Tänään ip-lehti: vauva kuollut matkalla, perheelle iso lasku
Mikä jurtu kyseessä? Miten vauva kuoli? Miksi lasku?
Kommentit (713)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:07"] [quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:33"]Näin jälkiviisaana mietin, että äidin olisi heti kannattanut lähteä normikoneella Suomeen, koska lapsivesihän meni, mutta synnytys ei ollut alkanut. Ikävä ja surullinen tapahtuma, mutta syy ei ollut vakuutusyhtiön. [/quote] Sitäkin miettivät, mutta..Tiedätkö paljonko tulee kustannuksia jos kone joutuu tekemään laskun kesken matkaa? Siihen ei 50 000 € riitä. [/quote] Jos lentokone tekee ylimääräisen laskun sairaustapauksen, alkavan synnytyksen tms. takia niin kyseinen matkustaja ei joudu itse maksamaan mitään! Riehujat yms. joutuvat kulut maksamaan ja silloinkin aika usein peritään lopulta vain pikkusumma. Eräs mieskin sai vain noin 1000 dollarin sakon. [/quote] Synnytys oli jo alkanut käytännössä, lapsivedet mennyt
[/quote]
Ei muuta mitään, jos lapsi alkaa syntyä lentokoneessa niin äidin/vauva tilan mukaan laskeutuminen tai synnytys hoidetaan lentokoneessa. Ei tule laskua perässä ylimääräisestä laskeutumisesta.
[/quote]
Niin ja silläkin konstilla pääsee lehteen! Kaikki ihmettelevät, että saako lapsi sen maan kansalaisuuden, jonka yläpuolella lennettiin syntymän hetkellä.
[/quote]
Jotkut lentoyhtiöt ja laivavarustamot ovat myös antaneet yhtönsä koneessa/laivassa syntyneelle vauvalle elinikäisen ilmaisen matkustusoikeuden ko. yhtiön matkustuvälineissä.
Varmaan tosi kiva etuus, mutta onko ihan fiksua jaella tuollaisia palkintoja siitä, että on ottanut ison riskin?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:21"]
Kohta ovat varmaan facebookissa rahaa kerjäämässä nyyhkytarinallaan. Kylmää tai ei, jokainen raskaana oleva nainen ottaa riskin matkustaessaan. Mitä vaan voi sattua koska vaan, ihan vaikka Suomessakin joten miksi ehdointahdoin pitää lähteä maailmalle, missä ne parhaat hoitomahdollisuudet eivät ole ihan itsestäänselvyys. Ei vakuutusyhtiön tarvitsekaan maksaa kuluja, jotka eivät vakuutusehdoissa ole, tyhmähän se on, joka ei niitä ehtoja lue. Eikä tuota laskua kenenkään muunkaan, kuin itse pariskunnan, pidä maksaa. Riskin ottaja kantakoon vastuunsa.
[/quote]
Raakaa, mutta totta.
Jokainen toivoo täyspitkää raskautta ja tervettä lasta, mutta kuitenkin riskejä vähätellään. Odotusyhteisöissäkin sen huomaa miten esimerkiksi raskausajan ruokarajoituksiin suhtaudutaan "ylihysteerisinä", ja että kuinka nyt välillä voi sitä homejuustoa ja pastöroimattomia maitotuotteita nauttia. Niin ja graavilohta. Matkustaessa bakteeririskit ovat isommat kuin Suomessa, silti halutaan ulkomaille odotusaikana.
Miksi niitä riskejä pitää ottaa? Kun lopputulos voi sitten olla näin dramaattinen, kuin nyt oli.
Ja ettei nyt joku näin oleta: en ole todellakaan vahingoniloinen, olen itse kahdennellakymmenennellä viikolla raskaana, ja voin vain kuvitella miten hirveää olisi menettää vauva. Osanotot ja sympatiat siis perheelle.
Mutta samalla on hyvä muistuttaa, että ei ne raskausajan rajoitukset ihan odottajien kiusaksi ole keksitty.
[/quote]
Eikä kannata hurskastella, että kyllä meillä vaan Suomessa osataan ja muualla ei. Eihän ole pitkäkään aika siitä, kun ihan täällä koto-Suomessa markkinoilta vedettiin tuhti annos pöpömaitoa ja näitä uutisia tulee tuon tuostakin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:20"]
Minulle tämä iltapäivälehdille itkeminen olisi ihan ok, jos perimmäinen viesti olisi se, että perhe teki omasta mielestään virheen matkustaessaan ja saa nyt maksaa siitä kalliin hinnan - enkä tarkoita pelkästään tuota laskua. Ikään kuin varoitettaisiin muita siitä, ettei kannata luottaa siihen, ettei mitään pahaa kuitenkaan tapahdu. Sympatiani ovat perheen puolella, enkä haluaisi tuollaista kohtaloa edes pahimmalle vihamiehelleni.
Mutta kun ei. Kuten aina, vastuuta omasta toiminnasta ei oteta, ja "jonkun" nyt sitten vain pitäisi maksaa viulut. Kyllähän nyt pitää ymmärtää, etteivät aikuiset ihmiset nyt vaan jaksa lukea vakuutusehtoja tai ottaa selvää siitä, miten terveydenhuolto toimii kohdemaassa. Olisihan se nyt ihan liikaa vaadittu!
[/quote]
Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka ne neuvolan ruokaohjeet ovat ihan tärkeitä. Toksoplasmoosin vaara on todellinen, ja pahimmassa tapauksessa käy näin.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:26"]
Kun menin Aurinkomatkojen matkalle, siinä ohessa myytiin joku matkavakuutus. Ei siitä meille mitään ehtoja kerrottu. Oli vaan puhelinnumero, johon voi soittaa. Ei muuta. . Ei niistä ehdoista tiedoteta riittävästi.
[/quote]
Valitettavasti tällä et pääse siitä, että sinun itsesi täytyy tietää mitä oma vakuutuksesi kattaa. Siihen puhelinnumeroon kannattaa joskus ihan oikeasti soittaa ja kysyä tai sitten menee nettiin, jossa vakuutusehdot myös on nähtävillä.
Maailma ei toimi noin, että voit kuitata kaiken sillä että kukaan ei kertonut, ei ainakaan Suomen ulkopuolella. Itse täällä pitää ottaa vastuuta omasta elämästä. Miksi ihmeessä edes otat vakuutuksen, jos et tiedä mitä olet vakuuttanut? Voiko sinulle myydä lehtiäkin niin että soittaa ja kysyy että saisiko olla lehti, sitten ylläripylläri postiluukusta kolahtaa joko Tieteen kuvalehti, Maaseudun tulevaisuus tai Aku Ankka ja sinä ihmettelet vaan että näinkö tässä nyt kävi, vaikka halusin Me naiset?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:15"] missäköhän ne Turkkilaiset synnyttää ellei Turkissa
[/quote]
Turkissa, mutta turkkilaisen yhteiskunnan piikkiin, siinä missä Suomessakin suomalaiset synnyttävät pääosin yhteiskunnan piikkiin.
Turkissa synnyttävä suomalainen sen sijaan joutuu maksamaan kulut itse. Niitä ei korvaa valtio eikä Kela eikä yleensä vakuutuskaan.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:39"]
Olen vähän yllättynyt av-palstalaisten tuomiosta tätä pariskuntaa kohtaan (en ole lukenut koko ketjua) kuinka mitään empatiaa tai auttamisenhalua lähimmäistä kohtaan näin äärimmäisessä tilanteessa ei tunneta.
[/quote]
Itse taas olen ilahtunut av-palstalaisten kyvystä tunnistaa röyhkeä rahastus.
"En todellakaan tiennyt siitä, ei tullut pieneen mieleenkään. Emme olisi missään nimessä lähteneet ulkomaanmatkalle, jos olisimme tienneet, että emme ole vakuutuksen piirissä"
Öh... Ja tämä oli kenen syy?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:10"]
Matkavakuutukseen saa vaikka mitä lisäehtoja jos haluaa, korvaa synnytyksen, vauvan hoidon yms. Pitää vain itse sopia vakuutusyhtiön kanssa ehdoista ja maksaa korkeampi vakuutusmaksu.
[/quote] eli tässä tapauksessa olisi pitänyt ennakoida jos syntyy ennenaikojaan, kysyä ambulanssilennosta ja maksaa kenties 300 eu lisää vai???? Eli on uhkarohekata lähteä lennolle noihin maihin kysymättä vakuutusyhtiöltä ehdoista tai lukemalla ehdot hyvin tarkkaan jos ja jos ja kerran vielä jos......
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:28"]
Sanoisin että tuo väite on paskapuhetta. Turkki ei ole mikään kehitysmaa ja siellä aivan varmasti pystytään hoitamaan ihan niitä asioita mitä Suomessakin ja todennäköisesti paljon enemmänkin. Se on eri asia sitten, että mitä tuo hoito maksaa.
[/quote]
No tuskinpa vaan. Suomi kun nyt kuitenkin määrätietoisen tutkimuksen ja kehityksen vuoksi on yksi keskoshoidon mallimaista maailmassa. Suurimmat ongelmat täällä ovat liian niukat henkilöstöresurssit sekä monien sairaaloiden vanhat ja toimimattomat tilat.
Pikkukeskosen tehohoito puolestaan on niin kallista, että omasta pussista sitä ei ole varaa maksaa juuri kenenkään. Sen vuoksi sivistysmaissa sairaanhoito kustannetaan verovaroista tai pakollisesta sairauskuluvakuutuksesta, ei vapaaehtoisesta.
[/quote]
Taas joku elää jossain naurettavassa hyvinvointivaltiokuplassa ja kuvittelee Suomen olevan jotenkin paras maa maailmassa ihan joka asiassa. Keskoshoitoa ja ihan mitä tahansa muutakin Suomessa saatavaa hoitoa saa Turkissakin ja laatukin saattaa olla parempaa kuin mitä Suomessa julkisella puolella. Vai näyttääkö esimerkiksi tämä sairaala mielestäsi jotenkin alkeelliselta, tai sellaiselta että Suomessa olisi tarjolla jotain ihan huikeasti parempaa:
[/quote]
Juuri näin. Itse en raskausaikana uskaltanut matkustaa esim. Suomeen. ulkosuomalainen
[/quote] Olin 43 v kun tulin raskaaksi ja jouduin aika pian naistenklinikan asiakkaaksi koska raskausajan diabetes. Tuli kiireellinen sektio ja kaikki meni hyvin. Oli niin turvallinen olo. Kiitos mahtavan henkilökunnan.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:21"]
Kohta ovat varmaan facebookissa rahaa kerjäämässä nyyhkytarinallaan. Kylmää tai ei, jokainen raskaana oleva nainen ottaa riskin matkustaessaan. Mitä vaan voi sattua koska vaan, ihan vaikka Suomessakin joten miksi ehdointahdoin pitää lähteä maailmalle, missä ne parhaat hoitomahdollisuudet eivät ole ihan itsestäänselvyys. Ei vakuutusyhtiön tarvitsekaan maksaa kuluja, jotka eivät vakuutusehdoissa ole, tyhmähän se on, joka ei niitä ehtoja lue. Eikä tuota laskua kenenkään muunkaan, kuin itse pariskunnan, pidä maksaa. Riskin ottaja kantakoon vastuunsa.
[/quote]
Raakaa, mutta totta.
Jokainen toivoo täyspitkää raskautta ja tervettä lasta, mutta kuitenkin riskejä vähätellään. Odotusyhteisöissäkin sen huomaa miten esimerkiksi raskausajan ruokarajoituksiin suhtaudutaan "ylihysteerisinä", ja että kuinka nyt välillä voi sitä homejuustoa ja pastöroimattomia maitotuotteita nauttia. Niin ja graavilohta. Matkustaessa bakteeririskit ovat isommat kuin Suomessa, silti halutaan ulkomaille odotusaikana.
Miksi niitä riskejä pitää ottaa? Kun lopputulos voi sitten olla näin dramaattinen, kuin nyt oli.
Ja ettei nyt joku näin oleta: en ole todellakaan vahingoniloinen, olen itse kahdennellakymmenennellä viikolla raskaana, ja voin vain kuvitella miten hirveää olisi menettää vauva. Osanotot ja sympatiat siis perheelle.
Mutta samalla on hyvä muistuttaa, että ei ne raskausajan rajoitukset ihan odottajien kiusaksi ole keksitty.
[/quote]
Eikä kannata hurskastella, että kyllä meillä vaan Suomessa osataan ja muualla ei. Eihän ole pitkäkään aika siitä, kun ihan täällä koto-Suomessa markkinoilta vedettiin tuhti annos pöpömaitoa ja näitä uutisia tulee tuon tuostakin.
[/quote]
Kyse onkin riskien minimoimisesta.
Jos kävelet keskellä moottoritietä, niin on aika kova riski joutua auton yliajamaksi. Jalkakäytävällä on turvallisempaa, mutta toisaalta kyllähän yliajoja niissäkin sattuu. Onko riskiprosentit kuitenkaan samat?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:39"]
Olen vähän yllättynyt av-palstalaisten tuomiosta tätä pariskuntaa kohtaan (en ole lukenut koko ketjua) kuinka mitään empatiaa tai auttamisenhalua lähimmäistä kohtaan näin äärimmäisessä tilanteessa ei tunneta.
[/quote]
Itse taas olen ilahtunut av-palstalaisten kyvystä tunnistaa röyhkeä rahastus.
[/quote]
Iltalehden kommenteissahan joku jo kyselee tilinumeroa, jonne voisi antaa omista vähistä rahoistaan..
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:10"]
Matkavakuutukseen saa vaikka mitä lisäehtoja jos haluaa, korvaa synnytyksen, vauvan hoidon yms. Pitää vain itse sopia vakuutusyhtiön kanssa ehdoista ja maksaa korkeampi vakuutusmaksu.
[/quote] eli tässä tapauksessa olisi pitänyt ennakoida jos syntyy ennenaikojaan, kysyä ambulanssilennosta ja maksaa kenties 300 eu lisää vai???? Eli on uhkarohekata lähteä lennolle noihin maihin kysymättä vakuutusyhtiöltä ehdoista tai lukemalla ehdot hyvin tarkkaan jos ja jos ja kerran vielä jos......
[/quote]
Tottakai täytyy ennakoida. Matkavakuutuksen ottaminen on aina ennakointia. Se että lähtee raskaana ollessaan matkalle ilman, että selvittää asioita "mitä jos" on tyhmyyttä.
Mua sitten vtuttaa tälläset iltalehtisome-itkijät, jotka eivät ota vastuuta teoistaan/tekemättä jättämisitä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:16"]
[/quote] Lähinnä tarkoitin turkkilaisia lääkäreitä jotka kohtelivat äitiä mielestäni todella tylysti. Äiti varmaan ollut ihan paniikissa eikä ymmärrä mitään mitä lääkärit sanoo tai mitä tulee tapahtumaan :(
[/quote]
No tuota... kyllä tämä äiti on ollut paniikissa - ja kielitaidoton ja ymmärtämätön - tarinan kaikissa vaiheissa. Sama koskee isää.
Ja olihan siellä tarinan mukaan tulkkikin!
[/quote]
Tulkkikaan ei kykene auttamaan jos ihmisellä ei ole edellytyksiä ymmärtää.
Äidin olisi itse täytynyt ymmärtää riskit lähtiessään raskaana ulkomaille. Mokasi ja nyt odottaa jonkun maksavan hänen laskunsa?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Näinpä. Itse lähdin aikoinaan yliopistovaihtoon, joka kesti kolme ja puoli kuukautta. Selvittelin etukäteen vakuutusehtoja, ja jatkuva matkavakuutukseni oli voimassa ainoastaan korkeintaan kolmen kuukauden reissuilla. Punnitsin sitten vaihtoehtoja, ja maksoin lähes 100 euroa ekstraa siitä, että sain pidennettyä vakuutusta tuolle kahdelle viikolle. En vain pystynyt ottamaan sitä riskiä, että jotakin sattuisi, eikä minulla olisi vakuutusta. No, luonnollisestihan mitään ei käynyt, ja "turhaanhan" minä tuon summan maksoin, mutta silti ei kaduta.
Olin tällöin parikymppinen opiskelija. Minulla ei ollut kroonisia sairauksia, enkä ollut raskaana. Kaiken lisäksi olin vaihdossa EU:n sisällä. Eli monessa suhteessa riskit olivat olemattomat esimerkiksi tämän tapauksen perheeseen verrattuna. Silti tajusin itse mennä nettiin ja selvittää asioita, vaikkei kukaan tullut tunkemaan vakuutusehtoja nenän eteen. Kaipa sitten olisi pitänyt jättää tämäkin tekemättä ja mahdollisen tapaturman tai onnettomuuden tilalla panna kädet korville ja kirkua, että enhän minä voinut tietää, kun kukaan ei tullut kädestä pitäen neuvomaan.
Vastahan oli joku aika sitten Suomessa tilanne, jossa kai suomalaisen miehen ulkomaalainen vaimo synnytti ja kaikki sujui hyvin, paitsi tuli sairaalasta 10 000 € lasku. Eli tuo mitä menehtyneen lapsen hyväksi Suomessa suomalaisten verovaroilla tehtiin oli varmasti kalliimpaa kuin 50 000€ lento.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Kyllä. Miten tämä voi olla sinulle epäselvää? Siitähän vakuutuksissa on kyse: ennakoimisesta. Jos ei selvitä ehtoja ja/tai maksa lisäturvasta niin ottaa riskin että jokin tapahtuma ei ehkä menekään vakuutuksen piikkiin. Kuten tässä nyt kävi. Ja 300 euroa on aika paljon vähemmän kuin 50 000.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:12"]
Jenni kertoo ääni särkyen, kuinka yritti ottaa Turkista yhteyttä useisiin eri tahoihin, jotka ovat profiloituneet ihmisten auttajina.
- Soitin Suomen suurlähetystöön Turkissa. He sanoivat, että eivät voi auttaa. Soitin Kelaan. He sanoivat, eivät auta, kun kyseessä ei ole EU-maa. Sossussa ei autettu. Punainen Risti ei suostunut auttamaan, he sanoivat, että voin hakea apua mahdollisesti myöhemmin. Kirkon Ulkomaanapu sanoi samaa. Lastenklinikoiden Kummeista sanottiin, että he eivät auta yksittäistapauksissa. Diplomaatti otti yhteyttä myöhemmin, hän oli ollut yhteydessä omaan neuvolaani ja Porissa Satakunnan keskussairaalaan, mutta sielläkään ei ollut ketään, joka olisi auttanut, Jenni luettelee.
Kirkon ulkomaanapu oli näistä kyllä pätevinta päättelyä.
Kas kun eivät keksineet soittaa SPR:n katastrofirahastoon. Ei kun joo: taisivat soittaakin.
[/quote]
Lopetin ketjun lukemisen tähän. Että Tämmönen Tapaus.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:21"]Julmat ihmiset... Noh, jos vaikka oman lapsesi tiedossa olematon sydänvika herkijää matkalla, niin pääset sitten samaistumaan. Kyllä elämä opettaa sydämettömiä vähän kovemmalla kädellä. Muista kun illalla käyt nukkumaan ja pohdit muksusi asioita, että ehkä maailmankaikkeus on reilu ja pääset maistamaan menetystä... Onnea vain! [/quote] Tällainen on aivan eri tilanne, koska kyse on sairaudesta.
[/quote]
Niin ja tässä esimerkissä on kyse asiasta, jota ei voi ennakoida. Käsittääkseni tällä pariskunnalla oli kuitenkin tiedossa, että nainen on raskaana. Raskauteen liittyy riskejä, minkä nyt kai kaikki tietävät. Kannattaisi siis lukea ne vakuutusehdot.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:45"]Jos maallikko käy lääkärissä kysymässä, onko turvallista lomailla raskauden puolivälissä ja vastaus on kyllä, niin aika moni siihen lääkärin sanaan luottaa, samoin matkavakuutuksen olettaa kyllä kattavan hoidon kustannukset, jos jotain tapahtuu.Tässä maassa on paljon keräyksiä käynnissä ja jos joku tietävä ihminen järjestää keräyksen tämän perheen hyväksi, niin mielelläni autan. Tässä ketjussa on kyllä karmivia vastauksia koskien tapahtumaa, toivottavasti kukaan tuomitsijoista ei itse sairastu, niin että jää toisten avun varaan.
[/quote]
Ei kannata olettaa mitään, vaan selvittää mitä se vakuutus korvaa ja mitä ei, ennen matkaa.