Ostaja maksaisi pimeänä osan kiinteistön kauppahinnasta, mitä riskejä?
Myymme omakotitalo+tontti kiinteistöämme itse, ei välittäjän kautta siis. Ostajaksi löytyi kaukainen sukulainen, kauppaa ei vielä ole tehty. Nyt he ottivat yhteyttä ja haluaisivatkin maksaa osan hinnasta pimeänä että eivät sitten itse joudu maksamaan niin suurta varainsiirtoveron määrää. Varainsiirtovero on 4 % kauppakirjaan merkittävästä kauppasummasta. Meille tämä olis kai ookoo järjestely kun en millään keksi mitä riskiä tuosta koituu meille tai heille. Keksittekö, onko tuossa joku sudenkuoppa?
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 02:07"]
Älä tee sitä, ap, minä mokasin (olin se maksava osapuoli), vuokranantaja vannoi että ei tässä mitään, ollaan varovaisia, mutta jostain saivat verottajat vihiä tästä ja kadun sitä aivan tolkuttomasti.
[/quote]Mitä seuraamuksia/rangaistuksia sulle tästä koitui?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 02:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:05"]
Mihin olet ajatellut rahat tallettaa, pankista tiedustellaan rahojen alkuperää.
[/quote]Tämä vähän ihmetyttää. Onko 20.000 jo niin "iso" summa että siitä pitää Suomessa tehdä selvityksiä pankille? Itse olen esim. avannut uuden tilin osakevälittäjälle ja aloittanut osakekaupankäymisen tuollaisella summalla eivätkä ole koirat perään haukkuneet?
[/quote]
Sukulainen käyttää pääasiassa S-Pankin maksukorttia ja siirtää "perinteisestä" pankista sinne S-tilille rahaa aina tarpeen mukaan muutaman tonnin. Ensimmäisinä siirtokertoina hän sai "perinteisestä" pankista puheluita, että miksi hän siirtää sinne rahaa. Ja kysymys oli siis jostain 2000-4000 eurosta kerrallaan. Kyllä niitä vaan valvotaan.
[/quote]Siis anteeks mitä, voiko tämä olla totta? en ole ikinä kuullu että jostain pankista soitettais ihmisille kotiin ja tivattaisiin miksi nosti/siirsi OMALTA TILILTÄÄN OMAA RAHAASA. Tuohan on ihan absurdia! Mitä hittoa se pankille kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 02:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 02:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:05"]
Mihin olet ajatellut rahat tallettaa, pankista tiedustellaan rahojen alkuperää.
[/quote]Tämä vähän ihmetyttää. Onko 20.000 jo niin "iso" summa että siitä pitää Suomessa tehdä selvityksiä pankille? Itse olen esim. avannut uuden tilin osakevälittäjälle ja aloittanut osakekaupankäymisen tuollaisella summalla eivätkä ole koirat perään haukkuneet?
[/quote]
Sukulainen käyttää pääasiassa S-Pankin maksukorttia ja siirtää "perinteisestä" pankista sinne S-tilille rahaa aina tarpeen mukaan muutaman tonnin. Ensimmäisinä siirtokertoina hän sai "perinteisestä" pankista puheluita, että miksi hän siirtää sinne rahaa. Ja kysymys oli siis jostain 2000-4000 eurosta kerrallaan. Kyllä niitä vaan valvotaan.
[/quote]Siis anteeks mitä, voiko tämä olla totta? en ole ikinä kuullu että jostain pankista soitettais ihmisille kotiin ja tivattaisiin miksi nosti/siirsi OMALTA TILILTÄÄN OMAA RAHAASA. Tuohan on ihan absurdia! Mitä hittoa se pankille kuuluu?
[/quote]Jos se sukulainen oli joku vanha höppänä ja pankissa oltiin huolestuneita? Ainakin sen yhden myrkkyhoitajan tapauksessa pankista kieltäydyttiin antamasta rahaa käteisenä koska siellä osattiin jo epäillä että vanhuksen seurassa liikkuneella miehellä ei ollut puhtaat jauhot pussissa.
Suunnittelet rikosta nimikkeillä rahanpesu ja veronkierto. Suomessa kovat tuomiot talousrikoksista. Suomalaisen pankkitoiminta merkittävässä roolissa tällisen kitkemisessä, huomaat, kun lähdet tälle tielle. Myös verotuksen "käräytyspuhelin" päivittäin Suomessa saa ilmoituksia vastaavasta toiminnasta ja edelleen johtaa tutkintaan. Hämmästelen vain ketjun "kreikkalaista" henkeä. Palstan ylläpitäjän pitäisi laittaa tää poikki. Sun henkilöllisyytesi tästä kyllä saa selvitettyä ja auttaa sitten rikostutkinnassa. Näitä ennakkotapauksia on ja pitäisi saada lisää ihan yleisen yhteiskuntamoraalin ja veronmaksuhalukkuuden ylläpitämiseksi. Nää meidän koulut, sosiaali- ja terveyspalvelut jne. jne. Joista me kaikki nautitaan, näillä Verovaroilla rahoitetaan.
Ongelmia tulee. Talossa huomataankin hometta tai muuta. Ostajan avioero. Omaisuus jakoon, se tulee ilmi kun oikea arvoinen talo jaetaan. Samoin sinun avioero ja omaisuuden jako. Puoliso jaluaa puolet talon arvosta tai jotain muuta. Joku lavrrtelee jollekin parjaalle kaverille ja he riitaantuu. En öuottaisi ikinä etteukö joku puhuisi.
Minä kyllä ihmettelen miksi myyjä alkaisi tällaiseen hommaan. Eikö hän saisi saman rahasumman ilman että pimeänä möisi? tuossahan olisi järkeä ainoastaan siinä tapauksessa että ostaja antaisi osan säästyneistä veroista myyjälle, mutta miksi ostaja tuohon suostuisi. 20000-euroa on iso määrä rahaa. tuo pitäisi kätkeä ettei joku rikollinen sitä varastaisi. Kun aletaan ostelemaan remonttitarvikkeita, niin eiköhän kortin vinguttaminen ole paljon helponpaa kuin rahalla maksaminen. tuon lisäksi pitäisi palkata mahdollisesti erilaisia ammattimiehiä. Toki erilaiset työnantajamaksut voi maksaa pankin tiskiltä, mutta homma sujuisi joutuisammin omalta koneelta. Kuinka isoista käteistalletuksista pankit ilmoittelevat eteenpäin, vaikuttaa varmaan tallettajan rahatilanne? jos joku pienituloinen tai työtön vie ison rahasumman niin kyllähän siinä epäilyt heräävät. Toki jos joku isopalkkainen tekee säännöllisesti käteistalletuksia, niin onhan tuokin aika epäilyttävätä.
Mitä ap hyötyisi? Kamalan riskin vaan ottaisi.
Kaupanvahvistaja voi myös ilmoittaa verottajalle kun näkee setelitukun vaihtavan omistajaa. Kiinteistökauppaa ei voi tehdä ilman kaupanvahvistajaa
Summa on melko pieni ei kannata siksi tehdä syntiä ja veropetosta. Mitä opit lapsena pyhäkouluissa. Miksi saada huono omatunto ja menettää luottotiedot? Naapuri puliveivasi noin 10v sitten ja katui. Nut kun olet mainostanut tulevaa petostasi saamme ip numerosi selville ja ilmoitamme
Oletko ap niin köyhä ja tsivuteltavissa että pikkusumman takia rikodtelet ja menetät luottotiedot. Miksi mielistelet ostajaa. Onko teidän talo niin susi mätä laho roska ettei sitä osteta muuten kuin petoksin. Onnea valitsemallrdi tielle
Tää oli hyvä. Olen ihan varma että nyt ap ei petä koskaan kaupassa. Rukoilen puolestsi.
Ap onko talossamme jotain vikaa kun ei saa normaalisti kaupan?
Ja Suomen kansa on niin rehellistä että.
Jos asiaan liittyy rahoituslaitos eli otetaan pankkilainaa asunnon hankkimiseen tai että teillä asunto on lainojen vakuutena ja myytte sen osittain pimeänä niin siinä voi häkki heilahtaa. Minun eräs tuttu teki tämän tapaisen tempun, ei kylläkään asunnon kanssa, ja sai pari vuotta ehdollista vankeutta. Rahoituslaitoksia ja verottajaa jos huijaa niin se on Suomessa isompi juttu kuin murha.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:49"]onko noin että verottajaa seuraa aktiivisesti ihmisten pankkitilejä että millaisia summia sinne kukin tallettaa? Tiedän, että pankki voi kiinnittää rahanpesuepäilyjen vuoksi joskus huomiota tietynlaiseen rahaliikenteeseen.
[/quote]
Pankilla on velvollisuus ilmoittaa verottajalle isoista summista.
[/quote]Miten isoista? Yli n. 4000? Eli lahjaveron ylittävien summien verran vai?
On nää verot kyllä hulluja, yhdestäkin asunnosta maksetaan helposti veroja sen elinkaaren aikana enemmän kuin sen rakennuskustannukset ovat olleet. Puhumattakaan perintöveroista jolloin samasta omaisuudesta maksetaan sen elinkaaren aikana moninkertaisesti. Usein joudutaan myymään iso osa perirystä omaisuudesta jotta perintöverot saadaan maksettua. Yritysverot myös hulluja, palkkaa ei ole varaa monella nostaa uriryksestään mutta kuukaudessakin maksetaan helposti 10 000 e erilaisia veroja pienestä toiminimi yrityksestä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:40"]Olen ylpeä AV-palstalaisten moraalista! Ap vasta harkitsee kauppoja ja hänestä on jo nyt tehty ilmoitukset tai ilmiannot verottajalle, poliisille, pankkiin ja oikeuslaitoksissa jo rikosjuttukin vireillä, myös muutamien vastauksen kirjoittaneiden osalta. Lisäksi hänen puolesta rukoillaan ja Kreikan valtiokin sotkettu asiaan. Hyvä mammat, juuri näin suoraselkäisesti kuuluukin toimia!
[/quote]
Kyllä. Ap tosiaan vasta suunnittelee rikolliseen toimintaan ryhtymistä ja porukka lähti komppaamaan spekulaatioillaan. Mitä laumaeläimiä me ollaankaan. Tärkeintä on, että tulivat esiin nuo kommentit suunnitellun toiminnan laittomuudesta, ilmoitusvelvollisuudesta ja suunnitelman toteutuessa kiinnijäämisestä ja sanktioista. Aika nopeasti lähti kommentit tyrehtymään, kun ihmisille selvisi, että olisi kyseessä laiton toiminta ja henkilöllisyydet voidaan selvittää. Hyvä niin. Ettei olisi ap verottajan oma provokaatio. Keskeistä olisi Suomessa harmaan talouden ja veronkierron kitkeminen, jo sillä saisimme kestävyysvajetta paikattua ja pystyisimme verotuksella rahoitettavat julkiset palvelut säilyttämään. Osassa kommenteissa (nää eri pankkejen eri tileille summia tallettaneet) saattoi rivienvälistä tulkita, että olisiko kommentaattoreilla ihan omakohtaista kokemusta verovilpistä. Jos on jäänyt lahjaveroja maksamatta tm. Kannattaa nyt kipinkapin ilmoittaa asia verottajalle. Rakastetaan verojamme, sillä tää koko lysti rahoitetaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:49"]onko noin että verottajaa seuraa aktiivisesti ihmisten pankkitilejä että millaisia summia sinne kukin tallettaa? Tiedän, että pankki voi kiinnittää rahanpesuepäilyjen vuoksi joskus huomiota tietynlaiseen rahaliikenteeseen. [/quote] Pankilla on velvollisuus ilmoittaa verottajalle isoista summista. [/quote]Miten isoista? Yli n. 4000? Eli lahjaveron ylittävien summien verran vai?
[/quote]Minäkin haluisin tähän vastauksen. Ja miten kukaan voisi puuttua minun talletuksiini, jos minulla on tilejä eri pankeissa, on Nordea, DB, Osuuspankki ja vielä S-pankki. Jokaiseen jos heitän kuukausittain muutaman tonnin käteistä tilille, kuka viranomainen niistä kirjaa pitäis?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 06:09"]
Kaupanvahvistaja voi myös ilmoittaa verottajalle kun näkee setelitukun vaihtavan omistajaa. Kiinteistökauppaa ei voi tehdä ilman kaupanvahvistajaa
[/quote]Tästä on kyllä poikkeus: Kiinteistökaupan voi tehdä ilman kaupanvahvistajaa jos kiinteistö sijaitsee esim. kaupungin vuokramaalla.
Älä tee sitä, ap, minä mokasin (olin se maksava osapuoli), vuokranantaja vannoi että ei tässä mitään, ollaan varovaisia, mutta jostain saivat verottajat vihiä tästä ja kadun sitä aivan tolkuttomasti.