Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vl-äidit: oman kehonsa vanki?

Vierailija
29.07.2015 |

Niin tai eikö teistä koskaan tunnu siltä, kun odotat lasta hetken päästä taas?

Mies saa ns vapaat oltavat eli käy töissä. Itse äiti on vain kotona, ehkä joskus käy pätkän töissä(joka sekin rankkaa järjestää lastenhoidot ja arki muutenkin),mutta taas on jäätävä kotiin kun vauva tulossa.

Ei kaikista voi olla siihen että alistuu siihen.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:12"]Mikä on vl nainen?
[/quote]

Vanhoillislestadiolainen äiti
[/quote]

Eikä ole. Olen nainen. Olen vanhoillislestadiolainen. En ole äiti.
[/quote]

Arvasin x)) Kauhea kriisi tuli.
[/quote]

No todelkakin tulee. Välillä sieppaa olla näkymätön ja olematta olemassa, koska seuroissakin puheissa yleensä kohdistetaan huomio äiteihin ja sisarilloissa yleensä äitiyteen sivuavia asioita. Ja sitten muulle maailmallekin on yksisarvinen tai muu taruolento, koska vl-naisella on aina vähintään kuusi lasta.

Vierailija
22/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:02"]Tiedän ihan hirveän monta perheetöntä vl-naista, jotka tosi mielellään menisivät naimisiin ja saisivat monta lasta. Tuskin vankilaan olisi niin suurta tunkua. 

t. Perheetön vl-nainen, joka itse ei niinkään välitä perhe-elämästä
[/quote]

Eivät he tiedä...
[/quote]

Kai nyt sentään jotain käsitystä on lapsuuskodin, sukulaisten, ystävien ja tuttavien kautta?
[/quote]

On tietenkin JOTAIN käsitystä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:12"]Mikä on vl nainen?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No todelkakin tulee. Välillä sieppaa olla näkymätön ja olematta olemassa, koska seuroissakin puheissa yleensä kohdistetaan huomio äiteihin ja sisarilloissa yleensä äitiyteen sivuavia asioita. Ja sitten muulle maailmallekin on yksisarvinen tai muu taruolento, koska vl-naisella on aina vähintään kuusi lasta.
[/quote]

Miksi se äitiys on sitten uskossanne ehto, siihen pyritään?

Vierailija
24/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:02"]Tiedän ihan hirveän monta perheetöntä vl-naista, jotka tosi mielellään menisivät naimisiin ja saisivat monta lasta. Tuskin vankilaan olisi niin suurta tunkua. 

t. Perheetön vl-nainen, joka itse ei niinkään välitä perhe-elämästä
[/quote]

Eivät he tiedä...
[/quote]

Kai nyt sentään jotain käsitystä on lapsuuskodin, sukulaisten, ystävien ja tuttavien kautta?
[/quote]

On tietenkin JOTAIN käsitystä...
[/quote]

No mulla ainakin on jotain käsitystä ja siksi en ole pyrkimässä naimisiin.

T. Se vl, joka ilmeisesti ei ole nainen

Vierailija
25/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:32"]Olen vl äiti, ja odotan kuudetta lasta. Minä en koe olevani kehoni vanki, toki meillä vielä ei mitenkään kamalan paljon näitä lapsia edes ole :)
Ymmärrän kyllä, että osasta varmasti tuntuu siltä, että elämä on vain synnyttämistä synnyttämisen perään. 
[/quote]

Mitä sinä ajattelet ehkäisystä? Onko se oikein elää olla siinä pimeydessä?

Vierailija
26/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:12"]Mikä on vl nainen?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi se äitiys on sitten uskossanne ehto, siihen pyritään?
[/quote]

En nyt ymmärrä kysymystäsi. Tarkennatko.

Vierailija
27/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:32"]Olen vl äiti, ja odotan kuudetta lasta. Minä en koe olevani kehoni vanki, toki meillä vielä ei mitenkään kamalan paljon näitä lapsia edes ole :)
Ymmärrän kyllä, että osasta varmasti tuntuu siltä, että elämä on vain synnyttämistä synnyttämisen perään. 
[/quote]
Mitä jos se tosiaan siltä tuntuu?

