Miehen kalliit lounaat, onko oikein?
Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.
Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.
Ajatuksia?
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Tarkentava kysymys kirjoitti:
Kumpiko teistä maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja? Käykö mies ravintolassa sinun kustannuksellasi?
Minä maksan. Ei se mua haittaisi edes, jollei syynä olisi toisen itsekkyys vaan se olisi vaikka pienemmät tulot. Meillä jää suurinpiirtein samakäteen nettona, mutta miehellä on omia menoja niin paljon, että hän osallistuu yhteisiin sen vuoksi vähemmän. Se on aivan syvältä hanurista, mutta jotenkin hän on aivan sokea tämän asian epäoikeudenmukaisuudelle. Tai sitten esittää töissään jotain, en minä tiedä.
Ei hän ole sokea tuolle asialle. Ei kukaan ole niin tyhmä, ettei ymmärtäisi, että tuollaisten summien käyttäminen ruokailuihin ylittää kohtuuden.
Mies ymmärtää asian ihan hyvin. Hän vain puhuu pääsi pyörälle esittäen tyhmää, koska saa sillä pidettyä itsekkään etuoikeutetun asemansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kirjoittaa tämä valmiiksi johonkin talteen jo copy paste kaikkiin perheen raha-asioita koskeviin juttuihin.
Perustakaa yhteinen tili, johon molemmilla on debit-kortti. Molemmat laittavat tilille saman prosenttiosuuden nettotuloista, monessa lapsiperheessä jotain 60-90 % välillä. Tililtä menee teidän asuntolaina, asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, lasten harrastukset, vaatteet, puhelimet, viikkorahat m. kulut ja ruokaostokset ja muut yhteiset menot.
Suosittelen myös perustamaan säästötilin, jonne säästätte puskuria yllättäviin menoihin ja isompiin hankintoihin. Tässä voisi käyttää tasasummaa, jos varakkaampi sitten matkaa tai sohvan ostamista suunnitelmissa haluaa parempaa laatua, hän voi halutessaan laittaa enemmän rahaa hankintaan.
Loput rahat mies voi käyttää itse. Tee ensin laskelma pakollisista menoista ja järkevästä muusta kulutuksesta ja laske sen perusteella summa, joka miehen pitää palkkapäivänä siirtää taloustilille.
Ymmärrän tuon prosenttiosuuden, jos puolisoilla on merkittävä tuloero ja siihen on johtanut se, että toinen on ollut/on yhteisten lasten kanssa kotona, mutta en muuten. Muulloin minusta on oikeudenmukaista ihan euromääräinen 50/50 jako. Kuten puolisostanikin. Prosentuaalinen tekisi elämästä kaiken kaikkiaan hankala: puoliso on yrittäjä ja hänen tulonsa vaihtelevat kuukausittain ilmeisen paljon (osaan päätellä siitä, paljonko hän käyttää aikaansa töihin), minulla on säännöllinen kuukausipalkka, eikä tällä hetkellä juurikaan päivärahoja kun ei ole työmatkojakaan, mutta sen lisäksi nostan luottamustehtäväkorvauksia 0-1000+ euroa/kk. Eikä näitä voi ennakoida koko vuodelle sen enempää kuin miehen yritystulojakaan.
Prosentuaalinen jako tarkoittaisi, että meidän pitäisi joka kuukauden vaihteessa avata toisillemme, paljonko olemme ansainneet, ja laskea summat uusiksi. Lisäksi pitäisi miettiä, mitä tehdään veronpalautuksille. Minä sain viime vuonna palautusta lähemmäs 2000 euroa ja tänä vuonna tulee luultavasti enemmän, koska juuri ennakoimattomuuden vuoksi annan lisätuloista pidättää 60 %.
Ei kiitos. Mieluummin sama summa kuukausittain ja sitten niillä veronpalautuksilla ja kokouspalkkioilla voi ilahduttaa toista ihan muuten vaan viemällä syömään, hotelliviikonlopun viettoon tai, kunhan pandemia helpottaa, ulkomaille.
Huomaat varmasti silti, että teidän tilanne on poikkeuksellinen. Suuri osa yrittäjistäkin nostaa itselleen säännöllisesti palkkaa. Systeemiä voisi helposti soveltaa teille niin, että maksatte X € joka kuukausi ja kerran kvartaalissa tai vaikka kerran vuodessa tasaatte tilanteen.
Ap ja hänen miehensä tuskin saavat isoja ylimääräisiä palkkioita, eikä hänen viestistään käynyt ilmi, että rahaa olisi liikaa. Sama tilanne on monessa suomalaisessa lapsiperheessä, lähes kaikki menee, mikä tuleekin. Minusta tuloihin suhteutettu vastuu yhteisistä menoista on reiluin.
Vierailija kirjoitti:
Laita kotona jonkun aikaa alhaisemman budjetin ruokia, tyyliin makaronilaatikkoa soijarouheella tai laihaa keittoa moneksi päiväksi ja vetoa siihen, että kun mies käyttää niin paljon rahaa lounaisiinsa, niin jostain on tingittävä ja nyt teillä kotona täytyy elää näin.
Häh! Miksi ei voi sanoa suoraan että tämä ei nyt vetele, tästä lähtien maksat puolet yhteisistä kuluista? Niin aikuiset ihmiset toimii.
Ja ap, sinä todellakin itse mahdollistat tämän perseilyn. Jos et tee asialle mitään, on oikeastaan turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Laita kotona jonkun aikaa alhaisemman budjetin ruokia, tyyliin makaronilaatikkoa soijarouheella tai laihaa keittoa moneksi päiväksi ja vetoa siihen, että kun mies käyttää niin paljon rahaa lounaisiinsa, niin jostain on tingittävä ja nyt teillä kotona täytyy elää näin.
Eihän tuo miestä haittaa, kun on töissä syönyt sen tukevan lounaan. Kasvavat lapsethan tuossa eniten kärsivät, kun eivät enää saa kunnollista ruokaa kotona. Ei joku laiha keitto kauaa nälkää pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette vielä yhdessä?
Koska perhe, lapset, asuntolaina ja rakkaus myös.
Mies ei tunnu ajattelevan näin.
On kuitenkin vastuussa tuosta kaikesta ja silti tuhlaa vaikka varaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.
Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.
Kaikkeen pas-kaan te suostutte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Olisikin provo, vaan ei ole.
Ite suostut.
Vtuako täällä valitat.
Ei kukaan uhkaa pu uk ko kaulalla että pitää suostua tuohon.
Vapaaehtoisesti suostut.
Vierailija kirjoitti:
Tarkentava kysymys kirjoitti:
Kumpiko teistä maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja? Käykö mies ravintolassa sinun kustannuksellasi?
Minä maksan. Ei se mua haittaisi edes, jollei syynä olisi toisen itsekkyys vaan se olisi vaikka pienemmät tulot. Meillä jää suurinpiirtein samakäteen nettona, mutta miehellä on omia menoja niin paljon, että hän osallistuu yhteisiin sen vuoksi vähemmän. Se on aivan syvältä hanurista, mutta jotenkin hän on aivan sokea tämän asian epäoikeudenmukaisuudelle. Tai sitten esittää töissään jotain, en minä tiedä.
SINÄ sallit tuon.
Yhteiset meno puoliksi ja loput omaan käyttöön.
Jos miehelle ei jää rahaa luonaisiin niin se on VOIVOI
Vierailija kirjoitti:
Kai itsestään selvää, että mies maksaa lounaat omista rahoistaan? Meillä laitetaan joka kk tietty summa taloustilille, josta maksellaan yhteiset menot. Lounaat sitten kukin makselee omista rahoistaan, olipa ne 10 tai 100 euroa per päivä.
Meilläkin on sama, eli ensin huolehditaan talouden menot yhteiselle tilille, jonka jälkeen muu raha on omassa käytössä.
Meillä puoliso valmistaa eväät itselleen ja minä syön työpaikan lounaan. Toki minulla on myös lounasetu, joten sen käyttäminen monipuoliseen ruokailuun on fiksua osaltani.
Älä tarjoa kotona mitään,ei ruokaa,ei kahvia,ei mitään. Kun ei kerran maksa mitään. Siitäpä oppii tuomaan kotiin ruokaa yms. Sinä ja lapset pöytään,ukko viihtyköön muualla sen aikaa.
Ei kukaan syö jatkuvasti neljänkympin lounaita, ei edes todella hyvin tienaavat saati sitten tavanomaista palkkaa saava. Mun veikkaus on, että miehesi pistää rahansa useammalle only fans-sivustolle. Saa niistä sitten "virtaa" lapsiperhearkeen.
Miksi et mene itse ulos syömään. Nyt ryhdistäydy. laskut maksetaan puoliksi ja omat rahat käytetään itse. Me jokainen voimme valita ja määrätä oman tulotasomme sellaiseksi kuin haluamme, joten lopeta se ulina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lounaat maksa tuon vertaa normaalisti. Joku mättää nyt. Joko viiniä lounailla? Onko sittenkin kyse alkoholista?
Tai piilottaako muita menoja? Esim. pelaamista?
En tiedä. En usko, että ainakaan alkoholia. Enkä ole mitään kuitteja tai tiliotteita syynännyt, vaan koska tietenkin tiedän, minkä verran hän tienaa ja minkä verran maksaa laskuja, niin tämä on miehen selitys siihen, että minne rahat menee. Olemme joskus käyneet yhdessäkin samoissa ravintoloissa ja niissä on tuollainen hintataso.
Lounasaikaan? Lounasaikaan auki olevissa paikoissa on se lounaslista, mikä on tavallista listahintaa halvempi. Työsuhdelounaan ylähintaraja on 11,30 ja lounaspaikat pyrkivät, että tuolla saisi sen lounaan, kun se tuo asiakkaat.
Kyllä niitä hintavampia lounaitakin löytyy, mutta silloin on yleensä kyse useamman ruokalajin liikelounaasta ja harvalla on päivittäin lounastapaamisia tiedossa. Ap:han kertoi, ettei mies käy tavanomaisissa lounasravintoloissa vaan nimenomaan enemmän illallisistaan tunnetuissa ravintoloissa.
Tässä joitain esimerkkejä Helsingistä:
https://hravintolat.fi/kalastajatorppa/fi/ravintola-meritorppa/lounas/
https://www.teatteri.fi/teatterin-grilli/lounas/
https://pastis.fi/menu-lounas-brunssi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapas, kuinka paljon nopeammin saisitte maksettua tuota asuntolainaa pois, jos ukkosi söisi halvemmalla. Voisi avata taloutenne vapaamatkustelijan silmiä hieman.
Miksi asuntolaina tulisi sen nopeammin maksettua? Molemmat maksavat puolet, ei mies koko lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keskiarvo 30e x 21,5pv=645e kk
aika paljon siis jossei kyseessä ole palkka luokkaa nettona vähintään 3000e mieluummin 4000e
raksamiehet saa 10e ateriakorvausta joka päivä ja sillä raskii käydä syömässä lounaspaikoissa, ei kyllä muuten olisi
Miehellä on joku 5€/päivä lounasetu käytössä, enempää ei saa. Palkka on ihan ok, mut on meillä noita velkoja ja menojakin.
Avaas trolli vähän tuota 5€ lounasetua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapas, kuinka paljon nopeammin saisitte maksettua tuota asuntolainaa pois, jos ukkosi söisi halvemmalla. Voisi avata taloutenne vapaamatkustelijan silmiä hieman.
Miksi asuntolaina tulisi sen nopeammin maksettua? Molemmat maksavat puolet, ei mies koko lainaa.
Olen eri mutta nythän ap rahoja menee suhteettoman paljon mm. ruokaan koska mies ei maksa osuuttaan. Tällä, ja miehen vastaavalla osuudella, lyhentäisi sitä lainaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.
Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.
Miehesi on siis kokovartalomulqero.
ja ja 70 tykkääjää olette miehiä vihaavia palstanarttuja jotka uskovat mitä tahansa paskaa miehistä kirjoitetaan
Ja sitäpaitti kenen lounastauko on niin pitkä, että joutaa odottamaan a la carte annoksia?
Tsekkaa se paikka, missä mies käy syömässä, onko siellä edes lounasaikaan a la carte voimassa.
Yleensä lounasaikaan on niin nälkä, että valmista mielellään ottaisin linjastolta.