Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ei ole käytännössä mitään tuloeroja

Vierailija
02.03.2022 |

Top 10% tulokärkeen pääsee 5000 e tuloilla (netto joku 3500 e) ja yksinhuoltaja voi saada tukia jopa 2000 e. Siinä ei kyllä kovin kaksisesti maksa opiskelu ja työnteko itseään takaisin.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairaus iski kolmekymppisenä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, jonkun Jaska Johtajan kuukausipalkka on 7000 euroa ja minä opiskelija saan 250 euroa kuukaudessa. :-) Ei yhtään tuloeroja! Ollaan kyllä täysin samalla viivalla

Minulla Jaska Johtajalla on 7000 e liksa. Niin on sinullakin, kun ensin väittelet ja hankit 15 v työkokemusta. Nettona jää 4000 e.

Jaa, no mites minulla eläkeläisellä, joka saan takuueläkkeen verran eläkettä? Mitään muita tukia kuin 114 e asumistukea en saa. En minä tässä iässä enää lähde väittelemään ja hankkimaan työkokemusta.

Mutta minullakin siis on samat tulot kuin suurilla johtajilla? Vai onko sittenkään?

No jo on, sinä et tee töitäkään, mutta vaadit samaa elintasoa kuin huippujohtaja, että on härskiä toimintaa.

Vaadin? Missä kohtaa sanoin vaativani yhtään mitään? 

Olen tyytyväinen elooni, mutta minusta tällaiset otsikot ovat naurettavia. Suomessa on ihmisillä hitonmoiset tuloerot. 

Vierailija
42/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kilpailukyky on surkea ja häviämme tässä kaikille Pohjoismaille. Jotain tarvitsisi tehdä, että työssäkäynti olisi kannattavampaa. Koulutustaso on hyvä, mutta kilpailukyky ja varallisuus laskeekin sitten kuin lehmän häntä muihin verrattuna.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, jonkun Jaska Johtajan kuukausipalkka on 7000 euroa ja minä opiskelija saan 250 euroa kuukaudessa. :-) Ei yhtään tuloeroja! Ollaan kyllä täysin samalla viivalla

Minulla Jaska Johtajalla on 7000 e liksa. Niin on sinullakin, kun ensin väittelet ja hankit 15 v työkokemusta. Nettona jää 4000 e.

Jaa, no mites minulla eläkeläisellä, joka saan takuueläkkeen verran eläkettä? Mitään muita tukia kuin 114 e asumistukea en saa. En minä tässä iässä enää lähde väittelemään ja hankkimaan työkokemusta.

Mutta minullakin siis on samat tulot kuin suurilla johtajilla? Vai onko sittenkään?

No jo on, sinä et tee töitäkään, mutta vaadit samaa elintasoa kuin huippujohtaja, että on härskiä toimintaa.

Olen tyytyväinen elooni, mutta minusta tällaiset otsikot ovat naurettavia. Suomessa on ihmisillä hitonmoiset tuloerot. 

Miten ne tuloerot manifestoituu? Jos katsot liikennettä niin uusilla autoilla ajavat vain taksikuskit. Kaupassa kaikilla on tuulipuku ja ostoskorissa jauhelihaa.

Vierailija
44/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se liittyy tuloeroihin, että jollakin ihmisellä on tuulipuku? Entä se, että hän ostaa jauhelihaa?

Vierailija
45/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne tuloerot manifestoituu? Jos katsot liikennettä niin uusilla autoilla ajavat vain taksikuskit. Kaupassa kaikilla on tuulipuku ja ostoskorissa jauhelihaa.

Minä kuulun hyvätuloisiin. En näe mitään järkeä käyttää suuria summia kalliiseen autoon, koska pk-seudulla pääsen useimpiin paikkoihin mukavasti julkisilla. Silloin kun en pääse, tilaan taksin. Kauppaan pukeudun mukavasti, en kalliisiin merkkivaatteisiin, joissa olo on epämukava. Ja vaikka ostoskorissani on välillä sisäfilettä, on siellä usein myös jauhelihaa, koska siitä saa arkisin ruokaa helposti ja nopeasti.

Rahaa käytän sitten reilusti esim. matkustaessa.

Vierailija
46/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tusina maisterin joka on akateeminen duunari kuulukaan elää kuin kuningas. Markkinatalous ei tarvitse toimiakseen mitään kehitysmaista tai jostain 50-luvun Suomesta olevaan tulonjako mallia vaan laajan kulutuskysynnän.

Vierailija
47/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ymmärrä tai tiedä suomalaisesta köyhyydestä mitään.

Mutta siinä hän on oikeassa, että ongelma on poliittinen.

Suomalainen yhteiskunta elää yli varojensa. Ja suomalaiset politiikot ovat ihan samanlaisia suhmureita, kuin esim venäläiset. Kirppukylässä on vain pienemmät kuviot. Me koulutamme johtajia ja esimiehiä, anteeksi esinaisia, vaikka kaivostyöntekijät puuttuu. Bittipellet eivät pysty yksinään elättämään kansakuntaa.

Suomalaiset ovat laiskoja. Siitä voisi vielä selvitä. Mutta valitettavasti olemme lisäksi tyhmiä.

Vierailija
48/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä ihmeellinen kansa. Aluksi harmitellaan, kun itsellä on muihin nähden asiat niin huonosti ja sitten kun asia saadaan korjattua, märistään kun muilla ei ole asiat vielä huonommin, minähän olen ANSAINNUT voida heitä paljon paremmin.

Kyllä meillä niitä tuloeroja on, joskin meillä myös pidetään heikomassa asemassa olevista huolta parempiosaisten kustannuksella, joka tuloeroja vähän (ts. aika paljonkin) syö.

Minä ainakin koen tuloeron olevan iso ennen tutkintoa versus tutkinnon jälkeen. Maksan myös enemmän veroja mitä ennen sain palkkaa, mutta rahaa riittää kaikkeen mitä haluan ja ylikin, ei tässä oikeastaan enempää rahaa edes tarvita. Olen kiitollinen, että järjestelmämme on mahdollistanut minulle tämänkin tulotason, en olisi opiskeluajasta selvinnyt, jos olisi elämiseen menevien kulujen lisäksi vielä pitänyt maksaa siitä opiskelusta ja lasten päivähoidosta yms.

Järjestelmä on hyvä ja tuloeroakin sopivasti, ongemma on ihmisten asenteissa: joko hyväksikäytetään järjestelmää eikä kanneta kortta kekoon tai sitten ollaan vaan tyytymättömiä kun mikään ei riitä.

Vierailija
49/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy tuloeroihin, että jollakin ihmisellä on tuulipuku? Entä se, että hän ostaa jauhelihaa?

Kyllähän se kertoo ostovoimasta. Tuskin kukaan ostaa huonompaa lihaa, huonompia vaatteita ja vanhan romun auton, jos on varaa parempaan. Suomessa rikkaatkin shoppailevat henkkamaukalla.

Vierailija
50/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella hyvätuloisella on varaa ostaa kunnon vaatteita? Ei mitään Kiinassa tuotettuja honghongeja vaan ihan oikeita länsimaalaisia vaatteita, jotka on tehty luonnonmateriaaleista eikä muovista? Monellako on varaa palkata kirvesmies, siivooja tai lastenhoitaja? Miksi kaikki mersut ovat hinnat alkaen -karvalakkimalleja?

Vierailija
51/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sekä hyvin pienituloinen että keskituloinen, enkä samaistu yhtään. Mitä ne asiat ovat joita sinun pitäisi mielestäsi pystyä ostamaan, mikä on se elintaso jonka koet ansainneesi? Vai harmittaako sinua että Suomessa kukaan ei joudu nukkumaan kadulla vaikka ei olisikaan töissä? Muista että pystyt myös itse jättäytymään pois työelämästä koska vain jos haluat kokeilla sitä elämää. Minulla on nykyään palkka nettona noin 3000e ja melkein vaikea keksiä mihin edes saisin sen kulumaan. Miehellä suunnilleen samat tulot. Löytyy kiva asunto mukavalla asuinalueella, pikkumökki saaristossa, varaa syödä ulkona, ostaa laadukkaita vaatteita ja matkustella halutessani. Ei minulla oikein ole enää toiveissa lisättävää materiaa. Eikä kai parin tavistyötä tekevän akateemisen kuulukaan pystyä ostelemaan valtavia veneitä tms.

Vierailija
52/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä ihmeellinen kansa. Aluksi harmitellaan, kun itsellä on muihin nähden asiat niin huonosti ja sitten kun asia saadaan korjattua, märistään kun muilla ei ole asiat vielä huonommin, minähän olen ANSAINNUT voida heitä paljon paremmin.

Kyllä meillä niitä tuloeroja on, joskin meillä myös pidetään heikomassa asemassa olevista huolta parempiosaisten kustannuksella, joka tuloeroja vähän (ts. aika paljonkin) syö.

Minä ainakin koen tuloeron olevan iso ennen tutkintoa versus tutkinnon jälkeen. Maksan myös enemmän veroja mitä ennen sain palkkaa, mutta rahaa riittää kaikkeen mitä haluan ja ylikin, ei tässä oikeastaan enempää rahaa edes tarvita. Olen kiitollinen, että järjestelmämme on mahdollistanut minulle tämänkin tulotason, en olisi opiskeluajasta selvinnyt, jos olisi elämiseen menevien kulujen lisäksi vielä pitänyt maksaa siitä opiskelusta ja lasten päivähoidosta yms.

Järjestelmä on hyvä ja tuloeroakin sopivasti, ongemma on ihmisten asenteissa: joko hyväksikäytetään järjestelmää eikä kanneta kortta kekoon tai sitten ollaan vaan tyytymättömiä kun mikään ei riitä.

Kyllä kai se "hyvä" palkka riittää, jos elää kuin opiskelija tai tuilla elävä.

Vierailija
53/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyneen, korkeasti koulutetunkin työttömän kohtalo voi olla Suomessa aika karu, varsinkin jos putoaa pelkälle työmarkkinatuelle. Se on 624 euroa kuukaudessa ja muuta ei tule, ennenkuin on käyttänyt säästönsä. Ja töitä ei enää saa vaikka kuinka hakisi. Eläke taasen jää työttömyydestä johtuen melko pieneksi mutta säästöt on jo käytetty siinä vaiheessa. Asunto ja auto myyntiin ja muutto kaupungin osoittamaan vuokrayksiöön loppuelämäksi. Noinkin voi jollekin käydä ja tulee käymäänkin yhä useammalle, eipä tuo paljoa USAn meiningistä poikkea, kadulle ei tosin vielä joudu.

Vierailija
54/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sekä hyvin pienituloinen että keskituloinen, enkä samaistu yhtään. Mitä ne asiat ovat joita sinun pitäisi mielestäsi pystyä ostamaan, mikä on se elintaso jonka koet ansainneesi? Vai harmittaako sinua että Suomessa kukaan ei joudu nukkumaan kadulla vaikka ei olisikaan töissä? Muista että pystyt myös itse jättäytymään pois työelämästä koska vain jos haluat kokeilla sitä elämää. Minulla on nykyään palkka nettona noin 3000e ja melkein vaikea keksiä mihin edes saisin sen kulumaan. Miehellä suunnilleen samat tulot. Löytyy kiva asunto mukavalla asuinalueella, pikkumökki saaristossa, varaa syödä ulkona, ostaa laadukkaita vaatteita ja matkustella halutessani. Ei minulla oikein ole enää toiveissa lisättävää materiaa. Eikä kai parin tavistyötä tekevän akateemisen kuulukaan pystyä ostelemaan valtavia veneitä tms.

Isoja veneitä nyt voi ostaa lähinnä rikkain promille tai promillen osa. Jo tuo teidän ansiotaso on top 10 % ja varallisuuden osalta vielä korkeampikin. Muista säästää tulevaisuutta varten, koska nykyinen yli varojen eläminen kustannetaan tulevaisuudessa sinun lompakostasi. Eli voit huoletta laskea sen varaan, että tuo mökki homehtuu pystyyn.

Vierailija
55/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikääntyneen, korkeasti koulutetunkin työttömän kohtalo voi olla Suomessa aika karu, varsinkin jos putoaa pelkälle työmarkkinatuelle. Se on 624 euroa kuukaudessa ja muuta ei tule, ennenkuin on käyttänyt säästönsä. Ja töitä ei enää saa vaikka kuinka hakisi. Eläke taasen jää työttömyydestä johtuen melko pieneksi mutta säästöt on jo käytetty siinä vaiheessa. Asunto ja auto myyntiin ja muutto kaupungin osoittamaan vuokrayksiöön loppuelämäksi. Noinkin voi jollekin käydä ja tulee käymäänkin yhä useammalle, eipä tuo paljoa USAn meiningistä poikkea, kadulle ei tosin vielä joudu.

Juuri tätä vasten tuloerot ovatkin tosi pieniä. Jokaisella perheellisellä pitäisi olla ainakin 200 ke likvidiä omaisuutta, jotta ei putoa työttömyyden iskiessä välittömästi samaan "lähtötilanteeseen" kuin missä ovat sellaiset, jotka eivät ole käyneet mitään kouluja saati tehneet töitä.

Vierailija
56/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se Jaska Johtaja on opiskeluaikoinaan saanut ihan saman verran kuin sinäkin nyt. Ja sinä tulet  saamaan enemmän heti kun valmistut ja menet töihin. Opiskelijat vaan vääristää näitä tilastoja. Opiskelijoiden kohdalla köyhyys on hetkellistä. Mutta opiskelijoiden vuoksi tilastoista ei näe todellisten köyhien määrää.

Opiskelijathan asuu hetken halvoissa opiskeluasunnoissa, saavat tuetut ruokailut (se tulee yllärinä sitten valmistumisen jälkeen, kun lounasta ei saakaan enää alle 10 eurolla), esim. yliopistoliikunnat on lähes ilmaisia (etpä harrasta siihen hintaan enää myöhemmin), julkiset kulkuvälineet puoleen hintaan jne. Opiskelijoiden rahantarve on paljon pienempi kuin muiden. Jaska Johtaja joutuu kaikista em. päivittäisen kulutuksen asioista maksamaan täyden hinnan. Eli jättäisin opiskelijat tämän keskustelun ulkopuolelle.

Vierailija
57/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se Jaska Johtaja on opiskeluaikoinaan saanut ihan saman verran kuin sinäkin nyt. Ja sinä tulet  saamaan enemmän heti kun valmistut ja menet töihin. Opiskelijat vaan vääristää näitä tilastoja. Opiskelijoiden kohdalla köyhyys on hetkellistä. Mutta opiskelijoiden vuoksi tilastoista ei näe todellisten köyhien määrää.

Opiskelijathan asuu hetken halvoissa opiskeluasunnoissa, saavat tuetut ruokailut (se tulee yllärinä sitten valmistumisen jälkeen, kun lounasta ei saakaan enää alle 10 eurolla), esim. yliopistoliikunnat on lähes ilmaisia (etpä harrasta siihen hintaan enää myöhemmin), julkiset kulkuvälineet puoleen hintaan jne. Opiskelijoiden rahantarve on paljon pienempi kuin muiden. Jaska Johtaja joutuu kaikista em. päivittäisen kulutuksen asioista maksamaan täyden hinnan. Eli jättäisin opiskelijat tämän keskustelun ulkopuolelle.

Oikeampi vertailukohta olisi kaksi työssäkäyvää. Vaikka Jaska Johtaja, jolla on 8 (maisteri) tai 12 (tohtori) vuotta peruskoulun jälkeistä koulutusta vs. perusduunari tehtaassa, jolla on 3 v peruskoulun jälkeistä koulutusta. Ero nettopalkassa luokkaa 1000 -2000 e. Jos tuo duunari laittaa heti valmistuttuaan all in S&P500:aan niin hänellä on vielä eläkkeen alkaessakin ememmän rahaa kuin Jaska Johtajalla.

Vierailija
58/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se kertoo ostovoimasta. Tuskin kukaan ostaa huonompaa lihaa, huonompia vaatteita ja vanhan romun auton, jos on varaa parempaan. Suomessa rikkaatkin shoppailevat henkkamaukalla.

Älä höpötä iso ihminen! 

Meinaatko ihan tosissasi, että kaikki hyvätuloiset ostelevat uusia autoja ja parasta laatua olevia elintarvikkeita?

Et paljon elämästä tiedä. Sääli. 

Vierailija
59/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä höpötä iso ihminen! 

Meinaatko ihan tosissasi, että kaikki hyvätuloiset ostelevat uusia autoja ja parasta laatua olevia elintarvikkeita?

Et paljon elämästä tiedä. Sääli. 

No eivät tietenkään osta, koska ei ole varaa. Tuskin joku harva oikeasti rikkaista (Herlinit, Wahlroos) juo saludoa tai ajaa vuoden 2009 Audi A4:llä.

Vierailija
60/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltaan Suomessa on kyse itsepetoksesta.

- oikeasti aika hyvin toimeentulevat duunarit ajattelevat olevansa köyhiä ja sorrettuja, koska se tuntuu mukavalta.

- vain marginaalisesti edellämainittuja parempituloiset ajattelevat olevansa hyvätuloisia, koska se tuntuu mukavalta kokea itsensä menestyneeksi