Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äidit: oman kehonsa vanki?

Vierailija
29.07.2015 |

Niin tai eikö teistä koskaan tunnu siltä, kun odotat lasta hetken päästä taas?

Mies saa ns vapaat oltavat eli käy töissä. Itse äiti on vain kotona, ehkä joskus käy pätkän töissä(joka sekin rankkaa järjestää lastenhoidot ja arki muutenkin),mutta taas on jäätävä kotiin kun vauva tulossa.

Ei kaikista voi olla siihen että alistuu siihen.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 lisää: täällä päin tuttaviemme piireissä on tosi paljon piilokilpailua ja vieläkin enemmän toisten tilanteen kyttäilyä ja arvostelua. Kilvan kehutaan kun joku 6 lapsen äiti leipoo, siivoaa ja ompelee, käy yömyöhään kavereilla että kerkeää joskua niitä nähdä. "Ei mua väsytä koskaan jos oon tullu kolmelta saunaillasta" sa aikaan vielä enemmän ihailua. Itselleni tulee aina mieleen, että miksi sitten minulle itket väsymystäsi. Eli väsymystä ei saa näyttää, ettei kukaan tuomitse huonoksi usKovaiseksi.

Palkoista puhutaan, kodin siisteyttä, sisustusta, lasten vaatetusta, autoa, kotia ihan kaikkea arvostellaan ja joillakin on oikein selvästi havaittavissa kilpavarystelua.

Toisten tilanteita spekuloidaan varsinkin jos on havaittavissa säröjö parisuhteessa, uskon elämässä jne. Onneksi omassa kaveripiirissä voidaan keskittyä muuhunkin :)

Vierailija
42/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hitto siinä on että vl-miehet ei voi antaa sen vaimon olla rauhassa jos se ei jaksa enää synnyttää lapsia? Pakkoko sitä vaimoa on puksuttaa jatkuvasti? Eikö vois vaikka molemmat tyydyttää toisensa käsillä/suulla ja jättää sen yhdynnän väliin? Vai onko sekin syntiä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:03"]37 lisää: täällä päin tuttaviemme piireissä on tosi paljon piilokilpailua ja vieläkin enemmän toisten tilanteen kyttäilyä ja arvostelua. Kilvan kehutaan kun joku 6 lapsen äiti leipoo, siivoaa ja ompelee, käy yömyöhään kavereilla että kerkeää joskua niitä nähdä. "Ei mua väsytä koskaan jos oon tullu kolmelta saunaillasta" sa aikaan vielä enemmän ihailua. Itselleni tulee aina mieleen, että miksi sitten minulle itket väsymystäsi. Eli väsymystä ei saa näyttää, ettei kukaan tuomitse huonoksi usKovaiseksi.

Palkoista puhutaan, kodin siisteyttä, sisustusta, lasten vaatetusta, autoa, kotia ihan kaikkea arvostellaan ja joillakin on oikein selvästi havaittavissa kilpavarystelua.

Toisten tilanteita spekuloidaan varsinkin jos on havaittavissa säröjö parisuhteessa, uskon elämässä jne. Onneksi omassa kaveripiirissä voidaan keskittyä muuhunkin :)
[/quote]

Oksennus tulee tollasesta. Taidan tietää mikä paikkakunta on kyseessä. Näkyy ja kuuluu kauas se kilpaileminen. Niitä myös ahdistaa se.

Vierailija
44/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:06"]Mikä hitto siinä on että vl-miehet ei voi antaa sen vaimon olla rauhassa jos se ei jaksa enää synnyttää lapsia? Pakkoko sitä vaimoa on puksuttaa jatkuvasti? Eikö vois vaikka molemmat tyydyttää toisensa käsillä/suulla ja jättää sen yhdynnän väliin? Vai onko sekin syntiä??
[/quote]

Eikö olekin järjenvastaista. Mitä miesten päässä liikkuu? Pilluhan se. Pitäkää äidit puolenne.

