Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?
Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D
Kommentit (191)
500e käyttötilillä ja n.20k säästötilillä, jossa korko varmaan 0,000001%. Ärsyttää, kun en osaa tehdä sillä rahalla mitään sijoitusmielessä ja pankkivirkailijan tapaamisessakin vain hermostuisin, kun en ymmärrä vivuista ja korkoprosenteista mitään..
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:47"] Sijoituksissa 35k, tilillä ehkä pari tonnia, auton arvo noin 2-3k. Opintolainaa nostettu tällä hetkellä 3600e sijoitusmielessä. olen opiskelija, mutta tienaan bruttona noin 15k vuodessa. Tähän pisteeseen on päästy tekemällä ahkerasti töitä, pihistelemällä erilaisissa asioissa (olen mm lopettanut täysin baareissa käymisen) ja kaikki mitä jää lopulta säästöön olen sijoittanut osinkoa tuottaviin firmoihin. M22 [/quote] Ah mitä järkipuhetta! <3 Minulle ei ainakaan tule mikään kultalusikkatilanne mieleen tässä. [/quote] Mutta kyllä vain olen saanut tuota kultalusikkaa joskus kuulla. Näiltä huutelijoilta vain unohtuu usein se että viimeiseen kolmeen vuoteen olen pitänyt yhteensä peräti viikon kesälomaa. Viimeiseen kahteen vuoteen en päivääkään kesälomaa. Nytkin laskin että kun viimeinen työvuoroni tältä kesältä päättyy, on vain noin 30h siihen kun istun jo koulussa. Välillä oikeasti vituttaa kun "festarikansa" joka on kesäisin joka toinen viikonloppu jossain featareilla nykimässä niitä ylihintaisia olut-tuoppeja vittuilee että olisin jollain vääryydellä rahani tienannut. Kuitenkin olen keskimäärin lähes kuusi päivää viikosta töissä, ja vieläpä vuorotyössä joten en festareille ehtisi vaikka haluaisin. M22
[/quote]
Turhaan kiukuttelet lomaa pitäville ihmisille. Kyllä sinullakin on oikeus lomaan, jos niin haluat. Mutta jos haluaa vain niska limassa töitä puurtaa, niin minkäs sille voi.
[/quote]
Totta kai minulla on oikeus lomaan, ja "lomani" lähtee pyörimään kesän päätteeksi silloin kun istun jo koulussa. Olen kesälomatuuraaja, joten minulle on sanottu suoraan jo ennen kesätöitä että mitään isompia lomia en voi pitää, koska tarvittaisiin sitten kesälomatuuraajan kesälomatuuraaja. Ja kun ikävä fakta näissä tekemissäni töissä on se, että näitä voipi tehdä about kuka vaan ilman kouluja, eli jos alan vaatimaan jotain pidempiä lomia jne niin eiköhän tähän paikalle löydy äkkiä joku joka suostuu tekemään kesän "lomatta".
Minulle on kertynyt varallisuutta niin, että voisin ostaa pienen asunnon, mahdollisesti jopa 00100-sisäpuolelta. Voin myöntää, että vähän olen saanut myös perintönä, mutta summa on nipinnapin 5-numeroinen. Elämästäni sitä ei voisi todellakaan päätellä - etsin aina kimppakyytejä poikaystäväni asuinkaupunkiin junan sijaan, teen ruoan itse ravintolaruokaa mielummin, en tiedä mistään merkkivaatteista mitään, kilpailutan puhelinliittymäni, saatan käydä 3 eri ruokakaupassa muutaman kymmenen sentin tarjouksien perässä, matkustan lähinnä lentodiilien tarjouksien perusteella, en omista autoa ymsymsyms..
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:48"]
20v, vakituinen työpaikka josta jää nettona kuukaudessa käteen n. 1600-1800e. Vuokrakämppä avopuolison kans, koira, auto ja autolainaa n. 3000e. Säästöjä alle 2000e. En ymmärrä mistä porukka repii noita kymmeniä tuhansia säästöihin? Aikalailla kaikki menee mitä tulee, yritän parisataa e laittaa kuukaudessa sivuun, mutta välillä tiukan paikan tullen sieltä pitää lainata.
[/quote] Niitä kymmenien tuhansien säästöjä revitään sillä, kun ei omisteta autoa, asuntoa yms. muuta suurta menoerää aiheuttavaa asiaa. Itsellä 450e vuokra, tulot kesätöistä kolmen kuukauden ajan n.2000e nettona ja muina vuodenaikoina tulot n. 600e + tuet vajaa 500 (toki välillä tukia joutuu palauttamaan).. elämiseen menee vuokran lisäksi joku 200, joten 9kk ajan 450e säästöön ja kesällä yli tonni x3 = väh.7050. Tässä ei ole edes vielä otettu huomioon mahdollisia rahojen sijoittamisesta syntyviä tuottoja..joten 10k€ säästöt vuodessa opiskeluaikana ei ole mikään mahdottomuus!
Tulot 700e/kuukausi, säästötavoite 20e kuussa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:15"]Meillä 21-v poika asuu omassa velattomassa omistusasunnossaan, käy töissä ja sen osakesalkun arvo on jotain 600 000€. Siitä saa kiittää mummuaan joka kultaisella 1960-luvulla osti kumisaapastehtaan ja hissifirman osakkeita koska se nyt vaan oli kunnon suomalaisen velvollisuus.
[/quote]Eihän Nokian osakkeella ole mitään arvoa nykyisin! Ette taida paljon pörssisijoittamisesta tietää.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:41"]
Monet ovat minulle kateellisia, sillä olen 21v. ja kuukausipalkkani monen mielestä "ei-mistään" päälle 4000e nettona. Itsekin välillä ihmettelen, että miksi minulle on siunaantunut moinen työ, mutta en halua kokea asiasta huonoa omatuntoa, sillä autan äitiäni suurin summin kuukausittain..hyvä kiertämään!
[/quote]
Kerrtoko vielä edes etäisesti että millä avuilla 21-vuotias tienaa Suomessa +4k / kk nettona?
[/quote]tehdastöissä, myynnissä ja selostajana hyvinkin helposti, kaikista esimerkki omassa lähipiirissä. 21-v tekee töitä 3-vuorossa kartonkitehtaassa ja brutto on noin 4300€ kk, 19-vuotias taas on ilmeinen luonnonlahjakkuus puhelinmyyjänä ja tienaa välillä jopa 5000€ kk bruttona. Kolmas hyväpalkkainen on jalkapalloselostaja/toimittaja joka tienaa noin 4500€ bruttona kk. Täyttää muuten huomenna 22 v.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:48"]20v, vakituinen työpaikka josta jää nettona kuukaudessa käteen n. 1600-1800e. Vuokrakämppä avopuolison kans, koira, auto ja autolainaa n. 3000e. Säästöjä alle 2000e.
En ymmärrä mistä porukka repii noita kymmeniä tuhansia säästöihin? Aikalailla kaikki menee mitä tulee, yritän parisataa e laittaa kuukaudessa sivuun, mutta välillä tiukan paikan tullen sieltä pitää lainata.
[/quote]Koirat ja autot pois ja unohdatte baari-illat niin rahaa alkaa kertyä ja sen voitte sitten sijoittaa tuottavasti.
Olen itse 22v yliopisto-opiskelija. Muutin omilleni 20-vuotiaani opiskelijakämppään, jossa vuokra vajaa 400€. Omat kuluni olen maksanut n. 15-vuotiaasti eteenpäin.
Lainaa 0€, käyttötilillä n. 500€, säästössä 15 000€. Olen opintojeni ohessa töissä, joten en nosta lainaa. Mielestäni tulen hyvin toimeen, elän säästeliäästi, mutta en kituuttele. En syö joka päivä makaronia, mutta pyrin tekemään fiksuja valintoja.
Minä, 19-vuotias ammattiin valmistunut, mutta tällä hetkellä työtön. Rahaa kuussa 500€. Säästössä ei mitään.
Avopuoliso 22-vuotias ammattitaidoton, mutta käteen sille jää palkasta 4400€. Päätti heti peruskoulusta et hän ei koulua käy vaan kerää työkokemusta ja onkin sitten edennyt sitä mukaa vaativimpiin tehtäviin kun muut kaverit vasta on yliopistossa. Ei ole kuitenkaan yrittäjä. Välillä on töissä 14h, mutta yleensä 7h.
En edes tiedä paljon tilillä on, meillä on aika isot menot ja tehdään arkisin joka päivä jotain. Olemme myös laiskoja laittamaan kotona ruokaa. Auto, koira, vuokra, laskut isoimmat kulut. Auto on velaton ja vuokra jäätävä tämän paikkakunnan hinnoiksi, mutta ei halua vielä ostaa asuntoa. Olemme asuneet työn vuoksi toisella paikkakunnalla jossa asunto oli työsuhdeasunto mutta silloin palkasta lähti veroina ihan hupsistakeikkaa. Ei ole kovin säästeliäs ihminen, joten en usko että kamalasti säästössä kuitenkaan on.
23v, ei omaa asuntoa, ainut isompi omaisuus n 5000€ maksanut auto joka velaton. Tilillä 12 000€
[/quote]
Mutta kyllä vain olen saanut tuota kultalusikkaa joskus kuulla. Näiltä huutelijoilta vain unohtuu usein se että viimeiseen kolmeen vuoteen olen pitänyt yhteensä peräti viikon kesälomaa. Viimeiseen kahteen vuoteen en päivääkään kesälomaa. Nytkin laskin että kun viimeinen työvuoroni tältä kesältä päättyy, on vain noin 30h siihen kun istun jo koulussa. Välillä oikeasti vituttaa kun "festarikansa" joka on kesäisin joka toinen viikonloppu jossain featareilla nykimässä niitä ylihintaisia olut-tuoppeja vittuilee että olisin jollain vääryydellä rahani tienannut. Kuitenkin olen keskimäärin lähes kuusi päivää viikosta töissä, ja vieläpä vuorotyössä joten en festareille ehtisi vaikka haluaisin. M22
[/quote]
Mihin sä sitä rahaa keräät? Anteeksi vaan, mutta kuulostaa aika ankealta sun elämä. Työtä, työtä, säästämistä. Milloin sä rentoudut ja pidät hauskaa? Tuntuu jotenkin kauhealta, että noin nuori ihminen ei muuta tee kun töitä.
En ihan oikeasti tajua miten teillä on noin paljon rahaa! Varsinkin aloittaja ei ole köyhää nähnytkään... Itse olen kanssa 20-vuotias, käynyt yli vuoden töissä. Ei minulla silti ole käytettävissäni kuin noin 5000e. Olen joutunut aina ostamaan kaikki vaatteeni, puhelimeni ja kaiken mitä tarvitsen itse. Vanhempani eivät ole auttaneet. Nytkin muutan omille ja maksan kaikesta itse. Siis oon varmaan kateellinen, mutta mua suoranaisesti ärsyttää noi jotka eivät ole päivääkään elämässä tehneet töitä ja silti isi ja äiti antaa tilille sen 60000e... Oikeesti herätkää.
Alle parikymppinen ja tilillä 2000-3000 euroa. Kiinteää omaisuutta ei ole, ellei lasketa tulevia perintöjä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:02"]En ihan oikeasti tajua miten teillä on noin paljon rahaa! Varsinkin aloittaja ei ole köyhää nähnytkään... Itse olen kanssa 20-vuotias, käynyt yli vuoden töissä. Ei minulla silti ole käytettävissäni kuin noin 5000e. Olen joutunut aina ostamaan kaikki vaatteeni, puhelimeni ja kaiken mitä tarvitsen itse. Vanhempani eivät ole auttaneet. Nytkin muutan omille ja maksan kaikesta itse. Siis oon varmaan kateellinen, mutta mua suoranaisesti ärsyttää noi jotka eivät ole päivääkään elämässä tehneet töitä ja silti isi ja äiti antaa tilille sen 60000e... Oikeesti herätkää.
[/quote] Minä olen usean vuoden työnteolla ehtinyt tienata n. 100k€ ja ikää 22. Oman sisäänkäynnin ja hyvän sijainnin vuoksi olen asunut vielä vanhempieni luona, joten kuluja ei ole kauheasti ollut. Lisäksi aikoinaan olen saanut 3000e rahastona, joka on kehittynyt +200%.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:15"]Meillä 21-v poika asuu omassa velattomassa omistusasunnossaan, käy töissä ja sen osakesalkun arvo on jotain 600 000€. Siitä saa kiittää mummuaan joka kultaisella 1960-luvulla osti kumisaapastehtaan ja hissifirman osakkeita koska se nyt vaan oli kunnon suomalaisen velvollisuus.
[/quote]Eihän Nokian osakkeella ole mitään arvoa nykyisin! Ette taida paljon pörssisijoittamisesta tietää.
[/quote]
Miten niin muka mitään arvoa. Maksaa edelleen osinkoa omistajilleen. Uskallan väittää että jos Nokiaa on 1960-luvulla ostanut niin se on usean kymmenkertaistunut siitä. Eikä varmaan riitä. Ei ole mitenkään mahdottomuus että kyseinen nuori tienaa pelkillä Nokian osingoilla enemmän kuin sinun tulosi vuodessa.
Mihin sä sitä rahaa keräät? Anteeksi vaan, mutta kuulostaa aika ankealta sun elämä. Työtä, työtä, säästämistä. Milloin sä rentoudut ja pidät hauskaa? Tuntuu jotenkin kauhealta, että noin nuori ihminen ei muuta tee kun töitä.
Säästän sitä varten että tavoitteeni olisi jo nelikymppisenä jäädä "eläkkeelle" ja elää pelkkien sijoitustulojen kautta. Kysyit myös miten voin rentoutua. Koen olevani stressittömämpi kuin valtaosa ikäisistäni. Jos autoni, jääkaappini, läppärini ja puhelimeni hajoavat kerralla niin minulla on aina varaa ostaa kaikki uusia ilman lainaa.
Olen 21 vuotias ja omistan noin 63% Applen osakkeista. Käyttötilillä on joku tommonen vaatimaton 80k€ ja säästöjä kertynyt jotain 100k€. Sitten tietysti sijoituksissa minulta löytyy vielä korkean riskin rahastoista 400k€.
Pakko varmaan ottaa opintolainaa ja mahdollisesti hakemassa toimeentulotukea kun ei näillä varoilla vielä omaa meteoriittien louhimisyritystä pystytetä...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:41"]Olen 21 vuotias ja omistan noin 63% Applen osakkeista. Käyttötilillä on joku tommonen vaatimaton 80k€ ja säästöjä kertynyt jotain 100k€. Sitten tietysti sijoituksissa minulta löytyy vielä korkean riskin rahastoista 400k€.
Pakko varmaan ottaa opintolainaa ja mahdollisesti hakemassa toimeentulotukea kun ei näillä varoilla vielä omaa meteoriittien louhimisyritystä pystytetä...
[/quote] nyyh
Mä oon 19v ja omistan 300€. En omista säästötilejä tai mitään muutakaan XD