Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arkiruokaa.. Ehdottakaa!

Vierailija
27.07.2015 |

Olen NIIN kyllästynyt meidän arkiruokaan, mutta kokeilut netin randomresepteillä menee pieleen ihan joka kerta. 

Joten auttakaas kokkailijat ja linkatkaa joku netistä löytyvä, kokemuksella herkulliseksi todettu arkiruokaresepti. Tai ihan ruokakin, jos ei respetiä ole. Kuvailusta plussaa. :)

Ei tarvitse olla gourmeeta ja olisi kiva että saisi valmistettua isomman annoksen, jotta riittää toiseenkin päivään.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita spagetti tai tagliatelle kiehumaan.

Pilko keskikokoinen sipuli ja kaksi valkosipulinkynttä pieniksi, ja kuullota ne pannulla pehmeiksi. Lisää suolaa, mustapippuria ja n. ruokalusikallinen limemehua. Kaada pannulle 2dl (ruoka)kermaa ja hiukan pastan keitinvettä. Pilko kylmäsavulohisiivut pienehköiksi paloiksi ja ota kastike jäähtymään hetkeksi, ettei kala kypsy kastikkeessa ja mene mauttomaksi hötöksi. Kastikkeen jäähdyttyä hiukan sekoita kala kastikkeeseen ja tarjoile heti pastan ja parmesaanin kanssa.

Vierailija
42/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:48"]

Itse tehdyt pinaattiletut. Täytetyt paprikat. Täytetyt ohukaiset. Itse tehdyt kalapuikot paistetun sipulin kera. Tacoja. Lasagnea. Perunat ja kananmunakastike. Tomaatti tai kasvissosekeitto, kylläiseksi omatekoinen patonki. Kantautunut uunissa, omatekoiset hampparit. Ja oman maun mukaan kylläiseksi salaatteja, vihanneksia, uunijuureksia ym. Tässä näitä meidän suosikkeja.

[/quote]

Hei, olinkin unohtanut täytetyt ohukaiset ihan täysin! :D  Ei ole vuosiin tullut syötyä. Mitä sinne kannattaisi laittaa väliin? Onko se vaan normi lettutaikina ilman sokeria?

-ap 
[/quote]
Ihan perus lättytaikina ilman sokeria, me laitetaan väliin paistettua jauhelihaa, ja jauhelihan kanssa paistan paprikasuikaleita tai porkkanaa raastetta ja sipulia. Mausteet oman maun mukaan, päälle ripottelen emmental juustoa.
Joku raikas salaatti tän kaveriksi kun on aina tuhtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhota maksasiivut ja ripota suolaa päälle, grillaa/paista, nam. Tarjoa perunamuusin ja puolukoiden kera. Muusia voi tehdä niin paljon, että seuraavana päivänä pyöräytät juurespihvit tai muhitat uunikalaa kaveriksi.

Vierailija
44/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:45"]Jauhelihamureke. Lihapullataikna. Sisän hemapa tms. [/quote] Mä muuten teen murekkeen niin, että taputtelen taikinan levyksi, laitan päälle paistettuja pekonisuikaleita sekä juustoraastetta ja rullaan, kuten kääretorttu rullataan. On hyvää!

[/quote]

Ja epäterveellistä.

Vierailija
45/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullapasta

Vierailija
46/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:48"]

Itse tehdyt pinaattiletut. Täytetyt paprikat. Täytetyt ohukaiset. Itse tehdyt kalapuikot paistetun sipulin kera. Tacoja. Lasagnea. Perunat ja kananmunakastike. Tomaatti tai kasvissosekeitto, kylläiseksi omatekoinen patonki. Kantautunut uunissa, omatekoiset hampparit. Ja oman maun mukaan kylläiseksi salaatteja, vihanneksia, uunijuureksia ym. Tässä näitä meidän suosikkeja.

[/quote]

Hei, olinkin unohtanut täytetyt ohukaiset ihan täysin! :D  Ei ole vuosiin tullut syötyä. Mitä sinne kannattaisi laittaa väliin? Onko se vaan normi lettutaikina ilman sokeria?

-ap 
[/quote]tai kaupasta valmiita tortillalättyjä ja niiden sisään kaikkee hyvää. Uuniin 250 10min. Elikkä siis burritoja.

Vierailija
47/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsavulohipasta taikka -lasagne.

Vierailija
48/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronit juustokastikkeessa: kuullota pilkottu sipuli kattilassa voissa tai öljyssä, lisää vesi ja kuumenna kiehuvaksi. Lisää kasvisliemikuutioita yksi per puoli litraa nestettä. Lisää makaronit, itse käytän tummaa makaronia, ja keitä melkein kypsäksi. Tässä vaiheessa lientä ei tarvitse olla kuin juuri sen verran, että makaronit peittyvät. Lisää sulatejuustoa reilusti ja keitä, kunnes se on sulanut. Voit vielä lisätä lorauksen kermaa. Makaronien lisäämisen jälkeen voi halutessaan laittaa vaikka hemapaa sekaan. Tarjoa lihapullien tai pannulla paistetun makkaran kanssa. Varoitus, että on melko rasvaista ja täyttävää, joten hirveän usein en itse tuota tee. Mutta hyvää on. :-)

Vierailija
49/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:43"]

Todella surullista lukea näitä vastauksia. Ihme että kansa voi miten voi kun ja jos arkiruuat on tätä tasoa. Jos esimerkiksi matkustaisitte joskus saattaisitte oppia jotain uutta. Ei siinä, itse olen fitnesskisaaja ja syön joka päivä samaa voimassaolevan plänin mukaan. Tosin minulle se ravinto on polttoainetta ja rakennuspalikoita, vain.

[/quote]

Ap pyysi apua arkiruuan tekoon. Miksi et sinäkin jakaisi kanssamme terveellisä reseptejäsi sen sijaan, että tuletkin kenties vain mollaamaan tänne? Hienoa jos joku harrastaa kehon kulttuuria, mutta ei enää niin hienoa, jos se noin menee pissin lailla päähän.

[/quote]

Niinpä niin, naulan kantaan tämä vastaus. Tälle fitnesskisaajalle ravinto on polttoainetta ja rakennuspalikoita. Perheelle ravinto on paljon muutakin. Pienet lapset eivät jaksa syödä pelkkiä rakennuspalikoita, mielikuvitusta joutuu käyttämään, siksi uudet ideat ruoalaittoon aina tervetulleita. Terveellistähän ruoan on hyvä olla, joten annapa fitnesskisaaja nyt lapsiperheelle sopiva ruokavinkkisi?

Vierailija
50/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto punaisista linsseistä, soseutettuna. Googlaamalla löytyy reseptejä. Mä teen aina sellaista johon tulee linssejä, porkkanaa, tomaattimurskaa, valkosipulia, kookosmaitoa, sitruunamehua, pippuria, kanelia, kardemummaa, unohtuikohan joku. Suunnilleen noilla onnistuu, ei oo niin tarkkaa.
Lohikeitto, kesäkeitto, makkarakeitto, katkarapukeitto, seljanka...
Lähiaikoina meillä syöty myös pizzaa tehtynä lapinrieskapohjiin (neliönmuotoisia 4 kpl/pussi = pellillinen), savustettua lohta, lehtikaalimunakasta, finduksen falafel-pullia ja täysjyväkuskusia salsakastikkeella, hernerouhepihvejä (milletti)...

Vierailija
51/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:55"]

Vielä kerran (kun tätä aina suosittelen): Ootko tehnyt munakasrullaa? Helpompaa ei siis ole. Täytteissä ainakin tuhat variaatiota. Halpaa ja hyvää.

[/quote]

Hei tää vaikutti tosi kivalta! Nopea ja helppo, en tiedä miksi en ole koskaan aiemmin kuullutkaan. Kokeiluun! 

Mulla on jo loppuviikon ruuat listattu ja lista vaan kasvaa. :) :)

-ap

[/quote]

No se onkin kiva ja hitsin helppo, johon saat ihan omat suosikkimaut täytteeseen. Maistuu kylmänäkin. T: Myös broilerkookoskeittoa ehdottanut :)

Vierailija
52/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:48"] Itse tehdyt pinaattiletut. Täytetyt paprikat. Täytetyt ohukaiset. Itse tehdyt kalapuikot paistetun sipulin kera. Tacoja. Lasagnea. Perunat ja kananmunakastike. Tomaatti tai kasvissosekeitto, kylläiseksi omatekoinen patonki. Kantautunut uunissa, omatekoiset hampparit. Ja oman maun mukaan kylläiseksi salaatteja, vihanneksia, uunijuureksia ym. Tässä näitä meidän suosikkeja. [/quote] Hei, olinkin unohtanut täytetyt ohukaiset ihan täysin! :D  Ei ole vuosiin tullut syötyä. Mitä sinne kannattaisi laittaa väliin? Onko se vaan normi lettutaikina ilman sokeria? -ap  [/quote]tai kaupasta valmiita tortillalättyjä ja niiden sisään kaikkee hyvää. Uuniin 250 10min. Elikkä siis burritoja.

[/quote]

Eikö tuu kuivaa? Jos laittaisin vaikka tortillojen sisään kypsennettyjä broilersuikaleita, sipulia, mausteita ja vaikka jotain valmista salsajuttua ja uuniin, niin eikö kuivu? Tarviiko jotain kosteeta sinne sisälle tai päälle?

-ap

Vierailija
53/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:45"]Jauhelihamureke. Lihapullataikna. Sisän hemapa tms. [/quote] Mä muuten teen murekkeen niin, että taputtelen taikinan levyksi, laitan päälle paistettuja pekonisuikaleita sekä juustoraastetta ja rullaan, kuten kääretorttu rullataan. On hyvää!

[/quote]

Ja epäterveellistä.
[/quote] Ota porkkana.

Vierailija
54/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen perunamuussi ja nakkistroganff, teen varmaan ite huomenna :)

Vierailija
55/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tortillalasagne! Nopea ja hyvä arkiruoka, josta voi kanssa kehitellä variaatioita. Itse teen usein tomaattisen jauhelihakastikkeen jossa porkkanaa, paprikaa, joskus kesäkurpitsaa yms ja purkki kolmen juuston kermaa. Vuokaan kasaten täysjyvätortilla lättyjä ja kastiketta vuorotellen. Ja juustoraastetta. Herkullinen pika-lasagne! Uunissakin vain noin vartti.

Vierailija
56/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset risotot on myös hyviä. Kuullota sipulia kattilassa, lisää riisit ja kuullota niitä hetki. Itse käytän basmatiriisiä huuhtelemattomana. Lisää kiehuvaa vettä ja liemikuutio tai fondi, itse käytän kasvisversioita. Keitä riisit kypsiksi ja lisää vettä tarvittaessa. Lopuksi lisää sitruunamehua niin saat raikkautta. Sekaan voi laittaa vaikka tonnikalaa, paistettua kanajauhelihaa tai tavallista jauhelihaa.

Vierailija
57/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hyvä lihapata uunissa. Aivan taivaallista perunoiden ja raikkaan salaatin kanssa. Hyvää lihaa, täysin käsittelemätöntä, nautaa, sikaa, tai mitä haluat, mutta myös rasvaisempaa kohtaa. Porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, sipulia, paljon sipulia, laakerinlehti, maustepippuria, valkopippuria, ja muita mausteita oman maun mukaan. Vanha ruoka ja hyvin tehtynä todella maukas.

Vierailija
59/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia!

Vierailija
60/97 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetyt kesäkurpitsat/tomaatit/paprikat on hyviä ja helppoja tehdä. Sisään esim. jauhelihaa tai broileria, riisiä, fetaa/homejuustoa ja päälle vähän juustoraastetta ja sit uuniin. :) Jos perunat, riisit, pastat ym lisukkeet kyllästyttää, niin bataatti sekä muut kasvikset ja juurekset ovat hyviä. Niitä kannattaa vaikka wokata (kuorimaveitsellä saa tehtyä kivoja ohuita suikaleita porkkanasta ja kesäkurpitsasta) tai paistaa uunissa ja maustaa hyvin. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän