Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen itsekäs ihminen ja ylpeä siitä. Kysy mitä haluat

Vierailija
28.07.2015 |

Itsekkyys tuntuu nyt olevan pinnalla.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nainen?

Vierailija
2/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se ettei halua olla kynnysmatto ei ole itsekyyttä. Itsekkyys on esim. se, että ajattelee aina vain itseään, eikä ketään muuta, haluaa kaiken itselleen, ei osaa iloita muitten onnesta jos ei sitä itse saa jne. Kyllä minäkin olen ylpeä hyvästä itsetunnosta, mutta se ei tarkoita, että olisin itsekäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Me määrittelemme itsekkyyden eri tavoin. Myös tuo sinun määritelmäsi on ihan validi. Sen mukaan itsekkyys on aina negtiivista, mutta minun mielestäni se on (ensisijaisesti) positiivista. En pidä itsekkyyttä kirosanana. -ap

[/quote]

Määrittelemme sen tosiaan eri tavoin, ja se saakin kirjoittuksesi täysin eri valoon. Piti oikein googlata erilaisilta sivustoilta itsekkyyden määritelmää, ja kyllä niissä kaikissa esiintyy se "toisten kustannuksella". Se, että toteuttaa itseään tai ylipäätään tekee, miten itselle on parasta, ei ole vielä itsekkyyttä. Jokaisella on oikeus elää oma elämänsä kuten haluaa (tietyin reunaehdoin).

Jos sukusi sanoi sinua itsekkääksi, se ei näytä tämän valossa olevan totta. Se vain on jännä juttu, että tälläisista usein tulee itseään toteuttava ennuste. Ei pidä antaa kaiken tunkeutua ihon alle.

Vierailija
4/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 13:42"]

Se että sinussa on jokin yleisesti paheksuttu ominaisuus ei tee sinusta erityistä, se tekee sinusta yleisesti paheksutun. Vituttaa kun joku tekee tuollaisesta itselleen voimavaran, jonka ympärille rakentaa koko minänsä ja elämänsä.

[/quote]Kaikessa rauhassa. Ei vittuuntumisessa ole mitään pahaa. Sekin voi olla voimavara. :) -ap

Vierailija
5/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa nimittää itsekkyydeksi sitä, mitä itse sanon omanarvontunteeksi.

Vierailija
6/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttä ei ole missään muodossa edetä omassa elämässään ja urallaan juuri siihen suuntaan mihin itse haluaa eikä antaa periksi vanhempien toiveille.

Vierailija
7/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:04"]

Piti oikein googlata erilaisilta sivustoilta itsekkyyden määritelmää, ja kyllä niissä kaikissa esiintyy se "toisten kustannuksella". Se, että toteuttaa itseään tai ylipäätään tekee, miten itselle on parasta, ei ole vielä itsekkyyttä. Jokaisella on oikeus elää oma elämänsä kuten haluaa (tietyin reunaehdoin).

[/quote]Se itsensä toteuttaminen vain tapahtuu aika usein muiden kustannuksella, halusimme sitä tai emme. Kieltäydymme sukujuhlista, koska samana päivänä klubilla soittaa hyvä bändi, ja aiheutamme mummolle mielipahaa, tai haemme työpaikalla uutta kiinnostavaa tehtävää ja viemme sen yhtä pätevän kollegan nenän edestä, vaikka tämä olisi tarvinnut palkankorotusta enemmän. Vaikka elämä ei olekaan mitään nollasummapeliä, jossa yhden hyvä on aina toiselta pois, kyllä tuollaisia eturistiriitoja joutuu kohtaamaan tämän tästä. Kun noissa tilanteissa ajaa omaa etuaan eikä toisen, kyllä sitä itsekkyydeksi voi minusta kutsua. -ap

Vierailija
8/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet ylpeä itsekkyydestäsi?

Vierailija
9/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:06"]

[/quote]Koska olisi kamala olla kynnysmatto. Arvostan ihmisiä, jotka tietävät, mitä haluavat, ja tavoittelevat sitä. -ap

Vierailija
10/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ystäviä? En nyt meinaa mtn kavereita vaan sellasia ns."tosiystäviä"?

Vierailija
11/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:12"]

Onko sulla ystäviä? En nyt meinaa mtn kavereita vaan sellasia ns."tosiystäviä"?

[/quote]

Kyllä. Ystävyys on eräs tärkeimmistä asioista, mitä on. -ap

Vierailija
12/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäon itsekkäin teko, jonka olet tehnyt?

Vierailija
13/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:10"]

[/quote]Koska olisi kamala olla kynnysmatto. Arvostan ihmisiä, jotka tietävät, mitä haluavat, ja tavoittelevat sitä. -ap

[/quote]

Kynnysmattona kenenkään ei pidä olla. Tosin epäitsekkyys ei sitä olekaan. Mitä tarkoitat itsekkyydellä?

Vierailija
14/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:24"]

Mikäon itsekkäin teko, jonka olet tehnyt?

[/quote]Tätä on vaikea sanoa, koska pyrin asettamaan itsekkäät vaikuttimet etusijalle kaikissa valinnoissani. Mutta jos yksi on valittava, se on uravalintani. Kaikki sisarukseni ovat kunniallisissa, hyvin palkatuissa professioissa (lääkäri, juristi jne.) Minunkin oletettiin pyrkivän samaan, mutta lähdinkin taidealalle vain, koska se kiinnosti eniten. Tämä vaikutti pysyvästi minun ja lapsuudenperheeni väleihin, mutta eipä voi mitään. Minusta olisi ollut moraalisesti väärin toimia millään muulla tavalla. -ap

Vierailija
15/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:29"]

Mitä tarkoitat itsekkyydellä?

[/quote]Itsekkään ihmisen päätöksentekoa ohjaava periaate on: "Mikä on juuri minulle tärkeää tässä tilanteessa? Miten voisin parhaiten toteuttaa omia arvojani? Mikä on minun etujeni mukaista?" -ap

Vierailija
16/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla puolisoa tai lapsia?

Vierailija
17/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:29"]

Mitä tarkoitat itsekkyydellä?

[/quote]Itsekkään ihmisen päätöksentekoa ohjaava periaate on: "Mikä on juuri minulle tärkeää tässä tilanteessa? Miten voisin parhaiten toteuttaa omia arvojani? Mikä on minun etujeni mukaista?" -ap

[/quote]

Okei. Mutta toimitko myös muiden hyväksi? Onko sellainen arvojesi mukaista? Useinhan toisen auttaminen auttaa myös auttajaa. Saatko mielihyvää siitä, että toimit toisten hyväksi? Olet varmaan tajunnut, että et ole yksin tässä maailmassa. Sinun hyvinvointisi riippuu paljolti siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja on jo aiemmin tapahtunut.

Vierailija
18/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:37"]

Onko sinulla puolisoa tai lapsia?

[/quote]Puoliso on, lapsia ei. Lapset eivät oikein sovi sellaiseen elämäntapaan, jota haluamme itsellemme. -ap

Vierailija
19/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:10"]

[/quote]Se, että tietää mitä haluaa ja tavoittelee siitä, on määrätietoisuutta. Ei itsekkyyttä. Kynnysmattona oleminen ei myöskään ole itsekkyyden vastakohta.

Vierailija
20/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs voi olla vaikka olisi myös epäitsekäs. Ei ne sulje toisiaan pois.. -ei ap