Suosittele kirjaa, jonka lukemista et malttanut lopettaa
Itse voisin suositella kaikille Deborah Spungenin Nancya.. :)
Kommentit (121)
Torey Hayden: Aavetyttö ja Lapsi muiden joukossa.
Lisa See: Lumikukka ja salainen viuhka.
Mua koukuttaa ennenkaikkea hyvin kirjoitettu kirja, ei niinkään juonivetoinen. Tässä kuitenkin muutama, jossa molemmat elementit ovat kohdallaan:
Jeffrey Eugenides: Middlesex
Anthony Doerr: Kaikki se valo jota emme näe
Kate Atkinson: Elämä elämältä
kerron mielelläni lisää näistä jos joku kiinnostui
Kinsella fanille suosittelen Jane Costellon Girl on the run:ia. Myös hömppää.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:01"]
Entinen tyttöystävä suositteli mulle joskus Jeff Longin Helvetin piirit-kirjan lukemista ja se tosiaan oli sellainen kirja jota en voinut laskea alas ennen loppua.
[/quote]
Hadaalit :-). Tämä oli aikonaan kyllä ihan mahtava kirja.
Useita vuosia myöhemmin ilmestynyt jatko-osa Helvetin sydän sen sijaan oli mielestäni niin järjettömän huono, että aloin jo epäillä ensimmäisen osan hyvyyttä. Ajattelin, ettei kukaan voi kirjoittaa niin juonellisesti koukuttavaa ja hahmoiltaan pelottavaa kirjaa ja sitten jatkaa vuosien päästä aivan uskomattomalla paskalla. En ole lukenut Helvetin piirejä uudestaan, koska haluan säilyttää illuusioni siitä, että se oli oikeasti hyvä kirja. En kyllä tiedä onko näin.
En välttämättä suosittele, mutta luin putkeen kirjan, jonka oli kirjoittanut Myyrmäen pommittajan isä pojastaan Petristä. Se ei ehkä avaudu lukijalle, jolla ei ole kokemusta masennuksesta.
Eipä tainneet Petrin vanhemmatkaan silloin ymmärtää, missä poika oli menossa.
Jean M. Untinen-Auel: Maan lapset sarja
Kingin Carrie ja Tappaja-auto Christine.
Viimeisiä on olleet Varistyttö-trilogia, jonka juoni oli niin kieroutunut, että oli pakko lukea yötä myöden silmät ristissä kaikki kolme kirjaa.
Donna Tartin uusin Tikli oli myös sellainen, jota luin kaiken hereilläoloaikani töitä lukuun ottamatta. Raahasin siis tiiliskiveä mukanani myös junamatkat töihin, että sain sen 8 minuuttiakin suuntaansa junassa lukea. Ihana kirja, kerta kaikkiaan.
Jumalat juhlivat öisin luin joskus nuorena ja on jäänyt mieleen yhtenä kaikkien aikojen parhaana kirjana. En tiedä olisiko enää niin vaikuttava, kun en ole enää samaa ikäluokkaa kuin kirjan henkilöt. En siis voi sanoa, onko Tikli yhtä hyvä, parempi vai huonompi kuin Jumalat juhlivat, mutta aivan loistava joka tapauksessa.
Donna Tarttin Jumalat juhlivat öisin, Marisha Pesslin Yönäytös ja Joel Dickerin Totuus Harry Quebertin tapauksesta. Olisivatpa kaikki kirjat yhtä koukuttavia ja kiehtovia!
Katja ketun kätilö, neljäntienristeys,huojuva talo Jotunilta, keltaisten sitruunien kahvila?
Immaculée Ilibagiza: Elossa kertoakseen
Juha Oinonen: Koston kuriiri.
Kirjoituskilpailun voittanut esikoiskirja on mukaansatempaava jännäri lapsen kuolemasta ja kostosta.
Mooses Mentulan kirjat ovat todella hyviä, samoin Paula Havasteen. Suosittelen!
Da Vinchin-koodi. Joo tiedän Brownin kirjojen olevan monen mielestä sontaa, mutta ilmestyessään oli kyllä niin koukuttava, että luin yhdeltä istumalta. Lapsellinen tarinahan tuo oli, mutta olo oli kunpienenä pekingin mysteeriä pelatessa, puuteripeilillä keksi lukea salaviestejä ja tuntui, että itse ratkaisi jotain ikiaikaista.
Koukuttavat kirjat eivät ole läheskään aina parhaita kirjoja. On kuitenkin mahtava lahja saada upota kirjaan niin, että kaikki muu unohtuu. Itse olen uponnut mm. Stieg Larssonin ja Enni Mustosen kirjoihin, vaikka ne ovat puhdasta viihdettä eivätkä ole muuttaneet elämääni ja ajatuksiani mitenkään. Myös esimerkiksi John Irwingin Ystäväni Owen Meany koukutti aikanaan lukemaan pari päivää yhteen menoon.
Ehdottomasti paras kirja minkä olen lukenut on armon yö. Kirjailijaa en just nyt muista...
Mun täytyy myös hehkuttaa Stieg Larssonin Millenium trilogiaa! Toinen samanhenkinen kirjasarja löytyy Lars Kepler -kirjailijasalanimellä julkaistuista 5 dekkarista. Sarjan aloittaa Hypnotisoija-kirja.
Nuo kirjat koukuttivat samantien!
Kaikki Waltarin historialliset romaanit.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 10:21"]Itse voisin suositella kaikille Deborah Spungenin Nancya.. :)
[/quote]
Ennen kun avasin ketjun, niin ehdin ajatella, että rupean kiljumaan, jos joku mainitseekin 'Nancyn".
Juu. Totta kai olen lukenut. Se tavallistakin tavallisin tarina, joka ei juuri muistijälkeä jättänyt.
Toisin kuin esim. Conroyn Salaliitto, Sienkiewiczin Quo vadis, Liksomin Yhden yön pysäkki, Stewartin Kristalliluola ja Murattipuu, Setonin Pirunpyörre, Morrisin Kuningaskunta laulusta ja aina niin ihana Sininen linna (Montgomery)!