Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talon rakentaneet: Oletteko katuneet materiaalivalintoja?

Vierailija
23.07.2015 |

Tilanne se, että talo valmistuu n. kuukauden kuluttua ja pintoja ollaan hyvää vauhtia laittamassa. Nyt kuitenkin tuntuu että valinnat ei ole kaikki osuneet nappiin... Esim. kylppäri ei valmiina näytä yhtään niin hyvältä kuin mun ajatuksissani. Miehelle en uskalla puhua tästä kun kuitenkin tekee pitkiä päiviä rakentaakseen meille unelmatalon. Mulla ollut siis päävastuu näistä pintojen valinnasta. Lähes itkettää. Onko kellään muulla käynyt näin?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

My story:

Varasin rivitaloasunnon kohteen ennakkomarkkinoinnin aikaan. Ennen kuin rakentaminen vihdoin pääsi alkuun, siis perustusten kaivuu jne, olin jo niin stressaantunut vaihtoehdoista, muutostöistä, laitteiden ja pintojen valinnasta, että peruin koko varauksen kalkkiviivoilla. No, sitä kämppää jonotti jo monikin. Ehkä näin oli parasta. Olisin varmaan joutunut osastohoitoon rakentamisen aikana, enkä koskaan pääsisi asumaan upouudessa stressipesässäni. 

Ei mulla muuta. Anteeksi.

Vierailija
22/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:41"]Kylppäri on isoa, tummanharmaata, vähän kimaltavaa laattaa. Jotenkin näyttää tunkkaiselta, vaikka olin ajatellut olevan tyylikäs. Olisi pitänyt laittaa varmaan valkoinen ja sitten vaikka yksi seinä tehosteeksi tuolla harmaalla. :(
ap
[/quote]
No jo on sulla ongelmat! Ukko raataa niska limassa ja sinä itket kun kylppärin laatta olikin astetta liian tumma.
Ei helvetti, sanattomaksi vetää.
N37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:22"]

Onneksi itse inhoan tummaa/beigeä/harmaata ja tehosteseiniä. Jos valitsee parketin, vaaleat laatat, ei mitään ihme boordeja ym tunkkaisessa keltasävyssä, ja neutraalin vaaleat seinät, voi sisustaa vapaammin ja talo pysyy klassisesti paremman näköisenä pidempään. Itse voisin ostaa käytetyn ja ollaan katseltukin, mutta ihmetyttää se että porukka rakentaa 400 000 € taloja, joiden sisustuksesta tulee mieleen värimaailmaltaan vanhustentalo.. Eli etsintä jatkuu.

[/quote]

Mikä on vanhustentalon värimaailma??

kysyy se värikkään yli 700k€ talon omistaja

Vierailija
24/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 50-luvun talo, täysin saneerattu.

Periaatteessa mikään väri ei ole kaduttanut. Olisin halunnut käyttää enemmin aikaa vanhojen osien saneeraamiseen. Jotain hyvännäköistä vanhaa lensi pois saneerausvaiheessa kun en jaksanut miettiä miten voisi hyödyntää uudessa kodissa.

Vierailija
25/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vinkki, että valitse oikean sävyiset lamput teidän valaisimiin. Jos valo on yhtään keltaista, harmaat laatat saattavatkin näyttää tunkkaisilta. Olen itse nähnyt, miten koko kylppärin ilme on vaihtunut, kun puukatto on maalattu valkoiseksi ja lamput vaihdettu kylmempään valkoiseen, ja tummanharmaat laatat ovat aivan ennallaan.

Vierailija
26/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:04"]

My story:

Varasin rivitaloasunnon kohteen ennakkomarkkinoinnin aikaan. Ennen kuin rakentaminen vihdoin pääsi alkuun, siis perustusten kaivuu jne, olin jo niin stressaantunut vaihtoehdoista, muutostöistä, laitteiden ja pintojen valinnasta, että peruin koko varauksen kalkkiviivoilla. No, sitä kämppää jonotti jo monikin. Ehkä näin oli parasta. Olisin varmaan joutunut osastohoitoon rakentamisen aikana, enkä koskaan pääsisi asumaan upouudessa stressipesässäni. 

Ei mulla muuta. Anteeksi.

[/quote]

Etkös sä olisi voinut valita ne, jotka siihen oli valittu valmiiksi?

