtään sanaa suomea osaisikaan.

[/quote]

Onko tuollainen sormella osoittelu ja huutelu sinusta normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä?

USA:ssa samankantaista sanaa "negro" käytetään valtion virallisissa lomakkeissa, ja espanjankielisissä maissa se on arkikieltä.

[/quote]

Nyt ei olla Espanjassa vaan Suomessa. Sitä paitsi USA:ssa käytetään termiä African American. Myös black on neutraalimpi sana. 

Vierailija
31/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOHHOIJAA. Ja mitähän hienoa suomalaisessa kulttuurissa on?

Vierailija
32/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:37"] [quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:34"] Miksi kouluissa ei sitten enää raikaa suvivirsi ? Tai possunlihaa ei ole pakko syödä vaikka ei olisi allerginen, Miksi mä en voi käyttää sanaa Neekeri niinkuin vielä 70-80 luvulla käytettiin, miksi meidän neekerinsuukot ei ole enää sen nimisiä, tai lakupatukasta poistui tumman lapsen kuva ? Oi näitä on monia :) [/quote] Niinpä: kuka keksi, että sana "neekeri" on loukkaava, ja opetti maahanmuuttajille että siitä pitää suuttua? 70-luvulla se oli normaali arvoneutraali sana, "nekru" oli sitten asia erikseen. [/quote]Miten niin "opetti maahanmuuttajille"? Neekeri on suomen kielen versio sanasta negro tai nigger ja vapaasti käännettynä se kuulostaa kenen tahansa maailmassa asuvan mustaihoisen korvaan "se paskakasa joka ei ole oikea ihminen vaan alempiarvoinen kuin minä, maailman tärkein ja ihanin, valkoihoinen ihminen". Senkö haluat sanoa? [/quote] No, kappas kummaa kun mustat (anteeksi, astetta tummemmat ihmiset, ettei minua nyt rasistiksi haukuttaisi) kutsuvat tosiaan sanoilla nigger tai nekru. Tätä käytetään jopa kavereiden kesken, ei toisten haukkumiseksi. Ainoat jotka sanasta neekeri, nigger, nekru mielensä ovat pahoittaneet ovat valkoiset mielensäpahoittajat.

[/quote]

Tiiätsä kun mä olin joskus sairaalassa mielenterveysongelmien takia nuorempana niin nimittelimme sairaalakaverini kanssa toisiamme hulluiksi ja pöpeiksi. Tämä oli toverillista naljailua ja yhteisen ahdistavan kokemuksen lievittämistä mustan huumorin keinoin. Samoin, tuttavapiirissäni on pari laihduttavaa ylipainoista, jotka naljaillen kutsuvat toisiaan läskeiksi toverillisessa mielessä. He eivät oikeasti tykkää siitä että heitä haukutaan läskeiksi. Koitapa ymmärtää mikä ero on siinä että sä meet laukomaan kommentteja, jotka loukkaa muita, ja siinä että ne loukatut käyttää tätä samaa sanaa keskenään. Sitä paitsi n-sanan käyttö esim. rap-musiikissa on kyseenalainen asia, joka loukkaa myös osaa tummaihoisista.

Vierailija
33/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai paikallista omaleimaisuutta menetetään jossain määrin ihmisten liikkuvuuden lisääntyessä, mutta ei sillä perusteella voi toimia kehityksen jarruna. Ajattele, miten hölmöltä kuulostaisi kieltää maansisäinen muuttoliike sillä perusteella, että paikallismurteet kärsivät. Näinhän nimittäin Suomessa on jo käynyt. "Puhtaiden murteiden" puhujia on enää todella vähän, ja vaikka kieli- ja kulttuurihistorian näkökulmasta tämä on kiistatta menetys, on yhteiskunnallisen kehityksen näkökulmasta liikkuvuuden myötä kuitenkin saavutettu paljon. Nyt sama ilmiö on käynnissä globaalisti.

Vierailija
34/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:19"]

Kuka vaatii suomalaisista tavoista ja perinteistä luopumista? Tämä tulee ihan vähän päästä esiin, mutta mä en oikein keksi yhtään esimerkkiä. Mitä suomalaisia tapoja, perinteitä ja kulttuurimuotoja on esitetty lopetettavaksi tai muutettavaksi ja kuka niitä ajaa?