Vierailija
28/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun uskoo sinapinsiemenen verran. Muistakaa tämä!

Vierailija
29/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu. Olen vl äiti. Käyn töissä. Olen aina käynyt, neljä lasta, neljä äitiyslomaa. Kyllä mieskin osallistuu hoitorumbaan. Meillä se jo takana. Mulla on hyvä kroppa. Lapsemme ovat tästä. Kyllä vl voi ehkäistä. Mekin ehkäisemme.

Vierailija
30/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas typerä aloitus.. En tiedä mikä asia voisi tehdä naisen onnellisemmaksi kuin omalle miehelle lapsen synnyttäminen.. ja AP luulee sitä vankilaksi

Vierailija
31/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:49"]Olipas typerä aloitus.. En tiedä mikä asia voisi tehdä naisen onnellisemmaksi kuin omalle miehelle lapsen synnyttäminen.. ja AP luulee sitä vankilaksi
[/quote]

Olipa tyhmä kommentti.

Vierailija
32/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä lääketieteellinen syy heikko kohdun tai henkinen romahtaminen?!

Vierailija
33/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sektio ja lääkäri kehotti pitämään kahden vuoden välin raskaaksi tulemisessa.
En voinut noudattaa lääkärin kehotusta,koska omatuntoni ei sallinut ja synnytin noin vuoden päästä sektiosta vauvan, arpi ei revennyt toki sitä huomioitiin synnytyksessä.

Vierailija
34/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:50"]Itselläni oli sektio ja lääkäri kehotti pitämään kahden vuoden välin raskaaksi tulemisessa.
En voinut noudattaa lääkärin kehotusta,koska omatuntoni ei sallinut ja synnytin noin vuoden päästä sektiosta vauvan, arpi ei revennyt toki sitä huomioitiin synnytyksessä.
[/quote]Oikein teit ,omantunnon ääntä puhujatkin kehottavat kuuntelemaan.

Vierailija
35/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu. t. Äiti X 10

Vierailija
36/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vl kommentoi:

- ennen naimisiin menoa ja vielä kaksi vuotta häiden jälkeen elin täysin "ei ehkäisyä, ellei oma henki fyysisten vaivojen vuoksi ole vaarassa" ajatuksen valtaamana. Toivottiin lasta, osittain myö sen takia, että "lapsia kuului olla". En tullut heti raskaaksi (1v 2kk häistä olin raskaana, välissä 6kk jakso jolloin tikuteltiin ovista ymym). Jo tuona aikana alkoi tympiä kommentit lapsettomuudesta, epäilyt ehkäisystä, vatsan tuijottaminen ja se että aina vaan puhuttiin seuroissa ym. Perhe elämästä, sen rankkuudesta ja kehotettiin välttämään järkeilyä lapsiasiassa, sekä kiellettiin tekemästä syntiä ehkäisyn muodossa..

Lapsettomana pariskuntana olimme väliinputoajia, sinkkuseura ei aina napannut ja perheellisten kanssa oli hankala tutustua kun en ollut imetyshuoneissa, perhekerhoissa ym.

Kun oma lapsi oli syntynyt, heti alkuhuuman jälkeen tuli kauhea ajatus "voi luoja, entä jos olen kohta taas synnytyslaitoksella" ja siitä oma kamppailuni lähti. Jälkivuoti kesti 2,5kk ja seksin harrastaminen ei oikein napannut raskauspelon vuoksi. Lopulta lapsen ollessa 10kk päätin, etten halua tuhota hyvää parisuhdetta ja pilata omaa elämää sillä, etten uskalla olla miehen lähellä seksin ->mahdollinen raskaus pelon vuoksi. Lukuisten keskustelujen jälkeen miehen sekä ajatusten vaihdon muiden läheisten kanssa (ei suoraan tilanteestamme vaan yleisesti vl ehkäisy keskustelua), päätimme että nyt ehkäistään siihen asti, että ajatus toisesta lapsesta ei saa minussa aikaan kauhureaktiota.

Ja tämä päätös oli yksi helpottavimmista! Menkat tulivat ajallaan, kun en stressannut, läheisyys palasi ja sitä taas kasvatellaan entistä parempiin mittoihin ja seksielämä muuttui täysin vapaampaan suuntaan. Tuntuu välillä kamalalta kuunnella tuttujen puheita kun pelkäävät seuraavan raskauden alkavan pian jne.

Ja ei, olemme välillä.miettineet teemmekö väärin. Joka kerta päädymme siihen, että parisuhteemme ei olisi kestänyt sitä stressiä läheisyydestä, mahdollisista raskauksista.. nyt alan päästä kuosiin itseni ja ajatuksieni kanssa ja piakkoin voimme taas jättää ehkäisyn käytön.

Omaan jaksamiseeni: tuohon synnytyksen jälkeiseen kauhuun vaikutti varmasti vaikeahko synnytys ja siitä palautuminen, lapsuuden kodin väsyneet vanhemmat ja siitä johtuen osin "hankala" tilanne siellä jo omasta lapsuudestani asti tähän päivään saakka -> ajatus jo lapsena, etten halua olla samanlainen väsynyt huutava ja osittain välinpitämätön äiti.

Vierailija
37/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:29"]Niin tai eikö teistä koskaan tunnu siltä, kun odotat lasta hetken päästä taas?

Mies saa ns vapaat oltavat eli käy töissä. Itse äiti on vain kotona, ehkä joskus käy pätkän töissä(joka sekin rankkaa järjestää lastenhoidot ja arki muutenkin),mutta taas on jäätävä kotiin kun vauva tulossa.

[/quote]

Ei, en tunne itseäni millään tasolla vangiksi, mutta minulla onkin vakituinen työ ja mieheni on pitänyt vähintään kaikki isälle kuuluvat vapaat, jolloin olen päässyt aikalailla huoletta töihin. Ainoa, joka on suhtautunu mun töissä käyntiin nuivasti, on ollu päivähoidon johtaja, joka oli sitä mieltä, että meillä on liikaa lapsia (5 päivähoitoikäistä) hoitoon. Ja siis hoitopaikkaa on haettu vain kun ollaan oltu miehen kans yhtä aikaa töissä. Mutta en ole vanki. Tosin meillä on kyllä ihanat lapset. :) ja mulla ollu helpot raskaudet ja synnytykset.

Vierailija
38/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:29"]Niin tai eikö teistä koskaan tunnu siltä, kun odotat lasta hetken päästä taas?

[/quote]

Ei, en tunne itseäni millään tasolla vangiksi, mutta minulla onkin vakituinen työ ja mieheni on pitänyt vähintään kaikki isälle kuuluvat vapaat, jolloin olen päässyt aikalailla huoletta töihin. Ainoa, joka on suhtautunu mun töissä käyntiin nuivasti, on ollu päivähoidon johtaja, joka oli sitä mieltä, että meillä on liikaa lapsia (5 päivähoitoikäistä) hoitoon. Ja siis hoitopaikkaa on haettu vain kun ollaan oltu miehen kans yhtä aikaa töissä. Mutta en ole vanki. Tosin meillä on kyllä ihanat lapset. :) ja mulla ollu helpot raskaudet ja synnytykset.
[/quote]

Meillä siis kahdeksan lasta n. vuoden välein, pisin väli on 1v 4kk

Vierailija
39/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

37: mikä ehkäisy teillä käytössä?

Vierailija
40/55 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännänpä minäkin.
Oma avioliitto ei kuulu kenellekään, ei siis yhtään kenellekään aviopuolison lisäksi. Turha tulla tänne saarnaamaan että NÄIN ON Herran sana. Se ei ole koskaan ollut niin mustavalkoista ja prikulleen niin kuin SINUN aviovuoteessasi.
Raamattu viestii että suhtautuisimme lapsiin kauniisti. Aina ei ole sekään oikein että otamme lapsia vastaan.

Sielä sisarilloissa uskovaiset äidit, lopettakaa toisten syyllistäminen puheissanne. Kauheaa joskus se toisten ihmisten tuomitseminen. Enkä nyt tässä yleistä että kaikki syyllistäisivät. Äitiys on herkkä asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi