Työelämä on naurattavaa aikuisten leikkiä
Työelämä on vitsi. Kerron teille tarinani.
Joskus kun olen paikalla vasta 8:04, kun työvuoroni olisi alkanut kaksi minuuttia sitten, saan ulko-oven ja työtilan välillä paheksuvia katseita, tuhahduksia ja avoimia kelloon katse, sitten työaikarikolliseen eli minuun vähintään 3 kappaletta.
Työhuoneeseeni saapuessa kollegani eivät peittele pettymystään. Olinhan TAAS myöhässä. Vaikka lupasin esimiehelle, että viimeksi oli viimeinen kerta. Voi minua lassukkaa, kun en taaskaan oppinut. Kollegat kuiskailevat selän takana "milloinkohan se saa potkut?" "Kamalaa, miten se voi noin tehdä?!" "Vastuutonta."
Työelämän aikataulujen noudattaminen orjallisesti ei ole inhimillistä. Se on nykyajan orjuutta. On normaalia nukkua pommiin, jumittua aamuruuhkaan. Vaikka sitten jokaisena päivänä työviikosta. Koska yllättäviä tapahtumia sattuu. Joskus enemmän, joskus vähemmän.. mutta jatketaan.
Ylläolevan episodin tuhahduksien ja silmäpyöritysten jälkeen on aika aamukahvien aina niin suvaitsevien kollegoideni kanssa. Saan taas kuulla, miten koira on heittänyt viisi volttia ja aviomies on rakentanut barokkityylisen sohvan, yhdessä päivässä. "On se meidän Matti kätevä." Saatan osallistua keskusteluun ja kertoa, mitä olen itse saanut aikaiseksi.. Olisin mieluummin hiljaa kuin puhuisin tuota turhanpäiväistä lätinää, jonka asia-arvo on puhdas 0. Esitetään kiinnostunutta työimagon ylläpitämiseksi. Ja minäkin lätisen vain työimagoni vuoksi..
Työimagosta puheen ollen, se se vasta joidenkin nuppiin nouseekin.. Vapaa-ajallakin on vaikea jättäytyä siitä, jos työpäivä on täynnä vain egoilua ja omalla maineella ratsastusta..
Hoitoalanhenkilö tulee olemaan hukassa tulevien vanhustensa, ex-uraohjusten kanssa. Mahtavat olla katkeria. Kun nuoremmat ja paremmat ovat heidät syrjäyttäneet... Niinkuin mallitkin. Rakentaa nyt koko elämä ulkonäön varaan.
Johtopäätelmä: Leikkikää vain sitä leikkiänne mutta ette te siitä mitään todellista saa koska kaikki on vain illuusiota... Tulen vain töihin katsomaan sirkustanne ja nauran sisäisesti
Kommentit (69)
Ap puhuu kyllä todella intohimoisesti työstään ja panoksestaan osoittaa "kapinansa" sitä vastaan, hän taitaa olla siihen näin enemmän sitoutunut kuin mitä kehtaa myöntääkään...?
Itse haluan olla luotettava työkaveri ja tietää tämä itsekin, mutta en ota siitä noin asiakseni huudella ympäriinsä. Työ on mulle vain rahanlähde, jota onneksi tykkään tehdä ja intohimoni kohdistuu aivan muualle, osaksi työstä saadun rahan ansiosta. Ehkä minulla "lampaana" onkin siten vapaampi asenne töihin kuin ap:lla..?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:43"]
Mä olin yks kerta myöhässä 2min(!!) ja mun kollega oli ehtinyt ihmetellä olenko kipeä. En ole koskaan myöhässä. Myöhästelijät ovat itsekkäitä, muista piittaamattomia, huonon organisointikyvyn omaavia ihmisiä. Ap on varmaan ihminen, jolla ei ole luottotietoja, koska vain lammas maksaa laskunsa silloin, kun laskulla on eräpäivä. Rikosrekisterikin varmasti löytyy, sillä vain lammas maksaa kaupan kassalla, ap varmasti vetää tavarat kaupassa suoraan hihaan. Ap varmasti opettaa lapsilleenkin, että vain lammas käy koulua. Nämähän ovat kaikki laissa mainittuja asioita. Aivan kuten työsopimus ja sitä kautta työaikalaki velvoittaa sinut menemään töihin sillloin, kun työnantaja on määrännyt.
[/quote]
Ihan tosi hei, kuinka lammas voi ihminen oikein olla?!
[/quote]
Näyttäisi true lampaalta.
-ap
Mulla on ollut ap:n kaltainen työkaveri, onneksi lopetti. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja töitä tehdään osana työyhteisöä. Siihen kuuluu tietynlainen "lampaana" olo, ihan muiden ihmisten ja yhteisön toimivuuden takia. Joillain on niin hauras identiteetti ja vajaa minuus että sitä pitää koko ajan olla puolustamassa ja vaatimassa erityiskohtelua. Normaalit ihmiset on ajoissa ihan vaan siksi että haluavat ottaa toiset huomioon, eivätkä näe ryhmän tahtoon mukautumisessa mitään itseä uhkaavaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:36"]Mulla on ollut ap:n kaltainen työkaveri, onneksi lopetti. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja töitä tehdään osana työyhteisöä. Siihen kuuluu tietynlainen "lampaana" olo, ihan muiden ihmisten ja yhteisön toimivuuden takia. Joillain on niin hauras identiteetti ja vajaa minuus että sitä pitää koko ajan olla puolustamassa ja vaatimassa erityiskohtelua. Normaalit ihmiset on ajoissa ihan vaan siksi että haluavat ottaa toiset huomioon, eivätkä näe ryhmän tahtoon mukautumisessa mitään itseä uhkaavaa.
[/quote]
Lammas siellä määkii taas. Byääää!
Porvoossa on aina liukuva työaika.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:43"]
Mä olin yks kerta myöhässä 2min(!!) ja mun kollega oli ehtinyt ihmetellä olenko kipeä. En ole koskaan myöhässä. Myöhästelijät ovat itsekkäitä, muista piittaamattomia, huonon organisointikyvyn omaavia ihmisiä. Ap on varmaan ihminen, jolla ei ole luottotietoja, koska vain lammas maksaa laskunsa silloin, kun laskulla on eräpäivä. Rikosrekisterikin varmasti löytyy, sillä vain lammas maksaa kaupan kassalla, ap varmasti vetää tavarat kaupassa suoraan hihaan. Ap varmasti opettaa lapsilleenkin, että vain lammas käy koulua. Nämähän ovat kaikki laissa mainittuja asioita. Aivan kuten työsopimus ja sitä kautta työaikalaki velvoittaa sinut menemään töihin sillloin, kun työnantaja on määrännyt.
[/quote]
Ihan tosi hei, kuinka lammas voi ihminen oikein olla?!
Ei siinä yrityksessä, jossa työskentelen kukaan välitä, leuhki, juorua, tai nipota mistään. Jos hoitaa hommansa hyvin, ongelmaa ei ole. Tosin kaikki työntekijät ovat miehiä, joten se varmaankin selittää asian.