[/quote]Eikös jossain ollut puhetta ainakin suvivirren esittämisen lopettamisesta?

[/quote]On ollut puhetta. Monet ateistiperheet toivoisivat kaiken tunnustuksellisuuden lopettamista kouluissa. Nykyään kuitenkin nämäkin taitavat ajatella suvivirttä enemmän kulttuurihistoriallisena jäänteenä kuin virtenä.
[/quote]

Suvivirsi-keskustelu ei ole missään vaiheessa ollut maahanmuuttokysymys. Suomalaiset uskonnottomat ottivat asian esille. On turha puhua enää nykyaikana luterilaisesta kirkosta ja sen perinteistä minään suomalaisuuden ominaispiirteenä. Helsingissä enää puolet lapsista liitetään kirkkoon, ja suuntaus on sama muissa suurissa kaupungeissa. Yhteiskunta maallistuu.

Vierailija
35/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 17:35"]

HOHHOIJAA. Ja mitähän hienoa suomalaisessa kulttuurissa on?

[/quote]

Paljonkin. Jos et sitä ymmärrä, et ymmärrä todennäköisesti mitään muutakaan. Onneksi Suomesta saa kuitenkin lentolippuja Paskastaniaan, voit muuttaa sinne ensi tilassa.

Vierailija
36/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän miten sallisit ulkomaalaisten Suomessa elää. Saako puhua omaa äidinkieltä? Saako pitää omalle kulttuurille tyypillisiä vaatteita? Haluat, että Suomessa säilyy suomalainen kulttuuri. Mitä käsität suomalaiseksi kulttuuriksi? Mitä suomalaisesta kulttuurista on uhattuna? Miten sitä uhataan? Kuka uhkaa?

Vierailija
37/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimainen kulttuurimme on jo nyt monen kulttuurin yhteensulautumaa ja paljon on pudonnut vuosisatojen varrella pois. Sitä sanotaan kulttuurievoluutioksi.

Vierailija
38/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en tajua miksi suvaitsemattomat ihmiset kuvittelevat suomalaisen kulttuurin olevan niin heikoissa kantimissa että se tuhoutuu kun tänne saapuu yksikin muuta kulttuuria edustava ihminen.

Vierailija
39/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole rasisti. Tosin mun mielestä Suomessa ei hirveesti kulttuuria ole. Verkkareissa kuljetaan ja katsotaan lätkää. No, ehkä se jonkun mielestä on kulttuuria.

En ole itsekkään rasisti, mutta pakko sanoa että ärsyttää kun maahanmuutajat tulevat Suomeen eikä noudata meidän lakeja ja normeja. Mun mielestä se on tärkeää, että ihmiset saavat elää turvassa, ja pääsevät vaarallisesta kotimaastaan turvaan, mutta silloin voisi mielestäni kunnioittaa maan tapoja (enkä nyt tarkoita verkkareita ja lätkän katsomista ;)), ja yrittää noudattaa niitä.

Vierailija
40/108 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:06"]

Riippuu vähän miten sallisit ulkomaalaisten Suomessa elää. Saako puhua omaa äidinkieltä? Saako pitää omalle kulttuurille tyypillisiä vaatteita? Haluat, että Suomessa säilyy suomalainen kulttuuri. Mitä käsität suomalaiseksi kulttuuriksi? Mitä suomalaisesta kulttuurista on uhattuna? Miten sitä uhataan? Kuka uhkaa?

[/quote]

Tottakai saa puhua omaa äidinkieltä! Mutta olisi suotavaa opetella myös suomea niin, että tarvittaessa silläkin pärjäisi edes jonkin verran. Ja käyttää ihan sellaisia vaatteita kuin haluaa. Sitä en vain hyväksy, että esimerkiksi suomalaisten tulisi alkaa muuttamaan omia perinteitään sen vuoksi, että se mahdollisesti voisi loukata tänne muuttaneita ulkomaalaisia. Minä ainaki haluaisin yrittää sopeutua sen maan kulttuuriin, minne muuttaisin, jos muuttaisin pois Suomesta.

Toivoisin siis, että tänne muuttavat ulkomaalaiset ottaisivat myös suomalaisen kulttuurin ainakin osaksi elämäänsä, joskin voisivat tietenkin vaalia omaa kulttuuriaan siinä rinnalla.