Vierailija
27/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:51"]

Joo, nyt kun luin tän. Vituttaa. Kattomaali haisee vieläkin, vaikka ollaan asuttu kaksi vuotta.

http://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/maalia-pintaan-sisailmaa-pilaamatta-ala-myrkyta-lastasi-maalilla/

[/quote]

No tuon jutun kirjoittaja ei ole mikään alan asiantuntija! Osa noista kirjainyhdisteistä mitä tyyppi on löytänyt on todellakin kielletty käyttämästä. Tosin porukka unohtaa myös sen kuinka paljon huonekaluista lähtee VOC "päästöjä" ja tiesittekö muuten jos oleete ostaneet uuden auton ja se uuden auton tuoksu on mukamas hyvä niin se on juurikin noita myrkkyjä.

Vierailija
28/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää - viime hetken paniikki on todella yleistä, kun tekee talon. Itseäni jäi harmittamaan kodinhoitohuoneen lattia (siitä tuli aika ankea), mutta nyt kun matto on päällä ja huone käytössä, niin asia on kyllä kokonaan unohtunut. Lastenhuoneen maalisävykään ei mennyt aivan nappiin, mutta siihen auttaa pensseli. 

Vierailija
29/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:20"]

Myöskään suihkun luokse en laittaisi enää valkoisia saumoja seinään, ne on nimittäin ihan keltaiset enkä saa puhtaaksi mitenkään.

[/quote]

Universal Stone. Juuri viime viikolla pesin sillä suihkumme ei vain kellastuneet vaan jo lohenpunaiset saumat. Ei mennyt montaa minuuttia =)

Vierailija
30/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:41"]Kylppäri on isoa, tummanharmaata, vähän kimaltavaa laattaa. Jotenkin näyttää tunkkaiselta, vaikka olin ajatellut olevan tyylikäs. Olisi pitänyt laittaa varmaan valkoinen ja sitten vaikka yksi seinä tehosteeksi tuolla harmaalla. :(
ap
[/quote]

Voihan sitä kylppäriä piristäävaikka valkoisilla pyyhkeillä ja lisäämällä valaistusta jne.
Morkkis kuuluu tietysti asiaan noin isoissa valinnoissa riippumatta mitä tekee.

Vierailija
31/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:20"]

Myöskään suihkun luokse en laittaisi enää valkoisia saumoja seinään, ne on nimittäin ihan keltaiset enkä saa puhtaaksi mitenkään.

[/quote]

Universal Stone. Juuri viime viikolla pesin sillä suihkumme ei vain kellastuneet vaan jo lohenpunaiset saumat. Ei mennyt montaa minuuttia =)

[/quote]

Mä sipaisen kerran vuodessa hienolla hiekkapaperilla saumat puhtaiksi ja lisään saumasuojaa

Vierailija
32/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolehdi, ne pitkään harkitut materiaalit alkaa omassa talossa jossain vaiheessa turruttaa tai kyllästyttää. Teillä on varmasti tässä vaiheessa kova stressi päällä, joten älä nyt ota esiin tuota väärää valintaa. Ne laatat voi laittaa uusiksi vaikka muutaman vuoden päästä, jos ne silloin vielä harmittaa, mitä en usko.
Vääriä valintoja meillä: laatoittamattomat vessojen seinät ; ei häiritse niin paljon, että viitsisi laatoittaa. Musta lattialaatta kylpyhuoneessa ; ongelma kauttaaltaan kalkkitahrassa. Kodinhoitohuoneen kurasyöppö oven edessä ei toimi ; sen ympärillä pitää olla seinä kolmella suunnalla, jotta sitä vois käyttää. Yläkerran aula, jossa kaiteet. Siihen kaiteen eteen ei voi laittaa mitään kalustetta, sillä lapset voi kiivetä kalusteen päälle ja pudota kaiteen yli. Keittiössä ei saareketta ; saareke rajaisi keittiön kauniisti. Keittiö olohuoneen osana vaatii siistiä keittiötä.

Vierailija
33/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin täysremontti kerrostaloasuntoon. Nyt jälkeenpäin kaduttaa kylppärin lattian tummat saumat jotka kalkkivesi on vaalentanut todella läikikkäiksi. Myöskään suihkun luokse en laittaisi enää valkoisia saumoja seinään, ne on nimittäin ihan keltaiset enkä saa puhtaaksi mitenkään.

Vierailija
34/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:26"]

Rakastamme värejä, meillä ei esim ole yhtään maalarinvalkoista seinää (pari off-whitea). Talomme on ulkoapäin ihan tämän päivän perusvalkoinen kivitalo ruskeaksi petsatuin puuosin mutta sisältä lämmin ja "mausteinen"

[/quote]

Tykkään paljon väreistä mutta kotona olen pelännyt käyttää seinissä, lattioissa jne värejä. Olen jättänyt suht neutraaliksi ja sitten tyynyillä, matoilla ja muulla sisustuksella tuonut väriä. Telkkarissa ihastelen vahvoilla väreillä sisustettuja taloja mutta en uskalla omassa kodissa niitä tehdä. Monesti jenkkikodeissa on vahvaa punaista, vihreää seinissä. Voi kun uskaltaisikin tehdä samanlaista.

[/quote]

Meillä on esim näin:

- päämakuuhuone: 2 seinää off-white, yksi maitokahvi ja sängyn päätyseinä munakoison lila (tämä oli ennen kaunis sumean turkoosi)

- takkahuone/kirjasto/kotiteatteri: off-whitea ja yksi seinä voimakkaan keltainen - sisustus sinivalkoinen

- työhuone: itämaisia sävyjä ja sisustus: 2 seinää verenpunaiset, 2 seinää voimakkaan lilat jotka kullattu päälle. Kuulostaa hurjalta mutta on upea!

- lapsi halusi taivaansinisen huoneen, tekstiilit punavalkoiset

- oh 2 seinää hiekankeltaiset ja yksi off-white, tehosteseinä chilin värinen rappaus. Kalustus tummaa puuta ja kerman sävyjä

- halli: muuten off-white, yksi seinä pohja grafiitinharmaa (sama kuin lattialaatan sävy), päällä hopea

Eikä kyllästytä:)

Entisessä talossamme kaikki seinät oli valkoisia keltaista makuuhuonetta lukuunottamatta ja pelasimme tekstiileillä yms. Tuntui liian pliisulta.

[/quote]

Tämä kuulostaa siltä miltä itse toivoisin uskaltavani maalata ja sisustaa! Mutta en uskalla. :D Ehkä seuraava maali voisi olla rohkeampi ja jyrään mieheni mielipiteen.

Olisi ihan mahtavaa nähdä jotain kuvia näistä huoneista? Jooko:) :) ?

Vierailija
35/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on ollut ongelma siinä että materiaali näyttää eriltä kaupassa ja kotona, niin nykyään on lampuissa niin paljon valinnanvaraa ja hyvät merkinnät, että sitä kodin valaistusta saa halvalla korjattua siten että materiaalit näyttää samalta kuin kaupassa!

Vierailija
36/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kaduttava on meidän huikea lattia mm. keittiössä ja eteisessä. Se on upea, musta, kimaltava kivilaatta. Tiesin, että on hankala, mutta kun se on tosi hankala. Kaikki tahrat näkyy heti ja ennen kaikkea pöly. Jo muutama tunti siivouksesta alkaa näkyä pieni pölykerros niissä kohdissa, joissa ei kävellä. Pari-kolme päivää, pöly on silmiinpistävä.

Vierailija
37/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meillä on ns. Kompromissi talo. Mä halusin keittiöö tummat kaapit, mies valkoset. Nyt kaapit on vaniljat ja tasot tummat. Mies päätti saunan, mä vessat. Seinät on vaaleen beiget talossa, kompromissi sekin.

Vierailija
38/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä kadun on kallis, suuri keittiönpöytä joka uuden talon tilavaan keittiöön hankittiin. Lasipintainen siis ja lasi on kiinteästi siinä, ei saa pois. 

Sitä lian ja tahrojen määrää. Kaikki näkyy. Sormenjäljet näkyy. Se pitäisi pyyhkiä 10 kertaa päivässä vähintään, jotta ei olisi kamalan näköinen. Pesuaineeksi ei riitä fairy tai keittiösuihke koska pinta jää harmahtavaksi. Ensin pitää pyyhkiä fairylla ja sitten vielä ikkunanpesusuihkeella oikeasti puhtaan näköiseksi. En suosittele.

Vierailija
39/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:20"]Meillä tehtiin täysremontti kerrostaloasuntoon. Nyt jälkeenpäin kaduttaa kylppärin lattian tummat saumat jotka kalkkivesi on vaalentanut todella läikikkäiksi. Myöskään suihkun luokse en laittaisi enää valkoisia saumoja seinään, ne on nimittäin ihan keltaiset enkä saa puhtaaksi mitenkään.
[/quote]
Nuo on helppo korjata kenenvaan jos ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä.

Vierailija
40/68 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vessa on pimeä koppi, laatat näytti kaupassa hienoilta ja ihan liian tummilta paikallaan.
Remonttia kun on tehty vanhaan ok taloon olen huomannut että on parempi jos muija valkkaa värit, en tiedä mikä ongelma on mutta jos katson värilastuja ym. Niin paikallaan värit on ihan hirveitä.
Monet seinät joutunut maalaamaan uudestaan ennen kuin uskoin.
Puuhellan värin päätin minä ja se on musta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme