Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen itsekäs ihminen ja ylpeä siitä. Kysy mitä haluat

Vierailija
28.07.2015 |

Itsekkyys tuntuu nyt olevan pinnalla.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:41"]

Useinhan toisen auttaminen auttaa myös auttajaa.

[/quote]Nimenomaan. Syndikalismista tuttu keskinäisen avun (mutual aid) käsite on minusta tärkeä. On hyödyllistä pitää muiden puolta, koska sitten voi odottaa muilta samaa. Autettava ei välttämättä itse ole myöhemmin tilanteessa, jossa voi tarjota apua juuri minulle, mutta auttaminen edistää auttamisen kulttuuria, josta kaikki hyötyvät.

Kaikenlainen uhrautuminen ja uhriutuminen on minusta sen sijaan vastenmielistä ja moraalisesti väärin. -ap

Vierailija
22/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätätkö tekemättä jotakin, mikä on oman etusi ja omien arvojesi mukaista, jos siitä on muille haittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:47"]

Itsekäs voi olla vaikka olisi myös epäitsekäs. Ei ne sulje toisiaan pois.. -ei ap

[/quote]Ai epäitsekkyys ei ole itsekkyyden kanssa vastakkainen juttu? Seeelvä...

Vierailija
24/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:52"]

Jätätkö tekemättä jotakin, mikä on oman etusi ja omien arvojesi mukaista, jos siitä on muille haittaa?

[/quote]En jätä. Tai sanotaanko näin, että pyrin siihen, etten jättäisi tekemättä. Minäkin voin joskus sortua painstuksen alla. -ap

Vierailija
25/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halveksitko näitä "kynnysmattoihmisiä"?

Vierailija
26/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:24"]

Mikäon itsekkäin teko, jonka olet tehnyt?

[/quote]Tätä on vaikea sanoa, koska pyrin asettamaan itsekkäät vaikuttimet etusijalle kaikissa valinnoissani. Mutta jos yksi on valittava, se on uravalintani. Kaikki sisarukseni ovat kunniallisissa, hyvin palkatuissa professioissa (lääkäri, juristi jne.) Minunkin oletettiin pyrkivän samaan, mutta lähdinkin taidealalle vain, koska se kiinnosti eniten. Tämä vaikutti pysyvästi minun ja lapsuudenperheeni väleihin, mutta eipä voi mitään. Minusta olisi ollut moraalisesti väärin toimia millään muulla tavalla. -ap

[/quote]

Nyt olet turhan ankara itsellesi. Tämä ei ole itsekkyyttä, eikä automaatisesti tämäkään:
"Itsekkään ihmisen päätöksentekoa ohjaava periaate on: "Mikä on juuri minulle tärkeää tässä tilanteessa? Miten voisin parhaiten toteuttaa omia arvojani? Mikä on minun etujeni mukaista?" -ap"

Ihminen on itsekäs silloin, jos valitsee oman etunsa siitä huolimatta, että siitä on kohtuutonta haittaa jollekin toiselle. Esimerkiksi vanhempasi ovat kovin itsekkäitä, jos oman statuksensa pönkittämiseksi vaativat sinua tekemään työtä, jossa olet onneton.

Täällä muuten vähän väliä esitetään kommentti velojen itsekkyydestä. Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole mitään itsekästä (siitä ei ole kenellekään haittaa!), mutta se voi olla esim. mukavuudenhaluista. Keneltä se on pois?

Vierailija
27/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n teksteistä oikein paistaa muka-älykkyys. Yritys oli kuitenkin ihan hyvä! :)

"Itsekkäät vaikuttimet", "Hyvin palkatut professiot", ... oikein syndikalismiakin on tutkittu, jotta tekstistä saisi mahdollisimman ruokaisaa heittämällä aihealueeseen liittyviä buzzwordeja kuten tuo "mutual aid".

Se että sinussa on jokin yleisesti paheksuttu ominaisuus ei tee sinusta erityistä, se tekee sinusta yleisesti paheksutun. Vituttaa kun joku tekee tuollaisesta itselleen voimavaran, jonka ympärille rakentaa koko minänsä ja elämänsä. Naurettavinta on se että tuollaiset ihmiset uskovat tuohon keksimäänsä voimavaraan ja pelkäävät oikeasti sen menettämistä käymällä esimerkiksi psykologin juttusilla.

Vierailija
28/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:24"]

Mikäon itsekkäin teko, jonka olet tehnyt?

[/quote]Tätä on vaikea sanoa, koska pyrin asettamaan itsekkäät vaikuttimet etusijalle kaikissa valinnoissani. Mutta jos yksi on valittava, se on uravalintani. Kaikki sisarukseni ovat kunniallisissa, hyvin palkatuissa professioissa (lääkäri, juristi jne.) Minunkin oletettiin pyrkivän samaan, mutta lähdinkin taidealalle vain, koska se kiinnosti eniten. Tämä vaikutti pysyvästi minun ja lapsuudenperheeni väleihin, mutta eipä voi mitään. Minusta olisi ollut moraalisesti väärin toimia millään muulla tavalla. -ap

[/quote]

Nyt olet turhan ankara itsellesi. Tämä ei ole itsekkyyttä, eikä automaatisesti tämäkään:
"Itsekkään ihmisen päätöksentekoa ohjaava periaate on: "Mikä on juuri minulle tärkeää tässä tilanteessa? Miten voisin parhaiten toteuttaa omia arvojani? Mikä on minun etujeni mukaista?" -ap"

Ihminen on itsekäs silloin, jos valitsee oman etunsa siitä huolimatta, että siitä on kohtuutonta haittaa jollekin toiselle. Esimerkiksi vanhempasi ovat kovin itsekkäitä, jos oman statuksensa pönkittämiseksi vaativat sinua tekemään työtä, jossa olet onneton.

Täällä muuten vähän väliä esitetään kommentti velojen itsekkyydestä. Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole mitään itsekästä (siitä ei ole kenellekään haittaa!), mutta se voi olla esim. mukavuudenhaluista. Keneltä se on pois?

[/quote]Me määrittelemme itsekkyyden eri tavoin. Myös tuo sinun määritelmäsi on ihan validi. Sen mukaan itsekkyys on aina negtiivista, mutta minun mielestäni se on (ensisijaisesti) positiivista. En pidä itsekkyyttä kirosanana. -ap

Vierailija
29/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 13:10"]

Halveksitko näitä "kynnysmattoihmisiä"?

[/quote]Halveksin tätä ominaisuutta. Se on minusta epäehellistä ja väärin. -ap

Vierailija
30/30 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset