Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ei ole käytännössä mitään tuloeroja

Vierailija
02.03.2022 |

Top 10% tulokärkeen pääsee 5000 e tuloilla (netto joku 3500 e) ja yksinhuoltaja voi saada tukia jopa 2000 e. Siinä ei kyllä kovin kaksisesti maksa opiskelu ja työnteko itseään takaisin.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä näin. Tuloeroja ei ole myöskään mitään syytä tästä kasvattaa.

Vierailija
22/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerot samoja. Pilkku vaan eri kohdassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskiluokkainen perhe eikä saada asumistukea eikä toimeentulotukea. Itse maksetaan kaikki ja myös päivähoidosta täysi summa. Ystävä taas saa monia yhteiskunnan tukia. Lomailee monta kertaa vuodessa eri kohteissa. Meillä taas kaikki raha menee normaaliin elämiseen. Ja ei... ei ole mökkejä, huviveneitä, syödä ravintoloissa ja tilata ruokaa kotiin.

Vierailija
24/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia

Vierailija
25/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni ovat juuri tuon 3600 euroa netto kuukaudessa, ja kyllä tilanteeni on minusta täysin eri kuin jollain toisella, jonka nettotulot ovat 2000 euroa. Juuri tuo kaksi tonnia kuukaudessa menee tavallisiin menoihin (asuminen, ruoka, vaatteet, harrastukset, kulkeminen jne ), jos ei mieti joka senttiä tarkasti. Niiden jälkeen jää joka kuukausi 1600 euroa ylimääräistä rahaa täysin vapaasti käytettäväksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että raha ei juurikaan rajoita sitä, että mitä voin tehdä tai hankkia. Sen sijaan sillä 2000 euroa netto saavalla kaikki rahat kuluvat jokapäiväiseen elämiseen, ja jos hän haluaa tehdä tai hankkia jotain ylimääräistä, pitää hänen säästää normaalimenoista.

DI

Eipä tuollaisella 3600 e netolla kummempia juhlita. Nippa nappa saa maksettua (vanhan) auton diesel-verot ja vakuutukset. Joskus harvoin voi käydä lomalla, jos ottaa tarjouslennot. Oma netto 4000 e/kk eli muutaman huntin enemmän kuin sinulla, vaikka paljon korkeampi koulutustaso.

Vierailija
26/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, jonkun Jaska Johtajan kuukausipalkka on 7000 euroa ja minä opiskelija saan 250 euroa kuukaudessa. :-) Ei yhtään tuloeroja! Ollaan kyllä täysin samalla viivalla

Minulla Jaska Johtajalla on 7000 e liksa. Niin on sinullakin, kun ensin väittelet ja hankit 15 v työkokemusta. Nettona jää 4000 e.

Miten meidän elämät sitten eroavat? Sinulla ei ole varaa uuteen autoon? Ei minullakaan. Ei varaa syödä hyvässä ravintolassa? Ei minullakaan. Ei varaa vaihdattaa auton renkaita? Ei minullakaan. Siivoojaan ei ole varaa ja punaisen leiman tuotteita ostetaan, vaikka vaimolla on samat tulot.

Teillä on omistuskämppä hyvällä alueella ja viimeistään kymmenen vuoden kuluttua velaton. Teidän elintaso nousee silloin, kun toiset vielä kituuttaa vuosikymmeniä.

Vierailija
27/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo KeskiEuroopassa tienaa korkeastikoulutettu tuplasti sen mitä suomessa. Ja elinkustannukset on pienemmät, plus yhteiskunnan palvelut paremmat. Ei tarte aina verrata Usaan tai Somaliaan vain jotta saisi suomen näyttämään todellisuutta paremmalle.

Itsellä nettotulot nyt noin 12+ tonnia kuussa, suomessa tienasin just ja just 3000e kun otti lomarahat huomioon. Säästöön saan vuodessa sata tonnia, aivan käsittämätön summa ja lähes 10-kertaisesti sen mitä pystyin säästämään suomessa. Teen it-alan töitä alihankkijana Sveitsiin toisesta Euroopan maasta.

Minkäs teet, kun osalle USA on ainoa Suomen ulkopuolinen maailma, josta tiedetään. Kyllä muualla Euroopassa koulutettu ihminen pärjää paljon paremmin. Suomessa perusduunari tienaa tehtaassa saman verran tai paremmin kuin insinööri

Vierailija
28/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni ovat juuri tuon 3600 euroa netto kuukaudessa, ja kyllä tilanteeni on minusta täysin eri kuin jollain toisella, jonka nettotulot ovat 2000 euroa. Juuri tuo kaksi tonnia kuukaudessa menee tavallisiin menoihin (asuminen, ruoka, vaatteet, harrastukset, kulkeminen jne ), jos ei mieti joka senttiä tarkasti. Niiden jälkeen jää joka kuukausi 1600 euroa ylimääräistä rahaa täysin vapaasti käytettäväksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että raha ei juurikaan rajoita sitä, että mitä voin tehdä tai hankkia. Sen sijaan sillä 2000 euroa netto saavalla kaikki rahat kuluvat jokapäiväiseen elämiseen, ja jos hän haluaa tehdä tai hankkia jotain ylimääräistä, pitää hänen säästää normaalimenoista.

DI

Eipä tuollaisella 3600 e netolla kummempia juhlita. Nippa nappa saa maksettua (vanhan) auton diesel-verot ja vakuutukset. Joskus harvoin voi käydä lomalla, jos ottaa tarjouslennot. Oma netto 4000 e/kk eli muutaman huntin enemmän kuin sinulla, vaikka paljon korkeampi koulutustaso.

Niin eli käytännössä kouluttautuminen ei maksa ikävuosina 20-40 v itseään takaisin.

Vierailija
29/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä verotus ja veroluonteiset maksut kaventavat näitä eroja kivasti. Minulla ja puolisolla on näennäisesti 600 euron ero palkoissa minun hyväksi, mutta kun verot lasketaan pois niin eroa jääkin enää n. 300 euroa. 

Vierailija
30/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, jonkun Jaska Johtajan kuukausipalkka on 7000 euroa ja minä opiskelija saan 250 euroa kuukaudessa. :-) Ei yhtään tuloeroja! Ollaan kyllä täysin samalla viivalla

Jaska Johtajan netto on 3500 vaikka brutto on 7000.

Vierailija
31/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloerot eivät niinkään ole ongelma vaan hyvinvointierot. Suomessa on länsimaaksi häkellyttävän suuri kuilu hyvinvoivien ja huonostivoivien välillä. 

Niin no sitä voi katsoa peiliin, jos menee rahat viinaan ja pikavippeihin.

Vierailija
32/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus tasaa tehokkaasti tuloeroja täällä.

Olisi kiva, jos joku taloustutkija esittäisi vaikka prosenttiosuuksina sen, kuinka kapitalistinen tai sosialistinen maamme oikein on...

Itse sanoisin, että se jakauma on fifty-sixty, jälkimmäinen on sosialismi...

Vierailija
33/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätevä aineenopettaja, teen täydet tunnit ja pari ylituntia. Käteen saan tasan 2000 euroa kuukaudessa. Joo, on lomat ja niin edelleen, mutta työ on ihan karmeaa. Pitää olla poliisi, sosiaalityöntekijä, lääkäri ja psykologi. Väkivaltaa koen viikottain. Mutta onhan 2000 hyvä palkkio tästä ilosta ja maisterikoulutuksesta.

Vierailija
34/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla Jaska Johtajalla on 7000 e liksa. Niin on sinullakin, kun ensin väittelet ja hankit 15 v työkokemusta. Nettona jää 4000 e.

Jaa, no mites minulla eläkeläisellä, joka saan takuueläkkeen verran eläkettä? Mitään muita tukia kuin 114 e asumistukea en saa. En minä tässä iässä enää lähde väittelemään ja hankkimaan työkokemusta.

