Työnantajat haluavat palkattomia työntekijöitä.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:23"]
Siellä ne vakituiset puhuivat, ettei koko ministeriö pyörisi ilman harjoittelijoitten armeijaa. Ilmaisten.
[/quote]Onnistuisiko tästä saamaan jonkun lausunnon tai lehtijutun? Voisi tuoda julkisuuteen miten laajaa tämä hyväksikäyttö on.
[/quote]
Sen kun menet ulkoministeriön portille ja kysyt nuorilta ja ahkerannäköisiltä ihmisiltä, ovatko he TE-tston kautta tulleet työharjoittelijoiksi. Myös muut valtion laitokset tekevät ihan samaa.
[/quote]Mahtaisiko niiltä vakituisilta saada lausuntoa että ulkoministeriö ei pyörisi ilman ilmaisharjoittelua? :) Epäilenpä.
Kyllä sillä merkitystä oli tuliko tilille 5- vai 800. Ei se palkattomalta työltä tuntunut. Ja olihan noissa duuneissa ihan kivaakin.
Kaikki työ, josta ei makseta tes-palkkaa, pitäisi kieltää. Olipa nimike mikä hyvänsä.
Juuri nämä monenlaiset harjoittelut, sivariudet ja työllistykset sun muut sekoittavat tavallista työn tarjonnan ja kysynnän välistä suhdetta. Jollei olisi muuta kuin työn antaja ja tekijä ja työstä maksettava palkka, ei olisi mitään ongelmia. Homma olisi selvää kaikille.
Mutta kun tämä ilmaisuus on niin kivaa työnantajan näkökulmasta.
Valmistuin 3 vuotta sitten amksta ja olen ollut sen jälkeen enimmäkseen työttömänä. Tuosta kolmesta vuodesta olin vuoden harjoittelemassa ja puoli vuotta palkkatuella.
Olin yhdessä pienessä liikkeessä 6kk. Jouduin sinne siten että minulle soitettiin yhtenä päivänä ja pyydettiin työhaastatteluun. No työsopimusta allekirjottaessa työnantaja mainitsee että tästä ei sitten saa palkkaa. Kuulemma tarvetta olisi oikealla työntekijälle harjoittelun jälkeen. No paha siinä vaiheessa on enään kieltäytyä vaikken uskonut ollenkaan että siitä saisi kunnon töitä.
Ensimmäisenä työpäivänä tutustun toiseen myyjään jolla oli oma ilmaistyöharjoittelu loppumassa. Kyseinen täti omisti 20 vuoden kokemuksen myyntitöistä joten taisi harjoittelu olla sille aika paha paikka. No hän sitten opetti kyseisen paikan työt minulle. Meitä oli liikkeessä 2 harjoittelijaa ja yksi vakituinen joka vain istusteli varastossa pelamassa pasianssia parina päivänä viikossa. Minun vastuullani oli kassankäyttö, liikkeen avaaminen ja sulkeminen, kassan laskeminen ja siivous. Hoidin kaikki itsenäisesti ilman opastusta.
Pomo kävi kahdesti viikossa hakemassa rahat ja kehumassa että kuinka hyvin myymme tavaraa. Koittihan se minua ylipuhua että veisin rahat pankkiin. En halunnut sitä vastuuta että kuljen pyörällä monen tonnin rahat mukanani joten kieltäydyin.
Noh 5 kuukautta myöhemmin pomo käy kertomassa että uusi harjoittelija aloittaa pian. Koulutin sitten tämän kokiksi valmistuneen miehen käyttämään kassaa jne. Kävin kyseisessä liikkeessä ja kuulemma vieläkin pyörii ilmaisella työvoimalla.
Siis 6 kk työkokeilua!? Apua, täällähän on ihan täyttä kyykytystä. :s Kai lyhyemmässäkin ajassa tietää, onko ala sen verran kiinnostava, että sille kannattaa pyrkiä. Ja eihän tuon koko homman idea edes ole olla joku yrittäjälle suotu Kelan maksama koeaika tai lisäaikaa keksiä, mistä saataisiin palkka maksettua!
Älytöntä, että pitää tehdä työtä, josta saa palkkioksi lämpimiä lupauksia saada tehdä samaa työtä ihan palkalla!
Minulla oli 90-luvun laman keskellä työpaikka, josta sain pientä palkkaa, jolla juuri ja juuri pystyin elämään. Sitten työnantajani kuuli työllistämistöistä. Hän tuli huoneeseen, ilmoitti, että palkanmaksu loppuu seuraavaan pätkään ja että minun pitää ilmoittautua työttömäksi. Heti tämän jälkeen käynnistettäisiin minun työllistämistyöni järjestely. Näin työnantajani säästäisi paljon rahaa. Seurauksena palkkani olisi pudonnut kolmasosalla, minkä jälkeen sillä ei olisi voinut elää. Työaika olisi periaatteessa pudonnut kuuteen tuntiin päivässä, mutta pomo ilmoitti samalla, että saan tietysti tehdä täyttä päivää.
Jäin pois siitä työstä kyseisen pätkän päätyttyä. En hankkiutunut työllistämistöihin, vaan opiskelin itselleni paremman ammatin. Opintotuki ja asumislisä eivät paljoa poikenneet tarjolla olleesta työllistämistuesta ja jo kaksi vuotta myöhemmin sain uusia opintoja vastaavan osa-aikaisen työpaikan, jonka palkka pesi mennen tullen vanhan palkkani.
Pomo suuttui aivan hirveästi tästä muuvista, ja huusi minulle, ettei noin voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:48"]
Entäs jos KUKAAN työtön ei enää yksinkertaisesti SUOSTU menemään alle työehtosopimuksen palkattuun paikkaan jossa on pakko tehdä samaa työtä kuin palkatutkin? Siksi näitä hei on kun niihin suostutaan.
Englannissa ne yritti myös tätä huijausta mutta arvatkaa mitä ne teki siellä? Teki työn niin huonosti ja teki pikku jäyniä että työnantajat ei enää suostunut ottamaan ilmaistyöntekijöitä. En toki kehota sylkemään ruoka-annoksiin tms mutta älkää suostuko tähän.
Näistä ei kerry eläkekään. Ei ole laillista pakottaa työhön josta ei saa palkkaa ja eläkettä. Siksi ne on naamioitu harjoitteluiksi. Kuuluuko harjoittelijan tehdä samaa työtä kuin palkatun? Ei tod.
[/quote]
Pakko mennä.
Et taida olla ollut työtön? Työttömillä on velvoite mennä tarjottuun työhön, tai saat pitkän karenssin. Jos saat työttömyyskorvauksen lisäksi sossun toimeentulotukea (mikäli tulot ovat alle minimielintasorajan) niin myös sitä käteen nettona kuussa saama n. 450 €/kk perusosa (kohtuullisten asumiskulujen jälkeen, summassa myös työttömyysturva ja asumistuki ym.) putoaa ensimmäisellä kieltäytymisellä 20% ja toisella kerralla 40%. Jokainen voi arvata että tuolla alennetulla summalla kukaan ei elä, tuo toimeentulotuen käteen jäävä n. 450 €/kk on jo naurettavan pieni.
Työtön ei siis voi kieltäytyä näistä ilmaistöistä, 0-tuntisopimuksista ja muutaman tunnin pätkätöistä, jos TE-keskus eli entinen työkkäri niitä tarjoaa. Myös tukityö josta maksetaan työttömyysturvan/toimeentulotuen päälle 9 €/pvä on pakollista, jos sinne osoitetaan. Tämä on Suomen orjatyömarkkinat, ja tilanne tulee pahentumaan tietenkin SSS-porvarihallituksen aikana, se on selvä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:01"]
http://sakutimonen.com/2015/07/halutaan-palkaton-tyontekija/
[/quote]
Jussi Raittisen biisin sanoin:
"Kaikkihan me samassa veneessä ollaan
joku järjestys on saatu tähänkin jollaan:
toiset soutaa ja toiset vähän melalla avittaa.
