Tänään ip-lehti: vauva kuollut matkalla, perheelle iso lasku
Mikä jurtu kyseessä? Miten vauva kuoli? Miksi lasku?
Kommentit (713)
Mikä pakko on lähteä noilla viikoilla raskaana reissuun?
kerrottiinko jutussa millainen vakuutus tulisinolla että se kattaisi raskauskimplikaatiot ja synnytyskulut? Tai onko jollain muuten tietoa?
Oli kyllä kamala juttu. Itsellä keskonen, syntynyt Rv25 ja en kyllä ymmärrä ollenkaan sitä, että reissuun on pakko päästä kun viikkoja on yli 20. Tai sitten voi käydä juuri tuo.
Hätätapauksessa eu-maa vielä menisi, kun saisi eu-kelakortilla saman hoidon kuin paikalliset, mutta että johonkin kauemmaksi lähtisi, niin en ymmärrä.
Itse olin Espanjassa rv 7 ja silloin uskalsin vielä lähteä, kun jos olisi kesken mennyt niin ei Suomessakaan sille olisi mitään tehty, kokemusta oli.
Minä en tästä syystä halunnut matkustaa enää rv 20 jälkeen. Soittelin vakuutusyhtiöt läpi, ja vastaus oli joka puolelta, että synnytystä ei korvata, koska se ei ole "yllättävä sairaus". Raskaudenaikaiset komplikaatiot muuten kuuluvat kyllä korvattaviin.
Mutta itse kuvittelisin kyllä, että kaikki ottavat tällaisista asioista selvää.Itse ei tulisi mieleenkään matkustella ilman kattavaa vakuutusta.
Joissain EU-maissakin keskosta aletaan hoitaa vasta kun viikkoja on vähintään rv 25-26 sitä pienemmät annetaan menehtyä.
Te, joiden mielestä vakuutus on turha ja pysytte vain Euroopassa: vaikka lapsi syntyisi Euroopassa rv 24, on siinä kuukausien sairaanhoito edessä. Tekö vaan tyynesti lentäisitte kotiin ja jättäisitte vauvan sinne eurooppalaiseen sairaalaan hoidettavaksi?
Voi vittu mitä jeesustelijoita täällä taas on. Ette varmaan poistu kotoa muutenkaan kun MITÄ VAAN voi käydä.
Todella kurja juttu. Osanottoni vauvansa menettäneelle perheelle.
Mulla on lehti tässä.
.
Siis olivat Alanyassa, josta siirrettiin Antalyaan, mutta vain, jos maksavat etukäteen 1041euroa. Olivat omatoimimatkalla. Lapsivettä tuli koko ajan lisää. Antalyan sairaalaa voi kuvata mielisairaalaksi. Hirveä paikka. Lopulta saatiin tulkki, joka kertoi paperisodasta ennen hoitoa. Odottaja halusi pois sairaalasta.
.
Odottaja ei tiennyt, mihin mennä seuraavaksi. Tulkki sanoi, ettei hän saa suositella mitään. Lopulta oli kuiskannut taksikuskille jonkun sairaalan. Siellä oli englannintaitoinen lääkäri. Selvisi, että kyseessä oli If-vakuutusyhtiön yhteistyösairaala. Ifissä heillä oli matkavakuutus. Eivät tienneet, että alle 29 kk syntyvän hoitoa ei korvata.
.
Päättivät lähteä Suomeen. Ambulanssilento oli maksettava etukäteen. Odottajan veli Suomessa maksoi lennon yhtiön tilille, jolloin kone lähti hakemaan Turkista.
.
Ei auttanut suurlähetystö,ei kela, ei sossu, ei Spr. Diplomaatti kovisteli Ifiä, joka suostui maksamaan osan sairaalamaksusta.
.
Syynä ehkä Turkista saatu bakteeri.
Matkavakuutus oli samoin vakuutus syntymättömälle vauvalle. Ehdoista oli vain jäänyt lukematta se, että ennen 29 raskausviikkoa syntyneet eivät kuulu korvauksen piiriin. Korkeintaan korvataan raskaudesta aiheutuneet ensiapuluonteiset hoitokulut enintään yhden viikon ajalta.
Alanyassa ei olisi kyetty hoitamaan noin pientä vauvaa, olisi pitänyt mennä Antalyaan, johon siirto olisi maksanut yli tonnin, eikä ollut varmuuttaa voidaanko noin pientä keskossta hoitaa. Sairaalalaskua, jota vakuutus ei korvaa kertyi jo yli 6000 euroa. Ottivat lainan ja tulivat Suomeen ambulanssikoneella, lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla, 635 g, 31 cm ja eli 28 päivää.
Suurlähetyst ei ollut auttanut, Kelasta oli sanottu, ettei auteta kun ei ole EU-maa, sossu ei auttanut, Punainen Risti ei auttanut, eikä Kirkon Ulkomaanapu tai Lastenklinikan kummit. Joku diplomaatti oli suivaanutnut tästä niin, että vakuutusyhtiö on korvannut osan sairaalakuluista mutat ei ambulanssilentoa.
Synnytyksen käynnisti Turkista saatu bakteeri todennäköisesti.
Eli kupletin juoni lyhyesti: matkustetaan lomalle EU-alueen ulkopuolelle, ei lueta vakuutusehtoja, paska iskee tuulettimeen, jonka jälkeen toivotaan, että joku muu maksaa laskun.
Lehdessä luki, että synnytyksen ilmeisesti käynnisti joku Turkissa saatu bakteeri. Äärimmäisen ikävä ja surullinen tilanne perheelle mutta sisälläni ihmettelen minäkin miksi lähtivät juuri Turkkiin noilla raskausviikoilla?
Ihan perusterve, raskaana olematonkin ihminen sairastuu Turkissa herkäst vastatauteihin ym. Miksi riskeerata syntymätön lapsi kun raskauden jälkeen voi matkustaa vaikka johonkin kehitysmaahan jos siltä tuntuu.
Ja vakuutusehdothan ovat selvät; raskaudesta aiheutuvia kuluja ei korvata koska kyseessä ei ole sairaus.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:14"]Perhe lähtenyt matkoille, äiti rv24, lapsivesi mennyt. Ambulanssilennolla Suomeen, vauva syntyi keisarinleikkauksella, mutta menehtyi. Vakuutus ei korvannut lentoa ja joutuvat ottamaan usean kymmenen tuhannen lainan, että pääsivät lennolle.
[/quote]
Keisarileikkaus, ilman ännää.
[/quote]
Mene pelle muualle pätemään.
Kun menin Aurinkomatkojen matkalle, siinä ohessa myytiin joku matkavakuutus. Ei siitä meille mitään ehtoja kerrottu. Oli vaan puhelinnumero, johon voi soittaa. Ei muuta.
.
Ei niistä ehdoista tiedoteta riittävästi.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:30"]
Voi olla että mulla menee jotain ohi, mutta miksi ambulanssilennolla Suomeen? Eikö voitu leikata siellä missä olivat? Olisiko mahdollisesti selviytynyt jos ei olisi lähdetty lentelemään?
selittäkää joku tyhmälle.
[/quote]
Villi veikkaus: Halusivat Suomeen kun raskausviikkoja oli takana niin vähän ja Suomessa on niin hyvä keskoshoito; ja ajattelivat, että vakuutus kyllä maksaa tai jos ei se, niin valtio. Kyllähän nyt Turkissa hyvänen aika olisi pystytty keisarileikkaamaan ihan hyvin.
Itse en pidä ihan ongelmattomana sitä, että voipaketin kokoista sikiötä kypsytellään kuukausikaupalla keskoskaapissa ja hoidetaan vuosikaudet, kukaties läpi koko elämän, monenlaisia keskoisuudesta aiheutuneita vaurioita.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:26"]
Kun menin Aurinkomatkojen matkalle, siinä ohessa myytiin joku matkavakuutus. Ei siitä meille mitään ehtoja kerrottu. Oli vaan puhelinnumero, johon voi soittaa. Ei muuta. . Ei niistä ehdoista tiedoteta riittävästi.
[/quote]
Jos otat matkavakuutuksen vakuutusyhtiöltä, saat varmasti melko paksun nivaskan vakuutusehotoja joko mukaasi tai postitse kotiisi. Ja jos ehdot luettuasi jotain jää epäselväksi, voi aina soittaa asiakaspalveluun ja pyytää tarkennusta.
Ja jos joku matkatoimisto myy vakuutuksia, niiden kuuluu antaa vakuutusehdot. Jos eivät anna, fiksu osaa ne kyllä vaatia. Yleensä halutaan tietää mistä maksaa.
Mun kaveri on sairaanhoitaja ja sen mies on lääkäri (psykiatri). Menivät noilla viikoilla muutama vuosi sitten Egyptiin ilman huolen häivää. "En varo mitään. Siellä se on masussa turvassa kaikilta pöpöiltä."
.
No heillä meni hyvin. Mutta kerroin kyllä, että ei se siellä nyt niin kovin turvassa ole noin epähygieenisessä maassa. Ja se oli sh, en minä.
Ja nämä olivat vielä omatoimimatkalla, joten matkatoimiston opaskaan ei auttanut.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:08"]
Mikä pakko on lähteä noilla viikoilla raskaana reissuun?
[/quote]
Ainakin 90-luvulla vielä neuvottiin KAIKKIA raskaana olevia välttämään lentämistä, eritoten loppuviikoilla. Ehkä noi ei olis saaneet sitä lasta hoidettua itsekkyydellään myöhemminkään...
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:15"]Mikä vakuutusyhtiö? [/quote] Pannaanko mistä veto, ettei edes ollut matkavakuutusta? [/quote] Mikä maa, on olennaisempaa. EU:n alueella vakuutus on aika turha koska hoidon saa valtion piikkiin.
[/quote]
Ei ole matkavakuutus EU:n alueella turha! Hoidon saa vain kyseisen maan terkkaritasoisena. Ei siis voi mennä yksityislääkärille ja lisäksi mahdollinen ambulanssilento jää aina omaan piikkiin maksettavaksi. Olennaista on, että aina siis AINA on tutkittava vakuutusehdot, ettei mitään jää luulon varaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:08"]Mikä pakko on lähteä noilla viikoilla raskaana reissuun?
[/quote]
Niin siis itse en lähtisi.
Vanhemmat voivat miettiä loppuelämänsä tätä vastuutaan. Oli ihan pakko päästä Turkkiin vai mitä?