Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ristiäiset VS nimiäiset

Vierailija
24.07.2015 |

Miten lapsen tulevaisuuteen vaikuttaa jos ei ole kastettu? Vaikuttaako esim. että ei voi osallistua koulussa uskonnon tunneille? Mennä naaimisiin kirkossa?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:22"]

Kastemekko puetaan lapselle, joka kastetaan. Ei joka asiassa voi poimia rusinoita pullasta. Ei kai kukaan ota isoäidin vanhaa häämekkoakaan käyttääkseen, jos ei ole menossa naimisiin? Vaikka kuinka olisi ihanaa jatkaa perinnettä. Miksi ei voisi itse aloittaa uutta perinnettä ja hommata jotain nimiäisvaatetta kulkemaan suvussa? Vaikka nimiäishuivi, johon kirjaillaan kaikkien sitä käyttäneiden nimet. Miksi sen täytyy olla juuri se kirkollisessa toimituksessa käytettävä perinnevaate?

[/quote]

Itse asiassa, miksi ei? Isoäidin häämekko ei ole mikään nykyajan kermakakku, vaan kauniisti kellastunut pitsimekko. Sopivasti asustettuna se sopisi esimerkiksi vanhojentansseihin, pienellä muokkauksella muihinkin tilaisuuksiin.

Vierailija
42/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihanan järkevä keskustelu! Kiitos kaikille ei-kristityille ja ei-tapakristityille tolkun puheesta.

Kuinka moni muuten valitsee uskonnon vs. ET:n korkeasti koulutettujen asuinalueilla tai hyvissä kouluissa, kuten SYK:ssa tai Ressussa? Onko tietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisen uskontofoobista keskustelua aina tällä palstalla :)
Eikö tule teille mieleen, että lapsen kastaminen on oman uskontoperinteeseen liittämisrituaali, jonka vanhemmat päättävät oman uskomuksensa mukaan. Jos ei vanhemmilla ole suhdetta kirkkoon tai uskontokuntaan niin eivät kai he lasta silloin kasta?? Silloin pidetään toisenlaiset juhlat.
Ja uskontokasvatus tässä maass on jo tunnustuksetonta ja pohjautuu ajatukseen että lapsella on oikeus oppia omasta uskontoperinteestään ja vanhemmalla iällä syventyä muihin uskontoihin.
Ihmettelen vain vastaajia jotka eivät kasta lastaan ja ajattelevat lapsen 15 vuotiaana osaavan itse hakeutua uskontokunnan puoleen ja liittyä. Ei kai sellaiseen voi liittyä josta ei tiedä juurikaan mitään...
Ja tällä palstalla kuuluu kai korostaen ilmoittaa etten itsekään kuulu kirkkoon tai usko kirkon opettamiin asioihin :D

Vierailija
44/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:55"]

Ihmeellisen uskontofoobista keskustelua aina tällä palstalla :) Eikö tule teille mieleen, että lapsen kastaminen on oman uskontoperinteeseen liittämisrituaali, jonka vanhemmat päättävät oman uskomuksensa mukaan. Jos ei vanhemmilla ole suhdetta kirkkoon tai uskontokuntaan niin eivät kai he lasta silloin kasta?? Silloin pidetään toisenlaiset juhlat. Ja uskontokasvatus tässä maass on jo tunnustuksetonta ja pohjautuu ajatukseen että lapsella on oikeus oppia omasta uskontoperinteestään ja vanhemmalla iällä syventyä muihin uskontoihin. Ihmettelen vain vastaajia jotka eivät kasta lastaan ja ajattelevat lapsen 15 vuotiaana osaavan itse hakeutua uskontokunnan puoleen ja liittyä. Ei kai sellaiseen voi liittyä josta ei tiedä juurikaan mitään... Ja tällä palstalla kuuluu kai korostaen ilmoittaa etten itsekään kuulu kirkkoon tai usko kirkon opettamiin asioihin :D

[/quote]

Kuinka moni lapsensa kastavista vanhemmista uskoo kirkon opetuksiin ja jakaa kirkon arvot? Kuinka moni lapsensa kastavista vanhemmista kuuluisi itsekään kirkkoon, jos heitä ei olisi liitetty siihen parin kuukauden ikäisinä? Kuinka moni lapsensa kastavista vanhemmista kastaa lapsensa muista syistä kuin siksi, että se on tapana?

Vierailija
45/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni uskoo ja haluaa kastaa lapsensa, tässä maassa ei vain uskalla huudella siitä koska saa ryöpyn vihamielisiä "vastaväitteitä" niskaansa
Ja mikä ihmeen pointti tuossakin on että kuika moni on uskomattaan kastanut lapsensa. Entä sitten. Ei kirkko ole mikään salaa ihmisiä aivopesevä instanssi joka paukuttelee henkseleitään kun sai taas yhden jäsenen lisää.

