ristiäiset VS nimiäiset
Miten lapsen tulevaisuuteen vaikuttaa jos ei ole kastettu? Vaikuttaako esim. että ei voi osallistua koulussa uskonnon tunneille? Mennä naaimisiin kirkossa?
Kommentit (111)
Tällä hetkellä Suomessa vallitsee sellainen epätasa-arvoinen tilanne, että kirkkoon kuulumattomilla on enemmän valinnan mahdollisuuksia kuin kirkkoon kuuluvilla. Kirkkoon kuulumaton voi valita osallistuuko ev. lut. tunneille vai et-opetukseen, mutta kirkkoon kuuluvan on pakko mennä uskonnon tunnille. Ripille pääsystä täällä kerrottiinkin myös jo ihan oikein. Lapsi voi saada nimen ilman kastetta, ja jos haluaa mennä riparille voi mennä. Lisäksi on sitten olemassa katsomuksellisesti yleissivistävämpiä Prometheus-leireja nuorille, jotka eivät halua mennä rippileirille. Monet kyllä käyvät sekä riparin että Prometheus-leirin. Useimmat niistä tykkäävät jälkimmäisestä tuhannesti enemmän, koska siellä ei olla yhden uskonnon asialla, vaan annetaan eri tavalla eväitä omaan ajatteluun.
Nimäiset voivat olla aivan yhtä juhlavat kuin ristiäiset, samoin uskonnottomat häät. Jos hääparista toinen kuuluu kirkkoon, kirkossa voidaan järjestää avioliiton siunaus, joka eroaa muista kirkkohäistä sen verran, että kukaan vieraista ei sitä huomaa. Uskonnottomien häidenkään ei silti tarvitse olla vain tylsä virastovierailu, vaan vihkijät voivat pitää pitkiä ja tunteellisiakin puheita hääparille tärkeässä paikassa. Niille, joille uskonto ei henkilökohtaisesti merkitse mitään, tällainen tilaisuus voi tuntua hyvin paljon kauniimmalta kuin tyhjä liturgiapuhe.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:52"]
Ristiäiset eivät ole nimiäisiä juhlavammat, senkin höpsöt! Se on järjestäjästä kiinni.
Nimiäisiin ei ole pakko kutsua ketään jota ei halua = pappi.
[/quote]
No on ne,
t. vieras (ateisti)
[/quote]
No ei ole. t. kumpiakin järjestänyt. Ainoa ero oli risti. Sekö tekee juhlavuuden sinusta?
[/quote]
No joo, ehkä mun ei kannata sun kanssa jatkaa tästä nyt tässä, saat pitää nimiäisiä ihan yhtä juhlavina kuin ristiäisiäkin.
[/quote]
No ei jatketa "tässä nyt tästä", jos et keksi parempia argumentteja. Et voi yksien tai kaksien juhlien perusteella yleistää noin. Olen ollut todella juhlavissa nimiäisissä, joissa laulettiin, pidettiin koskettavia puheita ja vedettiin seremonia kaavan mukaan. Muutkin pääsivät puhumaan kuin leipäpappi, se oli koskettavaa. Oli kynttilää ja maljaa. Toivoisin perusteluja kuitenkin.
Esim. suvussamme on kaunis kastemekko, niin kyllä minua hiukan häiritsi, kun tätä kastemekkoa käytettiin nimiäisissä. Ja siis se on todellakin täysin kastemekon näköinen, jos olisi vain valkoinen mekko, niin okei, mutta 100% kastemekko nimiäisissä niin... Ja pappi tuo tietynlaisen, vähän kotijuhlaa virallisemman tunnelman, läheskään aina nimiäisissä ei ole ollut puhujaa. Toki vanhempien omat puheet ovat ihan kivoja, niistä se kotikutoinen tunnelma sitten syntyykin. Ristiäisissä vanhemmatkin voivat puhua myös. Ja ne voivat olla hengeltään ei-pönötystä.
Meillä nimiäiset olivat juhlavammat kuin yhdetkään kastejuhlat. Oli puheita ja kohotettiin malja. Kaunis juhlapaikka. Laulaja lauloi kaunnita kappaleita eikä maanisia virsiä. Iloinen ja rento mieli ka juhla. Poissa turha pönötys.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:52"]
Ristiäiset eivät ole nimiäisiä juhlavammat, senkin höpsöt! Se on järjestäjästä kiinni.
Nimiäisiin ei ole pakko kutsua ketään jota ei halua = pappi.
[/quote]
No on ne,
t. vieras (ateisti)
[/quote]
No ei ole. t. kumpiakin järjestänyt. Ainoa ero oli risti. Sekö tekee juhlavuuden sinusta?
[/quote]
No joo, ehkä mun ei kannata sun kanssa jatkaa tästä nyt tässä, saat pitää nimiäisiä ihan yhtä juhlavina kuin ristiäisiäkin.