Ja kalansaaliskin jaetaan vaikkei ihan tasan
saa toiset perkuutähteitä kasan.
Sillä solidaarisuuttahan Suomessa tarvitaan"
Se on se soutaja, joka tekee raskaimman työn, ku saa pelkät perkuu jätteet. Ihan niinku oikeessakin elämässä aina menee. Herrat istuu kokouksissa tekemättä mitään ja ne jotka oikeasti sen työn tekevät ja rahat tienaavat, saavat pelkät perkuu tähteet.
Pitäisiköhän sitten poistua veneestä ja kutsua kaikki halukkaat mukaan??
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:24"]
Pitäisiköhän sitten poistua veneestä ja kutsua kaikki halukkaat mukaan??
[/quote]
Lääniä suomessa piisaa ja netin kautta saa helposti yhteyden ihmisiin. Tälle on kyllä ollut kannatusta jo ennenkin. Suomi vain laiminlyö demokratian valvollisuuksia ja piut paut välittää kansalaisitaan.
Taisin olla outo nuori kun tein vapaaehtoisesti erilaisia harjoitteluja nuorena, vanhainkodissa, yhdistyksissä yms. Olin onnellinen jos välillä pääsin siivoustyöhön pienellä palkalla. Muuten olin ilmaisissa harjoitteluissa.
Luitteko lauantain 25.7. Hesarista, millaisia palkkoja, bonuksia ja eläkesopimuksia johtajaporras saa? Jos joka vuosi tuloja on lottovoiton verran (4 miljoonaa), niin tuntuu ristiriitaiselta että tämä sama porukka jaksaa jauhaa, että työntekijöiden tulisi tyytyä nollapalkkasopimuksiin tai firmaan pitäisi ottaa sivareita, työllistettyjä ja muuta ilmaisporukkaa, koska "Ei meillä ole varaa maksaa, aika on niin tiukka."
Ja samassa jutussa oli miljoonien vuosiansioilla oleva, reipas 61-vuotias eläkeläinenkin. Miksi muiden pitäisi jaksaa tehdä töitä 70-vuotiaiksi????
Ei perhana, kyllä nyt joku roti ahneudessakin pitäisi olla! Tuskin yksi ihminen johtaa niin huikeilla mietelmillä yritystä, että palkkioiden pitää olla NOIN suuria. Ja vielä kierretään veroja erilaisilla osake- ja bonussysteemeillä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:31"]
Taisin olla outo nuori kun tein vapaaehtoisesti erilaisia harjoitteluja nuorena, vanhainkodissa, yhdistyksissä yms. Olin onnellinen jos välillä pääsin siivoustyöhön pienellä palkalla. Muuten olin ilmaisissa harjoitteluissa.
[/quote]
Nyt ei puhuttu nuorten harjoitteluista, vaan aikuisten ammattitaitoisten ihmisten PAKOTTAMISESTA töihin ilman palkaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:49"]Kaikki työ, josta ei makseta tes-palkkaa, pitäisi kieltää. Olipa nimike mikä hyvänsä.
[/quote]
No miten kiellät sen? Ei tavallisia työssäkäyviä eikä eläkkeellä jo olevia kiinnosta kuin ehkä kourallista koska tuo asia ei heitä koske. Kansanedustajia ei kiinnosta asia lukuunottatta harvoja lianderssoneita.
Olen Mol:lin sivuja katsellessa huomannut, että nykyään todella usein yritykset hakevat kaikenmaailman harjoittelijoita tms. eli toisin sanoen, haetaan työntekijää jolle ei tarvitse maksaa palkkaa..
