Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ristiäiset VS nimiäiset

Vierailija
24.07.2015 |

Miten lapsen tulevaisuuteen vaikuttaa jos ei ole kastettu? Vaikuttaako esim. että ei voi osallistua koulussa uskonnon tunneille? Mennä naaimisiin kirkossa?

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa... [/quote]   Niin, valitettavasti tietynlainen vanhoillisuus on edelleen vallalla pienillä paikkakunnillla ja maaseudulla. Ymmärrän huolesi. Oletko ottanut selvää, onko koulussa jo elämänkatsomustiedon opiskelijoita? Mikäli näin on, he ovat jo toimineet uranuurtajina, joten sinun lapsesi et-opiskelu ei välttämättä enää herätä suuria, tai ylipäätään mitään tunteita näissä vanhoillisissa.                                                                                                   [/quote] Kiva että ymmärrät, paljon ala peukkuja tuli... Pitää selvitellä miten täällä kyllällä noi koulut toimii. Itse muistan koulu ajoilta että toivoin että saisin opiskella muiden luokkatovereiden kanssa ja olin ainoa suomalainen ryhmässä, ehkä jäänyt osittain siitäkin. Lisäksi aika pieni kylä niin täällä eivät ihmiset ole kovinkaan avarakatseisia.. vaan vanhoillisia :)

[/quote]

En tarkoita loukata, mutta sen ei-avarakatseisuuden kyllä huomaa siitä, että pidät huonona asiana maahanmuuttajien kanssa samassa ryhmässä opiskelua. Voihan tietysti olla, että homma oli sitten järjestetty jotenkin huonosti, mutta sen, että ryhmässä on maahanmuuttajia, ei pitäisi tehdä siitä lähtökohtaisesti huonoa ryhmää. Sehän voisi tarkoittaa sitä, että pikkukylässä sinä olisit se etuoikeutettu suomalainen, joka tuntee myös muita kulttuureja.

Vierailija
62/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:13"]

Ne uskonnottomat häät, joissa olin oli kyllä kans ihan latteat. Mieluummin suoraan maistraattiin, eikä hääkaavaa ilman uskontoa. 

[/quote]

Me menimme naimisiin vuonna -79, maistraatissa. Seuraavalle päivälle olimme järjestäneet hääjuhlamme, uskonnottoman sellaisen tietenkin. Hääjuhlaamme muistellaan edelleen sekä sukulaisten että ystävien taholta. Ovat maininneet ne hauskimmiksi häiksi, joissa ovat olleet.  

Sulla on käynyt huono säkä juhlien suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:16"]

Ne uskonnottomat häät, joissa olin oli kyllä kans ihan latteat. Mieluummin suoraan maistraattiin, eikä hääkaavaa ilman uskontoa. 

[/quote]

Ne olisivat luultavasti olleet latteat myös uskonnollisen osuuden kanssa.

[/quote]

Eivät vaan ihan normaalit :D  nyt sen latteuden vain huomasi. Olen ollut myös maistraattivihkimisessä ja se oli tunnelmallisempaa.

[/quote]

Minä olen ollut toisena todistajana maistraattivihkimisessä ja mukana seuraavana päivänä pidetyissä hääjuhlissa. Vihkiminen oli hyvin nopea ja arkinen tilaisuus, hääjuhla sen sijaan mukava ja parin tyylinen.

Vierailija
64/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...

[/quote]

Niin, valitettavasti tietynlainen vanhoillisuus on edelleen vallalla pienillä paikkakunnillla ja maaseudulla. Ymmärrän huolesi. Oletko ottanut selvää, onko koulussa jo elämänkatsomustiedon opiskelijoita? Mikäli näin on, he ovat jo toimineet uranuurtajina, joten sinun lapsesi et-opiskelu ei välttämättä enää herätä suuria, tai ylipäätään mitään tunteita näissä vanhoillisissa.

[/quote]

Kiva että ymmärrät, paljon ala peukkuja tuli...
Pitää selvitellä miten täällä kyllällä noi koulut toimii.
Itse muistan koulu ajoilta että toivoin että saisin opiskella muiden luokkatovereiden kanssa ja olin ainoa suomalainen ryhmässä, ehkä jäänyt osittain siitäkin. Lisäksi aika pieni kylä niin täällä eivät ihmiset ole kovinkaan avarakatseisia.. vaan vanhoillisia :)
[/quote]
Sun on päätettävä oletko vanhoillinen, väistelijä ja sopuli vai avarakatseinen, taistelija ja oman tien kulkija.
Helpoin tien on mennä kuten ennenkin ja kuten kaikki muutkin mutta onko se oman vakaumuksen arvoinen? Sitä kannattaa pohtia.

Vierailija
65/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa... [/quote]   Niin, valitettavasti tietynlainen vanhoillisuus on edelleen vallalla pienillä paikkakunnillla ja maaseudulla. Ymmärrän huolesi. Oletko ottanut selvää, onko koulussa jo elämänkatsomustiedon opiskelijoita? Mikäli näin on, he ovat jo toimineet uranuurtajina, joten sinun lapsesi et-opiskelu ei välttämättä enää herätä suuria, tai ylipäätään mitään tunteita näissä vanhoillisissa.                                                                                                   [/quote] Kiva että ymmärrät, paljon ala peukkuja tuli... Pitää selvitellä miten täällä kyllällä noi koulut toimii. Itse muistan koulu ajoilta että toivoin että saisin opiskella muiden luokkatovereiden kanssa ja olin ainoa suomalainen ryhmässä, ehkä jäänyt osittain siitäkin. Lisäksi aika pieni kylä niin täällä eivät ihmiset ole kovinkaan avarakatseisia.. vaan vanhoillisia :)

[/quote]

En tarkoita loukata, mutta sen ei-avarakatseisuuden kyllä huomaa siitä, että pidät huonona asiana maahanmuuttajien kanssa samassa ryhmässä opiskelua. Voihan tietysti olla, että homma oli sitten järjestetty jotenkin huonosti, mutta sen, että ryhmässä on maahanmuuttajia, ei pitäisi tehdä siitä lähtökohtaisesti huonoa ryhmää. Sehän voisi tarkoittaa sitä, että pikkukylässä sinä olisit se etuoikeutettu suomalainen, joka tuntee myös muita kulttuureja.
[/quote]

En ole avarakatseinen mamuja kohtaan se on pakko sanoa...

Vierailija
66/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:25"]

[/quote]

Me menimme naimisiin vuonna -79, maistraatissa. Seuraavalle päivälle olimme järjestäneet hääjuhlamme, uskonnottoman sellaisen tietenkin. Hääjuhlaamme muistellaan edelleen sekä sukulaisten että ystävien taholta. Ovat maininneet ne hauskimmiksi häiksi, joissa ovat olleet.  

Sulla on käynyt huono säkä juhlien suhteen.

[/quote]

Ehkäpä on liian henkilökohtaista, mutta olisi todella hauskaa kuulla tällaisista häistä enemmän. Uskonnottomien juhlien pelossa on usein kyse siitä, että pelätään, ettei arvokkaita tai tarpeeksi koskettavia tai juhlallisia tilaisuuksia voida järjestää ilman pappia. Jos ihmisillä olisi enemmän kokemusta tällaisista, ei olisi enää pakko hoitaa hommaa väkisin papin kanssa, jos ei edes usko siihen, mitä se pappi sanoo.

Vierailija
67/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:16"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa... [/quote]   Niin, valitettavasti tietynlainen vanhoillisuus on edelleen vallalla pienillä paikkakunnillla ja maaseudulla. Ymmärrän huolesi. Oletko ottanut selvää, onko koulussa jo elämänkatsomustiedon opiskelijoita? Mikäli näin on, he ovat jo toimineet uranuurtajina, joten sinun lapsesi et-opiskelu ei välttämättä enää herätä suuria, tai ylipäätään mitään tunteita näissä vanhoillisissa.                                                                                                   [/quote] Kiva että ymmärrät, paljon ala peukkuja tuli... Pitää selvitellä miten täällä kyllällä noi koulut toimii. Itse muistan koulu ajoilta että toivoin että saisin opiskella muiden luokkatovereiden kanssa ja olin ainoa suomalainen ryhmässä, ehkä jäänyt osittain siitäkin. Lisäksi aika pieni kylä niin täällä eivät ihmiset ole kovinkaan avarakatseisia.. vaan vanhoillisia :) [/quote] En tarkoita loukata, mutta sen ei-avarakatseisuuden kyllä huomaa siitä, että pidät huonona asiana maahanmuuttajien kanssa samassa ryhmässä opiskelua. Voihan tietysti olla, että homma oli sitten järjestetty jotenkin huonosti, mutta sen, että ryhmässä on maahanmuuttajia, ei pitäisi tehdä siitä lähtökohtaisesti huonoa ryhmää. Sehän voisi tarkoittaa sitä, että pikkukylässä sinä olisit se etuoikeutettu suomalainen, joka tuntee myös muita kulttuureja. [/quote] En ole avarakatseinen mamuja kohtaan se on pakko sanoa...

[/quote]

Se on rehellisesti sanottu, ja niin käy usein ihmisille, jotka kasvavat pienillä paikkakunnilla. Jos haluat kasvattaa lapsesi omien arvojesi mukaisesti, sinun kannattaa liittää heidät kirkkoon ja opettaa heille ne samat vanhat arvot. Uskonto ja  rasismi ovat kaunis ja toimiva pari.

Vierailija
68/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sopii nimiäiset järjestää, mutta vauvaa ei tule pukea kastemekkoon eikä hankkia kummeja. 

Vierailija
69/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:04"]

Esim. suvussamme on kaunis kastemekko, niin kyllä minua hiukan häiritsi, kun tätä kastemekkoa käytettiin nimiäisissä. Ja siis se on todellakin täysin kastemekon näköinen, jos olisi vain valkoinen mekko, niin okei, mutta 100% kastemekko nimiäisissä niin... Ja pappi tuo tietynlaisen, vähän kotijuhlaa virallisemman tunnelman, läheskään aina nimiäisissä ei ole ollut puhujaa. Toki vanhempien omat puheet ovat ihan kivoja, niistä se kotikutoinen tunnelma sitten syntyykin. Ristiäisissä vanhemmatkin voivat puhua myös. Ja ne voivat olla hengeltään ei-pönötystä.

[/quote]

Tuo on kyllä älytöntä, että jos ei kerran halua kastaa lasta, niin miksi pitäisi sitten olla kastemekko ja muut härpäkkeet kuitenkin. Ikään kuin olisi muka kastajaiset, mutta kuitenkaan ei ole. Jos on niin sitä kirkkoa ja kastamista vastaan, niin voisin kuvitella, ettei haluaisi nimiäisiin myöskään näitä uskonnollisia symboleita, kuten kastemekko. Mielestäni nimiäisiin olisi fiksua valita joku toinen kaunis puku, sillä kastemekko ei nimiäisiin kuulu. Olen ollut nimiäisissä, missä vauvan pään alle laitettiin kastetilaisuuksissa käytetty tyyny, se oli ihan naurettavaa. Muutoin vauva oli tavallisissa juhlavaatteissa.

Vierailija
70/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:58"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:52"]

Ristiäiset eivät ole nimiäisiä juhlavammat, senkin höpsöt! Se on järjestäjästä kiinni.

Nimiäisiin ei ole pakko kutsua ketään jota ei halua = pappi.

[/quote]

No on ne, 

t. vieras (ateisti)

[/quote]

No ei ole. t. kumpiakin järjestänyt. Ainoa ero oli risti. Sekö tekee juhlavuuden sinusta?

[/quote]

No joo, ehkä mun ei kannata sun kanssa jatkaa tästä nyt tässä, saat pitää nimiäisiä ihan yhtä juhlavina kuin ristiäisiäkin. 

[/quote]

No ei jatketa "tässä nyt tästä", jos et keksi parempia argumentteja. Et voi yksien tai kaksien juhlien perusteella yleistää noin. Olen ollut todella juhlavissa nimiäisissä, joissa laulettiin, pidettiin koskettavia puheita ja vedettiin seremonia kaavan mukaan. Muutkin pääsivät puhumaan kuin leipäpappi, se oli koskettavaa. Oli kynttilää ja maljaa. Toivoisin perusteluja kuitenkin.

[/quote]

Nimiäisissä ei varmaan kauhean usein ole ulkopuolista puhujaa, tai en ole itse ollut sellaisissa, joissa olisi. 

[/quote]

Niissä nimiäisissä, joissa minä olen ollut, ovat puhujina olleet nimettävän vanhemmat. Se loi tilaisuuteen hyvin henkilökohtaisen ja tunnepitoisen ilmapiirin.

Niissä kastejuhlissa, joissa minä olen vieraillut, eivät vanhemmat ole pitäneet puhetta. Toki olisivat voineet, mutta puhe on jätetty papin varaan. Kauniita puheita, mutta eivät yhtä henkilökohtaisia, koska painopiste on uskonnossa. Toivoisin vanhempien rohkaistuvan puhumaan myös kastejuhlassa. 

Vierailija
71/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...

[/quote]

Niin, valitettavasti tietynlainen vanhoillisuus on edelleen vallalla pienillä paikkakunnillla ja maaseudulla. Ymmärrän huolesi. Oletko ottanut selvää, onko koulussa jo elämänkatsomustiedon opiskelijoita? Mikäli näin on, he ovat jo toimineet uranuurtajina, joten sinun lapsesi et-opiskelu ei välttämättä enää herätä suuria, tai ylipäätään mitään tunteita näissä vanhoillisissa.