Mutta minullakin siis on samat tulot kuin suurilla johtajilla? Vai onko sittenkään?

Vierailija
35/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun paperitehtaan työntekijä saa kuukaudessa yli 7000€ + vuorolisät ym./kk ja kaupan kassa 1400€/kk, niinon siinä kyllä melkoinen ero.

Vierailija
36/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälle kouluttautuminen tuo mielekkäämmän työympäristön eli siistin sisätyön.

Sen sijaan rahassa mitattuna eroa perusduunariin tuskin syntyy yhden ihmiselämän aikana.

Mutta onhan sekin jotain, että saa olla siellä sisällä...

Vierailija
37/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaus iski kolmekymppisenä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no mites minulla eläkeläisellä, joka saan takuueläkkeen verran eläkettä? Mitään muita tukia kuin 114 e asumistukea en saa. En minä tässä iässä enää lähde väittelemään ja hankkimaan työkokemusta.

Mutta minullakin siis on samat tulot kuin suurilla johtajilla? Vai onko sittenkään?

No jo on, sinä et tee töitäkään, mutta vaadit samaa elintasoa kuin huippujohtaja, että on härskiä toimintaa.

Vierailija
38/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35: Kaupan kassat jos uhkaisivat mennä lakkoon, kauppias sanoisi heti siihen, että hankkii täyden automaation tilalle...

Eli eivät voi uhata...

Vierailija
39/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI

Kuten sanoin, siitä 3600 eurosta 1600 euroa on se summa, joka jää minulle joka kuukausi jäljelle sen jälkeen, kun olen maksanut normaalit jokapäiväisen elämän kulut. Jos minulla olisi tarpeeksi vapaa-aikaa, voisin tehdä vaikka joka kuukausi ihan mukavan ulkomaanmatkan näillä ylijääneillä rahoilla. Käytännössä näistä rahoista suurin osa menee sijoituksiin, koska minulla ei ole mitään muuta juttua, johon haluaisin käyttää rahoja.

Vierailija
40/86 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystähän moni oikeasti lahjakas ja älykäs suomalainen muuttaa esim. Yhdysvaltoihin tai edes Saksaan/Iso-Britanniaan, missä kyvyistä ja omistautuneisuudesta palkitaan. Esim. Yhdysvalloissa pätevä koodari tienaa helposti 10 000 dollaria kuussa 10 vuoden kokemuksen jälkeen. Suomessa saat olla ison IT-firman toimari, että pääset samoille palkoille, niin ja sinulle jää silti vähemmän käteen verojen jälkeen.

Ei aina noin. Itse tienaan Keski-Euroopassa 2800 hommissa joista Suomessa maksetaan kai joku 4000. Täällä myös vuokrataso alkaa 800-900 euroa jostain 25 neliön pskaluukusta. Omistusasuntojen keskihinta on 400 000 - mukaanlukien siis kaikki asunnot eristämättömistä pienistä neukkukuutioista aina normaaleihin omakotitaloihin. Tavallinen rivariasunto 5x8 metriä postimerkkipihalla maksaa alkaen 400 000 euroa, joissain kunnissa jo yli miljoonan. Mil-joo-nan. 2800 bruttopalkalla on hädin tuskin varaa avata asuntoilmoituksia.

Suomea miettiessäni mietin että palkkani olisi varmaan 4000 ja voisin asua 250 000 euron uudessa omakotitalossa omalla isolla pihalla. Sitten muistuukin mieleen että ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen.

Ainakin Suomen tulotaso kun on sentään balanssissa asumisen kulujen kanssa, eli 1600...3500 nettopalkkalainen aina löytää sopivan ja hyvälaatuisen asumisratkaisun, kun ei tarvitse gladiaattorityyliin tapella jostain kämäisestä rivarinpätkästä hintaan 400 000 euroa plus 80 000 ekstratarjous, vastassa 70 muuta ostajaa kuten täällä ihanilla ulkomailla.