Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran on rahaa +/- 20-vuotiaalla?

Vierailija
28.07.2015 |

Olen itse tällä hetkellä 20v. ja nyt kun on pitänyt syksyn tullen pyöritellä raha-asioita - opintolainaa, tukia, töitä yms. - niin olen miettinyt myös yleisesti, millainen taloudellinen tilanne ihmisillä yleensä on n.parikymppisenä? Itselläni on käyttötilillä n. 5000e ja loppu"varallisuus" n. 30k€ säästötileillä/sijoituksissa. Koen olevani opintolainaa tarvitseva ja ihan perustilanteessa, mutta ehdottomasti ennemmin köyhä kuin rikas..siihen on matkaa muutama nolla :D

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa saan 400 e. Opiskelen ja lomat teen töitä. Tilillä tällä hetkellä 0 e. Kaikki menee minkä saan. Äidille olen velkaa varmaan useita tuhansia euroja. Hän toivoi etten ottaisi opintolainaa vaan lainaisin vanhemmilta tarvittaessa. En polta tupakkaa enkä pahemmin juokaan. Autoa en omista. Bussikortin lataan pahimpina pakkaskuukausina, muuten pyöräilen ja kävelen. Sanomattakin selvää etten käy kuntosalilla tms. Harrastuksina toimii ilmaiset aktiviteetit. Joskus itkettää mutta ei mahda mitään. Asun kuitenkin kivassa kämpässä ja opiskelen mielenkiintoista alaa.

Vierailija
22/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, ette te voi ihmiset tuomita toisia sen perusteella, jos on vähän enemmän rahaa....ette voi tietää, mistä kaikesta esim. av on luopunut saavuttaakseen tilanteen.. Nämä ovat tietty oletuksia, mutta mikäli hän ei ole polttanut tupakkaa 1aski/2pv, hän on säästänyt esim. 3 vuoden ajalta reilu 2700e. Sitten oletetaan, että hän ei ole ostanut autoa = n. 15000 osto+ kulut 3 vuodelta, hän ei myöskään käytä kerran kuussa 100e baariin= 3600e. Esimerkiksi näistä asioista hänelle olisi voinut "kertyä" n. 20 000e....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:11"]

Olisi mielenkiintoista tietää, miten päätyy tilanteeseen, jossa tilin saldo on kuun lopussa lähellä nollaa? Onko pienet tulot vai isot menot. Itselläni jää käyttötililleni pyörimään n. 200e /kuussa, mutta välillä tulee lähdettyä matkalle tjtn, jolloin "säästöt" karisevat pois.

[/quote]

Elämäntilanteita on erilaisia. Muutamia vuosia sitten minulle jäi käyttötilille ennen palkkapäivää n. 700 euroa, ja tämä sen jälkeen kun olin tehnyt joka kuukausittaisen rahastosijoitukseni 500 euroa. Mutta niin se elämä vaan heittelee, ja tänä päivänä joutuu laskemaan centtejä Lidlissä.

Vierailija
24/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat minulle kateellisia, sillä olen 21v. ja kuukausipalkkani monen mielestä "ei-mistään" päälle 4000e nettona. Itsekin välillä ihmettelen, että miksi minulle on siunaantunut moinen työ, mutta en halua kokea asiasta huonoa omatuntoa, sillä autan äitiäni suurin summin kuukausittain..hyvä kiertämään!

Vierailija
25/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:34"]

Ihan oikeasti, ette te voi ihmiset tuomita toisia sen perusteella, jos on vähän enemmän rahaa....ette voi tietää, mistä kaikesta esim. av on luopunut saavuttaakseen tilanteen.. Nämä ovat tietty oletuksia, mutta mikäli hän ei ole polttanut tupakkaa 1aski/2pv, hän on säästänyt esim. 3 vuoden ajalta reilu 2700e. Sitten oletetaan, että hän ei ole ostanut autoa = n. 15000 osto+ kulut 3 vuodelta, hän ei myöskään käytä kerran kuussa 100e baariin= 3600e. Esimerkiksi näistä asioista hänelle olisi voinut "kertyä" n. 20 000e....

[/quote]

Niinpä. Viestissä 6 on kyse perinnöstä, testamentattuja varoja ja perittävä kuoli aika yllättäen perussairautensa johdosta tulleeseen komplikaatioon. Tyttö on siis yllättäen tilanteessa, jossa varallisuutta on. Ammattiin valmistui toukokuussa. Itse sanoo, ettei haluaisi mitään perintöä, vaan olisi halunnut pitää sen ihmisen, joka varat testamenttasi. 