[/quote]

Kiva että ymmärrät, paljon ala peukkuja tuli...
Pitää selvitellä miten täällä kyllällä noi koulut toimii.
Itse muistan koulu ajoilta että toivoin että saisin opiskella muiden luokkatovereiden kanssa ja olin ainoa suomalainen ryhmässä, ehkä jäänyt osittain siitäkin. Lisäksi aika pieni kylä niin täällä eivät ihmiset ole kovinkaan avarakatseisia.. vaan vanhoillisia :)
[/quote]
Ei sun kannata selvitellä koska et sä uskalla kuitenkaan laittaa lasta ET opetukseen vanhoillisella paikkakunnalla. Laita vain lapsi uskontotunnille niin selviät helpoimmalla eikä lapsi joudu silmätikuksi mamujen seuraan.

Vierailija
72/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:30"]

Ehkäpä on liian henkilökohtaista, mutta olisi todella hauskaa kuulla tällaisista häistä enemmän. Uskonnottomien juhlien pelossa on usein kyse siitä, että pelätään, ettei arvokkaita tai tarpeeksi koskettavia tai juhlallisia tilaisuuksia voida järjestää ilman pappia. Jos ihmisillä olisi enemmän kokemusta tällaisista, ei olisi enää pakko hoitaa hommaa väkisin papin kanssa, jos ei edes usko siihen, mitä se pappi sanoo.

[/quote]

Voin kertoa yksistä uskonnottomista häistä vieraan näkökulmasta. Pari oli vihitty edellisenä päivänä maistraatissa, juhlat olivat lauantaina. Vieraat saapuivat suoraan juhlapaikalle. Asetuimme juhlapaikan pihalle ottamaan vastaan tuoretta avioparia, he saapuivat paikalle hevoskärryillä. Morsiamen isä piti maljapuheen, oli hyvä puhe eikä mikään tyypillinen tyttärenluvutuspuhe. Nostimme maljat ja siirryimme sisälle, morsiuspari otti ovella vastaan onnittelut. Sen jälkeen ruokailu, aika perinteinen buffetpöytä, maistuvaa ruokaa kylläkin. Ruokailun jälkeen oli pari musiikkiesitystä ja valokuvaesitys parin vaiheista. Sitten kakkukahvit. Kahvin jälkeen häävalssi, sitten tanssia ja boolia. Eli kaiken kaikkiaan hyvin perinteiset häät vihkimistä lukuunottamatta. Oli kyllä mukavaa ja viihdyin hyvin. Morsiamen isän puhe voitti kevyesti uskonnolliset seremoniat.

Vierailija
73/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin elämänkatsomustietoa 80-luvulla, ja meillä oli ilo oppia muista kulttuureista samalla, koska ihan hirveästi ei maahanmuuttajia kaupungissamme ollut. Muistan vieläkin, kuinka yksi 8-vuotias tyttö, joka oli tullut pakolaisena Suomeen kertoi heidän perheensä pakomatkasta vuorten yli. Välillä piti nukkua luolassa, ettei kukaan olisi ampunut. Oli suuri etuoikeus kuulla tällaisia tarinoita tunkkaisessa tuppukylässämme. Sai vähän perspektiiviä omiin ongelmiinsa.

Vierailija
74/111 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia.

Vierailija
75/111 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa osallistua uskontotunneille. Kirkossa saa mennä naimisiin, jos ottaa kasteen esim. rippikoulun yhteydessä.

Vierailija
76/111 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastamattomalla lapsella on paljon enemmän vapauksia kuin kastetulla. Kirkkoon kuulumaton saa valita opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa, kirkkoon kuuluva opiskelee automaattisesti uskontoa. Rippikoulun suhteen molemmat saavat valita, kirkkoon kuulumaton ja kastamaton voi silloin halutessaan liittyä kirkkon. Kirkkoon kuuluva nuori saa pahimmillaan erota kirkosta vasta aikuisena.

Vierailija
77/111 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tulevaisuuteen se vaikuttaa siten, että häntä ei jo lapsesta aivopestä mihinkään höpöhöpö-tarinoihin.

Vierailija
78/111 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia.
[/quote]

Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...

Vierailija
79/111 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:36"]Kastamattomalla lapsella on paljon enemmän vapauksia kuin kastetulla. Kirkkoon kuulumaton saa valita opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa, kirkkoon kuuluva opiskelee automaattisesti uskontoa. Rippikoulun suhteen molemmat saavat valita, kirkkoon kuulumaton ja kastamaton voi silloin halutessaan liittyä kirkkon. Kirkkoon kuuluva nuori saa pahimmillaan erota kirkosta vasta aikuisena.
[/quote]

Eli lapsi ei tietenkään voi osallistua rippikouluun ennen kun kuuluu kirkkoon. Voiko kirkkoon liittyä ilman kastamista? Miten kastaminen tapahtuu?

Vierailija
80/111 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elämänkatsomus tunneilla oli vaan mamuja ja venäläisiä.. itsellä huonoja muistoja.

N22