Vierailija
46/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:13"]

Aika moni uskoo ja haluaa kastaa lapsensa, tässä maassa ei vain uskalla huudella siitä koska saa ryöpyn vihamielisiä "vastaväitteitä" niskaansa Ja mikä ihmeen pointti tuossakin on että kuika moni on uskomattaan kastanut lapsensa. Entä sitten. Ei kirkko ole mikään salaa ihmisiä aivopesevä instanssi joka paukuttelee henkseleitään kun sai taas yhden jäsenen lisää.

[/quote]

Pointti on siinä, että hyvin suuri osa ei edes ajattele uskoa, vaan kuuluu kirkkoon ja liittää lapsensa siihen, koska se on tapa, koska niin on aina tehty, koska niin kuuluu tehdä. Kirkon jäsenmäärä olisi huomattavasti nykyistä pienempi, jos jokainen jäsen joutuisi liittymään siihen itse ja oma-aloitteisesti.

Vierailija
47/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni uskoo ja haluaa kastaa lapsensa, tässä maassa ei vain uskalla huudella siitä koska saa ryöpyn vihamielisiä "vastaväitteitä" niskaansa Ja mikä ihmeen pointti tuossakin on että kuika moni on uskomattaan kastanut lapsensa. Entä sitten. Ei kirkko ole mikään salaa ihmisiä aivopesevä instanssi joka paukuttelee henkseleitään kun sai taas yhden jäsenen lisää.

[/quote]

Ja mitä tuohon henkeleiden paukutteluun tulee, niin oletko koskaan seurannut kirkon alkuvuoden uutisointia eronneista ja liittyneistä? Liittyneiden määrää hehkutetaan suureksi, jopa ennätyksellisen suureksi, ja samalla vähätellään eronneiden määrää.

Vierailija
48/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:23"]

[/quote]

Pointti on siinä, että hyvin suuri osa ei edes ajattele uskoa, vaan kuuluu kirkkoon ja liittää lapsensa siihen, koska se on tapa, koska niin on aina tehty, koska niin kuuluu tehdä. Kirkon jäsenmäärä olisi huomattavasti nykyistä pienempi, jos jokainen jäsen joutuisi liittymään siihen itse ja oma-aloitteisesti.

[/quote]

Juuri näin. Tässä ketjussa on minun nähdäkseni annettu tukea heille, jotka joka tapauksessa eivät usko mutta eivät oikein uskalla olla toimimatta muiden tavoin.

Vierailija
49/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:55"]

Ihmeellisen uskontofoobista keskustelua aina tällä palstalla :) Eikö tule teille mieleen, että lapsen kastaminen on oman uskontoperinteeseen liittämisrituaali, jonka vanhemmat päättävät oman uskomuksensa mukaan. Jos ei vanhemmilla ole suhdetta kirkkoon tai uskontokuntaan niin eivät kai he lasta silloin kasta?? Silloin pidetään toisenlaiset juhlat. Ja uskontokasvatus tässä maass on jo tunnustuksetonta ja pohjautuu ajatukseen että lapsella on oikeus oppia omasta uskontoperinteestään ja vanhemmalla iällä syventyä muihin uskontoihin. Ihmettelen vain vastaajia jotka eivät kasta lastaan ja ajattelevat lapsen 15 vuotiaana osaavan itse hakeutua uskontokunnan puoleen ja liittyä. Ei kai sellaiseen voi liittyä josta ei tiedä juurikaan mitään... Ja tällä palstalla kuuluu kai korostaen ilmoittaa etten itsekään kuulu kirkkoon tai usko kirkon opettamiin asioihin :D

[/quote]

Kannattaa laittaa lapsi sienne elämänkatsomustiedon tunnille, siellä opetetaan erilaisista katsomuksista. Siellä niistä oppii tietämään, eikä uskonnon tunnilla. En ymmärrä, miten oman maailmankatsomuksen löytäminen helpottuisi sillä, että kuulee vain yhdestä. Ja vielä: uskontokasvatus ei ole tunnustuksetonta. Sen pitäisi olla, mutta se ei todellisuudessa ole.

Vierailija
50/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne uskonnottomat häät, joissa olin oli kyllä kans ihan latteat. Mieluummin suoraan maistraattiin, eikä hääkaavaa ilman uskontoa. 

Vierailija
51/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kauhean vaivautunut olo joskus ristiäisissä, joissa ihmiset silminnähden kiusaantuneina esittävät virrenlaulua ja rukoilemista, koska pappi on paikalla. Kukaan siihen hommaan nyt ei erityisesti uskonut, mutta pakko oli leikkiä mukana, kun pappi kerran oli siellä. Tuntui joltain näytelmältä.

Vierailija
52/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:04"]

Esim. suvussamme on kaunis kastemekko, niin kyllä minua hiukan häiritsi, kun tätä kastemekkoa käytettiin nimiäisissä. Ja siis se on todellakin täysin kastemekon näköinen, jos olisi vain valkoinen mekko, niin okei, mutta 100% kastemekko nimiäisissä niin... Ja pappi tuo tietynlaisen, vähän kotijuhlaa virallisemman tunnelman, läheskään aina nimiäisissä ei ole ollut puhujaa. Toki vanhempien omat puheet ovat ihan kivoja, niistä se kotikutoinen tunnelma sitten syntyykin. Ristiäisissä vanhemmatkin voivat puhua myös. Ja ne voivat olla hengeltään ei-pönötystä.

[/quote]

Tässä meillä oli aito tavallisen tapakristityn kommentti.

Vierailija
53/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:13"]

Ne uskonnottomat häät, joissa olin oli kyllä kans ihan latteat. Mieluummin suoraan maistraattiin, eikä hääkaavaa ilman uskontoa. 

[/quote]

No olenpa ollut aika latteissa kirkkohäissäkin. Paskat häät on paskat häät, ei se uskonnosta ole kiinni.

Vierailija
54/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...

[/quote]

Niin, valitettavasti tietynlainen vanhoillisuus on edelleen vallalla pienillä paikkakunnillla ja maaseudulla. Ymmärrän huolesi. Oletko ottanut selvää, onko koulussa jo elämänkatsomustiedon opiskelijoita? Mikäli näin on, he ovat jo toimineet uranuurtajina, joten sinun lapsesi et-opiskelu ei välttämättä enää herätä suuria, tai ylipäätään mitään tunteita näissä vanhoillisissa.

[/quote]
Niin jonkun on uskallettava olla se uranuurtaja ja vaatia omia oikeuksiaan. Hannareita ja sopuleita kyllä löytyy pilvin pimein. Minkä mallin kukakin haluaa lapselleensa antaa väistelijän vai taistelijan?

Vierailija
55/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ne olisivat luultavasti olleet latteat myös uskonnollisen osuuden kanssa.

Vierailija
56/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...

[/quote]

Niin, valitettavasti tietynlainen vanhoillisuus on edelleen vallalla pienillä paikkakunnillla ja maaseudulla. Ymmärrän huolesi. Oletko ottanut selvää, onko koulussa jo elämänkatsomustiedon opiskelijoita? Mikäli näin on, he ovat jo toimineet uranuurtajina, joten sinun lapsesi et-opiskelu ei välttämättä enää herätä suuria, tai ylipäätään mitään tunteita näissä vanhoillisissa.

[/quote]

Kiva että ymmärrät, paljon ala peukkuja tuli...
Pitää selvitellä miten täällä kyllällä noi koulut toimii.
Itse muistan koulu ajoilta että toivoin että saisin opiskella muiden luokkatovereiden kanssa ja olin ainoa suomalainen ryhmässä, ehkä jäänyt osittain siitäkin. Lisäksi aika pieni kylä niin täällä eivät ihmiset ole kovinkaan avarakatseisia.. vaan vanhoillisia :)

Vierailija
57/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:04"]

Esim. suvussamme on kaunis kastemekko, niin kyllä minua hiukan häiritsi, kun tätä kastemekkoa käytettiin nimiäisissä. Ja siis se on todellakin täysin kastemekon näköinen, jos olisi vain valkoinen mekko, niin okei, mutta 100% kastemekko nimiäisissä niin... Ja pappi tuo tietynlaisen, vähän kotijuhlaa virallisemman tunnelman, läheskään aina nimiäisissä ei ole ollut puhujaa. Toki vanhempien omat puheet ovat ihan kivoja, niistä se kotikutoinen tunnelma sitten syntyykin. Ristiäisissä vanhemmatkin voivat puhua myös. Ja ne voivat olla hengeltään ei-pönötystä.

[/quote]

Tässä meillä oli aito tavallisen tapakristityn kommentti.

[/quote]

Ja siinä oli vikana mikä?

Vierailija
58/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:16"]

[/quote]

Ne olisivat luultavasti olleet latteat myös uskonnollisen osuuden kanssa.

[/quote]

Eivät vaan ihan normaalit :D  nyt sen latteuden vain huomasi. Olen ollut myös maistraattivihkimisessä ja se oli tunnelmallisempaa.

Vierailija
59/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:09"]

Valellaanko nimiäisissäkin vauvan päätä vedellä jossain? :O

[/quote]

Ei kukaan tiedä? Jos ainoa ero nimiäisissä ristiäisiin on risti?

Vierailija
60/111 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:09"]

Valellaanko nimiäisissäkin vauvan päätä vedellä jossain? :O

[/quote]

Ei kukaan tiedä? Jos ainoa ero nimiäisissä ristiäisiin on risti?

[/quote]

Ei ainakaan niissä missä olen ollut.