ristiäiset VS nimiäiset
Miten lapsen tulevaisuuteen vaikuttaa jos ei ole kastettu? Vaikuttaako esim. että ei voi osallistua koulussa uskonnon tunneille? Mennä naaimisiin kirkossa?
Kommentit (111)
Ainoa asia, joss kastamaton voittaa, on et-tunneille osallistumismahdollisuus.
Ja kastettu lapsi saa senkin, jos vanhemmat ottavat hänet kasteen jälkeen jossain vaiheessa pois kirkon jäsenyydestä. Toki silloin taas ripillepääsy hankaloituu, joka on myös hyvä olla, ettei tartte sitten aikanaan sohlata miten haluaa häänsä järjestää, jos haluaa kirkkovihkimisen.
Itse olen kastanut lapseni ja ainakin esikoista kiinnostaa uskontoaihe kuten itseänikin aikoinaan, vaikka kotimme tapakristillinen ilman kirkossakäymistä olikin. Edes joulukirkossa ei käyty. Itse en edes usko Jumalaan. Minulle uskonto edustaa lähinnä vain kauniita tapoja. (Ristiäiset ovat juhlavammat kuin nimiäiset jne.)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:36"]Kastamattomalla lapsella on paljon enemmän vapauksia kuin kastetulla. Kirkkoon kuulumaton saa valita opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa, kirkkoon kuuluva opiskelee automaattisesti uskontoa. Rippikoulun suhteen molemmat saavat valita, kirkkoon kuulumaton ja kastamaton voi silloin halutessaan liittyä kirkkon. Kirkkoon kuuluva nuori saa pahimmillaan erota kirkosta vasta aikuisena. [/quote] Eli lapsi ei tietenkään voi osallistua rippikouluun ennen kun kuuluu kirkkoon. Voiko kirkkoon liittyä ilman kastamista? Miten kastaminen tapahtuu?
[/quote]
Kastaminen on saman tapainen seremonia kuin vauvana kastetuilla, paitsi että kastettava ei ole kummin sylissä :) Kastettava liitetään kirkkoon ja hänellä on kaksi kummia, ei se sen kummempaa ole. Monesti kai tehdään rippileirin jälkeen, jos nuori haluaa osallistua konfirmaatioon. Käsittääkseni kaikki eivät halua. Rippikoulun siis voi käydä kirkkoon kuulumatonkin.
Olen 45 v eikä minua ole kastettu. Kastamattomuus ja kirkkoon kuulumattomuus ei ole vaikuttanut mitenkään mun elämään. Päinvastoin olen ylpeä että en kuulu massaan. Nimi mulla on, naimisissa olen, lapsellakin on nimi eikä häntäkään ole kastettu. Ei harmita että muut menivät rippileirille ja minä en.
olin jo silloin varma omasta mielipiteestäni.
Ainoa mikä ketuttaa on että vanhemmat laittoivat uskontotunneille. No eivät nekään saaneet kääntymään kirkon puoleen. Lapsi käy ET koska se on onneksi mahdollista paremmin tänä päivänä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:44"]
Ja kastettu lapsi saa senkin, jos vanhemmat ottavat hänet kasteen jälkeen jossain vaiheessa pois kirkon jäsenyydestä. Toki silloin taas ripillepääsy hankaloituu, joka on myös hyvä olla, ettei tartte sitten aikanaan sohlata miten haluaa häänsä järjestää, jos haluaa kirkkovihkimisen.
Itse olen kastanut lapseni ja ainakin esikoista kiinnostaa uskontoaihe kuten itseänikin aikoinaan, vaikka kotimme tapakristillinen ilman kirkossakäymistä olikin. Edes joulukirkossa ei käyty. Itse en edes usko Jumalaan. Minulle uskonto edustaa lähinnä vain kauniita tapoja. (Ristiäiset ovat juhlavammat kuin nimiäiset jne.)
[/quote]
Kastamaton ja/tai kirkkoon kuulumaton voittaa myös siinä, että häntä todennäköisesti ei painosteta ja pakoteta rippikouluun, kuten jotkut kirkkoon kuuluvista nuorista.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:36"]Kastamattomalla lapsella on paljon enemmän vapauksia kuin kastetulla. Kirkkoon kuulumaton saa valita opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa, kirkkoon kuuluva opiskelee automaattisesti uskontoa. Rippikoulun suhteen molemmat saavat valita, kirkkoon kuulumaton ja kastamaton voi silloin halutessaan liittyä kirkkon. Kirkkoon kuuluva nuori saa pahimmillaan erota kirkosta vasta aikuisena.
[/quote]
Eli lapsi ei tietenkään voi osallistua rippikouluun ennen kun kuuluu kirkkoon. Voiko kirkkoon liittyä ilman kastamista? Miten kastaminen tapahtuu?
[/quote]
Kyllä rippikouluum voi osallistua, siis leirille tms, mutta lasta ei konfirmoida ellei häntä kasteta ennen sitä
Itse en kastanu lastani, voi sitte rippikoulu ikäisenä miettiä sitä itse haluuko käydä. Ennen konfirmaatiota kastetaan. Mun äitiä ei myöskään kastettu, hän kuitenki halus esikoisen kastaa joten hänet kastettiin samalla.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:47"]
[/quote]
Kastamaton ja/tai kirkkoon kuulumaton voittaa myös siinä, että häntä todennäköisesti ei painosteta ja pakoteta rippikouluun, kuten jotkut kirkkoon kuuluvista nuorista.
[/quote]
Ei sillä kylläkään ole mitään tekemistä kasteen kanssa.
[/quote]
Tuleepa kumman paljon alapeukkuja.
Voihan lapsen tietty kastaa ja kun aika on "kypsä" niin antaa itse päättää haluaako kuulua kirkkoon ja mennä riparille jne.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia.
[/quote]
Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...
[/quote]
Mä taas olen juurikin päin vastaista mieltä. Massan mukana ei kannata mennä vaan pyrkiä oman tien kulkijaksi ja omista mielipiteistään kiinni pitäväksi ihmiseksi. Poikeavuus vahvistaa massan mukana meno ei.
Meidän lapsi käy ETtä eikä kukaan ole sen takia kiusannut. Pienryhmä on ollut tähän asti joten leppoisaa on ollut opiskelu kun opettajalla on aikaa. Ja pienryhmässä joutuu oikeasti olemaan jotain mieltä, ja täällä ryhmässä on ainoastaan suomalaisia lapsia.
Ristiäiset eivät ole nimiäisiä juhlavammat, senkin höpsöt! Se on järjestäjästä kiinni.
Nimiäisiin ei ole pakko kutsua ketään jota ei halua = pappi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei suoranaisesti. Lapsena kastetut nyt vain mitä suurimmissa määrin ovat tapakristittyjen lapsia, jotka on kastettu siksi että niin kuuluu tehdä. Siitä looginen seuraus on se, että rippikoulu käydään koska se kuuluu käydä. Ja kirkkoon kuulutaan, kosa siihen kuuluu kuulua.
Siksi suosittelen ettei lasta liitetä kirkkoon, mutta ei myöskään estetä jos hän itse haluaa jossain vaiheessa liittyä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:52"]
Ristiäiset eivät ole nimiäisiä juhlavammat, senkin höpsöt! Se on järjestäjästä kiinni.
[/quote]
No on ne,
t. vieras (ateisti)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:54"]
[/quote]
No on ne,
t. vieras (ateisti)
[/quote]
No ei ole. t. kumpiakin järjestänyt. Ainoa ero oli risti. Sekö tekee juhlavuuden sinusta?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:42"]Meillä elämänkatsomus tunneilla oli vaan mamuja ja venäläisiä.. itsellä huonoja muistoja.
N22
[/quote]
Meilläpäin ihan tavallisia suomalaisia lapsia. Ainakin oma lapsi on viihtynyt.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei suoranaisesti. Lapsena kastetut nyt vain mitä suurimmissa määrin ovat tapakristittyjen lapsia, jotka on kastettu siksi että niin kuuluu tehdä. Siitä looginen seuraus on se, että rippikoulu käydään koska se kuuluu käydä. Ja kirkkoon kuulutaan, kosa siihen kuuluu kuulua.
Siksi suosittelen ettei lasta liitetä kirkkoon, mutta ei myöskään estetä jos hän itse haluaa jossain vaiheessa liittyä.
[/quote]
Mulle taas lapsen kastaminen oli just se juttu, ei se, käykö hän myöhemmin rippikoulun vai ei. Halusin nimenomaan ristiäiset. Lapsi luultavasti haluaa riparille, hän osaa kyllä ajatella omilla aivoillaan ja sillä mikä on leirin aihe ei lie niin suurta merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...
[/quote]
Lapsi voi opiskella uskontoa, vaikka häntä ei kastettaisikaan. Joissakin pienissä kouluissa kai jopa painostetaan tähän, ettei tarvitse järjestää et-opetusta.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:56"]
[/quote]
No on ne,
t. vieras (ateisti)
[/quote]
No ei ole. t. kumpiakin järjestänyt. Ainoa ero oli risti. Sekö tekee juhlavuuden sinusta?
[/quote]
No joo, ehkä mun ei kannata sun kanssa jatkaa tästä nyt tässä, saat pitää nimiäisiä ihan yhtä juhlavina kuin ristiäisiäkin.
Rippikouluun voi mennä vaikka ei kuulu kirkkoon, mutta jos haluaa konfirmaation eli todistuksen rippikoulusta niin silloin suoritetaan myös kaste ja liitytään kirkkoon. Kasteessa liitytään kirkon jäseneksi.