Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä teit esikoisvauvasi kanssa "väärin"?

Vierailija
23.07.2015 |

Itseäni on harmittanut tietämättömyys imetyksen hyödyistä ym, silloin kun sain ensimmäisen lapseni. Muistan, kun tulin synnäriltä kotiin ja vauva heräsi yöllä, aluksi yritin imettää yölläkin, menin olkkariin ja laitoin täydet valot päälle ja avasin telkkarin. Vauva nukahtikin aika pian uudestaan. No, sitten hän kohta taas heräsi. Juuri kun itse oli päässyt uneen. Silloin aukesi Tutteli-tetra ja mikron kautta vauvalle. Ja hän nukkuikin pitkän pätkän tuon jälkeen eikä mennyt edes kauaa kun hän joi pullollisen ja nukahti. 

Nyt en voisi kuvitellakaan toimivani noin, vaan otan vauvan aina rinnalle ja hän saa olla siinä niin paljon kuin haluaa. Koska tiedän imetyksestä nyt niin paljon. Tuntuu ihan hullulta, miksi annoin esikoiselle Tuttelia vaikka maitoa varmasti olisi alkanut paremmin tulemaan kun olisi vain sinnikkäästi yölläkin imettänyt. Niin on riittänyt kolmelle seuraavalle ja toivottavasti myös tälle tulevalle vauvalle :) 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee paha olo, kun lukee miten syyllistätte itseänne :( kukaan ei ole täydellinen äiti, eikä saakkaan olla. Täydellinen äiti on juuri sopivan epätäydellinen. Muistaakseni Sinkkonenki jotakin tähän suuntaan sanoi.

Vierailija
22/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sanoa että olisin tehnyt mitään väärin vauvan kanssa, lapsen kanssa yleisesti paljonkin ;) Tekisin tosin edelleen samoja ratkaisuja. Meillä puoliso jäi 6kk vanhan vauvan kanssa kotiin ja minä palasin kouluun, luinpa sitten keltinkangas-järvistä joskus ja olisi ollut hyvä olla saman tyypin kanssa eka vuosi. Kävin aina välillä juhlimassa imetysaikana, silloin meni korviketta isän antamana. 2viikoista imetin ostoskeskuksessa ja nyt mietin että apua, sillä ei ollut siellä tautipesässä rokotteita vielä, En myöskään ymmärtänyt että lapsi olisi tarvinnut mpr rokotteen kun lähdimme ulkomaille kun hän oli 8kk :D (olen terveydenhoitaja nykyään neuvolassa) Mutta se minua aidosti harmittaa, etten tiennyt mistään kotiäideille suunnatuista palveluista enkä osannut mennä vauvan kanssa mihinkään :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:27"]En voi sanoa että olisin tehnyt mitään väärin vauvan kanssa, lapsen kanssa yleisesti paljonkin ;) Tekisin tosin edelleen samoja ratkaisuja. Meillä puoliso jäi 6kk vanhan vauvan kanssa kotiin ja minä palasin kouluun, luinpa sitten keltinkangas-järvistä joskus ja olisi ollut hyvä olla saman tyypin kanssa eka vuosi. Kävin aina välillä juhlimassa imetysaikana, silloin meni korviketta isän antamana. 2viikoista imetin ostoskeskuksessa ja nyt mietin että apua, sillä ei ollut siellä tautipesässä rokotteita vielä, En myöskään ymmärtänyt että lapsi olisi tarvinnut mpr rokotteen kun lähdimme ulkomaille kun hän oli 8kk :D (olen terveydenhoitaja nykyään neuvolassa) Mutta se minua aidosti harmittaa, etten tiennyt mistään kotiäideille suunnatuista palveluista enkä osannut mennä vauvan kanssa mihinkään :(
[/quote]
Ja vauva on siis nyt 5v ja muita lapsia ei ole. Pitkään imetin (15kk), kestovaippoja pyykättiin ja soseita purkitettiin itse. Ikää oli 21v.

Vierailija
24/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kanssa tein kaiken oikein, toisen kanssa tulee huudettua liikaa, kolmannesta kasvaa kaiketi apina.

Vierailija
25/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että nukutin vauvaa. Seuraavat saivat nukahtaa ihan itsekseen eikä tarvinnut notkua tuntutolkulla hyssyttelemässä. Tällä en tarkoita etteikö itkevää vauvaa lohdutettaisi, vaan että kun vauva pienenä laitetaan nukkumaan vielä hereillä eikä yliväsyneenä niin (yleensä) oppii nukahtamaan ihan rauhallisesti itsekseen.

Esikoinen myös oli huono syömään, ja stressasin siitä ettei syö 5x päivässä neuvolan ohjeiden mukaan. Kun sitten päättelin että tämä lapsi nyt vaan ei syö niin paljon ja useasti elämä muuttui heti paljon helpommaksi. 

Seuraavien lasten kanssa olen sitten käyttänyt enemmän sitä kuuluisaa maalaisjärkeä ja äidinvaistoa. 

Vierailija
26/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaitoa taisi saada viitisen viikkoa, se nyt on suositustenvastaista. En ole mielestäni mitään väärin tehnyt, elinkelpoinen 13v.

Vierailija
27/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni tehnyt mitään kauhean väärin. Aika samoja juttuja oon tehnyt molempien vauvojen kanssa, sillä erotuksella, että esikoinen oli semmoinen "kaikki käy" -vauva, kun taas tämä nuorempi on herkempi ja pelkää asioita. Esim. potan kokeileminen oli aluksi hirveän pelottavaa, tein ekalla kerralla sen virheen, että vain lykkäsin vauvan potalle. Eilen kokeiltiin uudestaan ja annoin lapsen ensin tutustua pottaan ja sitten innostuikin siitä valtavasti (mitään ei kyllä pottaan tullut).

Semmoinen yksittäinen juttu, mitä yritin esikoisen kohdalla oli se, että AV:n suositusten mukaisesti yritin saada vauvan nukahtamaan itsekseen. Eihän siitä mitään tullut, paitsi huutoa (kaikki ei sentään käynyt "kaikki käy" -tyyliselle vauvalle), kerran vauva huusi varmasti tunninkin. Päätettiin sitten nukuttaa lasta niin kauan kuin hän kokee siihen tarvetta.

Vierailija
28/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 03:12"]

Tulee paha olo, kun lukee miten syyllistätte itseänne :( kukaan ei ole täydellinen äiti, eikä saakkaan olla. Täydellinen äiti on juuri sopivan epätäydellinen. Muistaakseni Sinkkonenki jotakin tähän suuntaan sanoi.

[/quote]

Sama tuli mielen jo avausviestistä. Älkää olko itsellenne noin ankaria ja vuosien päästäkin miettikö, miten olisi pitänyt ja miten ette osanneet jne. Ihmisellä on käytettävissään vain se viisaus, joka sen hetken elämänkokemuksella on. Jälkiviisaus on täysin hedelmätöntä! Antakaa itsellenne armoa ja case closed!

Vierailija
29/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 01:42"]Mulla oli imetyksestä johtuva stressi, kun maitoa ei vaan tullut riittävästi. Kun lapsi oli kuukauden ikäinen, niin kauheiden syyllisyydentuntojen kanssa siirryin korvikkeeseen, kunnes huomasin kuinka kaikki helpottui. Kitinät loppuivat, nukkuminen parantui, lapsi oli tyytyväinen, oma kireys/stressi hälveni, oi autuutta.

..
Toinen virhe oli se, kun neuvolan mukaan ainut ja oikea aamu-ja iltapala oli puuro. Lapsi oli jo hiukan vanhempi ja minä väkisin, kyllä luitte oikein, tuputin puuroa kurkusta alas, kun pitäähän sitä jokaisen lapsen syödä. Lapsi inhosi (inhoaa yhä) puuroa yli kaiken, mutta ei kun minä vaan joka hemmetin aamu ja ilta sitä itkujen ja huudon kera pakotin syömään. Nämä hetket välkkyy vieläkin silmissä ja muistoissa näin n. 15-17 vuoden jälkeen ja joka kerta inhoan itseäni yhä enemmän. Sekä hävettää se mitä lapselleni tein. Joten te nyt äidiksi tulevat; Neuvolan kaikkia typeriä ohjeita ei tarvitse noudattaa, kuunnelkaa omaa sisintäänne, sieltä löytyy useimmiten oikea vastaus.
[/quote] joo määki lopetin puuron tunkemisen kun lapsi oksensi lautaselle. Leipää siiyä eteenpäin. Neuvolassa sanoin meidän syövän puuroa ni pääsi vähemmällä silmien pyörittelyllä.

Vierailija
30/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:30"]

Itseäni on harmittanut tietämättömyys imetyksen hyödyistä ym, silloin kun sain ensimmäisen lapseni. Muistan, kun tulin synnäriltä kotiin ja vauva heräsi yöllä, aluksi yritin imettää yölläkin, menin olkkariin ja laitoin täydet valot päälle ja avasin telkkarin. Vauva nukahtikin aika pian uudestaan. No, sitten hän kohta taas heräsi. Juuri kun itse oli päässyt uneen. Silloin aukesi Tutteli-tetra ja mikron kautta vauvalle. Ja hän nukkuikin pitkän pätkän tuon jälkeen eikä mennyt edes kauaa kun hän joi pullollisen ja nukahti. 

Nyt en voisi kuvitellakaan toimivani noin, vaan otan vauvan aina rinnalle ja hän saa olla siinä niin paljon kuin haluaa. Koska tiedän imetyksestä nyt niin paljon. Tuntuu ihan hullulta, miksi annoin esikoiselle Tuttelia vaikka maitoa varmasti olisi alkanut paremmin tulemaan kun olisi vain sinnikkäästi yölläkin imettänyt. Niin on riittänyt kolmelle seuraavalle ja toivottavasti myös tälle tulevalle vauvalle :) 

[/quote]

älä lisäänny enää, jooko !

en ole kuullutkaan että korvike voisi laukausta allergiat .

korvikkeet on todella puhdasta ruokaa. Esim äidinmaidossa on sitä mitä sinä olet syönyt, enemmän tissimaito laukaisee kuin korvike.

Vierailija
31/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:53"]

[/quote]

korvikkeet on todella puhdasta ruokaa. Esim äidinmaidossa on sitä mitä sinä olet syönyt, enemmän tissimaito laukaisee kuin korvike.

[/quote]

Ruhahaa! "En ole kuullutkaan." Kuule, tästä on olemassa ihan tutkimustuloksia, ja sille on syy, miksi THL suosittelee imetystä äidinmaidonvastikkeen sijaan: koska äidinmaidosta saa vauvalle tärkeitä aineita (suoliston bakteerikanta, joka on ihmiselle elintärkeä, saa alkunsa siitä äidinmaidosta), samoin vauvan immuunipuolustus on äidin varassa, koska äidinmaidon mukana vauva saa vasta-aineita.

Mulle on ihan sama, imettääkö toiset vai ei, mutta hämmästelen sitä, että sinä et ole kuullutkaan, että korviketta vauvana syönyt lapsi on todennäköisemmin alllerginen kuin äidinmaitoa saanut. Ja tämä ei perustu mututietoon, vaan tieteelliseen tutkimukseen. Tätä tietoa jaetaan esim. neuvolassa.

Vierailija
32/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi sitä ensimmäistäkin pitänyt katsella tarkemmin, ei se mihinkään naapurin ammeeseen hukkunut ja elää vieläkin.
Jostain syystä taloyhtiön tikapuut oli laitettu niin että kolmevuotias kurkisteli ja huuteli minulle laste vauissa olevalle kuopukselle 5 kerroksisen talon katolta.
Kylmäsi kovasti mutta kun hermostumiseni piiotin poika tuli takaisin ihan itse.
Tiedän että olin paha äiti jne. Mutta lapseni jäi silti eloon, ihme kyllä.

Vierailija
33/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan just se imetyksestä vouhottaminen. Suutuin miehelle, kun joskus antoi tuttelia. Ei siinä, tiedostin kyllä hyödyt ja tiedostan edelleen, mutta rajansa kaikella. Joskus aamulla olisi voinut vaan nukkua pitkään ja antaa miehen hoitaa ruokailut. Jonkin verran myös riideltiin niin että vauva kuuli, kai ajateltiin että ei se mitään tajua. Ja tosi raskaasti otin kaikki asiat muutenkin. En osannut nauttia vauva-ajasta niin paljoa kuin esim toisen lapsen kanssa.

Vierailija
34/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:53"]

[/quote]

[/quote]

Hei haloo, korvike on tehty lehmänmaidosta, ja se on ehkä eniten lapsia allergisoiva ruoka-aine. Mitäköhän kaikkea muuta et ole kuullut?! Pelottavaa...

Vierailija
35/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin esikoisen syntyessä 27v ja olin sitä ennen ollut töissä sekä vauvaperheiden kanssa että päiväkodissa. Moni pikkulapsiasia oli ihan tuttua, mutta virheitä tein silti. Yksi, josta edelleen itseäni syyllistän on se, että tulkitsin helposti vauvan jokaisen negatiivissävytteisen äännähdyksen näläksi ja kaivoin tissin suuhun. Ja vauvahan söi!! Hänestä kasvoi pieni, pullukka tyttö, josta syöminen oli kaikista ihaninta (lapsen omat sanat). Ylipainoa oli työlästä läheä isompana laskemaan ja vaikka nyt on jo vuosia ollut normaalipainoinen, niin taipumus lihomiseen on olemassa. En siis tarkoita sitä, että rintamaito lihottaisi, mutta ajattelen, että opetin mallin, jossa ähkyyn asti syöminen on se juttu. Sisaruksiansa imetin pidempään, mutta järkevämmin eikä heidän kanssaan koskaan ollut paino-ongelmia.

Vierailija
36/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:06"]

Olin esikoisen syntyessä 27v ja olin sitä ennen ollut töissä sekä vauvaperheiden kanssa että päiväkodissa. Moni pikkulapsiasia oli ihan tuttua, mutta virheitä tein silti. Yksi, josta edelleen itseäni syyllistän on se, että tulkitsin helposti vauvan jokaisen negatiivissävytteisen äännähdyksen näläksi ja kaivoin tissin suuhun. Ja vauvahan söi!! Hänestä kasvoi pieni, pullukka tyttö, josta syöminen oli kaikista ihaninta (lapsen omat sanat). Ylipainoa oli työlästä läheä isompana laskemaan ja vaikka nyt on jo vuosia ollut normaalipainoinen, niin taipumus lihomiseen on olemassa. En siis tarkoita sitä, että rintamaito lihottaisi, mutta ajattelen, että opetin mallin, jossa ähkyyn asti syöminen on se juttu. Sisaruksiansa imetin pidempään, mutta järkevämmin eikä heidän kanssaan koskaan ollut paino-ongelmia.

[/quote]

En kyllä jaksa uskoa, että tissimaito voisi lihottaa vauvaa, vaikka söisi sitä miten paljon.. Sitähän on tutkittu, että päinvastoin pitkä imetys ehkäisee ylipainoa. Onko syntynyt pienikokoisena? Silloin taipumus lihoa herkemmin.

Vierailija
37/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin stressasin imetyksestä, koska maitoa ei tullut, ei siis yhtään milliä, ja kaikki ympärillä hokivat vaan, että imetä, imetä, kyllä sitä maitoa tulee vaikka sitä et näe ja vaikka syöttöpunnitukset näyttivät, että sitä ei tullut yhtään ainoaa milligrammaakaan. Myöhemmin paljastui, etten voi imettää, maito ei mulla koskaan nouse lääkityksestä huolimatta. Piste iin päälle oli se, kun terkkari totesi, että ei ihme jos ei sulla tule maitoa kun niin kovasti haluat imettää, sulla on tässä tällainen ylimotivoitumisen ongelma. Surin sitä imetystä ihan hirveästi ja ajattelin että olen aivan surkea äiti ja lapsesta tulee suurinpiirtein kehitysvammainen kun ei saa äidinmaitoa. Kompensoin sitten sitä, etten voinut imettää, sillä että ylihoidin lasta.  Hyvä lapsesta tuli joka tapauksessa, ei allergioita, ei sairauksia, hyväntuulinen (ja normaaliälyinen ;) hieno lapsi.

Vierailija
38/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:10"]

[/quote]

En kyllä jaksa uskoa, että tissimaito voisi lihottaa vauvaa, vaikka söisi sitä miten paljon.. Sitähän on tutkittu, että päinvastoin pitkä imetys ehkäisee ylipainoa. Onko syntynyt pienikokoisena? Silloin taipumus lihoa herkemmin.

[/quote]

Minä taas uskon, että koska tässä tapauksessa tää lapsen äiti on ihan ollut näissä syöttötilanteissa mukana, hänellä voi olla näkemystä jota meillä muila ei ole. :D

Vierailija
39/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:10"]

[/quote]

[/quote]

Minä taas uskon, että koska tässä tapauksessa tää lapsen äiti on ihan ollut näissä syöttötilanteissa mukana, hänellä voi olla näkemystä jota meillä muila ei ole. :D

[/quote]

Ai että jos tissiä tarjoaa jatkuvasti niin lapsi lihoo? Lihotko jos juot vettä jatkuvasti?..

Vierailija
40/69 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin imetyksen, kun vauva oli 8 kk, kun kuvittelin, että 1-vuotiaan vieroitus olisi jotenkin "työlästä". Lapsi on nyt 21 vee, ja vieläkin välillä harmittaa.

Kahta nuorimmaista imetinkin sit toista vuoden ja toista peräti kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi