Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ei ole käytännössä mitään tuloeroja

Vierailija
02.03.2022 |

Top 10% tulokärkeen pääsee 5000 e tuloilla (netto joku 3500 e) ja yksinhuoltaja voi saada tukia jopa 2000 e. Siinä ei kyllä kovin kaksisesti maksa opiskelu ja työnteko itseään takaisin.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti niitä lukuisia vanhuksia, jotka saa pelkän kansaneläkkeen. Olen nähnyt, millaista kituuttamista se on; hyvä että saa edes lääkärin määräämät lääkkeet hankittua. Sanoisin, että kansaneläkeläisten ja toimitusjohtajien yms. välillä on elintasokuilu.

Eroja saa aikaan vain, jos valitsee tällaiset aivan ääripäät. Loppujen 90 %:n sisällä ei ole mitään eroja.

Vierailija
82/86 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, jonkun Jaska Johtajan kuukausipalkka on 7000 euroa ja minä opiskelija saan 250 euroa kuukaudessa. :-) Ei yhtään tuloeroja! Ollaan kyllä täysin samalla viivalla

Koulutus on sinulle ilmaista! Olisit kiitollinen siitä, se on etu ja rahanarvoista jo sinänsä.

Tämä. Muihin maihin verrattuna juuri (yliopisto)opiskelijoiden kohdalla elintasoeroa on tasattu Suomessa erittäin merkittävästi, kun ulkomailla maksaisit opiskelustasi kymmeniä tuhansia euroja. Kun saat sen ilmaiseksi, sinulle on todella annettu paljon yhteiskunnalta myös taloudellisessa mielessä. Siis niiden opintotukien ja opiskelija-alennusten lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloiset sokeutuu omalle tilanteelleen. Meillä minä opiskelen ansiosidonnaisella, miehen palkka alle keskipalkan, mutta tietenkään mitään tukia ei saada. Sentään "omassa" asunnossa asutaan. Todellakin huomataan ruoan hinnan nousu, sähkö, polttoaine. Pakko olla kaksi (vanhaa ja arvotonta) autoa, koska kaupungissa asumisesta huolimatta julkiset kulkee todella kehnosti ja yritän tienata edes vähän palkkaa. En nyt yksilöi tarkemmin (koska helposti tunnistaa, jos lukee) mutta lähipiirissä perhe, jolla bruttotulot n. 10000 euroa (itse kertoneet) Asunto on vanha, mutta täysin remontoitu ja tilava. Pihassa täysin uusi, todella kallis auto. Polttoaineisiin ei rahaa juuri töiden takia mene, koska etätyö niin kuin yleensä näillä isopalkkaisilla toimistotyöläisillä on. Kävimme rahakeskustelua joku aika sitten ja hekin olivat sitä mieltä, että vaikka tulot ovat tuplaantuneet niin missään se ei näy, kyllä verottaja vie. No se mitä he eivät huomaa on se täysin remontoitu talo, suuri lainalupaus taskussa, jatkuvat reissut kotimaassa ja ulkomailla, säännölliset parturit, lastenhoidot, wolttaus, sijoittaminen, mökki. Sitä rahankäyttöä ei tarvitse miettiä ja tätä on juuri se juttu mitä monet hyvätuloiset eivät huomaa.

Ansiosidonnaista saa nykyään puolitoista vuotta ja siinä se, enää sitä ei opiskelu pidennä.

Niin? Kyllähän minä sen tiedän, mutta en ymmärrä miten se kommenttiini liittyy. 

Vierailija
84/86 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo Westendissä ja yksiö Varissuolla ovat tosiaan yksi sama asia

Vierailija
85/86 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, jonkun Jaska Johtajan kuukausipalkka on 7000 euroa ja minä opiskelija saan 250 euroa kuukaudessa. :-) Ei yhtään tuloeroja! Ollaan kyllä täysin samalla viivalla

Minulla Jaska Johtajalla on 7000 e liksa. Niin on sinullakin, kun ensin väittelet ja hankit 15 v työkokemusta. Nettona jää 4000 e.

Miten meidän elämät sitten eroavat? Sinulla ei ole varaa uuteen autoon? Ei minullakaan. Ei varaa syödä hyvässä ravintolassa? Ei minullakaan. Ei varaa vaihdattaa auton renkaita? Ei minullakaan. Siivoojaan ei ole varaa ja punaisen leiman tuotteita ostetaan, vaikka vaimolla on samat tulot.

Molempien lapset on samassa päiväkodissa ja vanhuudessa molemmilla on yhtä kehno hoito. Suomessa on ihan käsittämätön tilanne, että ilman panematta tikkua ristiin kenenkään hyväksi elää samaa elämään kuin johtotason työntekijät, joilla on akateemiset loppututkinnot.

Kerronpa pienen anekdootin. Tuttavapiirissäni on melko liuta ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet pitkälle (väh. maisteri) ja tehneet kovasti hommia (luokkaa 50 h/vko vuodesta toiseen), haaveenaan, että vanhoilla päivillään saavat käydä huoletta pilkillä arkipäivinään. Välillä on hauska miettiä, että kaveriporukkani ainoa työtön ajelee autolla, samoilee metsissä ja käy pilkillä joka päivä. Hän elää siis sitä, mistä hieman vastuuntuntoisemmat ihmiset haaveilevat.

Niin,, ja jos kovin paahtaa ja stressaa ei edes näe eläkepäiviään. Eläkeikähän nousee kovaa kyytiä. Kannattaa tehdä nuorempana asioita joista nauttii.

Vierailija
86/86 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo Westendissä ja yksiö Varissuolla ovat tosiaan yksi sama asia

Noh, sodan jälkeen se Varissuon yksiö on arvokkaampi, koska Westendin kämppä on pommitettu pjaskhaks Helsingin valloituksen yhteydessä. Ei ne Turkuun asti tule.