En saanut pankkitunnuksia yhteiselle tilille! WTF?
Avopuolisoni ja minä halusimme hankkia yhteisen käyttelytilin taloustiliksi, jonne aina molemmat siirtäisimme kuukausittain tietyn summan rahaa talouden yhteisten juoksevien kulujen, lähinnä ruoka- ja päivittäistavarakulujen, hoitamiseksi. Näin kumpikin osallistuisi tasaveroisesti yhteisiin kuluihin ilman, että tarvitsisi erikseen joka kuun päätteeksi laskeskella, kuka on ostanut ja mitä (näin olemme tähän asti tehneet). Oleme keskenämme eri pankkien asiakkaita eikä puolisoni periaatteesta halunnut tiliä minun pankistani. Päädyimme sitten hänen pankkiinsa. Tilin avaaminen onnistui ongelmitta, ja pankkikortinkin sain tilin käyttämistä varten, mutta pankkitunnuksia ja verkkopankkipalvelua minulle kieltäydyttiin myöntämästä, vaikka olisin tietysti kyseisistä palveluista maksanut. Syy tähän oli se, ettei taloustilille tule toistuvaissuorituksia, siis käytännössä palkkaani. Kysyin siis, saanko verkkopankkitunnukset, ja vastaus oli aivan yksiselitteinen "ei".
Tilanne tuli niin puskista, että myönnyin tähän tunnuksettomuuteen ja tili avattiin + kortti tilattiin. Nyt kuitenkin vituttaa. Millainen yhteinen tili on se, jota pystyy valvomaan, seuraamaan ja hallinoimaan käytännössä vain puolisoni omilla pankkitunnuksillaan mutta minä en mitenkään? Millainen yhteinen tili on se, jolta esimerkiksi kodin yhteisiä hankintoja verkkokauppaostoksina voi tehdä ainoastaan puolisoni mutta minä en lainkaan? Millainen yhteinen tili on se, jonka saldo minun pitää kysyä puolisoltani, jos sen haluan tietää? Käytännössä tilanne on siis sama kuin jos puolisollani olisi tili, johon minulla olisi jonkinlainen rinnakkaiskortti. Minulla ei ole tälle yhteiselle tilillemme mitään muuta pääsyä kuin se, että saan käyttää sen varoja korttilla maksaessani. Tilanne on minusta todella epätasa-arvoinen, jopa alentava, vaikka luotankin puolisooni raha-asioissa ja muutenkin aivan täysin. Asetelma vain on tässä mielestäni väärä ja minun kannaltani epäkäytännöllinenkin.
Onko todella niin, ettei mistään pankista saa verkkopankkitunnuksia, jos palkkatulo tai eläke tms. ei tule jollekin kyseisen pankin tilille? Eli meidän tilanteessamme ainoa vaihtoehto olisi, että jompi kumpi vaihtaa pankkia? Itse en haluaisi pankkia vaihtaa vielä, kun omassa pankissani on alle 29-vuotiaalle (jollainen siis itse olen vielä pari vuotta) tällä hetkellä huomattavasti paremmat edut kuin avopuolisoni pankissa ja peruspankkipalvelut ovat minulle ilmaiset. Tämän yhteisen tilinkin kortista joudun nyt maksamaan kuukausittain. Sitten kun asuntolaina on ajankohtainen, pankki varmasti jommalla kummalla muuttuu, mutta asuntoa emme ole ostamassa vielä vuosiin.
Sapettaa, miksi olin niin lapanen, että kiltisti vain sanoin "juu, antaa mennä vain", kun tämä verkkopankkiasia selvisi, vaikka olin sitä mieltä, että kumma juttu eikä moinen vastaa tarpeitani. Hö. Onko tämä harmistus ihan ylireagointia ja kannattaako vain tyytyä tilanteeseen niin kuin se on? En kyllä edes tiedä, mitä muutakaan mahdollisuutta tässä on olemassa...
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:19"]
Käyt pyytämässä verkkopankkitunnuksia passin kanssa.
[/quote]
Olimme siis avopuolisoni kanssa yhdessä käymässä pankin konttorissa ja tapaamassa palveluneuvojaa/virkailijaa, joka tilin meille avasi. Tässä yhteydessä kyllä pyydettiin henkkarit ja tehtiin kaiken maailman tunnistautumiskysymykset. Kyse ei ole siis siitä, etteikö minulla olisi ollut hakuhetkellä tarpeellisia dokumentteja mukanani, vaan siitä, että pankki ei jonkin periaatteensa takia halua antaa verkkopankkipalveluja henkilölle, jolla ei ole palkkatiliä (käytännössä siis päätiliään) kyseisessä pankissa. Olen täysin maksukykyinen, työssä käyvä aikuinen ihminen, jonka luottotiedot ovat presiis kunnossa. Pankkitunnuksia ei kuitenkaan näillä spekseillä tipu.
[/quote]
En tarkoittanut, että teillä ei olisi ollut henkkareita. Nyt vaan menet varta vasten passin kanssa ja pyydät verkkopankkitunnukset. Jos se on aidosti yhteinen tili, sinä saat ne vain pyytämällä.
[/quote]
Tili on aidosti yhteinen. Meidän molempien nimet ovat omistajina. Kumpikaan ei myöskään saa esim. sulkea tiliä tai lisätä tilille korttia ilman toisen lupaa. Silti virkailija sanoi aivan selvästi ja yksiselitteisesti, etten saa verkkopankkitunnuksia tilille, koska tilille ei tule säännöllisiä tuloja. Miksi hän olisi näin sanonut, jos saisin tunnukset toisella hakukerralla? Olen googlannut asiaa, ja näyttää ihan oikeasti olevan niin, että kyseisellä pankilla on periaate, että ainoastaan asiakas, jonka tilille tulee toistuvaissuorituksia, saa verkkopankkitunnukset. Sama periaate on googlailuni perusteella myös monella muulla pankilla. Ilmeisesti pankit eivät siis halua rohkaista asiakkaitaan siihen, että otetaan vain jokin yksittäinen käyttelytili, jos muuten ei keskitetä asiakkuutta pankkiin. Olenhan minä tälle puolisoni pankille aika kannattamaton sijoitus. Raakaa bisnestä siis. Sinänsä ihan ymmärrettävää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:45"]
Tili on aidosti yhteinen. Meidän molempien nimet ovat omistajina. Kumpikaan ei myöskään saa esim. sulkea tiliä tai lisätä tilille korttia ilman toisen lupaa. Silti virkailija sanoi aivan selvästi ja yksiselitteisesti, etten saa verkkopankkitunnuksia tilille, koska tilille ei tule säännöllisiä tuloja. Miksi hän olisi näin sanonut, jos saisin tunnukset toisella hakukerralla? Olen googlannut asiaa, ja näyttää ihan oikeasti olevan niin, että kyseisellä pankilla on periaate, että ainoastaan asiakas, jonka tilille tulee toistuvaissuorituksia, saa verkkopankkitunnukset. Sama periaate on googlailuni perusteella myös monella muulla pankilla. Ilmeisesti pankit eivät siis halua rohkaista asiakkaitaan siihen, että otetaan vain jokin yksittäinen käyttelytili, jos muuten ei keskitetä asiakkuutta pankkiin. Olenhan minä tälle puolisoni pankille aika kannattamaton sijoitus. Raakaa bisnestä siis. Sinänsä ihan ymmärrettävää.
[/quote]
Tilin haltijana pyydät sitten pankkikirjan, johon vaadit, että tilitapahtumat kirjataan, jos eivät pankkitunnuksia suostu asiakkaalleen antamaan. Tai kysyt, millä tavoin he ovat ajatelleet, että sinä saat käytettyä tiliä ilman miestäsi.
Kyllä saat varmasti verkkopankkitunnukset, jos sitä käyt pyytämässä. Eiköhän se ole ollut joku sekaannus. Voi olla, että menee palvelumaksu, mutta sitten se menee.
Jos tilillenne on tarkoitus maksaa sinun tililtäsi toistuvaissuorituksia, silloin nuo pankkinnekin ehdot täyttyvät.
Meillä on kyllä molemmilla tunnukset kaikkiin tileihin joihin on laajat käyttöoikeudet. Eli minulla (kotiäidillä) käytännössä kaikkiin perheemme tileihin, miehen, minun, yhteiseen, lasten. Miehellä taas nuo tunnukset on kaikkiin muihin tileihin paitsi minun henkilökohtaiseen. Eli meillä on myös samoille tileille molemmilla omat tunnukset. Osuuspankissa. Ei kysytty mitään tuloja tms. Noita tunnuksia varten.
Meillä oli kyllä noin, että yhteinen tili oli minun pankissani, vaikka mieheni varsinainen palkkatili oli muualla. En tiedä vaikuttiko asiaan se, että hänellä olis joskus aiemmin ollut päätili ko. pankissa ja edelleen joku säästötili (jolla ei käytännössä juurikaan rahaa tai tilitapahtumia). Pankkitunnukset siis olivat olemassa ennestään, mutta mitään palkka- tms. tuloja mieheltäni tuolle tilille tai ylipäänsä koko pankkiin tullut. Käytännössä hoidin aika pitkälti rahaliikenteen tuolta tililtä juuri siksi ettei miehelläni ollut kyseiseen verkkopankkiin muuta asiaan, mutta omat tunnukset hänellä oli ja halutessaan pääsi kyllä tiliin käsiksi.
Nykyään olemme ostaneet asunnon ja vaihtaneet siis molemmat pankkia.
Ei pääse eikä saa käyttää toisen pankkitunnuksilla, vaikka olisi yhteinen tili ja rinnakkaiskortti toisella. S-pankissakaan. Näin kävi ainakin meille. Meillä suljettiin yhteinen tilimme sen vuoksi. Pitää samaan tiliin olla omat pankkitunnukset.
Meillä taloustili S-pankissa. Molempien henkilökohtaiset tilit muualla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä molemmilla tunnukset kaikkiin tileihin joihin on laajat käyttöoikeudet. Eli minulla (kotiäidillä) käytännössä kaikkiin perheemme tileihin, miehen, minun, yhteiseen, lasten. Miehellä taas nuo tunnukset on kaikkiin muihin tileihin paitsi minun henkilökohtaiseen. Eli meillä on myös samoille tileille molemmilla omat tunnukset. Osuuspankissa. Ei kysytty mitään tuloja tms. Noita tunnuksia varten.
Meilläkin osuuspankissa yhteinen käyttötili johon omat tunnusluvut kummallakin ja laajat käyttöoikeudet .
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse eikä saa käyttää toisen pankkitunnuksilla, vaikka olisi yhteinen tili ja rinnakkaiskortti toisella. S-pankissakaan. Näin kävi ainakin meille. Meillä suljettiin yhteinen tilimme sen vuoksi. Pitää samaan tiliin olla omat pankkitunnukset.
8 vuotta vanhaan ketjuun tulit kertomaan tämän.
Sitä tiliä voi käyttää omilla pankkitunnuksilla, kunhan on oikeudet.
Olen niin taloudellinen, etten koskaan voisi perustaa yhteistä tiliä. Puolisoni on avokätisempi ja tuhlatkoon omia rahojaan.
Meillä on molemmilla Osuuspankki ja yhteistilissä ei mitään ongelmia.
Ainakin Nordeassa mieheni sai tunnukset vastaavassa tapauksessa. On toisen pankin asiakas ja siirtää Nordeaan tuolle yhteiselle tilille kuukausittain tietyn summan. Tuo yhteinen tili kannattaa olla TAI-tili, ettei käy niin että jos toinen kuolee, niin toinen ei voi käyttää tiliä. Kts. linkki.
https://www.op-media.fi/omat-rahat/yhteiset-pankkitilit-puolison-kanssa…
Vierailija kirjoitti:
Meillä taloustili S-pankissa. Molempien henkilökohtaiset tilit muualla.
Näin myös meillä. S-tilille siirtyy molempien tileiltä tietty summa kuukaudessa. S-pankin tiliin molemmilla on kaikki mahdolliset oikeudet ja tunnukset.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin taloudellinen, etten koskaan voisi perustaa yhteistä tiliä. Puolisoni on avokätisempi ja tuhlatkoon omia rahojaan.
Meillä on yhteinen taloustili yhteisiä menoja varten eli sieltä maksetaan asuminen, ruoka ja yhteisen auton kustannukset. Kumpikin siirtää tilille saman summan kuukausittain ja se mitoitetaan niin, että se riittää em. kustannuksiin. Kaikki muu raha on tietysti omaa ja omilla tileillä, joille toisella ei ole pääsyä.
En kyllä suostuisi taloustiliin, ellei minulla olisi sinne tunnuksia, mutta ketjuhan on kahdeksan vuotta vanha, joten ap:lle ei kannata enää vastata.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:24"]
Siis avasitte yhteisen tilin, mihin toinen sai tunnukset, mutta sinä et? Eli puolisosi palkka menee sinne, miksi? Miksi ne tunnukset eivät voi teillä olla ns yhteiset. En pankki tiedä, kumpi niitä tunnareita sinne syöttää.
Puolisoni palkka ei mene yhteiselle tille. Puolisollani kuitenkin luonnollisesti oli jo kyseisen pankin verkkopalvelu käytössään ihan ennestään, koska puolisoni on pankin vanha asiakas. Yhteinen tili on siis uusi tili, jolta maksetaan yhteiset menot. Puolisollani on omia menojaan ja säästöjään varten omat tilinsä sitten (kuten on minullakin omassa pankissani). Koska puolisollani oli jo entuudestaan palkkatili kyseisessä pankissa, on hänellä myös verkkotunnukset, joten hän pääsee katsomaan myös yhteisen tilimme asioita, minä en.
Ap
Niin, jos saisit pankkitunnukset, voisit käyttää kaikkia miehesi tilejä. Siksi eivät niitä myönnä sulle. Näethän sä sen saldon sillä kortillasi automaatista enkä ymmärrä miksi sä tarviisit verkkopankkitunnukset muutenkaan tohon tiliin.
Kyllä minulla ja veljelläni on erilliset pankkitunnukset kuolinpesän tilille vaikka kummankaan palkka ei tuonne mene. Tosin menee sinne tuloja kuukausittain, mutta ei kummankaan meidän tuloja.
Eli vaihtakaa pankkia.
Mä vaihdoin aikanaan miehen pankkiin oman tilini, koska keskittäminen kannatti (hyödyttiin esim. vakuutuksissa ym.) ja saatiin tosi paljon helpommin hoidettua yhteinen asuntolaina + lasten tiliasiat, vaikka meillä varsinaista yhteistä tiliä ei olekaan.
Tämän vuoksi esim. lainoja tai luottokortteja ei pitäisi kaikille myöntääkään.
Porukka ei tajua mitään käsite-eroista.
Yhteistili on eri asia kuin pankkitunnukset. Tiliin voi olla tasa-arvoinen käyttöoikeus, mutta ei tietenkään toisen pankkiasioihin. Jokaisella henkilöllä voi (ja käytännössä pitää) olla omat pankkitunnukset.
Jos käytät toisen henkilön pankkitunnuksia, rikot käyttöehtoja ja sinulta voidaan viedä omatkin tunnukset, jonka jälkeen olet velvoitettu asioimaan pankkikonttorissa todistaen henkilöllisyytesi joka kerran henkilökortilla tai passilla. Ajokortti ei ole henkilötodistus, vaan todistus ajo-oikeudesta, jota hallinnoi Trafi, ei poliisiviranomainen.
Voitte rakastaa ja asua yhdessä, mutta on todellakin parempi, että kaikilla on omat pankkiasiat ellei erikseen toisin määritetä.
Valtakirjoja ei vakaviin asioihin tarvita, vaan edunvalvontasopimus, joka on juridinen toimenpide ja pääsääntöisesti peruuttamaton.
Tyypit vaan ihmettelee "kuinka naapuri narahti nettihuijaukseen" mutta samassa lauseessa kertoo, kuin Pentti on "kaikki pankkiasiat" vuosia hoitanut.
Ei näin.
Ei tuosta kannata kovin paljoa huolestua, kenellekään muullakaan miehellä ole.
Vanha juttu, mutta kerron vielä jos se ketään auttaa:
Vanhalla äidilläni on tili Nordeassa. Me lapset sitten hoidellaan yhdeksänkymppisen pankkiasioita. Minun tilanteeni oli helppo, koska olen myös Nordean asiakas - äidin tili näkyy nettipankissani koska on tilinkäyttöoikeus.
Veljeni on Ålandsbankenin asiakas, mutta niin vain hänkin sai Nordeasta nettitunnukset, että pääsee äidin tiliasioita hoitelemaan (koska on tilinkäyttöoikeus).
Joten siis ihmettelen minäkin ettei pankki auttanut AP:ta tässä sen enempää!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:24"]Siis avasitte yhteisen tilin, mihin toinen sai tunnukset, mutta sinä et? Eli puolisosi palkka menee sinne, miksi? Miksi ne tunnukset eivät voi teillä olla ns yhteiset. En pankki tiedä, kumpi niitä tunnareita sinne syöttää. [/quote] Eivät yleensä anna erillisiä tunnuksia eri tileihin. Puoliso varmaan käyttää tiliä samoilla tunnuksilla kuin käyttötiliään.
[/quote]
Juurikin näin! On ihan suositeltavaa, että parisuhteessa puolisoilla on yhteisen tilin lisäksi oma palkkatilinsä. Olisi ihan outoa, jos puolisoni antaisi omat tunnuksensa minulle ja pääsisin sitten tarkastelemaan hänen omia yksityisiä säästöjään ja sijoituksiaan sen yhteisen tilimme lisäksi. Jos minä olisin saanut verkkopankkitunnukset, olisin minä päässyt tietysti katsomaan vain tuota yhteistä tiliä, koska tuo yhteinen tili on tämän pankin tileistä ainoa, jonka minä (osittain) omistan.