Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajat haluavat palkattomia työntekijöitä.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetkää kaikki yrittäjät jotka käytätte ilmaista työvoimaa! Hyi teitä. Mikä se sellainen yrittäjä on sitäpaitsi joka saa valtiolta tukia?

Vierailija
42/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:46"]

Itse oon yrittäjä ja yritykseni elättää minut mutta vain juuri ja juuri. Ala on kuitenkin kiinnostava ja moni onkin kysellyt minulta harjoittelupaikkaa.

[/quote]Siis, heidän on PAKKO kysellä niitä "harjoittelupaikkoja." Sekin sohvallanukkuja voi olla työkyvytön joka ei pääse eläkkeelle vaikka on hakenut. Heidän on pakko esittää kiinnostunutta muuten napsahtaa karenssi. Ehkä hän ei pystynyt kuin nukkumaan, jos on niin sairas. Kyllä kai työkykyiset kysyisivät teiltä ihan palkkatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuolla kirpparilla tiedetään, ettei harjoittelija saa olla yksin työpaikalla vaan ohjaajan on oltava aina paikalla. Harjoittelija lla ei saa teettää liian vaativia ja vastuullisia tehtäviä (esim kassa).

Vierailija
44/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:46"]

Itse oon yrittäjä ja yritykseni elättää minut mutta vain juuri ja juuri. Ala on kuitenkin kiinnostava ja moni onkin kysellyt minulta harjoittelupaikkaa.

[/quote]Siis, heidän on PAKKO kysellä niitä "harjoittelupaikkoja." Sekin sohvallanukkuja voi olla työkyvytön joka ei pääse eläkkeelle vaikka on hakenut. Heidän on pakko esittää kiinnostunutta muuten napsahtaa karenssi. Ehkä hän ei pystynyt kuin nukkumaan, jos on niin sairas. Kyllä kai työkykyiset kysyisivät teiltä ihan palkkatyötä.
[/quote]

Sohvallanukkuja OLI työkyvytön (ja nuori ihminen) ja minua harmitti suuresti että sellainen ihminen lykätään yrittäjän vaivoiksi kun hän olisi kuulunut johonkin ihan muualle kuin minulle harjoittelijaksi.
Toistaiseksi tiedän kaikki harjoittelijani senverran hyvin että he eivät ole karenssin pelossa minulle tulleet ilmaista työtä tekemään vaan nimenomaan kisälliperiaatteella oppimaan ainutlaatuista käsityöammattia jota ei kouluissa opeteta.
Meidän alueella on ainakin erittäin vaikea saada sitä mahdollisuutta päästä työelämävalmennukseen tai kuntouttavaan työtoimintaan ja monet ovat joutuneet olemaan vuosiakin kotona makoilemassa ennenkuin ovat itse hakeneet ja kyselleet harjoittelupaikan ja sitten jännittäneet meneekö hakemus työkkärissä läpi. Että se siitä ilmaiseen työhön pakottamisesta. Kyllä nykysuomessa pärjää kaikkein parhaimmin toimeton työtön.

Yleensä minun alallani kisällit joutuvat jopa maksamaan koulutuksestaan mutta itse en ole siihen lähtenyt vaan koulutan ja opetan edelleen omalla ajallani. Enkä kääri voittoja taskuun koska harjoittelija ei pääse tekemään laskutettavia asiakastöitä ennenkuin pääsee oikeaksi palkalliseksi työntekijäksi.

Kaikki "likaiset" työt mitä harjoittelija tekee, ovat samoja mitä itsekin teen päivittäin. Ja mahdollinen työharjoittelija on jatkuvasti valvottunaja ohjattuna (tähänkin muuten laki sanoo että TE-keskuksen harjoittelijaa ei saa jättää yksin töihin)

Itse olen aloittanut harjoittelijana ja tehnyt paljonkin ilmaista työtä jotta olen saanut sen työkokemuksen ja elämänkokemuksen jonka perusteella pystyn nykyään elättämään itse itseni.

Siksi minua ärsyttää ja harmittaa nykypäivän meno jossa minun tulisi tehdä sitä tuottavaa työtä selkä vääränä ja siitä samasta tuloksesta elättää ihmisiä jotka istuvat työmaalla päivät pitkät tekemättä mitään.

Tämä ärsytykseni liittyy nimenomaan siihen että harjoittelijat olettavat että heidät palkataan jokatapauksessa aina harjoittelujakson jälkeen.
Mikä olisikin se toivottavin asia aina työelämässä. Että yhteiskunta tukee taloudellisesti sitä että työntekijä saa jalkaa oven väliin työpaikassa ja alennettaisiin yrityksen kynnystä palkata uusi työntekijä.

Monissa työpaikoissa kun ei vain ole paikkaa avoinna johon voisi sen harjoittelua suorittaneen henkilön palkata. Ei ole resursseja, tiloja tai harjoittelija on tullut taloon tekemään sellaista työtä mitä muut työntekijät ovat tehneet oman työnsä ohessa.

