Mua stressaa jo nyt joulu lapsen kanssa.
Viimejoulut vielä juhlittiin miehen kanssa erillään omilla vanhemmillaan. Mut nyt kun on kohta lapsi! Isovanhemmat haluaa tietysti lapsen juuri heille jouluna..
Omassa lapsuudessa oltiin jouluaatto aina äidin vanhempien luona ja joulupäivänä mentiin isän vanhemmille. Ja no, tuntuu ettei samanlaista järjestelmää saada meille. Koska tietenkin mies haluaa oman sukunsa pariin aattona, ja minä omani. Ja myös se että mun vanhemmat ovat eronneet ja asuvat uusien puolisoidensa kanssa joten siitä jo tulee pari reissua.
Itse olen nyt vanhempien eron jälkeen aatot juhlinut äidilläni, ja sitten joulupäivänä isällä.
Mitäs nyt! Keksikää ratkaisu, kun huolettaa jo nyt. Joulu on paras juhla ja ootan sitä jo syksystä asti. Mulle tosi tärkeä. Pelottaa jos se meneekin pilalle.
Kommentit (24)
Olemme pariskuntana viettäneet joulun aina erillään omien vanhemien luona. Hirveää autoilua ja reissailua vuodesta toiseen. Nyt lapsen tulon myötä rauhoitettiin joulu kokonaan vain meille. Mammat ja papat käykööt sitten kylässä vaikka tapanina. Oltiin kovin yllättyneitä joulusta kolmestaan: kyllä se joulu vaan kinkkujen ja laatikoiden myötä tuli meillekin. Aivan ihana olikin. Uskallusta nyt vaan ja kompromisseja, saatat yllättyä positiivisesti!
Itse aloittaisin uuden perinteen ja viettäisin joulun kotona, oman perheen (eli vanhemmat ja vauva) kesken. Menisin jopa niin pitkälle, etten toivottaisi ketään tervetulleeksi meille aatoksi. Tarjoaisin kahvit vaikka joulupäivänä, tai lähtisin silloin sukuloimaan jos kutsutaan.
No ei se asia stressaamalla parane.
Jäätte omaan kotiin ja annatte mummojen tulla teille niin halutessaan. Näin meillä on tehty, kun on ollut jo lapsia.
Isovanhemmat tulevat teille, tai sitten joka toinen vuosi aatto toisilla ja joka toinen vuosi toisilla. Nyt on kompromissien paikka ja uusien perinteiden aika.
Vuorotellen niin kuin aikuiset ja aika monet lapsetkin tekevät, kun intressit menevät ristiin. Joka toinen vuosi aatto sinun vanhemmillasi (jommallakummalla tai sitten molemmissa paikoissa) ja joulupäivä miehen vanhemmilla, seuraavana vuonna päinvastoin. Toisaalta suosittelen jo aika varhaisessa vaiheessa tekemään sen joulun itse, niin on vähemmän stressiä ja juostavaa. Voittehan te sen aaton olla vain keskenänne ja sitten joulupäivänä ja tapaninpäivänä juosta sukua läpi.
1.juttelette miehen kanssa että miten toimitte
2. Katso kohta 1
Jäätte omaan kotiin ja järjestätte oman joulun. Muut ovat tervetulleita teille.
Noin me on oltu jo likimain 20v. Ei kiitos autojouluja. Voi ne muutkin ajella ja kuskaa tavaroita, lahjoja, yms. Ekat pari jouluu ei vanhukset oikeen diganneet, mutta kyllä ne sit tottu siihen.
Kun olin lapsi, aatto vietettiin perheen kesken, siis keskenämme kotona. Oli puurot, saunat, hautausmaakierrokset, jouluruoka ja lopulta pukki. Joulupäivänä ja tapanina sitten mummua ja pappaa katsomaan. Avokkini kanssa joulua vietämme siten, että kolmen maissa menemme hänen veljelleen, jossa on anoppini ja veljen lasten toiset isovanhemmat. Syömme ja pukki tulee käymään. Joulupäivänä menemme omille vanhemmilleni syömään päiväksi, ehkä käymme isovanhemmillani (mieheni puolelta isovanhemmat ovatkin jo edesmenneitä). Niin, meillä itsellämme ei ole lapsia, kuten ei sisaruksillanikaan, eli menemme hiukan miehen veljen lasten takia aattona heille ja kaikille se on ok. Ehkä tulevaisuudessa näitä sukujouluja voisimme viettää, mutta jos omia lapsia tulisi enemmän, haluaisin jossain kohtaa alkaa viettää joulua perheen kesken kotona.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:17"]
Isovanhemmat tulevat teille, tai sitten joka toinen vuosi aatto toisilla ja joka toinen vuosi toisilla. Nyt on kompromissien paikka ja uusien perinteiden aika.
[/quote]
Näin. Elämä muuttuu joka tapauksessa lapsen myötä, joten on aika alkaa luoda teidän perheen omia perinteitä. Joiden rikkoontumisesta omat lapsenne voivat sitten ahdistua.
[/quote]
Samaa ehdotan. Me ollaan tehty niin, että alkuvuosina, kun lapset oli pienempiä niin oltiin joka toinen joulu mun vanhempien luona ja joka toinen miehen vanhempien luona. Nyt ollaan kuitenkin viimeiset 13 vuotta menty niin, että me ollaan kotona ja isovanhemmista toiset vierailee aina jouluisin meillä.
[/quote]
No tässä on oma lehmä ojassa meillä kummallakin, kun on just ne omat perinteet. Miehen vanhempien luokse kerääntyy koko suku (esim miehen isovanhemmat, varmaan vikoja jouluja heilläkin), ja oman äitini luokse sisarukseni joiden kanssa mielelläni viettäisin aikaa..
Kai ne perinteet on sitten rikottava :( Tuntuu vaan että tästä tulee isompikin riita. Se vaan ei onnistu että kumpienkin vanhemmat tulisivat meidän luokse, ihan senkin takia ettei mun omat vanhemmat keskenään tule toimeen varsinkaan jos uudet puolisot olis mukana myös.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:25"]
[/quote]
No tässä on oma lehmä ojassa meillä kummallakin, kun on just ne omat perinteet. Miehen vanhempien luokse kerääntyy koko suku (esim miehen isovanhemmat, varmaan vikoja jouluja heilläkin), ja oman äitini luokse sisarukseni joiden kanssa mielelläni viettäisin aikaa..
Kai ne perinteet on sitten rikottava :( Tuntuu vaan että tästä tulee isompikin riita. Se vaan ei onnistu että kumpienkin vanhemmat tulisivat meidän luokse, ihan senkin takia ettei mun omat vanhemmat keskenään tule toimeen varsinkaan jos uudet puolisot olis mukana myös.
[/quote]
No sitten vuorottelette. Kivi-paperi-sakset ratkaisee, kummassa paikassa olette aaton tänä vuonna ja siitä jatkatte vuorovuosin. Jotkut joutuu vielä aikuisenakin harjoittelemaan kompromissien tekemistä ja pettymyksen sietämistä.
Jouluna on kuitenkin kolme päivää aikaa vierailla. Tapaninpäivän ateria jonkun porukan kesken.
Kyllä te sopuun pääsette hyvässä hengessä. Varmasti vanhempanne ymmärtävät, ettette voi revetä joka paikkaan juuri aattona.
Miten te tähän saakka olette viettäneet joulut erillänne? Onko tavallistakin, että joulut yhdistetään vasta kun yhteisiä lapsia tulee?
Tuttu tilanne! Omat vanhempani ovat eronneet, miehen eivät. Kaikki asuvat samalla paikkakunnalla 300 km:n päässä meiltä. Meillä nyt 1-vuotias lapsi. Viime jouluaaton olimme äidilläni koska ajattelin hänen olevan näin tyytyväinen ja pystyväni myöhemmin toimimaan toisin kun on jo kerran saanut lapsenlapsen jouluksi. Tänä jouluna suunnittelen että olisimme aaton omassa kotona, mutta viimeistään joulupäivänä olisi painetta lähteä matkustamaan. Ahdistaa jo nyt, koska poden herkästi huonoa omatuntoa mutta stressaannun myös jos koko ajan pitää juosta kyläpaikkojen välillä :(
Mäkin pelkäsin, että tulee riitaa, kun joudutaan rikkomaan perinteitä. Mutta meidän nykyinen tyyli viettää joulua on perinne meidän lapsille. Enää me ei ravata, vaan joulua vietetään meillä. Syödään ja saunotaan kotona oman perheen kesken ja illemmalla tulevat vanhemmat ja sisarukset meille kahville pukin vierailun ajaksi. Se on nyt meidän perheen perinne, joka muuttuu siinä kohtaa, kun lapset eivät enää usko joulupukkiin, kuitenkin viimeistään silloin, kun lapset perustavat omat perheet ja muodostavat uudet perinteet.
Muistan, että lapsuuteni joulut olivat ihanat, kun mentiin mummolaan jouluksi ja sinne tuli pukki. Joulupäiväksi mentiin toiseen mummolaan ja tapanina käytiin toivottamassa joulua muille sukulaisille. Kun me kaikki lapset olimme jo teinejä, vanhempamme päättivät, ettei enää ole järkeä raahata kaikkia lahjoja mummolaan, jotta voidaan raahata ne tapanina takaisin kotiin, joten muuttivat perinnettä. Vietimme siitä lähtien joulua kotona ja joulupäivänä menimme mummolaan päiväksi ja tapanina toiseen mummolaan. Elämä muuttuu. Ei kannata jäädä jumiin menneeseen.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:17"]
[/quote]
[/quote]
Nyt on teidän aika luoda omalle lapsellenne ihan teidän perheen omat traditiot. Usein tällaiset tilanteet ovat niitä viimeisiä portteja joissa katkotaan napanuorat lapsuudenkotiin lopullisesti.
Ei siitä kannata riitelemään alkaa. Teette kompromissin => ihan omat ja uudet jouluperinteet joita lapsenne sitten aikanaan rikkoo.
Tämä tilanne on mainio parisuhdeharjoitus teille molemmille. Teillä on kohta oma perhe lapsineen kaikkineen. Mikä loistava tilaisuus aukuistua pois mamman lihapatojen äärestä. Niin ne muutkin pariskunnat ovat tehneet kun lapsia on tullut.
Nyt ei ole enää vain sinä ja sinun halusi. Sinulla on mies jonka kanssa olette yksi liha. Ja sen lisäksi sinulla on lapsi. Kasvahan jo aikuiseksi, et ole enää se pikkutyttö, joka viettää joulua isin ja äidin kanssa. Muodostakaa oma joulu kotonanne oman perheenne kanssa: miehesi, sinä ja lapsi.