Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsiperheiden avun tarvetta paheksutaan? – vanhemmuus on nykyään rankempaa kuin ennen

Vierailija
02.03.2022 |

Vanhemmuus on kuitenkin nykyisin rankempaa kuin ennen. ”Itse me hoidettiin lapset ennen eikä sitä apua silloinkaan ollut tarjolla, kyllä pitää itse pärjätä”. Lapsen kasvattaminen vuosikymmeniä sitten on kuitenkin ollut aivan erilaista kuin nykyisin, koska vanhemmuuteen ei sisältynyt yhtä paljon vaatimuksia ja paineita. Riitti, että vanhempi kävi töissä ja toi leivän pöytään. Plussaa oli, jos kotona ei ryypätty ja lapsella oli suht rauhalliset kasvuolot. Lapsen kasvua ei kytätty todella tarkasti ja mietitty, saahan lapsi varmasti kehittävää tekemistä. Lapset saivat touhuta omiaan ja aikuiset keskittyivät omiin asioihinsa. Ei puhuttu lapsentahtisuudesta, tunnekasvatuksesta ja muusta – maailma oli aikuisten, eikä lasten. Ei kytätty, syöhän lapsi terveellisesti ja monipuolisesti itsetehtyä ruokaa, vaan välipalaksi kävi pikkukoululaisella roiskeläppäpizzat, viilikset ja sokeroidut murot. Lapset saivat istua tuntikausia telkkarin edessä, eikä ruutuaikaa kritisoitu kuten nykyään.

Esim. vielä 90-luvulla lapset saivat mennä aika vapaasti: alle kouluikäiset leikkivät keskenään pihalla, eskari-ikäinen saattoi pyöräillä itse kilometrin päähän lähikauppaan ja pienet alakoululaiset olivat keskenään uimassa. Nykyisin tehtäisiin heti lasu, jos toimisit vanhempana noin. Nykyisin lasta täytyy olla jatkuvasti vahtimassa, etkä voi jättää lasta omine nokkineen jonnekin kuten ennen. Jo tämä tekee arjesta raskaampaa kuin ennen: aikoinaan saatoit irrottautua lapsesta omiin puuhiisi, nykyään lapsen valvominen sitoo aivan eri tavalla. Päiväkodissa ja koulussakaan ei kytätty kaikkea tarkasti, oli joku satunnainen vanhempainilta ja siinä se. Nykyisin on vasut ja wilmat, vanhempia osallistetaan paljon ja pitäisi olla aktiivisesti mukana lapsen päiväkoti- ja kouluasioissa. Aiemmin ei vanhempien tarvinnut huolehtia kaikenlaisia ylimääräisiä askartelutarvikkeita yms päiväkotiin ja kouluun. Aikoinaan monet lasten- ja nuorten harrastukset oli ns. höntsäliikuntaa, johon lapsi/nuori meni itse pyöräillen. Nykyisin harrastustoiminta on usein hyvin intensiivistä, treenejä on monta kertaa viikossa ja vanhemman pitäisi kuskata.

Mielestäni ei ole ihme, että vanhempia väsyttää. Vanhemmuuteen liittyvät paineet ovat kasvaneet ja keskustelukulttuuri on muuttunut tylyksi. Samaan aikaan paineet yhteiskunnassa ovat muutenkin kasvaneet: työelämä on hektisempää ja vie monesta mehut. Pitäisi jaksaa huolehtia omasta kehosta ja kodista. Kenties ikääntyvistä vanhemmista. Tukiverkkoja ei enää läheskään kaikilla ole, kun sukulaiset asuvat kaukana tai eivät halua auttaa edes satunnaisesti lasten kanssa. Jos kaipaisit lapsiperheen arjen keskelle helpotusta, niin heti tullaan haukkumaan ja sanomaan, että itse olet lapsesi hankkinut ja itse pitäisi ne kasvattaa. Ei kukaan tule palstalla kettuilemaan, jos omaishoitaja tulee kertomaan, miten raskasta on huolehtia vaikka puolisosta 24/7. Ei kukaan tule sanomaan omaishoitajalle, että mitäs läksit ja pitää kestää. On täysin luonnollista, että toisessa ihmisessä vuorokauden ympäri kiinni oleva ihminen kaipaa joskus vapaata ja lepoa. Esim. oma puolisoni on minulle todella rakas, mutta en jaksaisi 24/7 olla hänen kanssaan, vaan tarvitsemme myös omaa aikaa.

Miksi lapsiperheiden avun tarvetta paheksutaan palstalla niin paljon?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsivihamielisyys

Vierailija
2/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyäänkin lapset saa kasvattaa rauhassa. Nykyaikana on helpompaa. Lapset saa pidettyä lämpiminä ja puhtaina helposti. Ruokaakin on riittävästi. Virikepakko ja kyttäys on sun oman pääsi tuotantoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kritisoi kaikkea sellaista, mikä ei ole itselle tärkeää.

Jos et käytä itse lapsiperheiden tai ikäihmisten palveluita, niin niitä pidetään turhana. Kummasti monella alkaa nuo palvelut kiinnostaa sitten, kun niitä itse tarvitsisi.

Vierailija
4/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyäänkin lapset saa kasvattaa rauhassa. Nykyaikana on helpompaa. Lapset saa pidettyä lämpiminä ja puhtaina helposti. Ruokaakin on riittävästi. Virikepakko ja kyttäys on sun oman pääsi tuotantoa.

huomaa ettet oo nykyvanhempi :D

Vierailija
5/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys

Vierailija
6/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla oon huomannut, että vanhemmalla sukupolvella aika on kullannut muistot. Ei enää muisteta, miten rankkaa vaikka pikkulapsivaihe on. Sitten vähätellään, jos vanhemmat puhuvat väsymyksestä ja ruuhkavuosista.

Vierailija
7/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se tympii että yhteiskuntaa pidetään äitinä.

Vierailija
8/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin "koko kylä kasvattaa" mentaliteetti oli itsestäänselvyys. Toisten lapsia saatettiin ojentaa, jos käyttäytyivät väärin. Muidenkin lasten perään katsottiin. Tämä yhteisöllisyys on monista paikoista pitkälti hävinnyt. Lapsia ei enää nähdä yhteisön asiana, vaan yksilöinä.

Vierailija
9/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla oon huomannut, että vanhemmalla sukupolvella aika on kullannut muistot. Ei enää muisteta, miten rankkaa vaikka pikkulapsivaihe on. Sitten vähätellään, jos vanhemmat puhuvat väsymyksestä ja ruuhkavuosista.

Kun ymmärtää jotain historiasta ymmärtää jotain myös edeltävistä sukupolvista eli välillämme on kuilu.

Vierailija
10/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankempaa?

Et ole tosissasi, ethän?

On hoitopaikat ja neuvolat, apua saa joka tuutista, rahaa tulee mitään tekemättä, terveydenhuolto ja koulu ilmaista...

No, kiitos näistä nauruista, olikin vähän synkeä olo siitä kuinka haasteellista vanhemmuus on noin niinku globaalilla mittakaavalla, esim. sota-alueilla tai maissa, joissa taikaseinä ei syydä rahaa ja palveluita ei ole.

Luot paineesi ihan itse.

Vierailija
11/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esim. vielä 90-luvulla lapset saivat mennä aika vapaasti: alle kouluikäiset leikkivät keskenään pihalla, eskari-ikäinen saattoi pyöräillä itse kilometrin päähän lähikauppaan ja pienet alakoululaiset olivat keskenään uimassa. Nykyisin tehtäisiin heti lasu, jos toimisit vanhempana noin. Nykyisin lasta täytyy olla jatkuvasti vahtimassa, etkä voi jättää lasta omine nokkineen jonnekin kuten ennen. Jo tämä tekee arjesta raskaampaa kuin ennen: aikoinaan saatoit irrottautua lapsesta omiin puuhiisi, nykyään lapsen valvominen sitoo aivan eri tavalla. Päiväkodissa ja koulussakaan ei kytätty kaikkea tarkasti, oli joku satunnainen vanhempainilta ja siinä se. Nykyisin on vasut ja wilmat, vanhempia osallistetaan paljon ja pitäisi olla aktiivisesti mukana lapsen päiväkoti- ja kouluasioissa. Aiemmin ei vanhempien tarvinnut huolehtia kaikenlaisia ylimääräisiä askartelutarvikkeita yms päiväkotiin ja kouluun. Aikoinaan monet lasten- ja nuorten harrastukset oli ns. höntsäliikuntaa, johon lapsi/nuori meni itse pyöräillen. Nykyisin harrastustoiminta on usein hyvin intensiivistä, treenejä on monta kertaa viikossa ja vanhemman pitäisi kuskata."

Maailma muuttuu, Eskoseni. Kaupungit ovat täynnä huumeidenkäyttäjiä, alkoholisteja, jengejä ja muita epävakaita persoonia. Alkkikset vetää pään täyteen pillereitä ja viinaa ja tulevat räyhäämään. Ennen ne pysyi omissa oloissaan eivätkä aiheuttaneet ongelmia kenellekään. Huumeiden käyttö oli aika harvinaista. Jos nykyään kaikki on niin kontrolloitua, miksi meillä on jengejä? Jo 10 v. sitten kun oli junanvaihto Tikkurilan asemalla ilta-aikaan ja kaikenlaista hännystelijää siinä pyöri. Ainoa syy miksi saatiin olla rauhassa oli se, että miehellä on massaa ja voimailutausta näkyy.

Nykyään lapsilla on kaikenlaisia nepsyjä ym. ongelmia. Näihin kun ammattilainen tarttuu kun lapsi on alle kouluikäinen, niin voisi se koulukin sujua paremmin ja lapsesta tulla edes jollain tavalla tuottava kansalainen kun ei sitten 9 luokan jälkeen ihmetellä että kun juuri ja juuri pääsi peruskoulusta läpi.

Vierailija
12/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona vauva ja olen nukkunut huonosti suuren osan raskausajasta + vauva-ajan. Jos sanon olevani väsynyt pitkällisen unenpuutteen takia, niin yleisin vastaus on joko "sellaista se nyt vauvan kanssa vaan on" tai "olen minäkin väsynyt, kun nukuin pari yötä huonosti". Pitkään valvoneena tuollainen kommentti tuntuu todella kurjalta. On ihan eri asia nukkua huonosti pari yötä kuin vuosia. Sanottaisiinko näin vaikka ihmiselle, joka kärsisi pitkäaikaisesta unettomuudesta muista syistä? En usko.

Vierailija
13/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin "koko kylä kasvattaa" mentaliteetti oli itsestäänselvyys. Toisten lapsia saatettiin ojentaa, jos käyttäytyivät väärin. Muidenkin lasten perään katsottiin. Tämä yhteisöllisyys on monista paikoista pitkälti hävinnyt. Lapsia ei enää nähdä yhteisön asiana, vaan yksilöinä.

Ennen lapset kasvatettiin osaksi yhteisöä ja nyt äidin tärkeyden tunteen välikappaleeksi, jonka avulla päteä, että hän ja vain hän tietää mikä on lapselle hyväksi.

Vierailija
14/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi sanoa, että juuri se oma aika on rankinta, kun eipä voi verrata mihinkään muuhun aikaan.

Vierailija
15/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kotona vauva ja olen nukkunut huonosti suuren osan raskausajasta + vauva-ajan. Jos sanon olevani väsynyt pitkällisen unenpuutteen takia, niin yleisin vastaus on joko "sellaista se nyt vauvan kanssa vaan on" tai "olen minäkin väsynyt, kun nukuin pari yötä huonosti". Pitkään valvoneena tuollainen kommentti tuntuu todella kurjalta. On ihan eri asia nukkua huonosti pari yötä kuin vuosia. Sanottaisiinko näin vaikka ihmiselle, joka kärsisi pitkäaikaisesta unettomuudesta muista syistä? En usko.

Realismi on negatiivista, sellaista se nyt vaan vauvan kanssa on. Lääkäri sanoi unettomuuteeni ettei sillä ole väliä nukkuuko kunhan lepää.

Vierailija
16/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin päin vastoin, koska nykyään pystyy ulkoistamaan paljon sellaisia asioita jotka ennen oli pakko tehdä ihan itse. Esimerkiksi minun lapsuudessani äiti ompeli kaikki vaatteet, leipoi leivät ja keräsi vuosittain pari pakastimellista täyteen marjoja tai sieniä. Silti hän ehti lukemaan joka ilta itse keksimänsä iltasadun sen sijaan että olisi vain lätkäissyt tabletin kouraan.

Vierailija
17/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut tottahan se on! Sulla on pää omassa persauksessa. Mitä haluat muista? Eikö sulle sais sanoa mitään, kun olet suurin kärsijä? Kyllä sinäkin vähättelet samalla tavalla täällä nyt muiden väsymystä.

Vierailija
18/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei voi sanoa, että juuri se oma aika on rankinta, kun eipä voi verrata mihinkään muuhun aikaan.

Ennen oli kaikki paremmin…Pöljempää sanontaa tuskin on vastaan tullut.

Vierailija
19/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin päin vastoin, koska nykyään pystyy ulkoistamaan paljon sellaisia asioita jotka ennen oli pakko tehdä ihan itse. Esimerkiksi minun lapsuudessani äiti ompeli kaikki vaatteet, leipoi leivät ja keräsi vuosittain pari pakastimellista täyteen marjoja tai sieniä. Silti hän ehti lukemaan joka ilta itse keksimänsä iltasadun sen sijaan että olisi vain lätkäissyt tabletin kouraan.

Jep. Miehet eivät auttaneet missään. Nykyään, vaikka mammat muuta väittää, miehet tekevät paaaaaljon enemmän.

Vierailija
20/82 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli kaikki paremmin…Pöljempää sanontaa tuskin on vastaan tullut.

Ennen oli kaikki helpompaa... NYT JUST kun MINÄ Maailmannapa elän, on KAIKKEIN ENITEN rankkaa ja kärsimystä... Helppoahan se silloin oli. MUA ei ymmärretä...