Minusta tällaiset harjoittelu yms. palkattomat työilmoitukset voisi jättää kokonaan pois te-toimiston sivuilta. Työ = työ, josta maksetaan palkkaa..
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 13:22"]Olen Mol:lin sivuja katsellessa huomannut, että nykyään todella usein yritykset hakevat kaikenmaailman harjoittelijoita tms. eli toisin sanoen, haetaan työntekijää jolle ei tarvitse maksaa palkkaa..
Minusta tällaiset harjoittelu yms. palkattomat työilmoitukset voisi jättää kokonaan pois te-toimiston sivuilta. Työ = työ, josta maksetaan palkkaa..
[/quote]
Ei niitä siellä saisi ollakaan, mutta yritykset laittavat itse paikat nettiin ja ottaa aikansa ennen kuin työkkärissä huomataan kaikki palkatonta työtä tarjoavat paikat.
Itse oon yrittäjä ja yritykseni elättää minut mutta vain juuri ja juuri. Ala on kuitenkin kiinnostava ja moni onkin kysellyt minulta harjoittelupaikkaa.
Alkuun otin kaikki harjoittelijat ennenkuin ymmärsin että se ei ehkä ole järkevää.
Ensimmäinen TE-toimiston harjoittelija ei ollut ollenkaan työkykyinen. Käytin paljon omaa aikaani hänen opettamiseensa ja työtehtävien keksimiseen mutta hän ei kyennyt edes keittämään kahvia tai tervehtimään asiakkaita. Usein hän nukkui sohvalla osan päivästä.
Alallani työskennellään jokainen omassa työpisteessä omilla välineillä ja asiakasta veloiutetaan häneen käytettyjen työtuntien perusteella. Ottaessani harjoittelijan joudun aina tekemään paljon investointeja hankkiakseni lisää työvälineitä yms. käytän omaa aikaani harjoittelijan opettamiseen ja perehdytykseen.
Kaikki tämä on minulta itseltäni pois, käytän aikaani jonka voisin käyttää asiakastyöhön ja saada siitä myyntiä. Annan osan omasta palkastani jotta voisin antaa toiselle mahdollisuuden oppia työhön ehkä jopa minun kilpailijakseni.
Tähän mennessä olen liiketoiminnan laajennuttua työllistänyt kolme harjoittelijaa mutta on myös harjoittelijoita joita en ole työllistänyt. Ja miksikö? Koska he eivät ole tehneet tuottavaa työtä ja ilman myyntiä ei voi maksaa palkkaa.
Vai pitäisikö minun itseni tehdä täysi työpäivä ilmaiseksi jotta voin maksaa palkan jollekulle joka vain istuu koko päivän tekemättä mitään?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:06"]
Juuri nämä monenlaiset harjoittelut, sivariudet ja työllistykset sun muut sekoittavat tavallista työn tarjonnan ja kysynnän välistä suhdetta. Jollei olisi muuta kuin työn antaja ja tekijä ja työstä maksettava palkka, ei olisi mitään ongelmia. Homma olisi selvää kaikille.
Mutta kun tämä ilmaisuus on niin kivaa työnantajan näkökulmasta.
[/quote]Yhtä kivaa se on kunnan mielestä. He saavat siitä rahaa. Kaikki muut saavat rahaa paitsi se työtön :D
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:23"]
Siellä ne vakituiset puhuivat, ettei koko ministeriö pyörisi ilman harjoittelijoitten armeijaa. Ilmaisten.
[/quote]Onnistuisiko tästä saamaan jonkun lausunnon tai lehtijutun? Voisi tuoda julkisuuteen miten laajaa tämä hyväksikäyttö on.
[/quote]
Sen kun menet ulkoministeriön portille ja kysyt nuorilta ja ahkerannäköisiltä ihmisiltä, ovatko he TE-tston kautta tulleet työharjoittelijoiksi. Myös muut valtion laitokset tekevät ihan samaa.