[/quote]
No ei jatketa "tässä nyt tästä", jos et keksi parempia argumentteja. Et voi yksien tai kaksien juhlien perusteella yleistää noin. Olen ollut todella juhlavissa nimiäisissä, joissa laulettiin, pidettiin koskettavia puheita ja vedettiin seremonia kaavan mukaan. Muutkin pääsivät puhumaan kuin leipäpappi, se oli koskettavaa. Oli kynttilää ja maljaa. Toivoisin perusteluja kuitenkin.
[/quote]
Nimiäisissä ei varmaan kauhean usein ole ulkopuolista puhujaa, tai en ole itse ollut sellaisissa, joissa olisi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia.
[/quote]
Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...
[/quote]
Mä taas olen juurikin päin vastaista mieltä. Massan mukana ei kannata mennä vaan pyrkiä oman tien kulkijaksi ja omista mielipiteistään kiinni pitäväksi ihmiseksi. Poikeavuus vahvistaa massan mukana meno ei.
Meidän lapsi käy ETtä eikä kukaan ole sen takia kiusannut. Pienryhmä on ollut tähän asti joten leppoisaa on ollut opiskelu kun opettajalla on aikaa. Ja pienryhmässä joutuu oikeasti olemaan jotain mieltä, ja täällä ryhmässä on ainoastaan suomalaisia lapsia.
[/quote]
Jatkan vielä että en oikeasti ymmärrä silmätikuksi joutumisen pelkoa. Onko tarkoitus kasvattaa lapsesta sopuli?
Itse olen aina ollut erilainen koska olen kaksonen, joten olen kokenut erilaisuuden ihan itse nin koulussa kuin muuallakin. Se on tehnyt minusta vahvemman ihmisen koska en pelkää olla erilainen ja silmätikku.
En suositte siis valitsemaan mitään vain siksi ettei joutuisi silmätikuksi koska se sotii omia arvojasi vastaan ja opettaa lapsen pelkäämään muita.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...
[/quote]
Niin, valitettavasti tietynlainen vanhoillisuus on edelleen vallalla pienillä paikkakunnillla ja maaseudulla. Ymmärrän huolesi. Oletko ottanut selvää, onko koulussa jo elämänkatsomustiedon opiskelijoita? Mikäli näin on, he ovat jo toimineet uranuurtajina, joten sinun lapsesi et-opiskelu ei välttämättä enää herätä suuria, tai ylipäätään mitään tunteita näissä vanhoillisissa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:01"]Tällä hetkellä Suomessa vallitsee sellainen epätasa-arvoinen tilanne, että kirkkoon kuulumattomilla on enemmän valinnan mahdollisuuksia kuin kirkkoon kuuluvilla. Kirkkoon kuulumaton voi valita osallistuuko ev. lut. tunneille vai et-opetukseen, mutta kirkkoon kuuluvan on pakko mennä uskonnon tunnille. Ripille pääsystä täällä kerrottiinkin myös jo ihan oikein. Lapsi voi saada nimen ilman kastetta, ja jos haluaa mennä riparille voi mennä. Lisäksi on sitten olemassa katsomuksellisesti yleissivistävämpiä Prometheus-leireja nuorille, jotka eivät halua mennä rippileirille. Monet kyllä käyvät sekä riparin että Prometheus-leirin. Useimmat niistä tykkäävät jälkimmäisestä tuhannesti enemmän, koska siellä ei olla yhden uskonnon asialla, vaan annetaan eri tavalla eväitä omaan ajatteluun.
Nimäiset voivat olla aivan yhtä juhlavat kuin ristiäiset, samoin uskonnottomat häät. Jos hääparista toinen kuuluu kirkkoon, kirkossa voidaan järjestää avioliiton siunaus, joka eroaa muista kirkkohäistä sen verran, että kukaan vieraista ei sitä huomaa. Uskonnottomien häidenkään ei silti tarvitse olla vain tylsä virastovierailu, vaan vihkijät voivat pitää pitkiä ja tunteellisiakin puheita hääparille tärkeässä paikassa. Niille, joille uskonto ei henkilökohtaisesti merkitse mitään, tällainen tilaisuus voi tuntua hyvin paljon kauniimmalta kuin tyhjä liturgiapuhe.
[/quote]
Näin juuri!! :)
36 tässä. Anteeksi, en todellakaan tiedä, miksi kommenttini otti noin suuren tilan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:32"]Ei tarvitse osallistua tunnustuksellisen ja värittyneen uskonnon opetukseen vaan saa opiskella kriittisesti kaikkia maailmanuskontoja ja elämänkatsomuksia. [/quote] Asutaan pienellä paikkakunnalla maaseudulla. En haluaisi lasta silmätikuksi. Haluaisin hänen voivan opiskella samoja aineita muideen kanssa...
[/quote]
Lapsi voi opiskella uskontoa, vaikka häntä ei kastettaisikaan. Joissakin pienissä kouluissa kai jopa painostetaan tähän, ettei tarvitse järjestää et-opetusta.
[/quote]
Kiitos tiedosta! :)