Työllistyminen melkein mahdotonta
En saa kerta kaikkiaan mistään kokopäiväistä työtä, en vaikka miten olen hakenut ja yrittänyt.
Teen tällä hetkellä lastenhoitokeikkaa parissa perheessä mutta töitä on korkeintaan joku 3h/viikko.
En elä tuollaisella määrällä mitenkään, nyt kun ilmoittauduin työttömäksi enkä ole vielä saanut työttömyyskorvauksia, olen käynyt syömässä mummolassa ja maksoin säästötilin viimeisillä rahoilla tämän kuun laskut.
Ensi kuussa menen työkokeiluun ja toivon että se auttaisi edes vähän.
Valmistuin noin kuukausi sitten amiksesta mutta hain töitä jo opiskeluaikana eikä mistään tunnu löytyvän mitään.
Hakemuksia olen laittanut vaikka minne, ilman kuvia ja kuvien kanssa.
Avoimia hakemuksia olen myös jättänyt.
Olisin niin onnellinen jos pääsisin vaikka toiseen osa-aikatyöhön nykyisen työn ohelle mutta sekin tuntuu olevan melkein mahdoton homma.
Kommentit (16)
Oletko hakenut päiväkoteihin? Niissä valitetaan pulaa henkilökunnasta ja sinulla on kokemusta.
Asutko sellasella paikkakunnalla, jolla toimii jokin rekryfirma joka rekrytoi lastenhoitajia päiväkoteihin, esim. Seure? Varhaiskasvatuksessahan on pulaa työntekijöistä, sieltä varmasti löytyis töitä.
Vaikuttaa trolli aloitukselta, koska:
"Valmistuin noin kuukausi sitten amiksesta mutta hain töitä jo opiskeluaikana eikä mistään tunnu löytyvän mitään." Tänäpäivänä amiksen kolmasluokka on kokonaan harjoittelua ja nohevimmille se on palkallinen harjoittelu oppisopimuksella, josta seuraa hyvin usein jatko, ellei ole täysi tollo.
Olen koulutukseltani nuoriso- ja yhteisöohjaaja.
Meidän kunnassa koulutetaan hyvin monipuolisesti varhaiskasvatuksen työntekijöitä ja oma tutkintoni ei sovellu alalle, toki olen niitäkin paikkoja hakenut mutta koskaan en pääse edes haastatteluun, lähihoitajat, lastenohjaajat ja varhaiskasvatuksen sosionomit ovat etusijalla.
Ap
Olen tehnyt harjoitteluja enimmäkseen kolmannen sektorin toimijoilla ja tämän tahon "kattojärjestö" meni konkurssiin juuri.
Lisäksi sellaisissa paikoissa joihin otetaan ihmisiä töihin vain palkkatuella.
Ap
Nyt on yhteishaut käynnissä. Hae opiskelemaan paremmin työllistävää alaa, nuorisotyössä ei ole töitä juuri kenellekään.
Neloselle vielä sellainen juttu että ainakaan meidän alalla ei ollut yhtäkään kokonaista vuotta harjoittelua, pisin harkka oli muistaakseni 3kk.
Nämä vaihtelevat alakohtaisesti.
Harjoittelupaikatkin olivat kiven alla, kuten aiemmin kerroin meidän kunnassa koulutetaan paljon ihmisiä samantyylisille aloille ja harjoittelupaikoistakin on kova kilpailu.
Ap
Kannattaa jatkaa opintoja ensin lähihoitajaksi ja sitten ehkä sosionomiksi. Lähihoitajana löytyy töitä huomattavasti paremmin.
Terveisiä yli 1 000 työhakemusta laittaneelta. Tämän lukeman jälkeen lopetin laskemisen, joten ei aavistustakaan kuinka paljon yli tuhat laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutukseltani nuoriso- ja yhteisöohjaaja.
Meidän kunnassa koulutetaan hyvin monipuolisesti varhaiskasvatuksen työntekijöitä ja oma tutkintoni ei sovellu alalle, toki olen niitäkin paikkoja hakenut mutta koskaan en pääse edes haastatteluun, lähihoitajat, lastenohjaajat ja varhaiskasvatuksen sosionomit ovat etusijalla.
Ap
Siinä sinulle vastaus omaan pohdintaasi. Jatkokouluttaudu sosionomiksi. Varmasti saat hyväksilukuja opinnoissa.
T: työssä oleva sosionomi, joka jatkokouluttautuu yliopistossa
Ymmärrän! Olen itse niiiiiin onnellinen, kun onnistuin nyt saamaan osa-aikasen työn !! Noin kolmena päivässä viikossa on töitä. Plus ei tarvi täytellä työkkärin niitä "4 kuukaudessa" vaan se muuttui "1 hakemus 3:ssa kuukaudessa" eli huomattavasti helpompaa. Ahdisti ne pakkohaut, vaikka toki hain oikeasti useampaan!
Työ ei ole täysin sitä, mitä haluan, MUTTA ajattelin, että on helpompi hakea töitä kun on "jo joku työpaikka". Tsemppiä sinulle, kyllä se vielä tärppää! Meillä päin myös päiväkoteihin pääsee jopa ilman mitään koulutusta tekemään sijaisuuksia :o Oletko varma, ettei sielläkin päin? Varmasti "alan ammattilaiset" pääsevät ja ovat etusijalla, mutta sijaisia tarvitaan aina. Samoin koulunkäynnin ohjajaat?
Vähän perspektiiviä työnhakuun: 25 vuotta työnhakua, välissä pätkätöitä, mutta suurempi osa työttömänä. Työstä olen aina saanut kehuja, mutta vakityötä ei saa. Alan työpaikkoja on ympäri Suomen ja suht arvostettu koulutus. Toiset vaan on väliinputoajia.
Kaikkihan tietää, että työttömäksi ilmoittaudutaan heti kun valmistuu, jotta tuet alkaa juoksemaan. Miksi et niin tehnyt?
Kannattaa laajentaa hakualuetta, eli hae ainakin vakituisia paikkoja kauempaakin. Kyllä sinä pääset sieltä sitten takaisin, kun hankit ensin työkokemusta. Irtisanomisaika on vain kuukausi. Määräaikaisiin kannattaa aina pyytää irtisanomispykälä, niin pääsee sitten eroon, jos saa paremman vakipaikan.
Opiskelit väärälle alalle. Lähihoitajat työllistyvät. Muut eivät juurikaan.
Mikä koulutus ja missä asut?