Miten kotiäidin aika ei muka riitä kuntoiluun/laihdutukseen?
Ja siis mun mielestä jokainen saa olla juuri sellainen kuin tykkää, mutta oon monesti kuullut kotona olevan äidin suusta että kyllä laihduttaisi tai kuntoilisi jos olisi aikaa. Jotenkin ymmärrän työssäkäyvän perheenäidin sanovan ettei aikaa ole, koska harvemmin kesken työpäivän pystyt alkaa esim jumppatuokiota tai treeniä vetämään mutta kotona se onnistuu todella iisisti.
Tekosyitä nämä muka-kiireet vain ovat, sanon minä.
Kommentit (39)
Tiedätkö mä en ole tuota fraasia koskaan kuullut muuta kuin Jutta Gustafbergin suusta.
Kyllähän äidellä on aikaa, mutta onko haluja. Koko päivän temmelletty lasten kanssa, niin kyllä se on melkoista liikkumista. Sitten illalla rauhottuu, niin voi kyllä suklaa ja lasi vinkkua maistuu hemmetin hyvältä oman hömppä sarjan kanssa.
Siinähän se tuleekin sitten eteen. Se illan napostelun kanssa pitää olla varovainen.
Itse aloin lihomaan, kun lapset kasvoi koululaisiksi. Ei tarvinnut niiden kanssa koko ajan tohottaa, kun juoksentelivat omillaan.
Mulla jäi se vähäinenkin liikunta, kun ostettiin auto...
Minullekin tulee usein tunne, että nimenomaan Jutta täällä käy huutelemassa kotiäideille :O
Moni ajattelee, ettei kuntoilua on vain salilla treenaaminen ja ryhmäliikuntatunnit. Ei ymmärretä tai arvosteta arkiliikunnan merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:55"]
Henkisesti rankkaa arki.
[/quote]
Usein se kuntoilu auttaa jaksamaan henkisestikin paremmin. Kokeile vaikka.
Laihdutukseen ei mitään aikaa edes tarvita. Syömiseen sitä aikaa menee enemmän kuin suun kiinni pitämiseen.
Minä juoksin lasten perässä joten ei siinä kerennyt kyllä lihoomaankaan. Raskauskilotkin karisi hetkessä kun jaksoi tehdä ja touhuta lasten kanssa. Nyt lapset ovat jo itsenäisiä liikkujia mutta hankittiin koira joka liikkuttaa meitä vanhempia ja joskus myös lapsiakin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:55"]Moni ajattelee, ettei kuntoilua on vain salilla treenaaminen ja ryhmäliikuntatunnit. Ei ymmärretä tai arvosteta arkiliikunnan merkitystä.
[/quote]
juuri näin. Minä ainakin treenaan pakosta, kun kävellään esim kauppaan ja leikkipuistoon. Pienten lasten kanssa on myös helppo lähteä vaunulenkille! Joillekin vain ei kelpaa muu kuin salitreeni
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:55"]
Moni ajattelee, ettei kuntoilua on vain salilla treenaaminen ja ryhmäliikuntatunnit. Ei ymmärretä tai arvosteta arkiliikunnan merkitystä.
[/quote]
Niin ja laihdutus tarkoittaa jotain pussikuuria tai muita vastaavia dieettejä. Ei ole aikaa tai varaa tehdä yhdelle eri ruokaa kuin muulle perheelle.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:55"]
Henkisesti rankkaa arki.
[/quote]
Usein se kuntoilu auttaa jaksamaan henkisestikin paremmin. Kokeile vaikka.
[/quote]
Juu tiedetään. Se ei siltikään ole sama asia kuin että olisit lapseton.
Mä ihmettelen miten pienten lasten vanhemmilla on aikaa syödä :D Mutta ilmeisesti ei kaikilla olekaan kun vasta illalla. Sen vuoks olis hyvä että joka toisena iltana jättäis sohvalla löhöömiset väliin ja lähtis jonnekin. Joka toisena iltana vois sitten vaikka napostella tv:n ääressä jotain suht terveellistä. Kerran viikossa sipsut. Näin suurin piirtein ite tein. Raskauskilot lähti 3 kuukaudessa mutta siihen vaikutti se, etten aina ehtiny syömään, varsinkin jos oli jotain menoa päivällä kun vauvan tarpeet meni luonnollisesti omien edelle.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:57"]
Laihdutukseen ei mitään aikaa edes tarvita. Syömiseen sitä aikaa menee enemmän kuin suun kiinni pitämiseen.
[/quote]
Kuinka hitaasti sinä oikein märehdit, Jutta?
Miksei työssä käynti sitten ole tekosyy, jos kaikki mahdollinen muu sitä on? Keksin äkkiseltään paljonkin syitä. Yksinhuoltajuus, lapset aamusta iltaan kiinni sinussa, vauva tissillä tunnin välein ja usemminkin ja ruoka, pyykit, vanhemmat sisarukset ja hygieni on hoidettava siinä välissä. Erityislapset, vammaiset lapset, omaishoitajuus. Synnytyksestä aiheutuneet liikuntaa rajoittavat ongelmat, kuten laskeumat. Opintojen suorittaminen äitiyslomalla ollessa.
Viimisin syy vie ainakin täysin oman lapselta ylijäävän ajan.
Niin ja lisäyksenä vielä että kun liikunta on rlämäntapa, niin se jatkuu pian toki synnytyksenkin jälkeen normaalisti, näin mulla.
-14
Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Taustat kaikilla erilaiset jne jne
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:48"]Ja siis mun mielestä jokainen saa olla juuri sellainen kuin tykkää, mutta oon monesti kuullut kotona olevan äidin suusta että kyllä laihduttaisi tai kuntoilisi jos olisi aikaa. Jotenkin ymmärrän työssäkäyvän perheenäidin sanovan ettei aikaa ole, koska harvemmin kesken työpäivän pystyt alkaa esim jumppatuokiota tai treeniä vetämään mutta kotona se onnistuu todella iisisti.
Tekosyitä nämä muka-kiireet vain ovat, sanon minä.
[/quote]
Jääkaappi on liian lähellä.
Todellakin riittää. Ne vaan eivät halua ja löytävät hyvän tekosyyn kotiäitiydestä. Olen mies. Kahden lapsen isä ja ollut kotona kunnes nuorempi täytti kolme. Hoidin kodin, ruuat ja muksut. Kävin kolmasti viikolla lenkillä (lapset juoksukärryissä) neljästi salilla (aamuisin ennen lasten ja puolisoni heräämistä). Kyllä ihminen venyy ja kykenee jos vain pystyy. Tosin naisilla raskaus on hormonaalisesti niin hurja juttu, että miehenä en voi sitä ymmärtää. Mutta "ei ole aikaa" on huonlin tekosyy mihinkään ikinä.
Mä en taas ymmärrä miten kotiäideillä on aikaa maata sohvalla ja syödä koko ajan, monihan sanoo lihovansa juuri pikkulapsiaikana. Mulla on ollut 4 lasta ja niin hirveä hulina koko ajan ettei ruokaa juuri ole ehtinyt edes ajattelemaan! Siinä sivussa rakennettu 2 taloa, käyty töissä (olin poissa vain vuoden töistä/lapsi). Lapset halusivat puistoon, fillaroimaan, vaunukävelylle, uimaan jne joten liikuntaa tuli hyötylliikunnan lisäksi pakostakin. Painoindeksi pysyi n 20 paikkeilla kevyesti, vasta nyt 40+ on noussun 23:een
Mä en oikeesti vaan jaksa. Väsyttää aina.