ristiäiset VS nimiäiset
Miten lapsen tulevaisuuteen vaikuttaa jos ei ole kastettu? Vaikuttaako esim. että ei voi osallistua koulussa uskonnon tunneille? Mennä naaimisiin kirkossa?
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:45"]
Olen 45 v eikä minua ole kastettu. Kastamattomuus ja kirkkoon kuulumattomuus ei ole vaikuttanut mitenkään mun elämään. Päinvastoin olen ylpeä että en kuulu massaan. Nimi mulla on, naimisissa olen, lapsellakin on nimi eikä häntäkään ole kastettu. Ei harmita että muut menivät rippileirille ja minä en. olin jo silloin varma omasta mielipiteestäni. Ainoa mikä ketuttaa on että vanhemmat laittoivat uskontotunneille. No eivät nekään saaneet kääntymään kirkon puoleen. Lapsi käy ET koska se on onneksi mahdollista paremmin tänä päivänä.
[/quote]
Eikö nykyään nimenomaan kirkkoon kuulumattomuus ole sitä massaan kuulumista?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:47"]
Opiskelin elämänkatsomustietoa 80-luvulla, ja meillä oli ilo oppia muista kulttuureista samalla, koska ihan hirveästi ei maahanmuuttajia kaupungissamme ollut. Muistan vieläkin, kuinka yksi 8-vuotias tyttö, joka oli tullut pakolaisena Suomeen kertoi heidän perheensä pakomatkasta vuorten yli. Välillä piti nukkua luolassa, ettei kukaan olisi ampunut. Oli suuri etuoikeus kuulla tällaisia tarinoita tunkkaisessa tuppukylässämme. Sai vähän perspektiiviä omiin ongelmiinsa.
[/quote]Miten tämä liittyi otsikon aiheeseen?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:09"]
Valellaanko nimiäisissäkin vauvan päätä vedellä jossain? :O
[/quote]
Miksi valeltaisiin? Se vedellä valeleminenhan nimenomaan symboloi sitä kastetta, seurakuntaan liittämistä, mitä ei nimiäisissä haluta tehdä.
[/quote]
Ja tätä, kuten muitakaan uskonnollisia symboleja ei tule nimiäisissä käyttää. Missä on yleistieto, kun ei edes tiedetä kastajaisten ja nimiäisten eroa?!
Koulun uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista. Uskontoa opettaa tavallisesti sama opettaja kuin elämänkatsomustietoakin. Uskonto on oppiaineena monipuolisempaa ja auttaa ymmärtämään kulttuuriamme paljon paremmin.
Kyllä minusta ristiäisten juhlavuuden tuhoaa aika tehokkaasti se, että paikalla on pappi puhumassa asioita, joihin lapsen vanhemmat ja kummit eivät aidosti usko.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 01:02"]
Koulun uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista. Uskontoa opettaa tavallisesti sama opettaja kuin elämänkatsomustietoakin. Uskonto on oppiaineena monipuolisempaa ja auttaa ymmärtämään kulttuuriamme paljon paremmin.
[/quote]
Jos uskonnonopetus ei olisi tunnustuksellista (tai kuten nykyään sanotaan, oman uskonnon opetusta), eri uskontokuntiin kuuluvat eivät tarvitsisi erillisiä ryhmiä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:32"]
Toki sopii nimiäiset järjestää, mutta vauvaa ei tule pukea kastemekkoon eikä hankkia kummeja.
[/quote]Viisi on alapeukuttanut tätä. Oletteko tosiaan sitä mieltä, että vauva puetaan kastemekkoon nimiäisiin ja vielä kummitkin?! Kummien tehtävä on osallistua vanhempien kanssa lapsen kristilliseen kasvatukseen, mikä nimiäiskummien tehtävä on? Lahja-automaatteja?
[/quote]
Koulussa työskentelevänä voin kertoa, että tämä ei pidä paikkaansa. Uskonnon opetuksen väitetään olevan tunnustuksetonta, mutta se ei todellakaan ole sitä. Ei ole ollut yhdessäkään viidestätoista koulusta eri puolilla maata, joissa olen työskennellyt.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 01:08"]
[/quote]
Jos uskonnonopetus ei olisi tunnustuksellista (tai kuten nykyään sanotaan, oman uskonnon opetusta), eri uskontokuntiin kuuluvat eivät tarvitsisi erillisiä ryhmiä.
[/quote]
Eri uskontokunnissa painotetaan sitä kulttuurivaikutusta, joka juuri sillä uskonnolla on. Käydään läpi sen uskonnon perinnejuhlia, niiden syntyä ja merkitystä, sen uskonnon tärkeimpiä hahmoja, profeettoja, opetuksia, eroja muihin uskontoihin jne. Silti opetus on tunnustuksetonta, ei ole yritystä käännyttää tai asennoitua niin, että oppilaat uskovat tai heidän tulisi uskoa. Jehovat eivät osallistu uskontoon tai elämänkatsomustietoon lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:32"]
Toki sopii nimiäiset järjestää, mutta vauvaa ei tule pukea kastemekkoon eikä hankkia kummeja.
[/quote]Viisi on alapeukuttanut tätä. Oletteko tosiaan sitä mieltä, että vauva puetaan kastemekkoon nimiäisiin ja vielä kummitkin?! Kummien tehtävä on osallistua vanhempien kanssa lapsen kristilliseen kasvatukseen, mikä nimiäiskummien tehtävä on? Lahja-automaatteja?
[/quote]
Vanhemmat saavat pukea oman vauvansa just niinkun lystäävät. Kastemekkoon pukemisessa on varmasti kyse siitä, että ei oikein tiedetä muutakaan tapaa viettää juhlia, kun muut tavat eivät ole vakiintuneita. Kuinka moni kummi oikeasti osallistuu lapsen kristilliseen kasvatukseen? Se, onko kummi lahja-automaatti, ei todellakaan ole kiinni siitä, onko lapsi kastettu vai ei.
[/quote]
Miksi sitten pitää opetella rukouksia? Minusta se on aika tunnustuksellista.
Olen ollut niin ET:ssä kuin uskonnontunneillakin ja ehdottomasti jälkimmäinen oli paljon opettavaisempaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 01:11"]
[/quote]
[/quote]
Eri uskontokunnissa painotetaan sitä kulttuurivaikutusta, joka juuri sillä uskonnolla on. Käydään läpi sen uskonnon perinnejuhlia, niiden syntyä ja merkitystä, sen uskonnon tärkeimpiä hahmoja, profeettoja, opetuksia, eroja muihin uskontoihin jne. Silti opetus on tunnustuksetonta, ei ole yritystä käännyttää tai asennoitua niin, että oppilaat uskovat tai heidän tulisi uskoa. Jehovat eivät osallistu uskontoon tai elämänkatsomustietoon lainkaan.
[/quote]
Ei ole mitään syytä, miksei eri uskontojen tärkeimpiä opetuksia ym. voisi käsitellä neutraalisti kaikkien oppilaiden kesken. Tieto erilaisista uskonnollisista kulttuureista ja niiden vaikutuksista ei ole pahaksi kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 01:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tämä on kaunis ajatus, mutta ei käytännössä pidä paikkaansa. Tiedän viime vuosiltakin monia tapauksia, joissa opettajat kertakaikkiaan kiusaavat lapsia, jotka eivät niele purematta opetuksia. Useinkaan ei saa kyseenalaistaa eikä pohtia. Lapsille tehdään selväksi, että tämä on oikein ja muu on väärin. Kuvitellaanpa, ett ET-tunnilla alettaisiin ihan tunnustuksettomasti opettamaan vaikkapa jotain hindulaisia meditaatiolauluja. Ihan siis ilman mitään tunnustuksellisuutta siellä vaan jollotettaisiin. Kauanko menisi, että opettajaa syytettäisiin aivopesusta? Miksi sitten tunnustukseton ev.lut. opettaja laulattaa lapsilla virsiä ja rukoiluttaa heitä? Sekö on tunnustuksetonta?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:45"]
Olen 45 v eikä minua ole kastettu. Kastamattomuus ja kirkkoon kuulumattomuus ei ole vaikuttanut mitenkään mun elämään. Päinvastoin olen ylpeä että en kuulu massaan. Nimi mulla on, naimisissa olen, lapsellakin on nimi eikä häntäkään ole kastettu. Ei harmita että muut menivät rippileirille ja minä en. olin jo silloin varma omasta mielipiteestäni. Ainoa mikä ketuttaa on että vanhemmat laittoivat uskontotunneille. No eivät nekään saaneet kääntymään kirkon puoleen. Lapsi käy ET koska se on onneksi mahdollista paremmin tänä päivänä.
[/quote]
Eikö nykyään nimenomaan kirkkoon kuulumattomuus ole sitä massaan kuulumista?
[/quote]
Luepas vähän prosentteja. Edelleen yli 73% suomalaisista kuuluu kirkkoon vain siksi että se on tapana. Oikeasti uskovaisia on vain reilu 10% kirkon omienkin kyselyiden mukaan. Moni ei uskalla erota sukulaisten takia tai uskalla jättää lastaan kastamatta.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa... [/quote] Mä taas olen juurikin päin vastaista mieltä. Massan mukana ei kannata mennä vaan pyrkiä oman tien kulkijaksi ja omista mielipiteistään kiinni pitäväksi ihmiseksi. Poikeavuus vahvistaa massan mukana meno ei. Meidän lapsi käy ETtä eikä kukaan ole sen takia kiusannut. Pienryhmä on ollut tähän asti joten leppoisaa on ollut opiskelu kun opettajalla on aikaa. Ja pienryhmässä joutuu oikeasti olemaan jotain mieltä, ja täällä ryhmässä on ainoastaan suomalaisia lapsia.
[/quote]
Minut on kastettu ja olen silti oman tieni kulkija, vieläpä ylpeä siitä. Massan mukana menemistä on juuri tuo, että ET on jotain erityistä ja uskonnonopetus tuputusta. Nykyisin uskontotunneilla keskustellaan, pohditaan ja käydään läpi kirkkohistoriaa. Itse järkytyin, kun ET tunneilla käynyt lapseni teini-ikäinen luokkakaveri ei tiennyt mitään esim. kirkkorakennusten historiasta tai hindujen tavasta harjoittaa omaa uskontoaan. Siellä tavistunneilla kun käydään tuollaistakin läpi.
[/quote]
Höpönlöpö. ET:ssä käydään läpi suomalaisuutta, luontoa, itsetuntoa, ettisyyttä, ystävyyttä oikeudenmukaisuutta jne. sekä tutustua erilaisiin uskomuksiin ja uskontoihin. Pidän paljon järkevämpänä aineena kuin satukirjan kokoaikaista vatvomista edes sun takaisin. Suosittelen tutustumaan molempien oppiaineiden sisältöön niin paljastuu millaista aivopesua uskonnon opetus oikeasti on vielä nykyisinkin.
Mitään hyötyä en ole kokenut saaneeni uskonnosta 12 vuoden käynnin jälkeen. En ymmärrä miksi piti opetella jotain ukkojen nimiä ulkoa saati 10 käskyä. En edes muista miksi mitäkin kirkollista juhlapyhää vietetään eikä edes kiinnosta. Mulle ne ovat samanlaisia vapaapäivä kuin muutkin vapaapäivät.
t se 45 v kastamaton ja kirkkoon kuulumaton
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:44"]
Ainoa asia, joss kastamaton voittaa, on et-tunneille osallistumismahdollisuus.
Ja kastettu lapsi saa senkin, jos vanhemmat ottavat hänet kasteen jälkeen jossain vaiheessa pois kirkon jäsenyydestä. Toki silloin taas ripillepääsy hankaloituu, joka on myös hyvä olla, ettei tartte sitten aikanaan sohlata miten haluaa häänsä järjestää, jos haluaa kirkkovihkimisen.
Itse olen kastanut lapseni ja ainakin esikoista kiinnostaa uskontoaihe kuten itseänikin aikoinaan, vaikka kotimme tapakristillinen ilman kirkossakäymistä olikin. Edes joulukirkossa ei käyty. Itse en edes usko Jumalaan. Minulle uskonto edustaa lähinnä vain kauniita tapoja. (Ristiäiset ovat juhlavammat kuin nimiäiset jne.)
[/quote]
Tuleepa kumman paljon alapeukkuja.
[/quote]
Minä annoin alapeukun siksi, etten kertakaikkiaan ymmärrä sinun motiivejasi. Sinä liität lapsesi lupaa kysymättä uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi, vaikka et edes usko siihen, mitä se uskonnollinen yhdyskunta edustaa ja opettaa. Uskovaisilla on sentään se puolustus, että heille kasteella on erittäin syvä hengellinen merkitys, mutta sinulla ei ole minusta mitään järkeviä perusteita sille, että riistät lapseltasi uskonnonvapauden.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa... [/quote] Mä taas olen juurikin päin vastaista mieltä. Massan mukana ei kannata mennä vaan pyrkiä oman tien kulkijaksi ja omista mielipiteistään kiinni pitäväksi ihmiseksi. Poikeavuus vahvistaa massan mukana meno ei. Meidän lapsi käy ETtä eikä kukaan ole sen takia kiusannut. Pienryhmä on ollut tähän asti joten leppoisaa on ollut opiskelu kun opettajalla on aikaa. Ja pienryhmässä joutuu oikeasti olemaan jotain mieltä, ja täällä ryhmässä on ainoastaan suomalaisia lapsia.
[/quote]
Minut on kastettu ja olen silti oman tieni kulkija, vieläpä ylpeä siitä. Massan mukana menemistä on juuri tuo, että ET on jotain erityistä ja uskonnonopetus tuputusta. Nykyisin uskontotunneilla keskustellaan, pohditaan ja käydään läpi kirkkohistoriaa. Itse järkytyin, kun ET tunneilla käynyt lapseni teini-ikäinen luokkakaveri ei tiennyt mitään esim. kirkkorakennusten historiasta tai hindujen tavasta harjoittaa omaa uskontoaan. Siellä tavistunneilla kun käydään tuollaistakin läpi.
[/quote]
Voi kauheata kun järkytyit. Järkytän sua vielä enemmän. En minäkään tiedä/muista vaikka olen pakkouskonnon läpikäynyt en edes muista miksi itäkin kirkollista juhlaa vietetään. Ei kiinnosta niin paskaakaan kirkolliset aiheet. Oikeasti vituttaa ihan sikana kun on moista paskaa pitänyt opiskella se 12 vuotta. Aivan turhaa tietoa jolla ei tee niin yhtään mitään elämässä. Kiitän onneani, että omana aikana ei tarvinnut koulusta kirkossa juosta montaakaan kertaa, kun tässä kylässä ei olkut kirkkoa.
Ja kun olen ulkomailla vierailut kirkoissa niin mulle tulee vain mielen miten nekin on rakennettu ihmisten selkänahoista saaduilla verirahoilla. Enkä ole koskaan pitänyt kirkkomaalauksista enkä etenkään ortodoksien ikoneista, joita pidän yhtenä rumimpana taiteen muotona.
Järkytänpä sua lisää: lapseni ei tiedä miten kirkkohäissä, ristiäsisissä, rippijuhlissa tai hautajaisissa ollaan. 10 vuotias kun ei ole koskaan ollut sellaisissa. Kirkkohäitä on titetysti nähnyt telkkarissa. Hautajaisissa on ollut niin pienenä että ei edes muista niitä. Taitaa käydä niin että on täysi-ikäinen kun joutuu johonkin näistä kirkollista juhlista osallistumaan livenä, pieni lähisuku kun ei kirkkoon kuulu. Koulusta ei osallistu seurakunnan aamunavauksiin eikä kirkollisiin juhliin. Tarhastaon joskus käynyt että tietää miten tylsää kirkossa on olla.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:54"]
Ristiäiset eivät ole nimiäisiä juhlavammat, senkin höpsöt! Se on järjestäjästä kiinni.
Nimiäisiin ei ole pakko kutsua ketään jota ei halua = pappi.
[/quote]
No on ne,
t. vieras (ateisti)
[/quote]
No ei ole. t. kumpiakin järjestänyt. Ainoa ero oli risti. Sekö tekee juhlavuuden sinusta?
[/quote]
No joo, ehkä mun ei kannata sun kanssa jatkaa tästä nyt tässä, saat pitää nimiäisiä ihan yhtä juhlavina kuin ristiäisiäkin.
[/quote]
No ei jatketa "tässä nyt tästä", jos et keksi parempia argumentteja. Et voi yksien tai kaksien juhlien perusteella yleistää noin. Olen ollut todella juhlavissa nimiäisissä, joissa laulettiin, pidettiin koskettavia puheita ja vedettiin seremonia kaavan mukaan. Muutkin pääsivät puhumaan kuin leipäpappi, se oli koskettavaa. Oli kynttilää ja maljaa. Toivoisin perusteluja kuitenkin.
[/quote]
Nimiäisissä ei varmaan kauhean usein ole ulkopuolista puhujaa, tai en ole itse ollut sellaisissa, joissa olisi.
[/quote]
Ei varmaan usein olekaan, mutta sellaisen voi aivan hyvin nimiäisiin hommata. Esim. Pro Seremonioilta voi hankkia erittäin kokeneen ja ammattitaitoisen puhujan nimiäisiin, jollei omasta tuttavapiiristä sellaista löydy. Järjestäjistä se todellakin on kiinni, kuinka juhlava tilaisuus on, oli kyse sitten ristijäisistä taikka nimiäisistä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:09"]
Valellaanko nimiäisissäkin vauvan päätä vedellä jossain? :O
[/quote]
Miksi valeltaisiin? Se vedellä valeleminenhan nimenomaan symboloi sitä kastetta, seurakuntaan liittämistä, mitä ei nimiäisissä haluta tehdä.