Miten lemmikin yksilötuhkaaminen käytännössä tapahtuu?
Ensimmäistä kertaa elämässäni joudun hyvästelemään rakkaan lemmikkini tämän omaksi parhaaksi. Aika eutanasialle on perjantaina. Koska en ole koskaan joutunut tällaiseen tilanteeseen, minulle valkeni surun keskellä vasta äsken että jos haluan rakkaan lemmikkini tuhkat minun tulee varmaan tehdä asialle jotain nyt. Eläinlääkärini sivuilla ei lue tuhkauspalvelusta mitään. Vilkaisin yhden tuhkauspalvelun sivuja, ja he mainitsivat että tarvitsen oman uurnan. En valitettavasti ehdi enää sellaista tilaamaan.
En kaipaisi ilkeilyä, vaan konkreettisia kokemuksia siitä miten olette asian hoitaneet. Kiitos kaikesta avusta.
Kommentit (31)
Olen pahoillani.
Uurnaksi kelpaa mikä vaan kannellinen astia.
Vierailija kirjoitti:
Soita ihmeessä eläinlääkärille ja kysy, miten asia järjestyy. Neuvovat kyllä siellä etkä varmasti ole ensimmäinen kysyjä. Uurnalla tuskin on mikään kiire, eivät ole mitään pikapalveluja.
Voimia raskaaseen viikkoon! 🌸
Kiitos. ♥️ AP
Maksat isomman summan, ja saat silti siitä samasta kasasta tuhkaa laatikollisen itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani.
Uurnaksi kelpaa mikä vaan kannellinen astia.
Kiitos sinullekkin. ♥️ AP
Eri tuhkaajilla on eri palvelut. Jotkut myyvät uurnan tai antavat tuhkat pussissa. Jos haluat varmistaa, että saat oman koirasi tuhkat, niin koira pitää itse viedä tuhkaajalle ja odotella että voi viedä kotiin. Muutoin voi saada naapurin Murren tuhkat. Voit laittaa tuhkat väliaikaisesti melkein mihin tahansa. Hautaamisessa on säännöt millainen uurnan pitää olla. Uurnan pitää olla maatuva. Kotona voi säilyttää missä haluaa. Joiltain voi tilata myös uurnan hautaamisen pieneläinhautausmaalle jos omaa tonttia ei ole, eikä halua säilyttää tuhkia takanreunuksella.
Meillä toimi ensimmäisen koiran tuhkaus niin, että vietiin ruumis itse krematorioon, sieltä haettiin myös tuhkat krematorion pahvipurkissa. Toisella kerralla oltiin fiksumpia, ja ruumis jäi eläinlääkärille, josta se haettiin tuhkaukseen. Tuhkat haettiin eläinlääkäriltä, olivat myös krematorion pahvipurkissa.
Uurnia myydään joka ikisessä hautaustoimistossa. Eiköhän sieltä löydy sopiva puurasia sinunkin tarpeisiisi.
Eläinlääkäreillä tuskin on omaa krematoriota, vaan lähetetään keskitetysti jonnekin tiettyyn alan mestaan.
Joukkotuhkauksessa tuhkataan useampi kerralla ja käytännössä siis tuhka minkä saat on ties minkä eläimen tuhkaa. Vantaalla yhdellä klinikalla piikki ja tuhkaus oli muistaakseni pari sataa euroa.
Jos yksilötuhkausta tarjotaan, periaatteessa jäänteiden pitäisi enimmäkseen olla sinun lemmikkisi. Luonnollisesti tämä maksaa sitten enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Maksat isomman summan, ja saat silti siitä samasta kasasta tuhkaa laatikollisen itsellesi.
Ja lähdettä tähän oli? 🙄
Kunnollisissa yksilötuhkauspalveluissa lemmikki saa oman IDn ja saattaa mennä viikkokin että yksilötuhkaus saadaan toteutettua kunnolla, eli varmasti tulee se oma rakas lemmikki.
katsot netistä lähimmän lemmikkituhkaamon ja soitat sinne onko heillä sopimus eläinlääkäriaseman kanssa. Jos ei ole viet vainajan itse sinne, valitset paikan päällä uurnan ja palaat maksamaan ja noutamaan paketin kun se on valmis. Postin kautta ei kannata tuhkauurnaa lähettää, liian iso riski että häviää matkalla.
Meillä koira jätettiin eläinlääkärille, olisi tuntunut liian pahalta alkaa kantamaan sitä itse autoon ja krematorioon. Sieltä se haettiin ja sitten hain tuhkat pahvipurkissa krematoriosta.
Vierailija kirjoitti:
Eri tuhkaajilla on eri palvelut. Jotkut myyvät uurnan tai antavat tuhkat pussissa. Jos haluat varmistaa, että saat oman koirasi tuhkat, niin koira pitää itse viedä tuhkaajalle ja odotella että voi viedä kotiin. Muutoin voi saada naapurin Murren tuhkat. Voit laittaa tuhkat väliaikaisesti melkein mihin tahansa. Hautaamisessa on säännöt millainen uurnan pitää olla. Uurnan pitää olla maatuva. Kotona voi säilyttää missä haluaa. Joiltain voi tilata myös uurnan hautaamisen pieneläinhautausmaalle jos omaa tonttia ei ole, eikä halua säilyttää tuhkia takanreunuksella.
Ei oman eläimen hautaamisessa omalle maalle ole kummempia sääntöjä. Saat haudata vaikka kultaharkon sisälle kukkapenkkiin, jos haluat.
Suurin sääntö lienee se, että jos hautaat raatona niin pitää haudata niin syvälle ettei luonnoneläimet kaiva sitä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lähdettä tähän oli? 🙄
Kunnollisissa yksilötuhkauspalveluissa lemmikki saa oman IDn ja saattaa mennä viikkokin että yksilötuhkaus saadaan toteutettua kunnolla, eli varmasti tulee se oma rakas lemmikki.
Se että saat jonkun random IDnumeron ja palvelussa kestää viikon, tekee siitä aitoa?
Kuule, kuolema (oli sitten ihminen tai eläin) on raaka BISNES.
Lähdeviite: empiirinen 15v työkokemus useasta alan eri yrityksestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lähdettä tähän oli? 🙄
Maalaisjärki? Kyllä ne tuhkattavat lemmikit on vain prosessoitavaa massaa sille tuhkausfirmaalle. Tyhmiltä ihmisiltä on helppo laskuttaa isompi summa, eikä kukaan tajua tinkiä tai kysellä totuuden perään. Aivan sama ammatti moraali se on normaalissakin hautaustoimistossa. Surun kynsissä ihminen ei kykene järkevään ajatteluun, jolloin hänelle voidaan myydä ihan mitä tahansa. Ikävää, jos asia tuli teille näin yllätyksenä?
Käytännössä lemmikin yksilötuhkaaminen on hyvin samankaltainen palvelu kuin ihmisen polttaminen krematoriossa. Eli täydellä varmuudella saa oman lemmikkinsä tuhkat.
Täälläpäin on että jos haluaa,niin se eläin tuhkaus palvelu, tulee kotoa hakemaan kuolleen lemmikin, sinne tuhkaukseen, mikä mun mielestä on hieno ja hyvä asia, sitten meille tuli postiin kissan tuhkat❤
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä lemmikin yksilötuhkaaminen on hyvin samankaltainen palvelu kuin ihmisen polttaminen krematoriossa. Eli täydellä varmuudella saa oman lemmikkinsä tuhkat.
Ja mistä sinä tiedät, mitkä tuhkat sinä sait? Kun oikein kovasti uskon ja luotan, niin se muuttuu maagisesti totuudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Monessako poltossa olet ollut mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä sinä tiedät, mitkä tuhkat sinä sait? Kun oikein kovasti uskon ja luotan, niin se muuttuu maagisesti totuudeksi?
En ole itse kyseistä palvelua käyttänyt, mutta jos tälle linjalle lähdetään, niin voitko olla varma mitä saat ihmisten krematoriosta?
Soita ihmeessä eläinlääkärille ja kysy, miten asia järjestyy. Neuvovat kyllä siellä etkä varmasti ole ensimmäinen kysyjä. Uurnalla tuskin on mikään kiire, eivät ole mitään pikapalveluja.
Voimia raskaaseen viikkoon! 🌸