Ei-aktiivinen aurallinen migreeni + ehkäisy?
Minulla on ollut puoli vuotta sitten yksi aurallinen migreenikohtaus, aiemmin aurattomia n. 4 vuotta sitten. Käytän yhdistelmäehkäisyä ja nyt lääkäri sanoi, että se pitää lopettaa, vaikka migreeni ei varsinaisesti ole aktiivinen. Kuulemma yhden kohtauksen takia jo on ehdoton kielto. Millaisia kokemuksia muilla tästä? Sain reseptin minipillereihin mutta kuulemani ja lukemani perusteella ei todellakaan kiinnosta kokeilla niitä.
Kommentit (31)
Lääkärisi on oikeassa, jos on saanut eläessään edes yhden aurallisen migreenikohtauksen ei saa niitä yhdistelmäpilsuja. Täällä on menty kortsuilla koska mihinkään minipillereihin (kuten en tavallisiinkaan e-pillereihin) koskekaan ;)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:36"]Lääkärisi on oikeassa, jos on saanut eläessään edes yhden aurallisen migreenikohtauksen ei saa niitä yhdistelmäpilsuja. Täällä on menty kortsuilla koska mihinkään minipillereihin (kuten en tavallisiinkaan e-pillereihin) koskekaan ;)
[/quote]
Kumma juttu, että mulla oli kymmeniä vuosia e-pillerit, vaikka on aurallinen migreeni. Ei lääkärit tähän puuttuneet, vaikka tiesivät.
Yksikin aurallinen kohtaus on ehdoton vasta-aihe yhdistelmäpillereille. Näin ainakin omassa työssä ehkäisyneuvolassa.
Mä myös syön edelleen yhdistelmäehkäisypillereitä, yksi paha aurallinen migreenikohtaus oli nuorena. Söin jo silloin pillereitä, eikä niitä tarvinnut lopettaa. Söin jossain vaiheessa migreenilääkkeitäkin, en enää muista minkä nimisiä. Mutta siis lääkäri on aina tiennyt migreenistä ja tuosta kohtauksesta, ei ole ollut este yhdistelmäpillereille. Nyt ei enää päätä koske, akupunktion ansiosta :)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:36"]Lääkärisi on oikeassa, jos on saanut eläessään edes yhden aurallisen migreenikohtauksen ei saa niitä yhdistelmäpilsuja. Täällä on menty kortsuilla koska mihinkään minipillereihin (kuten en tavallisiinkaan e-pillereihin) koskekaan ;) [/quote] Kumma juttu, että mulla oli kymmeniä vuosia e-pillerit, vaikka on aurallinen migreeni. Ei lääkärit tähän puuttuneet, vaikka tiesivät.
[/quote]
Tuskin sitä kukaan sinänsä kieltää, mutta kai tajuat että otat itse riskin ja sen vastuun siitä, että: "Osalla naisista e-pillerit lisäävät migreenikohtausten määrää, mutta toisilla ne eivät vaikuta migreeniin mitään tai vähentävät kohtauksia. Nykyisin katsotaan, että aktiivinen aurallinen migreeni on aivoinfarktille lievästi altistava tila. Sen vuoksi aurallista migreeniä sairastavien tupakoivien naisten ei pitäisi käyttää lainkaan e-pillereitä, varsinkaan jos heillä on riskitekijöinä myös esim. korkea verenpaine tai korkea veren kolesteroli." http://www.migreeni.org/artikkelit/migreeni_farkkila.html
Minäkin käytin yhdistelmiä kymmenisen vuotta, vaikka minulla on aurallinen migreeni. Lopettamisesta on jo monta vuotta aikaa, eihän noiden syömisestä voi enää olla näin jälkikäteen haittaa?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:45"]Yksikin aurallinen kohtaus on ehdoton vasta-aihe yhdistelmäpillereille. Näin ainakin omassa työssä ehkäisyneuvolassa.
[/quote]
Ehkäisyneuvolasta nimenomaan nuo mun pillerireseptit annettiin. Ei koskaan mitään sanottu, vaikka aina tehtiin kysely ja kerroin rehellisesti kaiken. Ja näkeväthän ne siellä sairaushistorian ja lääkitykset. -4
Minä sain reseptin yhdistelmäehkäisypillereihin, vaikka olin saanu aurallisia migreenikohtauksia n. 5 vuotta sitten. Minulle sanottiin ettei haittaa, jos migreeni ei ole aktiivinen. En ehtinyt aloittaa pillerien käyttöä kun sain aurallisen migreenikohtauksen (juuri sopivasti?), ja en nyt uskalla kokeillakaan. Onko lääkäreillä tosiaan niin eri käsityksiä tästä asiasta? Siis että jotkut sanovat ehdottomasti ei, jos on edes yksi kohtaus joskus ollut, ja toiset kirjoittavat reseptin jos edellisestä kohtauksesta on jo aikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:36"]Lääkärisi on oikeassa, jos on saanut eläessään edes yhden aurallisen migreenikohtauksen ei saa niitä yhdistelmäpilsuja. Täällä on menty kortsuilla koska mihinkään minipillereihin (kuten en tavallisiinkaan e-pillereihin) koskekaan ;) [/quote] Kumma juttu, että mulla oli kymmeniä vuosia e-pillerit, vaikka on aurallinen migreeni. Ei lääkärit tähän puuttuneet, vaikka tiesivät.
[/quote]
Tuskin sitä kukaan sinänsä kieltää, mutta kai tajuat että otat itse riskin ja sen vastuun siitä, että: "Osalla naisista e-pillerit lisäävät migreenikohtausten määrää, mutta toisilla ne eivät vaikuta migreeniin mitään tai vähentävät kohtauksia. Nykyisin katsotaan, että aktiivinen aurallinen migreeni on aivoinfarktille lievästi altistava tila. Sen vuoksi aurallista migreeniä sairastavien tupakoivien naisten ei pitäisi käyttää lainkaan e-pillereitä, varsinkaan jos heillä on riskitekijöinä myös esim. korkea verenpaine tai korkea veren kolesteroli." http://www.migreeni.org/artikkelit/migreeni_farkkila.html
[/quote]
Ei mulle mistään riskeistä koskaan kerrottu, joten en tiennyt ettei niitä olisi kenties saanut syödä. Nyt ei niitä enää ole, koska ikä tuli esteeksi, keväällä lopetettiin.
Juurikin näin. Jo yksi aurallinen kohtaus, joka on voinut olla 10v sitten, on merkki siitä, ettei yhdistelmäehkäisy sovi
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:43"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:36"]Lääkärisi on oikeassa, jos on saanut eläessään edes yhden aurallisen migreenikohtauksen ei saa niitä yhdistelmäpilsuja. Täällä on menty kortsuilla koska mihinkään minipillereihin (kuten en tavallisiinkaan e-pillereihin) koskekaan ;) [/quote] Kumma juttu, että mulla oli kymmeniä vuosia e-pillerit, vaikka on aurallinen migreeni. Ei lääkärit tähän puuttuneet, vaikka tiesivät. [/quote] Tuskin sitä kukaan sinänsä kieltää, mutta kai tajuat että otat itse riskin ja sen vastuun siitä, että: "Osalla naisista e-pillerit lisäävät migreenikohtausten määrää, mutta toisilla ne eivät vaikuta migreeniin mitään tai vähentävät kohtauksia. Nykyisin katsotaan, että aktiivinen aurallinen migreeni on aivoinfarktille lievästi altistava tila. Sen vuoksi aurallista migreeniä sairastavien tupakoivien naisten ei pitäisi käyttää lainkaan e-pillereitä, varsinkaan jos heillä on riskitekijöinä myös esim. korkea verenpaine tai korkea veren kolesteroli." http://www.migreeni.org/artikkelit/migreeni_farkkila.html [/quote] Ei mulle mistään riskeistä koskaan kerrottu, joten en tiennyt ettei niitä olisi kenties saanut syödä. Nyt ei niitä enää ole, koska ikä tuli esteeksi, keväällä lopetettiin.
[/quote]
No se kielto lukee kuule ihan siinä sun pillereiden mukana tulevassa pakkauslipukkeessa :D
Aivan käsittämätöntä miten ihmiset ei lue koskaan noita lappuja! Ne kuuluu lukea ennen minkään lääkkeen ottamista, ei ne siellä huvikseen kuulkaa ole mukaan laitettu ja tunnetustihan e-pillerit saa ilman mitään valistusta lääkärien taholta, potilaan tulee ihan itse olla viime kädessä vastuussa omasta terveydestään.
Meillä suhdetta takana jo 9v, mutta kondomia käytetään, koska mulla on aurallinen migreeni ja pari kertaa testaamani minipillerit veivät halut, tekivät llon apaattiseksi, rasvoittivat ihon ja tukan ja kuivattivat limskalvot.
Tämä kiinnostaisi minuakin.... Mahtaakohan saada reseptiä, jos on aurallinen migreeni (ilman kipua/oksentelua, lähinnä pelkkä näköhäiriö) ja kohtauksia hyvin harvoin (useamman kk:n välein). Eikä tupakointia, korkeaa verenpainetta, sukurasitetta tai muita riskitekijöitä.
Minullakin kerran aurallinen migreeni -> vaihto minipillereihin. Itsekin kauhulla aloitin minipillerit, mutta ei näissä vikaa ole ollut :)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:57"]Tämä kiinnostaisi minuakin.... Mahtaakohan saada reseptiä, jos on aurallinen migreeni (ilman kipua/oksentelua, lähinnä pelkkä näköhäiriö) ja kohtauksia hyvin harvoin (useamman kk:n välein). Eikä tupakointia, korkeaa verenpainetta, sukurasitetta tai muita riskitekijöitä.
[/quote]Miksi edes haluaisit reseptin, kun kuulut siihen ryhmään, jolle noita ei missään tilanteessa suositella? Nykyisin on muitakin hyviä vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
Ei mulle mistään riskeistä koskaan kerrottu, joten en tiennyt ettei niitä olisi kenties saanut syödä. Nyt ei niitä enää ole, koska ikä tuli esteeksi, keväällä lopetettiin.
[/quote]
Lukee se siellä lääkepakkauksen ohjeissakin
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:57"]Tämä kiinnostaisi minuakin.... Mahtaakohan saada reseptiä, jos on aurallinen migreeni (ilman kipua/oksentelua, lähinnä pelkkä näköhäiriö) ja kohtauksia hyvin harvoin (useamman kk:n välein). Eikä tupakointia, korkeaa verenpainetta, sukurasitetta tai muita riskitekijöitä.
[/quote]
Ei yhdistelmiä
Eli siis, on vasta-aihe, joten ei suositella migreenisille yhdistelmäehkäisyä, mutta te, joilla on ollut jo toimivasti käytössä, olette juuri niitä, joilla se ei vaikutakaan siihen, joten siksi voi olla erit ohjeet. Ja kyllä todellakin lääkärit antavat erilaisia määräyksiä: potilaasta ja kokemuksestaan riippuen.
Mutta silti lähes naurettavaa muiden väittämien kokemusten perusteella dissata jotain ehkäisykeinoa (esim. minipillerit), koska ne ensinnäkin voivat juuri sinun tilanteessasi olla parhaat ja bee, vuosissa kehittyneet. Kysykää ammattilaisilta ja luottakaa niihin.
Mirena on minulla ja olen tyytyväinen