Mielestäni näissä keskusteluissa unohdetaan liian usein se että paikan vakituiset työntekijät tai itse yrittäjä käyttää omaa aikaansa harjoittelijan opettamiseen ja perehdyttämiseen. Monesti harjoittelija ei työpaikalle tullessaan osaa mitään mutta harjoittelun päätyttyä paljonkin ja se osaamisen saavuttaminen on yleensä työpaikalla tapahtuneen perehdytyksen ansiota.
Työnhakija saa harjoittelusta edellytykset työllistyä paremmin.
Itse en usko hetkeäkään siihen että TE-keskuksen harjoittelijoina pyörii ilmaista työvoimaa joka muutoin olisi kyllä palkattuna mutta koska yhteiskunta maksaa niin heitä voidaan käyttää ilmaisena työnä.

Sen kyllä uskon että on röyhkeitä yrittäjiä jotka mielellään käyttävät tätä systeemiä hyväkseen mutta toisaalta; sieltä mäkkärin tai amarillon tiskiltä tai hotellin kerrossiivouksesta löytyy ihan palkkatyötäkin tekevälle ihmiselle. Tiedän koska olen itse siivonnut hotellin vessoja päivästä toiseen ja kuukausipalkkani on ollut juuri ja juur enemmän kuin työttömyyskorvaus.

Siltä pohjalta olen toisaalta päässyt ponnistamaan yrittäjäksi ja siksi arvostan työntekoa.

Vierailija
45/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:31"]Taisin olla outo nuori kun tein vapaaehtoisesti erilaisia harjoitteluja nuorena, vanhainkodissa, yhdistyksissä yms. Olin onnellinen jos välillä pääsin siivoustyöhön pienellä palkalla. Muuten olin ilmaisissa harjoitteluissa.
[/quote] Kyllä, olit outo ja sen lisäksi vielä tyhmä.

Vierailija
46/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä työntekijän pitäisi olla harjoittelussa muuten kuin koulun työharjoittelussa? Normaaliin työsuhteeseen kuuluu perehdytys ja koeaikakin. Harjoittelijoillekin kuuluu maksaa TES:in mukainen palkka.

Mutta jos ei palkanmaksu kiinnosta tehkää sitten ne työnne itse, pomot.

Vierailija
47/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:10"]Minäkin typerys olin työkokeilussa 6kk :( Kyseisen tavaratalonjohtaja sanoi alussa, että jos hyvin menee ja olen ahkera niin voimme kokeilun lopussa tehdä mahdollisesti työsopimuksen. Kehui vielä miten usein näistä kokeiluista on nuoret päässeet töihin.

No, olin sitten 6kk aikana "töissä" 8tuntia päivä ja välillä lauantaisinkin paikalla. Minua saatettiin pyytää tulemaankin lauantaina kokeiluun edellisenä päivänä ja useimmiten olin iltatöissä.

Enhän minä älynnyt että hyväksikäyttivät, vaan yritin vain olla ahkera että saisin töitä. Tein kaikkea mitä muutkin työntekijät,paitsi tuotetilauksia.

Sitten kun kokeilu loppui minua ei ehditty edes tapaamaan,eli mitään töitä ei ollut milloinkaan edes harkinnassa tarjota.

Olisivat sen suoraan voineet sanoa,eikä lupailla sen takia että olisin mahdollisimman ahkera.
[/quote] Minulla oli täsmälleen sama juttu! Menin vuosi sitten 6 kk harjoitteluun (ilmaiseksi tietty) alakoululle, jossa tein täysin samoja hommia kuin koulutetut apuopet. Olin hyvä työssäni, tein ne tunnollisesti ja pari kertaa pelastin opettajat pinteestä kun luokka odotti esim. liikuntasalissa eikä opea näkynyt missään (toinen oli saanut sairauskohtauksen ja toinen oli rauhoittelemassa välitunnilla alkanutta nyrkkitappelua). Hoidin tunnin asiallisesti ja omatoimisesti loppuun (vaikka harjoittelija ei virallisesti saisi niin tehdä, mutta koska opettajaa ei näy, enkä voi jättää oppilaita yksin saliin, niin istuako olisi pitänyt?) Sain kehuja ja tykkäsin työstä, ikävä kyllä minut oli viimeisellä jaksolla siirretty pyyntöjeni vastaisesti tekstiilitunnille ja tämä oli yhtä toimiva juttu kuin jos minut olisi laitettu opettamaan intialaisille hepreaa. Selitin tekstiilin opettajalle että en osaa laisinkaan näitä hommia, olisin reputtanut alakoulussa tekniselle luokalle pakollisen kahden kuukauden tutustumisjaksonkin jollei opettaja olisi säälinyt ja virkannut tumppuni loppuun. Se näkyi myös tunnilla: oppilaat kyselivät neuvoa ompelukoneen käyttöön ja minä en tiennyt edes että miten se käynnistetään. Kuulin jatkuvasti tuhahtelua ja kitalaen napsuttelua kun opettaja tarkkaili epätoivoista työtäni. Pyysin rehtoria tämän jälkeen vaihtamaan tunnit päikseen, koska matikantunnilla minua todella tarvittiin koska siellä heitä oli 31 oppilasta ja tekst. tunnilla vain 12. Rehtori sanoi kuitenkin että tämä ei onnistu koska tunnit on annettu jo eteenpäin. Tein parhaani tuon jakson ajan jotta olisin edes jotenkin hyödyksi tekst. tunneilla, siivosin pulpetteja, hain lankoja ja kankaita, autoin vinoon menneiden ompeleiden purkamisessa jne.

