Suomessa ei ole käytännössä mitään tuloeroja
Top 10% tulokärkeen pääsee 5000 e tuloilla (netto joku 3500 e) ja yksinhuoltaja voi saada tukia jopa 2000 e. Siinä ei kyllä kovin kaksisesti maksa opiskelu ja työnteko itseään takaisin.
Kommentit (86)
Miks nää keskustelut menee aina noihin rikkaisiin sukuihin? Suomessa on niin häviävän pieni määrä oikeasti rikkaita, että se on jo ihan riski meidän hyvinvoinnille. kun kellään ole enää varaa esim. investoida yrityksiin jne. Kohta ole kellään enää työpaikkoja, muuta kun valtionhommissa, minne tulot tulee velkarahalla ulkomailta. Ja kateelliset vaan kitisee, että kun Herlinillä on rahaa, mutta minulla ei. Herätkää!
Vierailija kirjoitti:
Miks nää keskustelut menee aina noihin rikkaisiin sukuihin? Suomessa on niin häviävän pieni määrä oikeasti rikkaita, että se on jo ihan riski meidän hyvinvoinnille. kun kellään ole enää varaa esim. investoida yrityksiin jne. Kohta ole kellään enää työpaikkoja, muuta kun valtionhommissa, minne tulot tulee velkarahalla ulkomailta. Ja kateelliset vaan kitisee, että kun Herlinillä on rahaa, mutta minulla ei. Herätkää!
Että ratkaisu ei ole ottaa Herliniltä rahoja pois. Me tarvitsemme bruttokansantuotetta tekeviä yrityksiä, ja jonkun täytyy pystyä se yritystoiminta rahoittamaan muutenkin kuin valtion ottamalla velalla. Muuten meillä ei ole enää mitään muuta kuin velkaa (sitä toki on jo nyt).
Ihan kaikkien yhteisen hyvän nimissä me tarvitsemme myös rikkaita. Muuten olemme kaikki rutiköyhiä. Rikkaiden ansioista suurin osa pystyy olemaan keskituloisia ja hyvinvoivia.
Suomessa ongelmana on suuret tuet ja
verovapautta nauttiva ay- liike.
Hyvätuloiset sokeutuu omalle tilanteelleen. Meillä minä opiskelen ansiosidonnaisella, miehen palkka alle keskipalkan, mutta tietenkään mitään tukia ei saada. Sentään "omassa" asunnossa asutaan. Todellakin huomataan ruoan hinnan nousu, sähkö, polttoaine. Pakko olla kaksi (vanhaa ja arvotonta) autoa, koska kaupungissa asumisesta huolimatta julkiset kulkee todella kehnosti ja yritän tienata edes vähän palkkaa. En nyt yksilöi tarkemmin (koska helposti tunnistaa, jos lukee) mutta lähipiirissä perhe, jolla bruttotulot n. 10000 euroa (itse kertoneet) Asunto on vanha, mutta täysin remontoitu ja tilava. Pihassa täysin uusi, todella kallis auto. Polttoaineisiin ei rahaa juuri töiden takia mene, koska etätyö niin kuin yleensä näillä isopalkkaisilla toimistotyöläisillä on. Kävimme rahakeskustelua joku aika sitten ja hekin olivat sitä mieltä, että vaikka tulot ovat tuplaantuneet niin missään se ei näy, kyllä verottaja vie. No se mitä he eivät huomaa on se täysin remontoitu talo, suuri lainalupaus taskussa, jatkuvat reissut kotimaassa ja ulkomailla, säännölliset parturit, lastenhoidot, wolttaus, sijoittaminen, mökki. Sitä rahankäyttöä ei tarvitse miettiä ja tätä on juuri se juttu mitä monet hyvätuloiset eivät huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset sokeutuu omalle tilanteelleen. Meillä minä opiskelen ansiosidonnaisella, miehen palkka alle keskipalkan, mutta tietenkään mitään tukia ei saada. Sentään "omassa" asunnossa asutaan. Todellakin huomataan ruoan hinnan nousu, sähkö, polttoaine. Pakko olla kaksi (vanhaa ja arvotonta) autoa, koska kaupungissa asumisesta huolimatta julkiset kulkee todella kehnosti ja yritän tienata edes vähän palkkaa. En nyt yksilöi tarkemmin (koska helposti tunnistaa, jos lukee) mutta lähipiirissä perhe, jolla bruttotulot n. 10000 euroa (itse kertoneet) Asunto on vanha, mutta täysin remontoitu ja tilava. Pihassa täysin uusi, todella kallis auto. Polttoaineisiin ei rahaa juuri töiden takia mene, koska etätyö niin kuin yleensä näillä isopalkkaisilla toimistotyöläisillä on. Kävimme rahakeskustelua joku aika sitten ja hekin olivat sitä mieltä, että vaikka tulot ovat tuplaantuneet niin missään se ei näy, kyllä verottaja vie. No se mitä he eivät huomaa on se täysin remontoitu talo, suuri lainalupaus taskussa, jatkuvat reissut kotimaassa ja ulkomailla, säännölliset parturit, lastenhoidot, wolttaus, sijoittaminen, mökki. Sitä rahankäyttöä ei tarvitse miettiä ja tätä on juuri se juttu mitä monet hyvätuloiset eivät huomaa.
Mutta jos esim. miehesi palkka on alle keskipalkan, niin hänellä on todennäköisesti selkeät työajat, ja ylitöistä maksetaan. Se, joka tienaa 5000e/kk, on oletettavasti ylempi toimihenkilö, hän joutuu tekemään töitä enemmän kuin 37,5h/vko, eli varasti ylitöitä tulee, mutta ylemmille toimihenkilöille niistä ei makseta mitään extraa. Eli elämänlaadullisesti, jos esimerkiksi vapaa-aikaa arvostaa, niin miehesi tilanne on siinä mielessä parempi.
Elämä on valintoja, ottaako vastuullisen, hyväpalkkaisen työn, jossa joudut tekemään pitkää päivää ja mahdollisesti olla tavoitettavissa koko ajan ilman mitään päivystyskorvauksia, vai otatko sen 7,5h/päivä pienemmällä palkalla ja työajan päätteeksi voit huoletta heittää hanskat naulaan. Suomessa on jo pitkään ollut ilmainen koulutus, että ihan itse kaikki ovat saaneet valita, kummalle tielle pyrkivät. Toki jotkut onnekkaat tekevät lyhyttä työviikkoa isolla palkalla, mutta aika harvinaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos esim. miehesi palkka on alle keskipalkan, niin hänellä on todennäköisesti selkeät työajat, ja ylitöistä maksetaan. Se, joka tienaa 5000e/kk, on oletettavasti ylempi toimihenkilö, hän joutuu tekemään töitä enemmän kuin 37,5h/vko, eli varasti ylitöitä tulee, mutta ylemmille toimihenkilöille niistä ei makseta mitään extraa. Eli elämänlaadullisesti, jos esimerkiksi vapaa-aikaa arvostaa, niin miehesi tilanne on siinä mielessä parempi.
Elämä on valintoja, ottaako vastuullisen, hyväpalkkaisen työn, jossa joudut tekemään pitkää päivää ja mahdollisesti olla tavoitettavissa koko ajan ilman mitään päivystyskorvauksia, vai otatko sen 7,5h/päivä pienemmällä palkalla ja työajan päätteeksi voit huoletta heittää hanskat naulaan. Suomessa on jo pitkään ollut ilmainen koulutus, että ihan itse kaikki ovat saaneet valita, kummalle tielle pyrkivät. Toki jotkut onnekkaat tekevät lyhyttä työviikkoa isolla palkalla, mutta aika harvinaista se on.
Ei mene näin. Julkisella on pitkät lomat, pidemmät kuin yksityisellä. (hyvätuloinen julkisella, oma mies yksityisellä) Saa itse valita, ottaako lomana vai rahana. Toki työpäivät välillä venyy, mutta sen tiedän, että päivät pääsääntöisesti 8-16 ja päivystyksestä tulee korvaus. Toki työ varmasti stressaavaa välillä, mutta pointti oli se, että moni hyvätuloinen sokeutuu tilanteelleen. Enempää en tosiaan tunnistettavuuden vuoksi viitsi sanoa, mutta olen törmännyt aika uskomattomiin tilanteisiin, jotka ovat valaisseet sitä, miten kuvitellaan, ettei hyvätuloisilla mukamas ole enempää kuin pienempituloisilla. Olen myös eri mieltä, että elämä on valintoja ja halutessaan voi vaan ottaa sen hyvätuloisen työn. Joku vuosi sitten olisin itsekin ajatellut noin, mutta kyllä se on fakta, että valitettavasti hyvin moni työ menee suoraan suhteilla, vaikka olisi kuinka etevä ja pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene näin. Julkisella on pitkät lomat, pidemmät kuin yksityisellä. (hyvätuloinen julkisella, oma mies yksityisellä) Saa itse valita, ottaako lomana vai rahana. Toki työpäivät välillä venyy, mutta sen tiedän, että päivät pääsääntöisesti 8-16 ja päivystyksestä tulee korvaus. Toki työ varmasti stressaavaa välillä, mutta pointti oli se, että moni hyvätuloinen sokeutuu tilanteelleen. Enempää en tosiaan tunnistettavuuden vuoksi viitsi sanoa, mutta olen törmännyt aika uskomattomiin tilanteisiin, jotka ovat valaisseet sitä, miten kuvitellaan, ettei hyvätuloisilla mukamas ole enempää kuin pienempituloisilla. Olen myös eri mieltä, että elämä on valintoja ja halutessaan voi vaan ottaa sen hyvätuloisen työn. Joku vuosi sitten olisin itsekin ajatellut noin, mutta kyllä se on fakta, että valitettavasti hyvin moni työ menee suoraan suhteilla, vaikka olisi kuinka etevä ja pätevä.
Ja nimenomaan ne työt, joissa etenemismahdollisuudet menee pitkälti suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vain AV:lla lainalupauskin lasketaan varakkuudeksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain AV:lla lainalupauskin lasketaan varakkuudeksi...
Meinaatko, että yli puolen miljoonan lainalupauksia annetaan pienituloisille? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystähän moni oikeasti lahjakas ja älykäs suomalainen muuttaa esim. Yhdysvaltoihin tai edes Saksaan/Iso-Britanniaan, missä kyvyistä ja omistautuneisuudesta palkitaan. Esim. Yhdysvalloissa pätevä koodari tienaa helposti 10 000 dollaria kuussa 10 vuoden kokemuksen jälkeen. Suomessa saat olla ison IT-firman toimari, että pääset samoille palkoille, niin ja sinulle jää silti vähemmän käteen verojen jälkeen.
Ei aina noin. Itse tienaan Keski-Euroopassa 2800 hommissa joista Suomessa maksetaan kai joku 4000. Täällä myös vuokrataso alkaa 800-900 euroa jostain 25 neliön pskaluukusta. Omistusasuntojen keskihinta on 400 000 - mukaanlukien siis kaikki asunnot eristämättömistä pienistä neukkukuutioista aina normaaleihin omakotitaloihin. Tavallinen rivariasunto 5x8 metriä postimerkkipihalla maksaa alkaen 400 000 euroa, joissain kunnissa jo yli miljoonan. Mil-joo-nan. 2800 bruttopalkalla on hädin tuskin varaa avata asuntoilmoituksia.
Suomea miettiessäni mietin että palkkani olisi varmaan 4000 ja voisin asua 250 000 euron uudessa omakotitalossa omalla isolla pihalla. Sitten muistuukin mieleen että ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen.
Ainakin Suomen tulotaso kun on sentään balanssissa asumisen kulujen kanssa, eli 1600...3500 nettopalkkalainen aina löytää sopivan ja hyvälaatuisen asumisratkaisun, kun ei tarvitse gladiaattorityyliin tapella jostain kämäisestä rivarinpätkästä hintaan 400 000 euroa plus 80 000 ekstratarjous, vastassa 70 muuta ostajaa kuten täällä ihanilla ulkomailla.
Lainaamasi kirjoittaja sanoi "oikeasti lahjakas ja älykäs". Et kuulu tähän joukkoon jos teet korkean hintatason maassa töitä 2800e palkalla, anteeksi nyt vaan. Suomessa nimenomaan, tuloerojen pienuuden takia, duunareilla on hyvä palkka ja korkeastikoulutetuilla huono. Jos sinun palkkasi laski muuttaessa ulkomaille, kuulut duunareihin. Ei kukaan ole väittänyt että suomi on huono kaikille, vaan niille, joilla on muualla huomattavasti korkeampi ansaintapotentiaali. Eli niille joille pienet tuloerot on negatiivinen seikka suomessa.
Muistan kun reilu 20 vuotiaana tienasin 7€/h ja auto oli 9v vanha nissan sunny. Ylimääräistä rahaa ei ollut.
Nyt olen melkein 40, tienaan 25€/h ja auto on 16v vanha Passat. Ylimääräistä rahaa ei ole nytkään.
Eli huonompaan suuntaan vaan mennään..
M39
7000 euroa kuussa kun tienaa, niin voit ostaa itsellesi kivuttomasti keskustakaksion ja auton. Siihen se sitten jääkin. Lähinnä vanhasta rahasta voi saada jonkinlaista taloudellista turvaa tässä maassa.
Työmarkkinatuki on 660 jos 2 lasta, jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei tule muita tukia paitsi 200 lapsilisää eli tulot yhteensä 2460 netto.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista saa nykyään puolitoista vuotta ja siinä se, enää sitä ei opiskelu pidennä.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on taas ruudinkeksijät liikkeellä 😂😂😂
Ei ole tuloeroja 😂😂😂
Mieshän on ilmiselvä Mikko-Koo elikkäs koomikko 👍
Vierailija kirjoitti:
Jep, jonkun Jaska Johtajan kuukausipalkka on 7000 euroa ja minä opiskelija saan 250 euroa kuukaudessa. :-) Ei yhtään tuloeroja! Ollaan kyllä täysin samalla viivalla
Koulutus on sinulle ilmaista! Olisit kiitollinen siitä, se on etu ja rahanarvoista jo sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun reilu 20 vuotiaana tienasin 7€/h ja auto oli 9v vanha nissan sunny. Ylimääräistä rahaa ei ollut.
Nyt olen melkein 40, tienaan 25€/h ja auto on 16v vanha Passat. Ylimääräistä rahaa ei ole nytkään.
Eli huonompaan suuntaan vaan mennään..
M39
Sama. Mulla on 20v työhistoria matalapalkka-alalta koska olen lievästi kehitysvammainen, mutta sitä ei juurikaan huomaa.
Vuokrat on niin korkeita viimeisen kymmenen vuoden aikana että työtä tehdessä ruokakulut nousee mahdottoman suuriksi kun kroppa kuluttaa niin paljon. Työttömänä kykenee syömään vähemmän ja tulee parhaimmillaan levänneenä ja harkiten ostaneena samoihin. Jos vähän nipistää niin tietenkin työmatkakortti kuussa säästyy ja tulee katsottua tarkemmin mitä ostaa.
Koko tänä aikana en ole saanut säästöön edes paria tonnia. Viimeisen viiden vuoden 10e tuntipalkalla teen joka kuukausi useiden kymppien tappiota säästöistä.
Köyhdyn työtä tekemällä. Ajokortti on liian kallis ja autot on vieläkin kalliimpia ja se heikentää tietenkin työllistymistä hyvin paljon.
Jostain syystä myös työhaastatteluissa työhaastattelijat on ymmärtäneet vammaisuuteni väärin eräänlaisn vittuiluna ja olen saanut ihan karenssejakin.
Tämä on kaikista kamalinta kun vammaista ihmistä kiusataan parempituloisten puolelta.
Olen usein kysynyt ruokatauoista, ylityökorvauksista ja yleisesti tauoista, koska kokemust on sellaisista työpaikoisat jossa ei ole vessaan kerennyt ja on hirveän noloa ihmiselle jos hätä tulee housuihin.
Itkettää ihan. Suuri häpeä. Kun ne perusasiat ei ole kunnossa ja monilla duunien paikoilla työskennellään hyvin vähällä miehityksellä.
Minua ei hirveästi kiinnotsa kriisitilantessa puolustaa, olen tiedustellut asiaa ja minulle laitetaan kivääri käteen, vaikka olen ns. vähän hitaamman puoleinen ihminen ja en ymmärrä työpaikoillakaan kovaan tahtiin häsellystä ja huutamista...
En pidä työelämästä kauheasti ja tuntuu että Suomi ei ole ollut isäinmaallinen meikäöläisiä kohtaan aina.
Mieti niitä lukuisia vanhuksia, jotka saa pelkän kansaneläkkeen. Olen nähnyt, millaista kituuttamista se on; hyvä että saa edes lääkärin määräämät lääkkeet hankittua. Sanoisin, että kansaneläkeläisten ja toimitusjohtajien yms. välillä on elintasokuilu.
Olen ollut korkeatuloisena pidettävä (lähes 7000 euroa kk) ja sairastumisen myötä tulotkin romahtivat.
Elintasossa ja elämisen mielekkyydessä on järkyttävä ero. Tuo väite että ei ole tuloeroja on täyttä tuubaa koska olen itse kokenut omakohtaisesti molemmat ääripäät.
Suomessa pärjää, jos on röyhkeä eikä välitä muista. Moni tekee töitä vain siksi, kun omatunto ei anna periksi loisia muiden lompakolla. Varsinkin jos on paljon lapsia, niin työnteko on rahan ja ajan tuhlausta.