En tiedä onko syynä sitten kateus vai mikä kun pelkkiä alapeukkuja sataa, vaikka taustoja ei tiedetä.

Vierailija
26/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:04"]

Alottajalle kivasti satanut taas alapeukkuja... Itselläni lähes vastaava tilanne, n.50k€ yhteensä kaikki ja ikää 22. Olen asunut n. 600e itsemaksamassa vuokra-asunnossa viimeiset 3 vuotta, opiskellut, tehnyt töitä n. 20k€ edestä/vuosi ja "alkutilanteessa" pohjaa ollut muutama tonni rippi- / yo-lahjoja yms. Teininä en halunnut ostaa skootteria, en ole koskaan käynyt missään festareilla ja matkustan sillon tällöin - kohtuu säästeliästä elämää siis. Onko tässäkin joku niin väärin??

[/quote]

36*600e=21.600e/3v vuokrat. Töitä oot tehnyt peräti 20.000e/vuosi. Aika hyvä muuten nettopalkkana opiskelijalle. No oletetaan että se on nettopalkka, tulee 60.000e. Vuokrat pois, jäljelle jää 38.400e kolmen vuoden elämiseen. Ei kovin paljon. Silti säästöjä on kertynyt 50.000e. Niin paljonkos se "muutama tonni" rippirahoja olikaan? Mikä siinä on niin vaikea myöntää, että isi on vähän lahjottanut? 

Vierailija
27/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:41"]

Monet ovat minulle kateellisia, sillä olen 21v. ja kuukausipalkkani monen mielestä "ei-mistään" päälle 4000e nettona. Itsekin välillä ihmettelen, että miksi minulle on siunaantunut moinen työ, mutta en halua kokea asiasta huonoa omatuntoa, sillä autan äitiäni suurin summin kuukausittain..hyvä kiertämään!

[/quote]

Kerrtoko vielä edes etäisesti että millä avuilla 21-vuotias tienaa Suomessa +4k / kk nettona?

Vierailija
28/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen bloggaus.. :D [quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:42"]

[/quote]

Kerrtoko vielä edes etäisesti että millä avuilla 21-vuotias tienaa Suomessa +4k / kk nettona?

[/quote]

Vierailija
29/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksissa 35k, tilillä ehkä pari tonnia, auton arvo noin 2-3k. Opintolainaa nostettu tällä hetkellä 3600e sijoitusmielessä. olen opiskelija, mutta tienaan bruttona noin 15k vuodessa. Tähän pisteeseen on päästy tekemällä ahkerasti töitä, pihistelemällä erilaisissa asioissa (olen mm lopettanut täysin baareissa käymisen) ja kaikki mitä jää lopulta säästöön olen sijoittanut osinkoa tuottaviin firmoihin. M22

Vierailija
30/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:04"]

Alottajalle kivasti satanut taas alapeukkuja... Itselläni lähes vastaava tilanne, n.50k€ yhteensä kaikki ja ikää 22. Olen asunut n. 600e itsemaksamassa vuokra-asunnossa viimeiset 3 vuotta, opiskellut, tehnyt töitä n. 20k€ edestä/vuosi ja "alkutilanteessa" pohjaa ollut muutama tonni rippi- / yo-lahjoja yms. Teininä en halunnut ostaa skootteria, en ole koskaan käynyt missään festareilla ja matkustan sillon tällöin - kohtuu säästeliästä elämää siis. Onko tässäkin joku niin väärin??

[/quote]

36*600e=21.600e/3v vuokrat. Töitä oot tehnyt peräti 20.000e/vuosi. Aika hyvä muuten nettopalkkana opiskelijalle. No oletetaan että se on nettopalkka, tulee 60.000e. Vuokrat pois, jäljelle jää 38.400e kolmen vuoden elämiseen. Ei kovin paljon. Silti säästöjä on kertynyt 50.000e. Niin paljonkos se "muutama tonni" rippirahoja olikaan? Mikä siinä on niin vaikea myöntää, että isi on vähän lahjottanut? 

[/quote] Nämä lahjarahat olen voinut saada esimerkiksi rahastona, jotka oikein valittuna ovat sattumalta voineet yli kaksinkertaistua? Niitä rahoja, joiden eteen en ole tehnyt mitään, on alunperin ollut kuitenkin reilusti alle 10 tuhatta.

