Kasvisten määrä lautasellasi lapsuudessasi ja nyt
Syötiinkö lapsuudessasi kasviksia lautasmallin mukaisesti aina pääruuan yhteydessä vai loistivatko ne poissaolollaan? Onko asia muuttunut verrattuna tähän päivään?
Omassa lapsuudessani kasvisten virkaa toimittivat lähinnä maustekurkku ja majoneesipohjainen punajuurisalaatti. Joskus harvoin tehtiin salaattia, jota opin vasta teini-ikäisenä syömään kun sitä viimein uskalsin maistaa.
Täytyy myöntää etten yhä vieläkään syö läheskään joka aterialla kasviksia.
Olisi mielenkiintoista tietää miten muiden lapsuusajan ruokatottumukset ovat vaikuttaneet nykyiseen.
Kommentit (29)
Kesällä varmaan syötiin enemmän, kun salaattia sai omasta pihasta. Noin muuten lisukesalaatteja ruuan kanssa tms vihanneksia oli varmaan viikonloppuisin kun oli vanhemmilla aikaa värkätä, arkena syötiin muistaakseni lähinnä hedelmiä esim ilta- tai välipalaksi. Jännä sinänsä, että sekä minulla että siskollani oli kiinnostusta kasvissyöntiin, itse en olisi lapsenakaan halunnut syödä lihaa, mutta vanhemmat eivät halunneet kasvispainotteista ruokavaliota tukea. En tiedä, ehkä pikkukylän markettien valikoima oli liian suppea tai kasvisruoka vaikutti muuten hankalammalta lähestyä kuin spagetti tai kanakastike?
Nykyään syön pääasiassa kasvisruokaa, harvakseltaan kalaa. Vanhemmatkin valmistavat mielellään kasvisruokia myös silloin, kun ovat vain kahdestaan syömässä :) Sanoisin, että jokainen perheenjäsen syö nykyään enemmän.
Oma laiskuus on suurin määräävä tekijä siihen, että kuinka paljon kasviksia itse kukin syö. Näin kesäaikaan kaupassa on todella edullisia kasviksia. Parasta aikaa on edullista euron kilohintaista kaalta, jotain kesälajiketta varmaankin.
Ennen juhannusta myytiin euron kilohintaista tomaattia. Ostin 2 kg ja kokeilin että kuinka kauan voi syödä. Vielä 3 kpl jäljellä ja ihan syötäviä varmaan tämän kuun loppuun.
Runsaasti kasviksia niin kotona kuin mökilläkin. Olen kotoisin toimihenkilöperheestä.
Laiskana kokkaajana toivoisin, että Suomessa myytäisiin kasviksia ja hedelmiä enemmän valmiiksi käsiteltyinä, kuten mm. Lontoon Marks & Spencerillä. Onneksi tarjolla on salaattisekoituksia, ituja, valmiiksi leikattua tuoretta ananasta jne.
Mun lautasella 3/4 osaa on kasviksia.
Meillä vanhemmat päättivät että lapset eivät tykkää kasviksista eivätkä sitten koskaan tarjonneet niitä.
Olen vm 1971, meillä on aina ollut kasviskia paljon, raasteta yms, kuten salaattiakin, toki´se perustui kiinankaaliin, mutta ei siinä mitään, hyvää oli :)
Huvittaa, että täällä on nyt paljon ihmisiä, jotka eivät lapsena saaneet kasviksia, ovat ns kasvisruokapainotteisia, se siitä kodin mallista :) Siis yleistäen.
Isäni olisi nyt noin 90v ja hän söi paljon kasviksia ja juureksia. Siksi meillä oli kesällä ruokavalion pääosassa uudet perunat, kurkku, salaatti ja tomaatti. Lisäksi oli kurpitsaa, kaalia ja syksymmällä juureksia. Syön nykyisin samalla tavalla eli kasviksia kauden mukaan. Talvella vähemmän, koska en koske tuontivihanneksiin, joissa on torjunta-aineita.
Maalta olen lähtenyt ja kyllähän siellä kasvatettiin yhtä ja toista ja niitä myös syötiin. Pääasiassa kesäisin oli ihan salaattia salaattia ruualla ja muutenkin vedettiin porkkanat ja herneet penkistä. Talvisin ei sitten ihan niin laajasti ollut erilaisia kasviksia mutta jotain aina välillä. Marjoja ja hedelmiäkin oli tasaisesti tarjolla.
Omat vanhempani eivät niin olleet oppineet salaattia ja kasviksia syömään, mutta kyllä äiti silti niitä tarjosi
Itse syödään paljon laajemmin ja onhan kaupoissa ihan erilailla tarjollakin erilaisia kasviksia ja hedelmiä.