Miehen kalliit lounaat, onko oikein?
Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.
Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.
Ajatuksia?
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta, kaikki tietämäni johtajasta koodareihin käyvät korkeintaan sen vähän yli kympin lounaan syömässä.
Minä tiedän sellaisia, jotka voivat syödä vähän kalliimmankin lounaan, mutta reilusti alle kahdella kympillä kuitenkin. Liikelounaat voivat olla kalliimpia, yksikin lounaspaikka, missä on normaaleiden lounaiden hinnat 10-15€ juomineen ja jälkiruokineen, mainostaa kolmen ruokalajin liikelounasta 30€ etukäteen tilattuna lautastarjoiluna kabinettiin. Varmaan ap:n mies harrastaa sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin miehen tulisi maksaa osa koko perheen ruokalaskusta, koska miksi sinun pitäisi ostaa ruuat koko perheelle ja mies vain ostaa ns. paremmat ruuat ravintolassa itselleen. Hän kuitnekin siis syö myös sinun rahoilla ostettua ruokaa kotona. Olisiko mahdollista jokin yhteinen ruokakassa, johon molemmat laittaisivat tietyn summan (esim. 400€) kuussa?
Meillä todettu toimivaksi yhteinen tili, johon kumpikin laittaa tilipäivänä 800€. Sieltä sitten maksetaan ruuat, bensat, vakuutukset ja muut yhteiset menot, kuten myös yhteiset ravintolaruokailut. Tosin mies maksaa sieltä oman päivittäisen työpaikkalounaansa, mutta se on vain 6.50€/päivä. Mulla aina kotoa eväät töissä. Suosittelen kokeilemaan jotain tuon tyyppistä ratkaisua teilläkin.
Voi luoja mitä sontaa!
M.53 kirjoitti:
Yhteinen elämä=Yhteiset päätökset=Yhteinen talous (riippumatta kuinka paljon kumpikin tienaa).
Rahat mitä tienataan menee yhteiselle pankkitilille josta maksetaan laskut, ruuat, lasten aktiviteetit, säästetään eläkerahastoihin (50/50), yhteisillä päätöksillä. Tämä toiminut 27 vuotta. Perheen perustaminen tarkoittaa sitä että kaikki kantavat kortensa kokoon niin hyvin kuin mahdollista. Parisuhteesta löytyy aina toinen joka tienaa enemmän rahaa, mutta kodin ylläpitämisessä vaaditaan myös paljon aikaa ja siitä ei se toinen puoli yleensä saa maksua.
M.53
En ikinä suostuisi yhteisiin rahoihin. Yhteinen taloustili on hyvä ja sitten kaikki loppu mitä ei mene yhteisiin pakollisiin kuluihin on omaa rahaa, josta ei toiselle tarvitse tiliä tehdä. Vaikka antaisi hyväntekeväisyyteen loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta, kaikki tietämäni johtajasta koodareihin käyvät korkeintaan sen vähän yli kympin lounaan syömässä.
Minä tiedän sellaisia, jotka voivat syödä vähän kalliimmankin lounaan, mutta reilusti alle kahdella kympillä kuitenkin. Liikelounaat voivat olla kalliimpia, yksikin lounaspaikka, missä on normaaleiden lounaiden hinnat 10-15€ juomineen ja jälkiruokineen, mainostaa kolmen ruokalajin liikelounasta 30€ etukäteen tilattuna lautastarjoiluna kabinettiin. Varmaan ap:n mies harrastaa sellaisia.
Ei kai kukaan käy liikelounaillakaan päivittäin. Eihän sitä ehtisi töitä tehdä ikinä, kun istuu lounaalla.
Järkyttävää rahan törsäämistä. Laske paljonko tuohon menee vuodessa, viidessä entä kymmenessä. Minulla menee kuussa 150€ ruokaan.
AP:n uskottavuus nousee, jos hän mainitsee edes lounaspaikan nimeltä, jotta me palstapoliisit voidaan tutkia niiden hintatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lounaat maksa tuon vertaa normaalisti. Joku mättää nyt. Joko viiniä lounailla? Onko sittenkin kyse alkoholista?
Tai piilottaako muita menoja? Esim. pelaamista?
En tiedä. En usko, että ainakaan alkoholia. Enkä ole mitään kuitteja tai tiliotteita syynännyt, vaan koska tietenkin tiedän, minkä verran hän tienaa ja minkä verran maksaa laskuja, niin tämä on miehen selitys siihen, että minne rahat menee. Olemme joskus käyneet yhdessäkin samoissa ravintoloissa ja niissä on tuollainen hintataso.
Vierailija kirjoitti:
AP:n uskottavuus nousee, jos hän mainitsee edes lounaspaikan nimeltä, jotta me palstapoliisit voidaan tutkia niiden hintatasoa.
Joo ja voidaan myös lähettää joku palstamamma vakoilemaan ap:n miestä siihen kuppilaan. Saadaan tietää totuus siitä, että mihin ne rahat oikeasti hupenevat!
Minun mies valehteli pitkään että syö vain yhden aterian päivässä, valitteli aina että hyvä kun jaksaa töitä tehdä kun ei syö päivällä. Aloin säälimään ja tekemään hänelle eväitä töihin, kunnes kerran laskunmaksun yhteydessä huomasin 15-20€ menoja eri ruokapuljuihin, lähes jokaisen kuukaudenpäivän kohdalla tilillään. Oli kiinalaista, Mäkkiä, grilliä jne.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mut en halua paljastaa paikkakuntaa. Eikä se haittaa, jollei kukaan edes uskoisi. Tämä on ollut asia, joka on vaivannut pitkään ja oikeasti luulen, että olen vähän hynäuskoinen hölmö ja kyse jostain muusta. Mut mies ei ole alkoholisti, ei pettäjä, enkä usko hänellä olevan peliongelmaakaan, niin en keksi mistä muusta voisi olla kyse. Olen kieltänyt tämän jo pidempään. Tänne kirjoittaminen on aivan samalla tapaa myös itselleni asian myöntäminen, että jossain on ongelma.
Kai sitä nyt jokainen saa omilla rahoillaa ostaa, mitä haluaa. Jos olette sössineet raha-asianne niin, että teillä ei ole omia rahoja, niin se on vain idioottimaista.
Ei taida ap:lla olla tiedossa mitä työlounaat rafloissa maksaa... 2/5
Vierailija kirjoitti:
M.53 kirjoitti:
Yhteinen elämä=Yhteiset päätökset=Yhteinen talous (riippumatta kuinka paljon kumpikin tienaa).
Rahat mitä tienataan menee yhteiselle pankkitilille josta maksetaan laskut, ruuat, lasten aktiviteetit, säästetään eläkerahastoihin (50/50), yhteisillä päätöksillä. Tämä toiminut 27 vuotta. Perheen perustaminen tarkoittaa sitä että kaikki kantavat kortensa kokoon niin hyvin kuin mahdollista. Parisuhteesta löytyy aina toinen joka tienaa enemmän rahaa, mutta kodin ylläpitämisessä vaaditaan myös paljon aikaa ja siitä ei se toinen puoli yleensä saa maksua.
M.53
En ikinä suostuisi yhteisiin rahoihin. Yhteinen taloustili on hyvä ja sitten kaikki loppu mitä ei mene yhteisiin pakollisiin kuluihin on omaa rahaa, josta ei toiselle tarvitse tiliä tehdä. Vaikka antaisi hyväntekeväisyyteen loput.
Kysymys - minkä takia mennä naimisiin jos ei ole valmis elämään yhdessä samanarvoisesti?
Ei todellakaan ole oikein.
Tee selkeät laskelmat kuukauden tuloista ja menoista kummankin osalta, ja mielellään useamman kuukauden ajalta, ja näytä ne miehelle, ja todista miten epäreilu nykyinen malli on.
Itse en kyllä pystyisi olemaan parisuhteessa noin typerän miehen kanssa.
Viddu jos saat 40 euroa poltettua joka päivä lounaalla niin silloin syöt kalliissa Stadilaisessa pihviravintolassa 300 gramman pihvejä menulta etkä lounaslistalta...
Kattokaapa vaikka googlesta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin miehen tulisi maksaa osa koko perheen ruokalaskusta, koska miksi sinun pitäisi ostaa ruuat koko perheelle ja mies vain ostaa ns. paremmat ruuat ravintolassa itselleen. Hän kuitnekin siis syö myös sinun rahoilla ostettua ruokaa kotona. Olisiko mahdollista jokin yhteinen ruokakassa, johon molemmat laittaisivat tietyn summan (esim. 400€) kuussa?
Meillä todettu toimivaksi yhteinen tili, johon kumpikin laittaa tilipäivänä 800€. Sieltä sitten maksetaan ruuat, bensat, vakuutukset ja muut yhteiset menot, kuten myös yhteiset ravintolaruokailut. Tosin mies maksaa sieltä oman päivittäisen työpaikkalounaansa, mutta se on vain 6.50€/päivä. Mulla aina kotoa eväät töissä. Suosittelen kokeilemaan jotain tuon tyyppistä ratkaisua teilläkin.
Miksi ihmeessä mies maksaa työpaikkalounaansa yhteiseltä tililtänne? Minulle ei tulisi mieleenikään käyttää yhteisen tilin rahoja silloin, kun menen yksin syömään (tai leffaan tai mihin tahansa maksulliseen paikkaan).
Kissa ja exceli pöydälle. Mies saa sitten miettiä, mistä luopuu, jotta voi nuo lounaansa kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lounaat maksa tuon vertaa normaalisti. Joku mättää nyt. Joko viiniä lounailla? Onko sittenkin kyse alkoholista?
En tiedä. En usko, että ainakaan alkoholia. Enkä ole mitään kuitteja tai tiliotteita syynännyt, vaan koska tietenkin tiedän, minkä verran hän tienaa ja minkä verran maksaa laskuja, niin tämä on miehen selitys siihen, että minne rahat menee. Olemme joskus käyneet yhdessäkin samoissa ravintoloissa ja niissä on tuollainen hintataso.
Lounasaikaan? Lounasaikaan auki olevissa paikoissa on se lounaslista, mikä on tavallista listahintaa halvempi. Työsuhdelounaan ylähintaraja on 11,30 ja lounaspaikat pyrkivät, että tuolla saisi sen lounaan, kun se tuo asiakkaat.
Pitäisi kirjoittaa tämä valmiiksi johonkin talteen jo copy paste kaikkiin perheen raha-asioita koskeviin juttuihin.
Perustakaa yhteinen tili, johon molemmilla on debit-kortti. Molemmat laittavat tilille saman prosenttiosuuden nettotuloista, monessa lapsiperheessä jotain 60-90 % välillä. Tililtä menee teidän asuntolaina, asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, lasten harrastukset, vaatteet, puhelimet, viikkorahat m. kulut ja ruokaostokset ja muut yhteiset menot.
Suosittelen myös perustamaan säästötilin, jonne säästätte puskuria yllättäviin menoihin ja isompiin hankintoihin. Tässä voisi käyttää tasasummaa, jos varakkaampi sitten matkaa tai sohvan ostamista suunnitelmissa haluaa parempaa laatua, hän voi halutessaan laittaa enemmän rahaa hankintaan.
Loput rahat mies voi käyttää itse. Tee ensin laskelma pakollisista menoista ja järkevästä muusta kulutuksesta ja laske sen perusteella summa, joka miehen pitää palkkapäivänä siirtää taloustilille.