Rehtori ja kaikki muut opettajat suostuttelivat minua jäämään vielä toisen puolen vuoden ajaksi, mutta sanoin että minun on pakko mennä tekemään jotain, mistä saan palkkaa ja että nyt saan varmaan hyvät suositukset opiskelupaikkaa varten ja kokemus oli riittoisa. Kuukausi tämän jälkeen sain suosittelupaperit: Sain arvosanaksi 3/10. Kuvittelin saavani 9/10. Soitin tietysti TE-toimistoon ja kysyin, että onko tämä ihan varmasti minun paperini, ja he vastasivat, että arvosteluun tarvittiin vain yksi opettaja ja rehtorin arvosana. Arvatkaa vain, kuka se opettaja oli ollut, joka arvosteluni teki? No juurikin se tekstiilinopettaja.

Ainoa asia, joka tuosta jäi kokemuksen lisäksi käteen ja jota hain, oli tuo surkealla arvosanalla ympyröity suosituspaperi. Siinä mainittiin kyvyttömyys oma-aloitteisuuteen, kömpelyys, jatkuva avunpyyntö opettajalta ja laiskuus. Näillä papereilla ei kyllä suosituksia arvostavaan hakukohteeseeni kannata ilosta riemuiten hyppiä.

Tosi hyödyllinen oli sekin 6 kk. Ja vielä uudestaan olisivat halunneet minun menevän. Paskat.

Vierailija
48/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:46"] Itse oon yrittäjä ja yritykseni elättää minut mutta vain juuri ja juuri. Ala on kuitenkin kiinnostava ja moni onkin kysellyt minulta harjoittelupaikkaa. [/quote]Siis, heidän on PAKKO kysellä niitä "harjoittelupaikkoja." Sekin sohvallanukkuja voi olla työkyvytön joka ei pääse eläkkeelle vaikka on hakenut. Heidän on pakko esittää kiinnostunutta muuten napsahtaa karenssi. Ehkä hän ei pystynyt kuin nukkumaan, jos on niin sairas. Kyllä kai työkykyiset kysyisivät teiltä ihan palkkatyötä. [/quote] Sohvallanukkuja OLI työkyvytön (ja nuori ihminen) ja minua harmitti suuresti että sellainen ihminen lykätään yrittäjän vaivoiksi kun hän olisi kuulunut johonkin ihan muualle kuin minulle harjoittelijaksi. Toistaiseksi tiedän kaikki harjoittelijani senverran hyvin että he eivät ole karenssin pelossa minulle tulleet ilmaista työtä tekemään vaan nimenomaan kisälliperiaatteella oppimaan ainutlaatuista käsityöammattia jota ei kouluissa opeteta. Meidän alueella on ainakin erittäin vaikea saada sitä mahdollisuutta päästä työelämävalmennukseen tai kuntouttavaan työtoimintaan ja monet ovat joutuneet olemaan vuosiakin kotona makoilemassa ennenkuin ovat itse hakeneet ja kyselleet harjoittelupaikan ja sitten jännittäneet meneekö hakemus työkkärissä läpi. Että se siitä ilmaiseen työhön pakottamisesta. Kyllä nykysuomessa pärjää kaikkein parhaimmin toimeton työtön. Yleensä minun alallani kisällit joutuvat jopa maksamaan koulutuksestaan mutta itse en ole siihen lähtenyt vaan koulutan ja opetan edelleen omalla ajallani. Enkä kääri voittoja taskuun koska harjoittelija ei pääse tekemään laskutettavia asiakastöitä ennenkuin pääsee oikeaksi palkalliseksi työntekijäksi. Kaikki "likaiset" työt mitä harjoittelija tekee, ovat samoja mitä itsekin teen päivittäin. Ja mahdollinen työharjoittelija on jatkuvasti valvottunaja ohjattuna (tähänkin muuten laki sanoo että TE-keskuksen harjoittelijaa ei saa jättää yksin töihin) Itse olen aloittanut harjoittelijana ja tehnyt paljonkin ilmaista työtä jotta olen saanut sen työkokemuksen ja elämänkokemuksen jonka perusteella pystyn nykyään elättämään itse itseni. Siksi minua ärsyttää ja harmittaa nykypäivän meno jossa minun tulisi tehdä sitä tuottavaa työtä selkä vääränä ja siitä samasta tuloksesta elättää ihmisiä jotka istuvat työmaalla päivät pitkät tekemättä mitään. Tämä ärsytykseni liittyy nimenomaan siihen että harjoittelijat olettavat että heidät palkataan jokatapauksessa aina harjoittelujakson jälkeen. Mikä olisikin se toivottavin asia aina työelämässä. Että yhteiskunta tukee taloudellisesti sitä että työntekijä saa jalkaa oven väliin työpaikassa ja alennettaisiin yrityksen kynnystä palkata uusi työntekijä. Monissa työpaikoissa kun ei vain ole paikkaa avoinna johon voisi sen harjoittelua suorittaneen henkilön palkata. Ei ole resursseja, tiloja tai harjoittelija on tullut taloon tekemään sellaista työtä mitä muut työntekijät ovat tehneet oman työnsä ohessa. Mielestäni näissä keskusteluissa unohdetaan liian usein se että paikan vakituiset työntekijät tai itse yrittäjä käyttää omaa aikaansa harjoittelijan opettamiseen ja perehdyttämiseen. Monesti harjoittelija ei työpaikalle tullessaan osaa mitään mutta harjoittelun päätyttyä paljonkin ja se osaamisen saavuttaminen on yleensä työpaikalla tapahtuneen perehdytyksen ansiota. Työnhakija saa harjoittelusta edellytykset työllistyä paremmin. Itse en usko hetkeäkään siihen että TE-keskuksen harjoittelijoina pyörii ilmaista työvoimaa joka muutoin olisi kyllä palkattuna mutta koska yhteiskunta maksaa niin heitä voidaan käyttää ilmaisena työnä. Sen kyllä uskon että on röyhkeitä yrittäjiä jotka mielellään käyttävät tätä systeemiä hyväkseen mutta toisaalta; sieltä mäkkärin tai amarillon tiskiltä tai hotellin kerrossiivouksesta löytyy ihan palkkatyötäkin tekevälle ihmiselle. Tiedän koska olen itse siivonnut hotellin vessoja päivästä toiseen ja kuukausipalkkani on ollut juuri ja juur enemmän kuin työttömyyskorvaus. Siltä pohjalta olen toisaalta päässyt ponnistamaan yrittäjäksi ja siksi arvostan työntekoa.

[/quote]

Pitäiskö sulle nyt myöntää TYÖN SANKARIN mitali?

Vierailija
49/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:46"] Itse oon yrittäjä ja yritykseni elättää minut mutta vain juuri ja juuri. Ala on kuitenkin kiinnostava ja moni onkin kysellyt minulta harjoittelupaikkaa. [/quote]Siis, heidän on PAKKO kysellä niitä "harjoittelupaikkoja." Sekin sohvallanukkuja voi olla työkyvytön joka ei pääse eläkkeelle vaikka on hakenut. Heidän on pakko esittää kiinnostunutta muuten napsahtaa karenssi. Ehkä hän ei pystynyt kuin nukkumaan, jos on niin sairas. Kyllä kai työkykyiset kysyisivät teiltä ihan palkkatyötä. [/quote] Sohvallanukkuja OLI työkyvytön (ja nuori ihminen) ja minua harmitti suuresti että sellainen ihminen lykätään yrittäjän vaivoiksi kun hän olisi kuulunut johonkin ihan muualle kuin minulle harjoittelijaksi. Toistaiseksi tiedän kaikki harjoittelijani senverran hyvin että he eivät ole karenssin pelossa minulle tulleet ilmaista työtä tekemään vaan nimenomaan kisälliperiaatteella oppimaan ainutlaatuista käsityöammattia jota ei kouluissa opeteta. Meidän alueella on ainakin erittäin vaikea saada sitä mahdollisuutta päästä työelämävalmennukseen tai kuntouttavaan työtoimintaan ja monet ovat joutuneet olemaan vuosiakin kotona makoilemassa ennenkuin ovat itse hakeneet ja kyselleet harjoittelupaikan ja sitten jännittäneet meneekö hakemus työkkärissä läpi. Että se siitä ilmaiseen työhön pakottamisesta. Kyllä nykysuomessa pärjää kaikkein parhaimmin toimeton työtön. Yleensä minun alallani kisällit joutuvat jopa maksamaan koulutuksestaan mutta itse en ole siihen lähtenyt vaan koulutan ja opetan edelleen omalla ajallani. Enkä kääri voittoja taskuun koska harjoittelija ei pääse tekemään laskutettavia asiakastöitä ennenkuin pääsee oikeaksi palkalliseksi työntekijäksi. Kaikki "likaiset" työt mitä harjoittelija tekee, ovat samoja mitä itsekin teen päivittäin. Ja mahdollinen työharjoittelija on jatkuvasti valvottunaja ohjattuna (tähänkin muuten laki sanoo että TE-keskuksen harjoittelijaa ei saa jättää yksin töihin) Itse olen aloittanut harjoittelijana ja tehnyt paljonkin ilmaista työtä jotta olen saanut sen työkokemuksen ja elämänkokemuksen jonka perusteella pystyn nykyään elättämään itse itseni. Siksi minua ärsyttää ja harmittaa nykypäivän meno jossa minun tulisi tehdä sitä tuottavaa työtä selkä vääränä ja siitä samasta tuloksesta elättää ihmisiä jotka istuvat työmaalla päivät pitkät tekemättä mitään. Tämä ärsytykseni liittyy nimenomaan siihen että harjoittelijat olettavat että heidät palkataan jokatapauksessa aina harjoittelujakson jälkeen. Mikä olisikin se toivottavin asia aina työelämässä. Että yhteiskunta tukee taloudellisesti sitä että työntekijä saa jalkaa oven väliin työpaikassa ja alennettaisiin yrityksen kynnystä palkata uusi työntekijä. Monissa työpaikoissa kun ei vain ole paikkaa avoinna johon voisi sen harjoittelua suorittaneen henkilön palkata. Ei ole resursseja, tiloja tai harjoittelija on tullut taloon tekemään sellaista työtä mitä muut työntekijät ovat tehneet oman työnsä ohessa. Mielestäni näissä keskusteluissa unohdetaan liian usein se että paikan vakituiset työntekijät tai itse yrittäjä käyttää omaa aikaansa harjoittelijan opettamiseen ja perehdyttämiseen. Monesti harjoittelija ei työpaikalle tullessaan osaa mitään mutta harjoittelun päätyttyä paljonkin ja se osaamisen saavuttaminen on yleensä työpaikalla tapahtuneen perehdytyksen ansiota. Työnhakija saa harjoittelusta edellytykset työllistyä paremmin. Itse en usko hetkeäkään siihen että TE-keskuksen harjoittelijoina pyörii ilmaista työvoimaa joka muutoin olisi kyllä palkattuna mutta koska yhteiskunta maksaa niin heitä voidaan käyttää ilmaisena työnä. Sen kyllä uskon että on röyhkeitä yrittäjiä jotka mielellään käyttävät tätä systeemiä hyväkseen mutta toisaalta; sieltä mäkkärin tai amarillon tiskiltä tai hotellin kerrossiivouksesta löytyy ihan palkkatyötäkin tekevälle ihmiselle. Tiedän koska olen itse siivonnut hotellin vessoja päivästä toiseen ja kuukausipalkkani on ollut juuri ja juur enemmän kuin työttömyyskorvaus. Siltä pohjalta olen toisaalta päässyt ponnistamaan yrittäjäksi ja siksi arvostan työntekoa.

[/quote]

Et sitten yhtään enempää ikivanhoja, miljoonaan kertaan kuultuja kliseitä saanut ympättyä tekstiisi?

Skarppaa nyt edes vähän. Nämä jalkaa oven väliin- ja tekevälle ihmiselle löytyy työtä - horinat ovat NIIN väsynyneitä...

Vierailija
50/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:59"]

[/quote]

Pitäiskö sulle nyt myöntää TYÖN SANKARIN mitali?
[/quote] Kyllä, juurikin se oli minulla tässä pointtina, Sherlock. Haluan mitalin tekemästäni työstä. Tosin minulle kelpaisi se minulle povattu työhaastattelu tai oikeasti reilut ja realistiset suositukset keneltä tahansa muulta opettajalta, kuin tämän jonka alaa en osannut pätkääkään, mutta kyllä se mitali silti kuulostaa paremmalta.

Lähetätkö sen postissa vai tuotko ihan ovelle asti?

Vierailija
51/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 02:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:59"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:46"] Itse oon yrittäjä ja yritykseni elättää minut mutta vain juuri ja juuri. Ala on kuitenkin kiinnostava ja moni onkin kysellyt minulta harjoittelupaikkaa. [/quote]Siis, heidän on PAKKO kysellä niitä "harjoittelupaikkoja." Sekin sohvallanukkuja voi olla työkyvytön joka ei pääse eläkkeelle vaikka on hakenut. Heidän on pakko esittää kiinnostunutta muuten napsahtaa karenssi. Ehkä hän ei pystynyt kuin nukkumaan, jos on niin sairas. Kyllä kai työkykyiset kysyisivät teiltä ihan palkkatyötä. [/quote] Sohvallanukkuja OLI työkyvytön (ja nuori ihminen) ja minua harmitti suuresti että sellainen ihminen lykätään yrittäjän vaivoiksi kun hän olisi kuulunut johonkin ihan muualle kuin minulle harjoittelijaksi. Toistaiseksi tiedän kaikki harjoittelijani senverran hyvin että he eivät ole karenssin pelossa minulle tulleet ilmaista työtä tekemään vaan nimenomaan kisälliperiaatteella oppimaan ainutlaatuista käsityöammattia jota ei kouluissa opeteta. Meidän alueella on ainakin erittäin vaikea saada sitä mahdollisuutta päästä työelämävalmennukseen tai kuntouttavaan työtoimintaan ja monet ovat joutuneet olemaan vuosiakin kotona makoilemassa ennenkuin ovat itse hakeneet ja kyselleet harjoittelupaikan ja sitten jännittäneet meneekö hakemus työkkärissä läpi. Että se siitä ilmaiseen työhön pakottamisesta. Kyllä nykysuomessa pärjää kaikkein parhaimmin toimeton työtön. Yleensä minun alallani kisällit joutuvat jopa maksamaan koulutuksestaan mutta itse en ole siihen lähtenyt vaan koulutan ja opetan edelleen omalla ajallani. Enkä kääri voittoja taskuun koska harjoittelija ei pääse tekemään laskutettavia asiakastöitä ennenkuin pääsee oikeaksi palkalliseksi työntekijäksi. Kaikki "likaiset" työt mitä harjoittelija tekee, ovat samoja mitä itsekin teen päivittäin. Ja mahdollinen työharjoittelija on jatkuvasti valvottunaja ohjattuna (tähänkin muuten laki sanoo että TE-keskuksen harjoittelijaa ei saa jättää yksin töihin) Itse olen aloittanut harjoittelijana ja tehnyt paljonkin ilmaista työtä jotta olen saanut sen työkokemuksen ja elämänkokemuksen jonka perusteella pystyn nykyään elättämään itse itseni. Siksi minua ärsyttää ja harmittaa nykypäivän meno jossa minun tulisi tehdä sitä tuottavaa työtä selkä vääränä ja siitä samasta tuloksesta elättää ihmisiä jotka istuvat työmaalla päivät pitkät tekemättä mitään. Tämä ärsytykseni liittyy nimenomaan siihen että harjoittelijat olettavat että heidät palkataan jokatapauksessa aina harjoittelujakson jälkeen. Mikä olisikin se toivottavin asia aina työelämässä. Että yhteiskunta tukee taloudellisesti sitä että työntekijä saa jalkaa oven väliin työpaikassa ja alennettaisiin yrityksen kynnystä palkata uusi työntekijä. Monissa työpaikoissa kun ei vain ole paikkaa avoinna johon voisi sen harjoittelua suorittaneen henkilön palkata. Ei ole resursseja, tiloja tai harjoittelija on tullut taloon tekemään sellaista työtä mitä muut työntekijät ovat tehneet oman työnsä ohessa. Mielestäni näissä keskusteluissa unohdetaan liian usein se että paikan vakituiset työntekijät tai itse yrittäjä käyttää omaa aikaansa harjoittelijan opettamiseen ja perehdyttämiseen. Monesti harjoittelija ei työpaikalle tullessaan osaa mitään mutta harjoittelun päätyttyä paljonkin ja se osaamisen saavuttaminen on yleensä työpaikalla tapahtuneen perehdytyksen ansiota. Työnhakija saa harjoittelusta edellytykset työllistyä paremmin. Itse en usko hetkeäkään siihen että TE-keskuksen harjoittelijoina pyörii ilmaista työvoimaa joka muutoin olisi kyllä palkattuna mutta koska yhteiskunta maksaa niin heitä voidaan käyttää ilmaisena työnä. Sen kyllä uskon että on röyhkeitä yrittäjiä jotka mielellään käyttävät tätä systeemiä hyväkseen mutta toisaalta; sieltä mäkkärin tai amarillon tiskiltä tai hotellin kerrossiivouksesta löytyy ihan palkkatyötäkin tekevälle ihmiselle. Tiedän koska olen itse siivonnut hotellin vessoja päivästä toiseen ja kuukausipalkkani on ollut juuri ja juur enemmän kuin työttömyyskorvaus. Siltä pohjalta olen toisaalta päässyt ponnistamaan yrittäjäksi ja siksi arvostan työntekoa. [/quote] Pitäiskö sulle nyt myöntää TYÖN SANKARIN mitali? [/quote] Kyllä, juurikin se oli minulla tässä pointtina, Sherlock. Haluan mitalin tekemästäni työstä. Tosin minulle kelpaisi se minulle povattu työhaastattelu tai oikeasti reilut ja realistiset suositukset keneltä tahansa muulta opettajalta, kuin tämän jonka alaa en osannut pätkääkään, mutta kyllä se mitali silti kuulostaa paremmalta. Lähetätkö sen postissa vai tuotko ihan ovelle asti?

[/quote]

Ehkä sun kannattaisi keksiä jotain muuta harrastetta kuin nettipalstoille kirjoittelu.

Vierailija
52/58 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuno nimimerkin riistäjä kirjoitti http://sakutimonen.com/2015/07/halutaan-palkaton-tyontekija/

"Onhan tämä kuitenkin vaihtoehto sille amerikan mallille, jossa työntekijän turva on heikompi. Antaahan tämä mahdollisuuden työntekijällekin pistää persoona ja osaaminen / innostus kehiin jos on työpaikka joka kiinnostaa. Itse näkisin työttömänä moisen mahdollisuuden oikein tervetulleena, jos sattuisi olemaan mielenkiintoinen työpaikka tarjolla. Tuo jo tehty työkokeilu voitaisiin vaikkapa laskea normaaliin koeaikaan, jos työsopimus syntyisi. Toisaalta tässä pieni työnantaja välttyy ”riski” rekrytoinnilta, joka saattaa käydä pienyrittäjälle liian kalliiksi… Eikö se ole hyvä? Toki täytyisi olla mahdollisuuskin käyttää tällaista vain muutama kerta per. yrittäjä / joku periodi, ettei kokeilun tms. varjolla vain jatkuvasti teetetä ilmaista työtä".

juli nimimerkin yrittäjäriistäjä sanoi samassa ketjussa:

"TE-toimisto ei vaan ehdi valvomamaan kaikkia vastaavia ilmoituksia. Lähipäivinä ilmoitus kyllä poistetaan, sillä tosiaan he eivät markkinoi sellaista työpaikkaa omalla nettisivullaan. Itse kun olen myös yrittäjä laitoin pari sellaista ilmoitusta ja ne kyllä sieltä nopeasti hävisivät. Kun itse olen työnantaja, näen tätä myös eri perspektiivistä. Kun oma firma vasta vuoden ollut pystyssä, palkalliseen työvoimaan ei vaan vielä ole varaa mutta apua tarttisi kun päivässä on vain 24 tuntia…"

- Riistäjien ajatusmaailma ja asenteet ovat muuttuneet todella sairaaksi, toisen luokan kansalaisten kuvitellaan olevan heidän orjiaan, joiden voi olettaa tekvän ilmaista työtä toisen voittojen eteen. Siis totaalisen uskomattoman sairasta menoa, jonka pähkähulluutta nämä porvaririistäjät eivät tunnu edes tajuavan.

Uuno ja juli ovat pahimman luokan sosiaalirasisteja, jotka haluavat pakottaa ihmiset tekemään ilmaiseksi yrityksiin töitä. Jännää että huono-osaisten ihmisten sijaan sosiaaliturva on siirtymässä enenevässä määrin yrityksille ja niiden omistajille. Sillä onhan ihan selvää että yritykselle tulosta tekevä ilmainen työntekijä jonka elämisen maksaa valtio ja hyödyn saa yritys, on sosiaaliturvaa yritykselle. Lisäksi työllistävä yritys saa tukityöllistetystä rahaa, eli taas yritysten sosiaaliturvaa, jopa menestyvien yritysten.

Suomessa köyhin viidennes saa sosiaaliturvasta 25% ja rikkain viidennes 17%, eli ei paljon eroa vaikka viidennes rikkaista ei tarvitsisi lainkaan tukia. Austaraliassa sentään moraali vielä toimii, siellä köyhin viidennes saa sosiaaliturvasta 40% ja rikkain viidennes ei oikeastaan lainkaan. Suomessa paapotaan nimenomaan hyväosaisia ja jopa työntekijöistä maksetaan sosiaaliturvaa, vaikka työntekijä jo itsellään tuo yritykselle tulosta.

Varakkaimmat nostavat Suomessa sosiaalitukia melkein yhtä paljon kuin köyhimmät

https://suomimedia.wordpress.com/2015/07/10/hatkahdyttava-tilasto-varakkaat-nostavat-suomen-sosiaalituet/

Mihin tämä maailma on menossa?

Vierailija
53/58 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos KUKAAN työtön ei enää yksinkertaisesti SUOSTU menemään alle työehtosopimuksen palkattuun paikkaan jossa on pakko tehdä samaa työtä kuin palkatutkin? Siksi näitä hei on kun niihin suostutaan.

Englannissa ne yritti myös tätä huijausta mutta arvatkaa mitä ne teki siellä? Teki työn niin huonosti ja teki pikku jäyniä että työnantajat ei enää suostunut ottamaan ilmaistyöntekijöitä. En toki kehota sylkemään ruoka-annoksiin tms mutta älkää suostuko tähän.

Näistä ei kerry eläkekään. Ei ole laillista pakottaa työhön josta ei saa palkkaa ja eläkettä. Siksi ne on naamioitu harjoitteluiksi. Kuuluuko harjoittelijan tehdä samaa työtä kuin palkatun? Ei tod.

Vierailija
54/58 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi vaalikeskustelussa sanan orjatyö. Oikeistopuolueiden edustajat katsoivat sanojaa kuin hullua toteamalla, että orjuushan on lainvastaista. Ei sellaista Suomessa ole. Siihen tyrehtyi tuo keskustelu. Pienpuolueen edustaja ei ollut kovin sanavalmis, kun jännitti telkkarissa.

Vierailija
55/58 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://sakutimonen.com/2015/07/halutaan-palkaton-tyontekija/#comment-37386

24. heinäkuu 2015 klo 12:30 I.S. - sosionomi sanoi:

Toinen asia, mikä unohdetaan usein TE-keskuksissa mainita, on ns. työaika. Minimi tuntimäärä on 4 tuntia – se antaa ylläpitokorvausoikeuden eikä enempään ei voi pakottaa. Itse asiassa, riippuen valmennuspaikasta, riittää yksi päivä viikossa sellainen ”työ”. Lain mukaan enempään ei voida pakottaa.

Tietääkö kukaan tästä mitä laki sanoo, onko se todella näin? Minulle väitettiin että minimityöaika on 4h kolme kertaa viikossa.

Vierailija
56/58 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasavallan harjoittelijat ja tukityöllistetyt ry

http://thtry.fi/

Vierailija
58/58 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 02:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:10"]Minäkin typerys olin työkokeilussa 6kk :( Kyseisen tavaratalonjohtaja sanoi alussa, että jos hyvin menee ja olen ahkera niin voimme kokeilun lopussa tehdä mahdollisesti työsopimuksen. Kehui vielä miten usein näistä kokeiluista on nuoret päässeet töihin. No, olin sitten 6kk aikana "töissä" 8tuntia päivä ja välillä lauantaisinkin paikalla. Minua saatettiin pyytää tulemaankin lauantaina kokeiluun edellisenä päivänä ja useimmiten olin iltatöissä. Enhän minä älynnyt että hyväksikäyttivät, vaan yritin vain olla ahkera että saisin töitä. Tein kaikkea mitä muutkin työntekijät,paitsi tuotetilauksia. Sitten kun kokeilu loppui minua ei ehditty edes tapaamaan,eli mitään töitä ei ollut milloinkaan edes harkinnassa tarjota. Olisivat sen suoraan voineet sanoa,eikä lupailla sen takia että olisin mahdollisimman ahkera. [/quote] Minulla oli täsmälleen sama juttu! Menin vuosi sitten 6 kk harjoitteluun (ilmaiseksi tietty) alakoululle, jossa tein täysin samoja hommia kuin koulutetut apuopet. Olin hyvä työssäni, tein ne tunnollisesti ja pari kertaa pelastin opettajat pinteestä kun luokka odotti esim. liikuntasalissa eikä opea näkynyt missään (toinen oli saanut sairauskohtauksen ja toinen oli rauhoittelemassa välitunnilla alkanutta nyrkkitappelua). Hoidin tunnin asiallisesti ja omatoimisesti loppuun (vaikka harjoittelija ei virallisesti saisi niin tehdä, mutta koska opettajaa ei näy, enkä voi jättää oppilaita yksin saliin, niin istuako olisi pitänyt?) Sain kehuja ja tykkäsin työstä, ikävä kyllä minut oli viimeisellä jaksolla siirretty pyyntöjeni vastaisesti tekstiilitunnille ja tämä oli yhtä toimiva juttu kuin jos minut olisi laitettu opettamaan intialaisille hepreaa. Selitin tekstiilin opettajalle että en osaa laisinkaan näitä hommia, olisin reputtanut alakoulussa tekniselle luokalle pakollisen kahden kuukauden tutustumisjaksonkin jollei opettaja olisi säälinyt ja virkannut tumppuni loppuun. Se näkyi myös tunnilla: oppilaat kyselivät neuvoa ompelukoneen käyttöön ja minä en tiennyt edes että miten se käynnistetään. Kuulin jatkuvasti tuhahtelua ja kitalaen napsuttelua kun opettaja tarkkaili epätoivoista työtäni. Pyysin rehtoria tämän jälkeen vaihtamaan tunnit päikseen, koska matikantunnilla minua todella tarvittiin koska siellä heitä oli 31 oppilasta ja tekst. tunnilla vain 12. Rehtori sanoi kuitenkin että tämä ei onnistu koska tunnit on annettu jo eteenpäin. Tein parhaani tuon jakson ajan jotta olisin edes jotenkin hyödyksi tekst. tunneilla, siivosin pulpetteja, hain lankoja ja kankaita, autoin vinoon menneiden ompeleiden purkamisessa jne. Rehtori ja kaikki muut opettajat suostuttelivat minua jäämään vielä toisen puolen vuoden ajaksi, mutta sanoin että minun on pakko mennä tekemään jotain, mistä saan palkkaa ja että nyt saan varmaan hyvät suositukset opiskelupaikkaa varten ja kokemus oli riittoisa. Kuukausi tämän jälkeen sain suosittelupaperit: Sain arvosanaksi 3/10. Kuvittelin saavani 9/10. Soitin tietysti TE-toimistoon ja kysyin, että onko tämä ihan varmasti minun paperini, ja he vastasivat, että arvosteluun tarvittiin vain yksi opettaja ja rehtorin arvosana. Arvatkaa vain, kuka se opettaja oli ollut, joka arvosteluni teki? No juurikin se tekstiilinopettaja. Ainoa asia, joka tuosta jäi kokemuksen lisäksi käteen ja jota hain, oli tuo surkealla arvosanalla ympyröity suosituspaperi. Siinä mainittiin kyvyttömyys oma-aloitteisuuteen, kömpelyys, jatkuva avunpyyntö opettajalta ja laiskuus. Näillä papereilla ei kyllä suosituksia arvostavaan hakukohteeseeni kannata ilosta riemuiten hyppiä. Tosi hyödyllinen oli sekin 6 kk. Ja vielä uudestaan olisivat halunneet minun menevän. Paskat.

[/quote]Oikein suututtaa sun puolestasi. Tekivät tosi törkeän jäynän sulle laittamalla sut tahallaan sinne tekstiililuokkaan, vaikka olit pyytänyt nimenomaan että ei sinne. Sillä arvostelupaperilla ei muutenkaan ole mitään arvoa tai merkitystä jos et ollut siis koulun kautta harjoittelussa vaan TE-toimiston.

Eli älä välitä siitä arvostelusta se ei ole totta. Melkein veikkaan että he "rankaisivat" sinua oma-aloitteisuudestasi kun toimit niin hienosti pitämällä tunnin liikuntasalissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän