Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talon rakentaneet: Oletteko katuneet materiaalivalintoja?

Vierailija
23.07.2015 |

Tilanne se, että talo valmistuu n. kuukauden kuluttua ja pintoja ollaan hyvää vauhtia laittamassa. Nyt kuitenkin tuntuu että valinnat ei ole kaikki osuneet nappiin... Esim. kylppäri ei valmiina näytä yhtään niin hyvältä kuin mun ajatuksissani. Miehelle en uskalla puhua tästä kun kuitenkin tekee pitkiä päiviä rakentaakseen meille unelmatalon. Mulla ollut siis päävastuu näistä pintojen valinnasta. Lähes itkettää. Onko kellään muulla käynyt näin?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viime vuonna valmistunut talo. Ainoa asia, mikä joskus nosti päätään niin ehkä pikkuisen isomman talon olisin valinnut. Se oli kuitenkin rahasta taas kiinni, joten senkin asian olen hyväksynyt jo täysin. Meillä on kylppärissä yksi tehosteseinä tummanharmaa sekä lattia. Aika tapettua olisi tarkoitus joskus laittaa, kaikki seinät on maalarin valkoisia. Halusimme ehdottomasti vaaleita pintoja, mutta tuo kylppärin tehosteseinä oli kyllä viisas valinta!! Keittiöön päädyttiin laittamaan laattalattia ja siihen olen hyvin tyytyväinen. Itse olen sellainen nopea päätöksentekijä; se mikä näyttää ekana parhaimmalta. Uskon AP, että opit pitämään kyllä valinnoistasi kun talo on täysin valmis :) Meillä on Kastellin economy ja materiaalivalintoja ei ollut peruspakettiin ollut kovin monia..mutta rahalla saa ja hevosella pääsee, joten valitsimme lisähinnalla aika paljon monia sisustuksellisia juttuja (mm.saunan lauteet, upotettavat led-valot keittiöön ja olkkariin, kylppärin tehosteseinä, led-nauha keittiön työvalaisimeksi, erilliset jääkaapin ja pakastimen, kodinhoitohuoneen välitilan tilalle kaappi (en voi sietää sellaisia välitiloja),khh pesuallas, toinen wc-pönttö, sekä WC:n kalusteet täysin toisenlaiset). Olen erittäin tyytyväinen!

Vierailija
42/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun laminaattia. En ikinä enää laittaisi. Jotenkin kylmä ja kolkko jalalle, vaikka lattialämmitys ja erityisesti kesällä kun lämmitys on aivan pienellä. Puupinta tai keraaminen laatta olisi toista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:03"]

Kadun laminaattia. En ikinä enää laittaisi. Jotenkin kylmä ja kolkko jalalle, vaikka lattialämmitys ja erityisesti kesällä kun lämmitys on aivan pienellä. Puupinta tai keraaminen laatta olisi toista.

[/quote]

Kaikki laminaatit taloonsa valinneet kaverini ovat sanoneet samaa, aina kun käyvät meillä, alkaa minun parketin ihailu. 

Minulla on 1996 rakennettu rivarikolmio, vesikeskuslämmitys pattereilla.Lattiat ovat niin lämpimät, etten koskaan pidä sukkia kotona, en vaikka ulkona on ollut joskus 38 astetta pakkasta.

Vierailija
44/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta tehty remonttia ja alkuperäinen värisuunnitelma pitää. Mikään valinta ei ole kaduttanut. Niihin pintoihin, joista ei väristä ollut ihan varma, laitettiin maali....helppo maalata uudelleen.

Tehtiin oman maun mukaan, vaalea muttei valkoinen, paljon koivua ja helmenharmaata.

Vierailija
45/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:41"]

Kylppäri on isoa, tummanharmaata, vähän kimaltavaa laattaa. Jotenkin näyttää tunkkaiselta, vaikka olin ajatellut olevan tyylikäs. Olisi pitänyt laittaa varmaan valkoinen ja sitten vaikka yksi seinä tehosteeksi tuolla harmaalla. :( ap

[/quote] se nyt on vaan paskahuussi, mutta jos kaipaat luksusta, niin pistä vähän liioitellen. Laita valkoista ja kultaa tehosteeksi, niin tulee kuninkaallinen olo! Kattokruunu kattoon ja kullanväriset nupit ja hanat ja muutenkin kokoharmaalle vastapaino

Vierailija
46/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itse inhoan tummaa/beigeä/harmaata ja tehosteseiniä. Jos valitsee parketin, vaaleat laatat, ei mitään ihme boordeja ym tunkkaisessa keltasävyssä, ja neutraalin vaaleat seinät, voi sisustaa vapaammin ja talo pysyy klassisesti paremman näköisenä pidempään.

Itse voisin ostaa käytetyn ja ollaan katseltukin, mutta ihmetyttää se että porukka rakentaa 400 000 € taloja, joiden sisustuksesta tulee mieleen värimaailmaltaan vanhustentalo.. Eli etsintä jatkuu.

Vierailija
47/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:26"]

Rakastamme värejä, meillä ei esim ole yhtään maalarinvalkoista seinää (pari off-whitea). Talomme on ulkoapäin ihan tämän päivän perusvalkoinen kivitalo ruskeaksi petsatuin puuosin mutta sisältä lämmin ja "mausteinen"

[/quote]

Tykkään paljon väreistä mutta kotona olen pelännyt käyttää seinissä, lattioissa jne värejä. Olen jättänyt suht neutraaliksi ja sitten tyynyillä, matoilla ja muulla sisustuksella tuonut väriä. Telkkarissa ihastelen vahvoilla väreillä sisustettuja taloja mutta en uskalla omassa kodissa niitä tehdä. Monesti jenkkikodeissa on vahvaa punaista, vihreää seinissä. Voi kun uskaltaisikin tehdä samanlaista.

[/quote]

Meillä on esim näin:

- päämakuuhuone: 2 seinää off-white, yksi maitokahvi ja sängyn päätyseinä munakoison lila (tämä oli ennen kaunis sumean turkoosi)

- takkahuone/kirjasto/kotiteatteri: off-whitea ja yksi seinä voimakkaan keltainen - sisustus sinivalkoinen

- työhuone: itämaisia sävyjä ja sisustus: 2 seinää verenpunaiset, 2 seinää voimakkaan lilat jotka kullattu päälle. Kuulostaa hurjalta mutta on upea!

- lapsi halusi taivaansinisen huoneen, tekstiilit punavalkoiset

- oh 2 seinää hiekankeltaiset ja yksi off-white, tehosteseinä chilin värinen rappaus. Kalustus tummaa puuta ja kerman sävyjä

- halli: muuten off-white, yksi seinä pohja grafiitinharmaa (sama kuin lattialaatan sävy), päällä hopea

Eikä kyllästytä:)
Voi että, kuulostaa hurjilta väreiltä, mutta varmasti upeat jos on hyvällä silmällä valittu sisustus :) Ei työhuoneesta sais kuvaa? Kiinnostaisi se erityisesti, miltä tuo lila näyttää kullattuna. :)

Entisessä talossamme kaikki seinät oli valkoisia keltaista makuuhuonetta lukuunottamatta ja pelasimme tekstiileillä yms. Tuntui liian pliisulta.
[/quote]

Vierailija
48/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt kultaa ainakaan laita! Makuasia, itse en missään tapauksessa laittaisi..

Vierailija
49/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön vetolaatikot on Ikean tummanruskeaa Tingsrydiä. On tosi kiva puhtaana, mutta siinä näkyy KAIKKI. Eikä pyyhiminen riitä, siinä näkyy pyyhimisjäljetkin niin selvästi, että täytyy kuivata pyyhimiseb jälkeen erikseen.

Vierailija
50/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:15"]Tiedän tunteen, kun on niin paljon rahaa pelissä, mutta olen ihan varma, että talostanne tulee tosi hieno! Itse en ole koskaan saanut uutta kotia, mutta olemme remontoineet isolla rahalla ja sama stressi silloinkin on, että tuleeko hyvä vai ei. Remontin jälkeenkin menee jonkun aikaa ennen kuin tuntuu tutulta ja hyvältä. 
[/quote]

Minulla on erilainen kokemus. Olemme myös remontoineet isolla rahalla ajan kanssa. Jokainen muutos ja työvaihe on harkittu tarkkaan ja sitä mukaan kun tuli valmista, ratkaisut tuntuivat aina vain paremmilta.

Vierailija
51/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:51"]

Joo, nyt kun luin tän. Vituttaa. Kattomaali haisee vieläkin, vaikka ollaan asuttu kaksi vuotta.

http://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/maalia-pintaan-sisailmaa-pilaamatta-ala-myrkyta-lastasi-maalilla/

[/quote]

No tuon jutun kirjoittaja ei ole mikään alan asiantuntija! Osa noista kirjainyhdisteistä mitä tyyppi on löytänyt on todellakin kielletty käyttämästä. Tosin porukka unohtaa myös sen kuinka paljon huonekaluista lähtee VOC "päästöjä" ja tiesittekö muuten jos oleete ostaneet uuden auton ja se uuden auton tuoksu on mukamas hyvä niin se on juurikin noita myrkkyjä.

[/quote]

Kirjoittajahan on sisäilma-asiantuntija.

Vierailija
52/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylppäri on isoa, tummanharmaata, vähän kimaltavaa laattaa. Jotenkin näyttää tunkkaiselta, vaikka olin ajatellut olevan tyylikäs. Olisi pitänyt laittaa varmaan valkoinen ja sitten vaikka yksi seinä tehosteeksi tuolla harmaalla. :( ap

[/quote]

Panosta valaisimiin niin ei ole niin tunkkainen! :) 

Vierailija
53/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aina ihmettelen tuota hinkua laittaa harmaata (tai ruskeaa) - miettikää nyt vähän: Suomessa on harmaata 9kk vuodesta ja tuotte sen vielä sisällekin. Mutta kun se on trendikkään näköistä sisustuslehtien kuvissa (niissä on aika tehokkaat lisävalot kuvaushetkellä mikä vaikuttaa)

Vierailija
54/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 taloa itselle suunnitelleena ja rakentaneena vastaan - ainoa valinta mikä on kaduttanut viimeisten 20v aikana on ollut 1. talon keittiövalinta. Puustellin kirsikkapetsatut puu/viiluovet meni huonoon kuntoon parissa vuodessa vaikka ei edes lutrattu vedellä.

Muuten laatat, värit, materiaalit miellyttää edelleenkin silmää. Muutamaan seinään on vaihdettu väriä ihan remontoinnin ilosta samalla kun huonekalujen väri on vaihtunut. Itseasiassa kaipaan niitä ap värejä vieläkin! Ja lastenhuoneet on maalattu uudelleen lapsen kasvettua tai huoneen tarkoituksen muututtua.

Rakastamme värejä, meillä ei esim ole yhtään maalarinvalkoista seinää (pari off-whitea). Talomme on ulkoapäin ihan tämän päivän perusvalkoinen kivitalo ruskeaksi petsatuin puuosin mutta sisältä lämmin ja "mausteinen"

Vierailija
55/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värit ovat vaikeita valita ammattilaisillekin.

Mutta lopputulokseen vaikuttaa paljon myös sisustus. Matot, pyyhkeet jne. 

Ehkä lopputulos onkin sisustettuna paljon parempi.

Vierailija
56/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valon sävy (lämmin/kylmä) vaikuttaa paljon siihen miltä materiaalivalinnat näyttää. Pahin virhe on tehdä valinnat eri värisessä valossa kuin mitä taloon tulee. Itse opin tämän totisesti kantapään kautta ensimmäisen talon kohdalla. Vessan seinälaatta näytti ihan eri väriseltä sitten kun talo oli valmis, näytti likaisen ruskealta kun valintahetkellä oli näyttänyt vaalean hiekan väriseltä. Olkkarin tapetti valittiin kesällä. Oli tilaustavaraa ja kun tapetit tuli, olikin tummempaa (eri erissä tapetin väri voi vaihdella todella paljon). Laitettiin seinään ja talvella keinovalossa totuus paljastui. Ihan järkyttävä mielestäni. Muutaman vuoden päästä laitettiin talo myyntiin ja olin oikeasti aivan ihmeissäni kun moni nainen tykästyi taloon. Tietysti silloin oli in ruskea-beige-valkoinen väritys.

Rakennettiin uusi talo ja tähän tein paremmat valinnat. Miehen kanssa keskusteltiin tarkoin väreistä, tyylistä jne. Oltiin sitä mieltä että harmaasävyinen, mutta vaaleana. Tapettien pohjan piti olla tasainen väriltään, selkeä kuvio sai olla mutta ei läikikäs pohja. Joka laatan ja tapetin kyyläsin tarkkaan kaikissa valoissa. Hämärässä, auringonvalossa, keltaisessa valossa, valkoisessa valossa. Hyvä tuli.

Tai no yksi vikatikki. Se taas ei ollut meidän vika. tytön makuuhuoneessa on 3:lla seinällä maali ja yhdellä erittäin rohkea tapetti (tyttö itse valinnut tapetin). Menin tapettipalasen kanssa rautakauppaan ja valitsin tapettiin sopivan neutraalin värisen maaliin. Kun sukulainen maalasi seinää, tulin raksalle ja hän mulle mainitsi taivaansinisestä maalista. Minä ihmettelemään että ei meillä mihinkään tule taivaansinistä. Ja tottatosiaan, ihan sininen seinä. Selvisi että rautakaupan mallipalasessa oli ollut väärä väri kuin mitä ko. maalisävy oikeasti oli. Ei siinä mitään, saatiin uusi maali ilmaiseksi ja parempi tuli.

Vierailija
57/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tykkään paljon väreistä mutta kotona olen pelännyt käyttää seinissä, lattioissa jne värejä. Olen jättänyt suht neutraaliksi ja sitten tyynyillä, matoilla ja muulla sisustuksella tuonut väriä. Telkkarissa ihastelen vahvoilla väreillä sisustettuja taloja mutta en uskalla omassa kodissa niitä tehdä. Monesti jenkkikodeissa on vahvaa punaista, vihreää seinissä. Voi kun uskaltaisikin tehdä samanlaista.

Vierailija
58/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:45"]

[/quote]

[/quote]

Meillä on esim näin:

- päämakuuhuone: 2 seinää off-white, yksi maitokahvi ja sängyn päätyseinä munakoison lila (tämä oli ennen kaunis sumean turkoosi)

- takkahuone/kirjasto/kotiteatteri: off-whitea ja yksi seinä voimakkaan keltainen - sisustus sinivalkoinen

- työhuone: itämaisia sävyjä ja sisustus: 2 seinää verenpunaiset, 2 seinää voimakkaan lilat jotka kullattu päälle. Kuulostaa hurjalta mutta on upea!

- oh 2 seinää hiekankeltaiset ja yksi off-white, tehosteseinä chilin värinen rappaus. Kalustus tummaa puuta ja kerman sävyjä

- halli: muuten off-white, yksi seinä pohja grafiitinharmaa (sama kuin lattialaatan sävy), päällä hopea

Entisessä talossamme kaikki seinät oli valkoisia keltaista makuuhuonetta lukuunottamatta ja pelasimme tekstiileillä yms. Tuntui liian pliisulta.

Vierailija
59/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaa 3 vuotta vanhassa okt:saa laminaatti. Laitettiin koiran ja lasten takia, mutta olis pitäny laittaa parketti tai puulattia. Kaikki jalanjäljet ym näkyy. Tumman harmaa kylppärin lattia, kalkkijäljet näkyy todella pahasti. Yhden makuuhuoneen tapettiseinä on ruma mielestäni, silloin tykkäsin.

Vierailija
60/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:45"]

[/quote]

[/quote]

Meillä on esim näin:

[/quote]

Hyvältä kuulostaa. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän