Miehen kalliit lounaat, onko oikein?
Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.
Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.
Ajatuksia?
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteiset kulut puoliksi. En puuttuisi miehen lounaisiin. On mieskin oikeutettu pieneen breikkiin työpäivän aikana.
No ap:n mies maksaa perheen yhteisistä kuluista vähemmän, kun lounaisiin menee niin paljon rahaa. Lounastauonhan ja siis sen breikin saa pitää yhtä lailla söi sitten eväitä tai ravintolassa.
Mitäs jos se maksaa enemmän.
Jos olisit lukenut muutaman sivun ketjua alusta, niin tietäisit ettei maksa, vaan ap maksaa enemmän
Mielestäni miehellä ei ole oikeutta syödä noinkaan paljoa. vuositasolla voisi säästää matkaa varten, jonka hän siis maksaa, koska tottakai kahden lapsen kanssa pitää olla 7 vuotta kotona.
Siis haluaa. 8 tuntia päivässä + etäpäivät. Kaikki muu puoliksi - olemme vähän tyhmiä me miehet.
Sitten onkin jo avioero ja omaisuus puoliksi.
Eläkkeellä voi huutaa , kuinka mies oli sika ja pieni eläke.
Kenellä työntekijällä on aikaa joka päivä pidemmän kaavan mukaan lounaille? Koska 20-40€ kuulostaa joltain fiinimmältä useamman ruokalajin lounaalta tai ala carte -annokselta ( jota joutuu odottelemaan).
Ymmärrän kyllä itsekin sosiaalisen lounastamisen paineen, joten tiedän miten kiusallista on jos työkaverit menee tiettyyn paikkaan ja ei haluaisi kieltäytyä. Voisiko mies ehdottaa itse, että mennäänpä tuohon (edullisempaan) lounaspaikkaan, siellä näytti olevan hyvät sapuskat tänään.
Toinen mikä tuli mieleen niin onko ap varma, että raha menee lounaisiin? Ettei pelaa tai säästä itselleen rahaa?
Vierailija kirjoitti:
keskiarvo 30e x 21,5pv=645e kk
aika paljon siis jossei kyseessä ole palkka luokkaa nettona vähintään 3000e mieluummin 4000e
raksamiehet saa 10e ateriakorvausta joka päivä ja sillä raskii käydä syömässä lounaspaikoissa, ei kyllä muuten olisi
Eiköhän käytössä ole lounasetu, ei mene omasta pussista koko raha.
Kuulostaa trollilta, en tiedä missä tai millä pienpalkka-alalla lounasaikaan edes käytäisiin ravintolassa joka ei tarjoa lounasruokaa lounashintaan.
Itsellä ansiot yli 100k vuodessa enkä kyllä ole kertaakaan syönyt mitään yli 15 euron lounasta töiden puitteissa.
Aika kalliit lounaat. Minä käyn joka päivä syömässä lounasta, yleensä tässä samassa talossa olevassa lounasravintolassa. Ruoka on hyvää ja kasvispainotteista siellä. Hinta nousi juuri, taitaa olla nyt 11,50 euroa. Sisältää jälkiruuan tai kahvin. Joskus käyn eksoottisemmassa paikassa tien toisella puolella, noin euron kalliimpi lounas, etnistä ruokaa.
Syy miksi syön ravintolassa on se, ettei työpaikan taukotilaa saada työstä vapaaksi alueeksi. Meillä on reilut 20 työntekijää, ja kaikilla on lounastauko joko 30 min. tai 45 min. omaa aikaa, emme syö työajalla.
Taukotilassa on siistit pöydät ja istumapaikat 8 hengelle. Periaatteessa mahtuisi kyllä syömään eväitä, kun taukoja pidetään limittäin, mutta en jaksa! Kun tuo alakerran paikka oli kiinni nyt joulun jälkeen vuodenvaihteessa ja kävin välipäivinä taukotilassa, siellä puhuivat työasioista. Me ollaan sovittu pelisäännöt jo v. 2020, että työasioita hoidetaan muualla kuin taukotilassa, mutta jotkut ei opi. Päällikkö on niin kiltti, ettei puutu mitenkään. Kerran olen hänelle käynyt puhumassa asiasta, ennen noiden pelisääntöjen sopimusta, ja silloin hän puolusteli, että jollain voi olla jotain akuuttia, jota ei vain ehdi muulloin hoitaa, kun työkin voi olla hektistä. Olen antanut asian olla, mutta ihan typerää touhua, jos palkattomalla omalla ajallaan hoitaa työtään. Mieluummin käyn lounaalla muualla, vaikka siihen menee rahaa. Mielenterveys kiittää ratkaisuistani.
Mihinköhän ne miehen rahat oikeesti menee? Lounastaa muiden naisten kanssa ja maksaa niiden lounaat?
Tuossa vaiheessa kannattaisi käydä keskustelu perheen menojen maksamisesta. Yksi malli on maksaa kulut tulojen suhteessa. Ja miehen kuluista ei minusta kuuluisi vähentää työpaikkalounaita.
Syön itse työpaikkaravintolassa, työnantaja tukee ruokailua hiukan. Miehesi murkinat maksaa tuplasti sen mitä mulla. Saan silti valita useammasta ruokalajista ja hyvästä salaattipöydästä. Kuukaudessa menee noin 150 euroa, syön kaikkina työpäivinä ja tuo summa veloitetaan palkasta. Jollakin meidän toimistossa on aina omat eväät mukana.
Miksei ap osta kotiin namia, herkkuja ja tietysti sitä limpsaa. Niillä voi hemmotella itseään kun mies on syönyt niitä kalliita lounaita!
Meillä on kotona namilaatikko piilossa kodinhoitohuoneessa jos tulee paha mieli.
Itsellä on toilettilaukussa myöskin muutama suklaapatukka ja eteisen komeron ylähyllyllä pussillinen nameja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette vielä yhdessä?
Tämä kommentti kuvaa hyvin nykyaikaa.
Jos työssäkäyvä mies käy lounaalla työkavereiden kanssa OMILLA työstään tienaavillaan rahoillaan niin ero 😅😅😅😅
Voihan äitikin käydä halutessaan omilla rahoillaan missä haluaa.
Kysymys ap:lle. Paljonko sinulla menee kosmetiikkaan ja muotiin rahaa vuodessa? Entä miehelläsi?
Onko miehelläsi käytössä lounasetu niinkuin joissain firmoissa jos on vaikka epassissa luontoisetu niin siitähän käsittääkseni tarvitsee itse maksaa vaan verotuksen osuuden? tai vaikka epassissa lounasvähennys niin silläkin saa jo käsittääkseni 25% lounaasta alennusta? Jos ei työpaikaltaan saa mitään alennusta lounaasta niin kalliiksi tulee.
Kirjoitus numero 125 356 765 kuinka nainen kitisee siittä että mies käyttää omia tienestejäön itseensä eikä anna kaikkia matalatuloisen naisen tuhlattavaksi kaikkeen turhaan
Olen hyväpalkkainen ja käyn miellään työporukan kanssa syömässä. Ei tulisi mieleeni käydä päivittäin noin kalliissa paikoissa lounaalla. Kerran kuukaudessa ehkä tai jotain erityistä juhliessa. Noi on businesslounaita, joita ostetaan kun halutaan kestitä asiakasta. Silloin kulut menee tietenkin työnantajan piikkiin. Veikkaan että valtaosassa noistakin paikoista saa myös tavallisen lounaan suunnilleen 13€ hintaan.
Ei muuta kuin laitat rahahanat kiinni tai käsket miehen keksiä miten rahoittaa noi jatkossa. Ei saa olla perheen rahoista pois.
Vierailija kirjoitti:
Tarkentava kysymys kirjoitti:
Kumpiko teistä maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja? Käykö mies ravintolassa sinun kustannuksellasi?
Minä maksan. Ei se mua haittaisi edes, jollei syynä olisi toisen itsekkyys vaan se olisi vaikka pienemmät tulot. Meillä jää suurinpiirtein samakäteen nettona, mutta miehellä on omia menoja niin paljon, että hän osallistuu yhteisiin sen vuoksi vähemmän. Se on aivan syvältä hanurista, mutta jotenkin hän on aivan sokea tämän asian epäoikeudenmukaisuudelle. Tai sitten esittää töissään jotain, en minä tiedä.
Suomen kielessä on oma terminsä sinun miehesi kaltaisille olennoille, varas.
Taloyhtiöiden hallituksissa istuu samanlaisia tyyppejä pilvin pimein, kaikille näille on yhteistä samanlainen käyttäytyminen, naapureilta, kavereilta, puolisolta jne, voi varastaa niin paljon kuin pystyy, kunhan ei suoraan fyysisesti ota lompakosta.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta siihen asti, kun luin, ei kukaan vielä ehdottanut sitä, että asia otettaisiin reippaasti puheeksi työpaikalla/esihenkilön kanssa. Tapahtunut ei ole ok ja työkavereiden tulisi käsitellä asia ja vähintäänkin pyytää anteeksi, jos eivät muuten korvaa asiaa.
No sittenhän ap.llä ei olisi tätä ongelmaa.