Vierailija
31/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v, vakituinen työpaikka josta jää nettona kuukaudessa käteen n. 1600-1800e. Vuokrakämppä avopuolison kans, koira, auto ja autolainaa n. 3000e. Säästöjä alle 2000e.
En ymmärrä mistä porukka repii noita kymmeniä tuhansia säästöihin? Aikalailla kaikki menee mitä tulee, yritän parisataa e laittaa kuukaudessa sivuun, mutta välillä tiukan paikan tullen sieltä pitää lainata.

Vierailija
32/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:42"]

[/quote]

[/quote]

Jos pääsee isin firmaan töihin ni voihan isi maksaa mitä vaan. Toinen vaihtoehto on sitten turvautua siihen tosiasiaan, että nainen istuu pankin päällä.

Vierailija
33/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:47"]

Sijoituksissa 35k, tilillä ehkä pari tonnia, auton arvo noin 2-3k. Opintolainaa nostettu tällä hetkellä 3600e sijoitusmielessä. olen opiskelija, mutta tienaan bruttona noin 15k vuodessa. Tähän pisteeseen on päästy tekemällä ahkerasti töitä, pihistelemällä erilaisissa asioissa (olen mm lopettanut täysin baareissa käymisen) ja kaikki mitä jää lopulta säästöön olen sijoittanut osinkoa tuottaviin firmoihin. M22

[/quote] Ah mitä järkipuhetta! <3 Minulle ei ainakaan tule mikään kultalusikkatilanne mieleen tässä.

Vierailija
34/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ison osan varallisuudesta määrittää tulot, mutta kulujen merkitystä ei saa missään nimessä unohtaa! Muutamat samalla yläasteella olleet silloin jo "röökipiireissä" liikkuneet tytöt päivittävät nykyään ahkerasti fb:tä, ja sen perusteella se olettettava parin tonnin palkka kuluu juuri niin nopeasti kuin tuleekin. Käydään juhlimassa paikallisissa pubeissa vähintään viikonloppuisin, otetaan uusia rakkaustatuointeja useampi vuodessa, syödään ulkona, poltetaan sitä röökiä, ostetaan uusia vaatteita.. Itselläni mikään noista menoeristä ei toteudu satunnaista ulkonasyömistä ja vaateshoppailua lukuunottamatta..

Vierailija
35/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhdeksänkerroksinen hirsi/betoni hotelli lapissa. Kiva kattella omasta looshista sitä flyygeliä siinä aulassa. Näyttää aika pieneltä. Milloin vähemmän asiakkaita, voin ajaella pitkällä Audilla kylillä. Kiinalaiset tietty vaativia, mutta kyllä sitä pari kertaa vuodessa kannattaa pokkuroida.

Vierailija
36/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä ja saan kk-palkkaa noin 600-1200 e kuussa vaihdellen työvuorojen määrästä. Kelasta saan syys-toukokuuvälillä opintotukea 201 e/kk ja en nosta lainaa koska en koe tarvitsevani eikä kiinnosta alkaa makselemaan sitä enää takaisin myöhemmin.

Säästöissä yhteensä 6 t ja tilillä on pohjana joka kuu vähintään 300 e joihin en koske ellei ole hätätapaus. Silti pystyn matkustamaan ja ostelemaan vaatteita yms omaan piikkiin ja maksan myös joka kk vuokraa 310 e (asumiskulut puoliksi puolison kanssa) + muut säännölliset kulut.

Olen 18-vuotias. Vanhempani maksavat koulukirjat ja puhelinlaskun (15 e kk).

Vierailija
37/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:47"]

[/quote] Ah mitä järkipuhetta! <3 Minulle ei ainakaan tule mikään kultalusikkatilanne mieleen tässä.
[/quote]
Mutta kyllä vain olen saanut tuota kultalusikkaa joskus kuulla. Näiltä huutelijoilta vain unohtuu usein se että viimeiseen kolmeen vuoteen olen pitänyt yhteensä peräti viikon kesälomaa. Viimeiseen kahteen vuoteen en päivääkään kesälomaa. Nytkin laskin että kun viimeinen työvuoroni tältä kesältä päättyy, on vain noin 30h siihen kun istun jo koulussa. Välillä oikeasti vituttaa kun "festarikansa" joka on kesäisin joka toinen viikonloppu jossain featareilla nykimässä niitä ylihintaisia olut-tuoppeja vittuilee että olisin jollain vääryydellä rahani tienannut. Kuitenkin olen keskimäärin lähes kuusi päivää viikosta töissä, ja vieläpä vuorotyössä joten en festareille ehtisi vaikka haluaisin. M22

Vierailija
38/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:47"] Sijoituksissa 35k, tilillä ehkä pari tonnia, auton arvo noin 2-3k. Opintolainaa nostettu tällä hetkellä 3600e sijoitusmielessä. olen opiskelija, mutta tienaan bruttona noin 15k vuodessa. Tähän pisteeseen on päästy tekemällä ahkerasti töitä, pihistelemällä erilaisissa asioissa (olen mm lopettanut täysin baareissa käymisen) ja kaikki mitä jää lopulta säästöön olen sijoittanut osinkoa tuottaviin firmoihin. M22 [/quote] Ah mitä järkipuhetta! <3 Minulle ei ainakaan tule mikään kultalusikkatilanne mieleen tässä. [/quote] Mutta kyllä vain olen saanut tuota kultalusikkaa joskus kuulla. Näiltä huutelijoilta vain unohtuu usein se että viimeiseen kolmeen vuoteen olen pitänyt yhteensä peräti viikon kesälomaa. Viimeiseen kahteen vuoteen en päivääkään kesälomaa. Nytkin laskin että kun viimeinen työvuoroni tältä kesältä päättyy, on vain noin 30h siihen kun istun jo koulussa. Välillä oikeasti vituttaa kun "festarikansa" joka on kesäisin joka toinen viikonloppu jossain featareilla nykimässä niitä ylihintaisia olut-tuoppeja vittuilee että olisin jollain vääryydellä rahani tienannut. Kuitenkin olen keskimäärin lähes kuusi päivää viikosta töissä, ja vieläpä vuorotyössä joten en festareille ehtisi vaikka haluaisin. M22

[/quote]

Turhaan kiukuttelet lomaa pitäville ihmisille. Kyllä sinullakin on oikeus lomaan, jos niin haluat. Mutta jos haluaa vain niska limassa töitä puurtaa, niin minkäs sille voi.

Vierailija
39/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 26 ja miinuksella :D Voi vittu.

Vierailija
40/191 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:47"] Sijoituksissa 35k, tilillä ehkä pari tonnia, auton arvo noin 2-3k. Opintolainaa nostettu tällä hetkellä 3600e sijoitusmielessä. olen opiskelija, mutta tienaan bruttona noin 15k vuodessa. Tähän pisteeseen on päästy tekemällä ahkerasti töitä, pihistelemällä erilaisissa asioissa (olen mm lopettanut täysin baareissa käymisen) ja kaikki mitä jää lopulta säästöön olen sijoittanut osinkoa tuottaviin firmoihin. M22 [/quote] Ah mitä järkipuhetta! <3 Minulle ei ainakaan tule mikään kultalusikkatilanne mieleen tässä. [/quote] Mutta kyllä vain olen saanut tuota kultalusikkaa joskus kuulla. Näiltä huutelijoilta vain unohtuu usein se että viimeiseen kolmeen vuoteen olen pitänyt yhteensä peräti viikon kesälomaa. Viimeiseen kahteen vuoteen en päivääkään kesälomaa. Nytkin laskin että kun viimeinen työvuoroni tältä kesältä päättyy, on vain noin 30h siihen kun istun jo koulussa. Välillä oikeasti vituttaa kun "festarikansa" joka on kesäisin joka toinen viikonloppu jossain featareilla nykimässä niitä ylihintaisia olut-tuoppeja vittuilee että olisin jollain vääryydellä rahani tienannut. Kuitenkin olen keskimäärin lähes kuusi päivää viikosta töissä, ja vieläpä vuorotyössä joten en festareille ehtisi vaikka haluaisin. M22

[/quote]

Turhaan kiukuttelet lomaa pitäville ihmisille. Kyllä sinullakin on oikeus lomaan, jos niin haluat. Mutta jos haluaa vain niska limassa töitä puurtaa, niin minkäs sille voi.

[/quote] Ymmärtäisin asian niin, että toki tossa festaroinnissakin olisi hänestä puolensa, mutta valitsee mielummin työnteon.. Yleensä rahattomatkin toteaa, että lisäraha ei olisi pahitteeksi, mutta ovat silti fine tilanteensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä