Miehen kalliit lounaat, onko oikein?
Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.
Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.
Ajatuksia?
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitäpaitti kenen lounastauko on niin pitkä, että joutaa odottamaan a la carte annoksia?
Tsekkaa se paikka, missä mies käy syömässä, onko siellä edes lounasaikaan a la carte voimassa.Yleensä lounasaikaan on niin nälkä, että valmista mielellään ottaisin linjastolta.
Meillä saa viettää niin pitkän lounastauon kuin haluaa. Itse olen ollut lounastauolla jopa kaksi tuntia.
Pieni firma yksityisellä sektorilla. Me tehdään ihan omat sääntömme. Jos se käy pomolle, se käy. Ja kaikki yleensä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette vielä yhdessä?
Koska perhe, lapset, asuntolaina ja rakkaus myös.
Laskekaapas, kuinka paljon nopeammin saisitte maksettua tuota asuntolainaa pois, jos ukkosi söisi halvemmalla. Voisi avata taloutenne vapaamatkustelijan silmiä hieman.
Laske samalla paljonko säästäisitte käyttämällä kuukuppia ja ilman meikkejä. Hiuksesi saa pestyä myös Tokmannin omalla brändisaippualla.
Mies käy maksullisilla naisilla päivällä koska ei saa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapas, kuinka paljon nopeammin saisitte maksettua tuota asuntolainaa pois, jos ukkosi söisi halvemmalla. Voisi avata taloutenne vapaamatkustelijan silmiä hieman.
Laske samalla paljonko säästäisitte käyttämällä kuukuppia ja ilman meikkejä. Hiuksesi saa pestyä myös Tokmannin omalla brändisaippualla.
Mies voi pestä pyykin mäntysuovalla käsin ja suihkussa kerran viikossa käydä, pesuaineeksi sama mäntysuopa. Syökää lasten kanssa aina hyvää ruokaa jätä miehelle viime viikkoiset tähteet.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.
Tuo periaate pätee aika huonosti, jos puolisoiden tulot eivät ole yhtä suuret. Mitä suurempi tuloero, sitä enemmän parempipalkkaiselle jää ”omaa” käyttörahaa, jos kulut jaetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin olisin nähnyt saman avauksen täällä ennenkin. Meillä homma toimii yksinkertaisesti: molemmat tallettavat taloustilille saman summan kuukausittain. Sillä maksetaan yhteinen ruoka, asumiskulut ja yhteisen auton kustannukset. Loput on omaa rahaa ja on aivan sama, käyttääkö sen ulkona syömiseen vai johonkin muuhun.
Itselläni oli edellisessä työpaikassa lounasetu, joten söin päivittäin ulkona. Tuota en usko, että missään firmassa käydään päivittäin 40 euron lounailla.
Olen kans nähnyt tämän saman aloituksen aikaisemmin. Ihan selvä provohan tämä on.
Koska hän on M I E S eikä mikään marjanpoimija
M.53 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M.53 kirjoitti:
Yhteinen elämä=Yhteiset päätökset=Yhteinen talous (riippumatta kuinka paljon kumpikin tienaa).
Rahat mitä tienataan menee yhteiselle pankkitilille josta maksetaan laskut, ruuat, lasten aktiviteetit, säästetään eläkerahastoihin (50/50), yhteisillä päätöksillä. Tämä toiminut 27 vuotta. Perheen perustaminen tarkoittaa sitä että kaikki kantavat kortensa kokoon niin hyvin kuin mahdollista. Parisuhteesta löytyy aina toinen joka tienaa enemmän rahaa, mutta kodin ylläpitämisessä vaaditaan myös paljon aikaa ja siitä ei se toinen puoli yleensä saa maksua.
M.53
En ikinä suostuisi yhteisiin rahoihin. Yhteinen taloustili on hyvä ja sitten kaikki loppu mitä ei mene yhteisiin pakollisiin kuluihin on omaa rahaa, josta ei toiselle tarvitse tiliä tehdä. Vaikka antaisi hyväntekeväisyyteen loput.
Kysymys - minkä takia mennä naimisiin jos ei ole valmis elämään yhdessä samanarvoisesti?
Miten niin? Juuri noinhan eletään samanarvoisesti. Kaikki yhteiset kulut maksetaan yhdessä ja kumpikin voi käyttää omat rahansa miten parhaaksi katsoo.
Omista rahoista maksetaan omat menot mm. vaatteet, matkat, puhelimet, harrastukset, lääkärit ja kampaajat. Harrastetaan sitä mihin on itsellä varaa. MInä mm. käyn yksityisellä hammaslääkärillä, mihin meni viime vuonna 3000 €, vähän isompi remontti. Mies taas käy julkisella, koska hänen mielestään se toimii ihan ok. Hän käyttää rahaa juurikin esim. työlounaisiin ja ostaa enemmän vaatteita kuin minä. Itse olen syönyt 40 vuotta eväitä töissä, en raaski käydä edes työpaikan ruokalassa saati kahvilassa.
Minusta on mm. aivan hassua, että yhteiseltä tililtä ostetaan puolisolle vaikka synttärilahja, koska sehän on kuin ostaisi hänen omilla rahoillaan hänelle lahjan.
Minusta se 10-11 eur lounas päivässä olisi vielä ok, mutta kyllä joka päivä syötynä 20-40 eur lounas on aivan liikaa! Eihän tuossa ole taloudellisesti tai ravitsemuksellisestikaan mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi pestä pyykin mäntysuovalla käsin ja suihkussa kerran viikossa käydä, pesuaineeksi sama mäntysuopa. Syökää lasten kanssa aina hyvää ruokaa jätä miehelle viime viikkoiset tähteet.
Hupsu
Eipä sitä tarvitse himassa enää syödä kun kerran syö hyvin töissä. Minä ainakin menisin vielä päivällisellekin ulos syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asuntolaina tulisi sen nopeammin maksettua? Molemmat maksavat puolet, ei mies koko lainaa.
Olen eri mutta nythän ap rahoja menee suhteettoman paljon mm. ruokaan koska mies ei maksa osuuttaan. Tällä, ja miehen vastaavalla osuudella, lyhentäisi sitä lainaakin.
Miksi miehen pitää maksaa enemmän kuin oma osuutensa? Tai miksi ap:n rahoista menee suhteettoman paljon ruokaan, jos mies maksaa omat ruokansa?
Vierailija kirjoitti:
keskiarvo 30e x 21,5pv=645e kk
aika paljon siis jossei kyseessä ole palkka luokkaa nettona vähintään 3000e mieluummin 4000e
raksamiehet saa 10e ateriakorvausta joka päivä ja sillä raskii käydä syömässä lounaspaikoissa, ei kyllä muuten olisi
Mä tienaan 3300 netto, enkä maksaisi 20-40 e lounaasta ikinä. Mun mielestä edes se 10€ lounas ei ole hinnan eikä ajankäytön suhteen järkevä ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin olisin nähnyt saman avauksen täällä ennenkin. Meillä homma toimii yksinkertaisesti: molemmat tallettavat taloustilille saman summan kuukausittain. Sillä maksetaan yhteinen ruoka, asumiskulut ja yhteisen auton kustannukset. Loput on omaa rahaa ja on aivan sama, käyttääkö sen ulkona syömiseen vai johonkin muuhun.
Itselläni oli edellisessä työpaikassa lounasetu, joten söin päivittäin ulkona. Tuota en usko, että missään firmassa käydään päivittäin 40 euron lounailla.
Olen kans nähnyt tämän saman aloituksen aikaisemmin. Ihan selvä provohan tämä on.
Et ole voinut nähdä, koska en ole aikaisemmin tästä tänne avautunut.
Tyhmä maksaa noin paljon lounaasta! Vitosella saa marketista aterian.
Täällä kotona on nyt huudettu, tapeltu, itketty ja keskusteltu. Aivan älytön juttu :( Mun pitää vähän miettiä, kerronko totuuden täällä vai en, pitää sulatella hetki koko asiaa, kun en tiedä itkeäkö vai nauraako ja mitä ajatella. Näytin nimittäin miehelle tän keskustelun perusteluna ettei hänen toimintansa ole muidenkaan mielestä oikein, joten hänkin tietää että kerroin tästä tänne. Hän on oikeasti kuitenkin hyvä mies, tämä asia on vaan vähän karannut lapasesta. Kaikkiaan hyvä juttu, että sain nostettua tämän esiin, mutta en tiedä muuttaako se kuitenkaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.
Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.
Miehesi on siis kokovartalomulqero.
Komea miehen kokoinen erektio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäntysuopa on hyvä pesuaine tekstiileille, lähtee rasvatahratkin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se 10-11 eur lounas päivässä olisi vielä ok, mutta kyllä joka päivä syötynä 20-40 eur lounas on aivan liikaa! Eihän tuossa ole taloudellisesti tai ravitsemuksellisestikaan mitään järkeä.
Mielestäni 10-11e lounas päivittäin on ok, jos on lounasetu luontoisetuna (ei siis lounasvähennys) tai saa päivärahat reissutyössä.
Itselläni on lounasvähennys käytössä, mikä tarkoittaisi 10,90 euron hinnalla joku 175 euroa lounaisiin kuukaudessa. En todellakaan näe linjastolounasta sen arvoisena varsinkin, kun minulla menee ruokakauppaan keskimäärin 182 euroa kuussa sisältäen muutakin kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo periaate pätee aika huonosti, jos puolisoiden tulot eivät ole yhtä suuret. Mitä suurempi tuloero, sitä enemmän parempipalkkaiselle jää ”omaa” käyttörahaa, jos kulut jaetaan puoliksi.
Sehän on vain oikein, että jää enemmän. Mikä pointti olisi muuten opiskella pitkälle ja tehdä paljon töitä, jos siitä jäisi saman verran kuin sellaiselle, joka ei ole noita tehnyt.
Millainen työaika miehellä oikein on jos näihin tai vastaaviin ehtii joka päivä? Outoa on.