Vierailija
45/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:03"]37 lisää: täällä päin tuttaviemme piireissä on tosi paljon piilokilpailua ja vieläkin enemmän toisten tilanteen kyttäilyä ja arvostelua. Kilvan kehutaan kun joku 6 lapsen äiti leipoo, siivoaa ja ompelee, käy yömyöhään kavereilla että kerkeää joskua niitä nähdä. "Ei mua väsytä koskaan jos oon tullu kolmelta saunaillasta" sa aikaan vielä enemmän ihailua. Itselleni tulee aina mieleen, että miksi sitten minulle itket väsymystäsi. Eli väsymystä ei saa näyttää, ettei kukaan tuomitse huonoksi usKovaiseksi.

[/quote]

Oksennus tulee tollasesta. Taidan tietää mikä paikkakunta on kyseessä. Näkyy ja kuuluu kauas se kilpaileminen. Niitä myös ahdistaa se.
[/quote]
tuota taitaa olla vähän joka siionissa ympäri Suomenmaan. Kilpavarustelu kukoistaa mutta monet vl-perheet on ihab persaukisia.päällepäin pitää esittää muuta.ikävä juttu ja kaukana uskomisesta..

Vierailija
46/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:03"]

37 lisää: täällä päin tuttaviemme piireissä on tosi paljon piilokilpailua ja vieläkin enemmän toisten tilanteen kyttäilyä ja arvostelua. Kilvan kehutaan kun joku 6 lapsen äiti leipoo, siivoaa ja ompelee, käy yömyöhään kavereilla että kerkeää joskua niitä nähdä. "Ei mua väsytä koskaan jos oon tullu kolmelta saunaillasta" sa aikaan vielä enemmän ihailua. Itselleni tulee aina mieleen, että miksi sitten minulle itket väsymystäsi. Eli väsymystä ei saa näyttää, ettei kukaan tuomitse huonoksi usKovaiseksi. Palkoista puhutaan, kodin siisteyttä, sisustusta, lasten vaatetusta, autoa, kotia ihan kaikkea arvostellaan ja joillakin on oikein selvästi havaittavissa kilpavarystelua. Toisten tilanteita spekuloidaan varsinkin jos on havaittavissa säröjö parisuhteessa, uskon elämässä jne. Onneksi omassa kaveripiirissä voidaan keskittyä muuhunkin :)

[/quote]

Tuota kuvailemaasi arvostelua/kyttäämistä löytyy ihan kaikista! Kuulun kirkkoon, mutta en ole uskossa, lapsiani ei ole kastettu emmekä ole mieheni kanssa naimisissa.

Silti kertomasi jutut ovat meilläpäin myös tuttuja. Tosin välttelen ihmisiä joilla ei ole muuta sanottavaa kuin arvostella toisia.

Vierailija
47/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini, viisikymppinen 10 lapsen äiti ja yhden lapsen mummo katsoo haikeudella kahdenkymmenen vuoden takaisia videioita, kun me lapset olemme pieniä. Vanhin meistä on 23v ja nuorin 6v, itse olen 22v naimisissa oleva vl-nainen. Tiukkaa lapsuudenkodissani on ollut välillä taloudellisesti, mutta ei puutetta rakkaudesta. Koko sisarusparvi malttamattomana odotti aina uuden vauvan syntymää, ja oikein kilpailtiin siitä, kuka ensimäisenä sai hoitaa uutta sisarusta. Äiti on käynyt välillä töissä kun on lasten välillä ollut pidempiä taukoja, ja nyt nuorimmaisen jälkeen opiskellut uuden ammatin, palannut työelämään ja saanut vakityöpaikan. Harrastaa liikuntaa yhdessä isän kanssa ja käy meidän tyttöjen kanssa shoppailureissuilla, isä taas enemmän ehkä puuhailee poikien kanssa. Koen, että kaikki me lapset vanhimmasta nuorimpaan olemme vanhemmillemme aina olleet tärkeitä, ja ei ole asiaa josta ei heidän kanssaan olisi voinut keskustella. Nyt, kun perheen perustaminen on itselle ajankohtaista, näistä ehkäisy ym. asioista tulee keskusteltua sekä omien ystävien että vanhempien kanssa. Tällä hetkellä olemme vielä lapseton pari, mutta vauva olisi todella tervetullut ja odotettu perheesemme. Miehen kanssa olemme puhuneet ja sopineet, että eletään tilanteen mukaan ja katsotaan sitten myöhemmin, miten on parasta toimia. En tuomitse ehkäisyä/päivienlaskemista tms. jos perheessä koetaan, että sen hetkiseen tilanteeseen ei ole mahdollista vastaanottaa enempää lapsia. Nämä ovat vaikeita asioita, mutta silti jokainen toimikoon omantuntonsa mukaan, eikä meillä ihmisillä ole oikeutta tuomita ketään. Vain Jumala yksin tietää, mikä lopulta on oikein, ja mikä väärin. Olisi tärkeätä pystyä keskustelemaan näistä asioista ilman tuomitsemista, yleistämistä ja nöyryyttämistä. Tämä on minun näkemykseni ja kokemukseni asiaan.

Vierailija
48/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:06"]Mikä hitto siinä on että vl-miehet ei voi antaa sen vaimon olla rauhassa jos se ei jaksa enää synnyttää lapsia? Pakkoko sitä vaimoa on puksuttaa jatkuvasti? Eikö vois vaikka molemmat tyydyttää toisensa käsillä/suulla ja jättää sen yhdynnän väliin? Vai onko sekin syntiä??
[/quote

Oikein vanhakantaisesti ajattwlevien mielestä , ei avioliitossa olevat saa tietoisesti pidättäytyä seksistä jos haluttaa (ihan sairas ajattelutapa btw).

Mä en tiedä millasia seksihaluja muilla miehillä ja naisilla on, mutta ainakin oma mies haluaisi seksiä 3-> krt viikossa. Itse haluan kiireisen arjen lomassa ehkö just ton 3, mitä yleensö keretään. Joskus ollaan aktiivisempia ja toisinaan on hiljaisempaa.

Toiset raskautuu jo yhdestä kerrasta, joten monta lasta ei aina tarkoita, että vanhemmat ovat kaneja jatkuvassa kiima ajassa...

Vierailija
49/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:03"]37 lisää: täällä päin tuttaviemme piireissä on tosi paljon piilokilpailua ja vieläkin enemmän toisten tilanteen kyttäilyä ja arvostelua. Kilvan kehutaan kun joku 6 lapsen äiti leipoo, siivoaa ja ompelee, käy yömyöhään kavereilla että kerkeää joskua niitä nähdä. "Ei mua väsytä koskaan jos oon tullu kolmelta saunaillasta" sa aikaan vielä enemmän ihailua. Itselleni tulee aina mieleen, että miksi sitten minulle itket väsymystäsi. Eli väsymystä ei saa näyttää, ettei kukaan tuomitse huonoksi usKovaiseksi.

[/quote]

Mun mielestä väsymyksestä, raskauspeloista jne pitää puhua. Eikä kodin tarvi olla näyttelytila, vaatteet voi ostaa, eikä leipoakaan ole pakko. Tärkeintä on elää ja pitää huolta, että lasten asiat on hyvin. Ja tärkeää myös on puhua, myös niistä hankalista asioista.
Oon ite todennu, että omaan jaksamisen avaimia on hyvä parisuhde, helpot ja perusterveet lapset, oma hyvä vointi raskausaikoina (ei esim pahoinvointia), lapset nukkuu hyvin ja ehjiä öitä. Oon kasvanu perheessä, jossa jokainen lapsi on saanu syntyä toivottuna ja saanu kasvaa turvallisesti, saanu syliä ja huomiota, eikä äiti tai isä ole koskaan antanu ymmärtää, että kukaan meistä olis taakka tai aiheuttanu kohtuuttomasti vaivaa tai stressiä tai oltais oltu vaikka urakehityksen esteenä.
Mulla on myös ihmisiä, joiden kanssa voin puhua kaikesta, myös niistä raskaista päivistä. Ilman kaikkea tuota tilanne vois olla toisin.

38&39

Vierailija
50/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 jatkaa. Kommentoija 48, ihana kuulla, että teillä lapsuus oli positiivinen. Kyllä meilläkin vauvoja rakastettiin ja kilpaa paijattiin, mutta isompien murheille ei ollut tarpeeksi aikaa, ja se satutti kun ei uskaltanut väsyneille vanhemmille kertoa kaikkia huolia, ettei heidön väsymyksensä kasvaisi ymym.

Mieheni on 14 lapsisen perheen poika, ja heillä on ollut ihan erilainen lapsuus, eikä hänellä ole huonoja kokemuksia muuta kuin muistaa rahapulan joiltakin vuosilta, silloin kun oli paljon kotona asuvia ja äiti ei käynyt töissä.

Yksi asia vielä. Yllättävän moni Vl vanhempi on uupunut tilanteeseen, eikä uskalla syystä tai toisesta tehdä mitään. Tiedän ikäväkseni perheitä, joissa alle 4 vuotiaat ulkoilee yksin, jos ulkoilee, koti on sotkuinen, kylään tullessa lapsia ei jakseta vahtia/opastaa ym. Ja.miksi? Koska ollaan niin väsyneitä ja jokainen väsynyt haluaa/tarvitsee joskus lepoa. Ikävä kyllä sitten sattuu niitä vahinkoja, että jäädään auton alle/hukutaan jne. Kun ei millään riitä voimat kaikkeen ylläpitoon, kasvatukseen, vahtimiseen... joku niistä kusee pakosti, enemmän tai vähemmän.

Vierailija
51/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tä[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:03"]37 lisää: täällä päin tuttaviemme piireissä on tosi paljon piilokilpailua ja vieläkin enemmän toisten tilanteen kyttäilyä ja arvostelua. Kilvan kehutaan kun joku 6 lapsen äiti leipoo, siivoaa ja ompelee, käy yömyöhään kavereilla että kerkeää joskua niitä nähdä. "Ei mua väsytä koskaan jos oon tullu kolmelta saunaillasta" sa aikaan vielä enemmän ihailua. Itselleni tulee aina mieleen, että miksi sitten minulle itket väsymystäsi. Eli väsymystä ei saa näyttää, ettei kukaan tuomitse huonoksi usKovaiseksi.

[/quote]Ei ole tärkeää miltä näytämme, vaan mitä me olemme. Oikeasti. Minua lähinnä huvittaa kilpailijat, ainahan löytyy joku joka on vieläkin esim. rikkaampi meitä. Mutta sellasia polosia me olemme ,että vertailemme ja kadehdimme toisiamme. Tärkein asia on pysyä Jumalan lapsena Jumalan valtakunnassa.

Vierailija
52/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:03"]37 lisää: täällä päin tuttaviemme piireissä on tosi paljon piilokilpailua ja vieläkin enemmän toisten tilanteen kyttäilyä ja arvostelua. Kilvan kehutaan kun joku 6 lapsen äiti leipoo, siivoaa ja ompelee, käy yömyöhään kavereilla että kerkeää joskua niitä nähdä. "Ei mua väsytä koskaan jos oon tullu kolmelta saunaillasta" sa aikaan vielä enemmän ihailua. Itselleni tulee aina mieleen, että miksi sitten minulle itket väsymystäsi. Eli väsymystä ei saa näyttää, ettei kukaan tuomitse huonoksi usKovaiseksi.

[/quote]

Mun mielestä väsymyksestä, raskauspeloista jne pitää puhua. Eikä kodin tarvi olla näyttelytila, vaatteet voi ostaa, eikä leipoakaan ole pakko. Tärkeintä on elää ja pitää huolta, että lasten asiat on hyvin. Ja tärkeää myös on puhua, myös niistä hankalista asioista.
Oon ite todennu, että omaan jaksamisen avaimia on hyvä parisuhde, helpot ja perusterveet lapset, oma hyvä vointi raskausaikoina (ei esim pahoinvointia), lapset nukkuu hyvin ja ehjiä öitä. Oon kasvanu perheessä, jossa jokainen lapsi on saanu syntyä toivottuna ja saanu kasvaa turvallisesti, saanu syliä ja huomiota, eikä äiti tai isä ole koskaan antanu ymmärtää, että kukaan meistä olis taakka tai aiheuttanu kohtuuttomasti vaivaa tai stressiä tai oltais oltu vaikka urakehityksen esteenä.
Mulla on myös ihmisiä, joiden kanssa voin puhua kaikesta, myös niistä raskaista päivistä. Ilman kaikkea tuota tilanne vois olla toisin.

38&39
[/quote]

Niinpä, mutta tilanne on toinen jos ei ole asiat menneet niin kuin kuvailit. Ja juuri tämä pitäisi muistaa : kun itselläsi ei ole kokemusta "huonosti menemisestä" ÄLÄ mene julistamaan kuinka helposti voi tehdä x määrän lapsien kanssa sitä tätä tuota ja vielä vähän tuota sekä älä samalla kehu kuinka otatte lapset vastaan, ehkäisy on syntiä ja kyllä jumala auttaa. Nuo puheet eivät takuulla lisää kenenkään hyvinvointia (paitsi ehkä omaasi) ja koska er voi tietää edes ystävistäsi kaikkea, voit kommenteilla lisätä ahdistusta entisestään. Itse olen tajunnut tämän harmokseni vasta, kun itse koin jotain noin hankalaa.. omaa jaksamista voi tuoda esiin maltillisemmin jos samalla antaa mahdollisuuden myös sille, ettei tuomitse toista.

Vierailija
53/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:35"]Se on tä[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:03"]37 lisää: täällä päin tuttaviemme piireissä on tosi paljon piilokilpailua ja vieläkin enemmän toisten tilanteen kyttäilyä ja arvostelua. Kilvan kehutaan kun joku 6 lapsen äiti leipoo, siivoaa ja ompelee, käy yömyöhään kavereilla että kerkeää joskua niitä nähdä. "Ei mua väsytä koskaan jos oon tullu kolmelta saunaillasta" sa aikaan vielä enemmän ihailua. Itselleni tulee aina mieleen, että miksi sitten minulle itket väsymystäsi. Eli väsymystä ei saa näyttää, ettei kukaan tuomitse huonoksi usKovaiseksi.

[/quote]Ei ole tärkeää miltä näytämme, vaan mitä me olemme. Oikeasti. Minua lähinnä huvittaa kilpailijat, ainahan löytyy joku joka on vieläkin esim. rikkaampi meitä. Mutta sellasia polosia me olemme ,että vertailemme ja kadehdimme toisiamme. Tärkein asia on pysyä Jumalan lapsena Jumalan valtakunnassa.

[/quote]

Tärkein on oma puhdas omatunto. Rauha sydämessä. Näin voi olla vaikka ehkäisisi. Se ei ole autuuden ehto.

Vierailija
54/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:53"]Ei tunnu.
Eli älkää taas alkako yleistää. Toiset ovat onnellisia ja kiitollisia osastaan eivätkä vaihtaisi sitä muuhun. Muistakaa tämä.
[/quote]

Kiva että sinulla näin. Mitä ajattelet heistä joilla ahdistaa ainainen odotus ja kotiäitinä oleminen? Onko tyytyminen vain siihen ankeuteen(vankeuteen)?

Vierailija
55/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vl nainen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän