Ihmiset, jotka rahtaavat ruispaloja yms. ulkomaanreissulleen :D
Kommentit (96)
On se kumma, että maailman miljardien ihmisten vatsat toimii ilman rehtiä ruisleipää.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:00"]Mistä sinä tiedät, että sulkeudutaan hotelliin? Meillä vuokramökillä käy jatkuva virta vieraita, ystäviä ja naapureita. Ja moni pyytää suoraan, että olsikos mahdollisuus saada kuppi suomalaista kahvia. Heille se on eksotiikkaa. Suomalainen suklaa myös maistuu, ihan juntit Geishat. Jopa turkinpippurit on maistuneet. Pienessä kylässä olemme kivaa vaihteleua ja piristämme kylän elämää. Ja olemme vuosien mittaan ystävästyneet monien paikallisten kanssa. Olen laittanut myös suomalaista ruokaa, sekä leiponut pullaa ( kun löysin lopulta vehnäjauhon, johon ei ollut lisätty leivinjauhoa). Jauhettu kardemumma olimatkassa, koska siellä sitä ei saa. [/quote] Kuinka mones?
[/quote]
Eikös tämä ole keskustelupalsta? Keksustelussa ihmisllä on yleensä useampi puheenvuoro. Vai vain yksi aloitus/vastaaja? Missä tämä lukee?
Meillä oli aina automaattisesti mukana ruisleipää, salmiakkia ja suklaata. Enkä nähnyt tuossa mitään typerää. Kyseessä oli kuitenkin esim. yksi leipäpussi, kaksi karkkipussia salmiakkia ja kismet-suklaapatukoita tms. Yleensä aina oli tapana vuokrata asunto joltain perheeltä/pariskunnalta ja siellä sitten asuttiin hotellin sijaan. Irlannissa asuimme maatilalla, jossa isäntä kävi aina aamuisin hoitamassa lehmät ja lampaat. Heille veimme tuliaisiksi salmiakkia ja ruisleipää. Ilme oli kyllä näkemisen arvoinen, kun laittoivat ensimmäisen salmiakin suuhunsa. :D
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:33"]
Oltiin jokunen vuosi sit Alanyassa (joojoo wt-kohde mut aurinkoa siellä ainakin oli). Samassa huoneistohotellissa oli kaksi naista alakouluikäisine lapsineen ja ne söi lähes joka päivä Suomesta tuotua hernekeittoa :D
[/quote]
Jos niillä oli rahat tiukilla? Ehkä se reissu oli niin iso ponnistus niille taloudellisesti, että oli pakko miettiä tuo ruokapuoli sitten mahdollisimman halvalla. Kyllä mä mielummin matkustan niukasti kuin olen matkustamatta kokonaan. Ja lapsille se on elämys, vaikkei touhutonnia reissussa menekään ravintoloihin.
Eräs sukulaisnainen viettää joka vuosi kuukauden Välimerellä vuokra-asunnossa lastensa kanssa ja kokkaa 95% ruuista itse. Hänelle loma kuumassa, uiminen ja sen semmoinen ovat niin tärkeitä, että haluaa reissuun, mutta pienipalkkaisena yh:na ei todellakaan olisi varaa olla kuukautta siellä, ellei oikeasti ole suu säkkiä myöten joka suhteessa.
Itse vien nykyään mukana Turkkiin aina pussimuusia, josta lapset tykkää. Helppo ruokavaihtoehto, kun ostaa vaikka kanaviipaleita, paistaa ne ja tekee nopean pussimuusin kaveriksi. Lapset tarvii ruokaa monta kertaa päivässä, itselle riittää aamiaisen jälkeen illallinen. Lomailemme tuolla suunnassa joka vuosi 2-3 kertaa, eikä meillä riittäisi rahat, jos koko ajan syötäisiin ulkona. Sukualaisilla on täysin varusteltu loma-asunto, jossa on kaikki normaalin kodin varusteet, joten toki kokkaillaan itsekin.
Niin, eikä tämä tarkoita, että jos vie jotain suomalaista mukanaan, niin olisi automaattisesti sellainen turisti, että sulkeutuisi hotellialueelle, söisi vain mäkkärissä tai muissa tutuissa paikoissa ja näkisi vain turistikohteita, jos hotellista vaivautuisi ulos. Ei, me nautimme yleensä paikallisista ravintoloista ja usein kyllä teimme myös itse ruokaa, kun normaali asunto/koti oli käytössä hotellin sijaan. Turistikohteistakaan en nauti, onhan niitä ihan kiva vilkaista, muttei kiinnosta jonottaa 3 tuntia, että pääsee näkemään vähän lähempää jotain turistirysää. Minua kiinnostaa enemmän paikalliset ihmiset, kulttuuri ja elämä. Mieluummin hengaisin vain kadulla, istuisin jossain ja katsoisin ihmisten elämää ja kuuntelisin kieltä. Itsekään en arvosta näitä, jotka lähtevät ulkomaille ja sitten juurikin syövät jossain mäkkärissä ja viettävät aikansa hotellin uima-altaan reunalla. Heiltä jää niin paljon kokematta ja näkemättä, mutta ehkä he sitten nauttivat sellaisesta lomailusta. T. 65
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:33"]
Oltiin jokunen vuosi sit Alanyassa (joojoo wt-kohde mut aurinkoa siellä ainakin oli). Samassa huoneistohotellissa oli kaksi naista alakouluikäisine lapsineen ja ne söi lähes joka päivä Suomesta tuotua hernekeittoa :D
[/quote]
Jos niillä oli rahat tiukilla? Ehkä se reissu oli niin iso ponnistus niille taloudellisesti, että oli pakko miettiä tuo ruokapuoli sitten mahdollisimman halvalla. Kyllä mä mielummin matkustan niukasti kuin olen matkustamatta kokonaan. Ja lapsille se on elämys, vaikkei touhutonnia reissussa menekään ravintoloihin.
Eräs sukulaisnainen viettää joka vuosi kuukauden Välimerellä vuokra-asunnossa lastensa kanssa ja kokkaa 95% ruuista itse. Hänelle loma kuumassa, uiminen ja sen semmoinen ovat niin tärkeitä, että haluaa reissuun, mutta pienipalkkaisena yh:na ei todellakaan olisi varaa olla kuukautta siellä, ellei oikeasti ole suu säkkiä myöten joka suhteessa.
Itse vien nykyään mukana Turkkiin aina pussimuusia, josta lapset tykkää. Helppo ruokavaihtoehto, kun ostaa vaikka kanaviipaleita, paistaa ne ja tekee nopean pussimuusin kaveriksi. Lapset tarvii ruokaa monta kertaa päivässä, itselle riittää aamiaisen jälkeen illallinen. Lomailemme tuolla suunnassa joka vuosi 2-3 kertaa, eikä meillä riittäisi rahat, jos koko ajan syötäisiin ulkona. Sukualaisilla on täysin varusteltu loma-asunto, jossa on kaikki normaalin kodin varusteet, joten toki kokkaillaan itsekin.
[/quote]
Miksi ei voi tukea paikallisia yrittäjiä ja ostaa vaikka niitä perunoita sitten paikalliselta torilta? Tai mennä vaikka paikalliseen ruokakauppaan sen sijaan, että raahaisi jotain keinotekoista pussimuusia Suomesta asti. Ja joo joo, lapset tykkää jne. Miksi pitää tehdä niin kuin lapset haluaa? Eipä ne reppureissaajatkaan koko ajan ulkona syö, ja jostain kumman syystä pysyvät silti elossa. HALOO!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:00"]Mistä sinä tiedät, että sulkeudutaan hotelliin? Meillä vuokramökillä käy jatkuva virta vieraita, ystäviä ja naapureita. Ja moni pyytää suoraan, että olsikos mahdollisuus saada kuppi suomalaista kahvia. Heille se on eksotiikkaa. Suomalainen suklaa myös maistuu, ihan juntit Geishat. Jopa turkinpippurit on maistuneet. Pienessä kylässä olemme kivaa vaihteleua ja piristämme kylän elämää. Ja olemme vuosien mittaan ystävästyneet monien paikallisten kanssa. Olen laittanut myös suomalaista ruokaa, sekä leiponut pullaa ( kun löysin lopulta vehnäjauhon, johon ei ollut lisätty leivinjauhoa). Jauhettu kardemumma olimatkassa, koska siellä sitä ei saa. [/quote] Kuinka mones?
[/quote]
Eikös tämä ole keskustelupalsta? Keksustelussa ihmisllä on yleensä useampi puheenvuoro. Vai vain yksi aloitus/vastaaja? Missä tämä lukee?
[/quote]
Kymmenen viestiä teidän kaukana kaupasta olevalta vuokramökiltä, jonne viedään kaikki ruoka.
Tylsää siellä ainakin on
ai vieläks jotkut syö nykysi leipää? :O
Joskus olen noita pyynnöstä raahannut tuliaisena ulkomailla asuville sukulaisille. Omaan käyttööni en noita raahaisi mutta toisaalta harvoin syön niitä suomessakaan :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:35"]Minä otan aina mukaan pari pakettia Realia. Lisäksi mulla asuu serkku Lontoossa, ja hän pyytää aina tuomaan ruisleipää ja salmiakkia. Ruisleipä on pohjoismainen erikoisuus, paikallisessa ruokakaupassa sitä erikseen esiteltiin terveysleipänä ja kehotettiin maistamaan sitä. Jokseenkin kaikki myynnissä ollut leipä oli vehnämössöä, mistä minulle tulee maha kipeäksi ja ilmavaivoja. Syynä leivän roudaamiseen voi yksinkertaisesti olla mahavaivat ja mahan toiminta tai suomisukulaisen tapaaminen.
Minulla on mummolani kesämökkinä P-Karjalassa ja mun englantilaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset sukulaiset tulevat mökille kylmäkassien kera, ja lähtevät takaisin kassit täynnä ruisleipää, erityisesti sihtileipää, ja karjalanpiirakoita, ruisjauhoja ja suomalaista lenkkimakkaraa. Ja tuvan jykevässä leivinuunissa kun pyöräytät ruisleipää, ja siihen kuuman leivän päälle aitoa voita, niin vieraiden silmät loistaa. Myöskin savon pullea ohrarieska on suosittua, sulan voin ja meetvurstin kera. .ja tuore kuuma peruna-lihakukko. Maailmalle on mennyt mm. imelletyn perunalaatikon, siman, sienisalaatin ja kotikaljan resepti. (Toisella serkullani on amerikkalainen vaimo, ja hän innostui simasta niin, että lähetti reseptin veljelleen).
Sitä ihmettelen, mitä se ruuan rahtaus toisia suomalaisia vaivaa? Onko teillä joku itsetunto-ongelma suomalaisuudesta? Ei sitä tarvitse hävetä, jos tykkää jostain niin ruotsalais-suomalaisesta erikoisuudesta kuin ruisleipä. Syökää ylpeästi vaan!
[/quote]
Saahan siitä tykätä. Mutta miksi ei voi olla kuutta viikkoa ilman sitä ruisleipää?
Mua vaivaa ainakin ummetus, jos en saa ainakin aamupalalla ruisleipää. Kaurapuuro toimii myös, joten jompaa kumpaa vien usein mukana. Jos vetäisin pelkkää patonkia, tai vaikka mysliä, olisi aika pinkeä olo reissun ajan. Muuten syön paikallisia ruokia, ja osa reissun ideaa on ostella kaikenlaista kauppahalleista ja marketeista, sellaista mitä kotona ei näe.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:35"]
No kyllä mä Italiassa syön pastaa ja pizzaa, on ne vähän eri kuin meikäläiset makaronilaatikko ja Oetkerin pakastepizza:D Pasta con sarde, Sarazena, Ravioli salvia&burro.... pasta sale&pepe... satoja ihania ruokalajeja!
[/quote]
No enpä tiedä, huonoimmat pastat olen syönyt Italiassa Roomassa, eikä pitsatkaan hääppösiä olleet. Pasta maistui samalta kuin niistä valmispastapussseista mihin olen joskus erehtynyt. Jostain kadunvarsi kiskasta sai hyvää pitsaa, mutta ravintolassa..kyllä karvakäsi Suomessa vääntää paremman pitsan kuin Luigi Roomassa. Sorry. Olin pettynyt italialaiseen ruokaan Italiassa, turistin rahastusta ja huijausta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:58"]Mä en kyllä käsitä mitä se kenellekään kuuluu. Osa saattaa matkustella sekä työkseen että lomilla niin että ne vaaleat pullamössöt tulee jo korvista ulos vaikka juuri sinulla ap olisi mahdollisuus siihen yhteen viikon matkaan vuodessa. Silloin on kai ihan sama mitä syö mutta jos paljon matkustelee, kaikki paikalliset hienoudet menettää merkityksensä.
[/quote]
Kuka helevetti sanoo et on pakko syödä leipäääää ylipäätään?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:35"]
No kyllä mä Italiassa syön pastaa ja pizzaa, on ne vähän eri kuin meikäläiset makaronilaatikko ja Oetkerin pakastepizza:D Pasta con sarde, Sarazena, Ravioli salvia&burro.... pasta sale&pepe... satoja ihania ruokalajeja!
[/quote]
No enpä tiedä, huonoimmat pastat olen syönyt Italiassa Roomassa, eikä pitsatkaan hääppösiä olleet. Pasta maistui samalta kuin niistä valmispastapussseista mihin olen joskus erehtynyt. Jostain kadunvarsi kiskasta sai hyvää pitsaa, mutta ravintolassa..kyllä karvakäsi Suomessa vääntää paremman pitsan kuin Luigi Roomassa. Sorry. Olin pettynyt italialaiseen ruokaan Italiassa, turistin rahastusta ja huijausta.
[/quote]
Pitää lukea ravintola-arvosteluja ja valikoida hyvä, eikä mennä siihen halvimpaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:20"]
On se kumma, että maailman miljardien ihmisten vatsat toimii ilman rehtiä ruisleipää.
[/quote]
Näinpä..mutta suomessa tuputetaan jo vastasyntyneen masuun ruisleipää "koska suolisto tykkää"..
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:22"]
Meillä oli aina automaattisesti mukana ruisleipää, salmiakkia ja suklaata. Enkä nähnyt tuossa mitään typerää. Kyseessä oli kuitenkin esim. yksi leipäpussi, kaksi karkkipussia salmiakkia ja kismet-suklaapatukoita tms. Yleensä aina oli tapana vuokrata asunto joltain perheeltä/pariskunnalta ja siellä sitten asuttiin hotellin sijaan. Irlannissa asuimme maatilalla, jossa isäntä kävi aina aamuisin hoitamassa lehmät ja lampaat. Heille veimme tuliaisiksi salmiakkia ja ruisleipää. Ilme oli kyllä näkemisen arvoinen, kun laittoivat ensimmäisen salmiakin suuhunsa. :D
[/quote]
Eikö olisi tullut halvemmaksi hommata mökki jostakin perähikiältä, roudata ruispalat sekä Kulta Mokka kuutio mukaan ja leikkiä pihamaalla, että nyt ollaan ulkomailla :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:18"] [quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:00"]Mistä sinä tiedät, että sulkeudutaan hotelliin? Meillä vuokramökillä käy jatkuva virta vieraita, ystäviä ja naapureita. Ja moni pyytää suoraan, että olsikos mahdollisuus saada kuppi suomalaista kahvia. Heille se on eksotiikkaa. Suomalainen suklaa myös maistuu, ihan juntit Geishat. Jopa turkinpippurit on maistuneet. Pienessä kylässä olemme kivaa vaihteleua ja piristämme kylän elämää. Ja olemme vuosien mittaan ystävästyneet monien paikallisten kanssa. Olen laittanut myös suomalaista ruokaa, sekä leiponut pullaa ( kun löysin lopulta vehnäjauhon, johon ei ollut lisätty leivinjauhoa). Jauhettu kardemumma olimatkassa, koska siellä sitä ei saa. [/quote] Kuinka mones? [/quote] Eikös tämä ole keskustelupalsta? Keksustelussa ihmisllä on yleensä useampi puheenvuoro. Vai vain yksi aloitus/vastaaja? Missä tämä lukee? [/quote] Kymmenen viestiä teidän kaukana kaupasta olevalta vuokramökiltä, jonne viedään kaikki ruoka. Tylsää siellä ainakin on
[/quote]
Kaikki ruoka? Tottakai me viemme kaiken ruuan Suomesta, niinhän tuossa varmaan kirjoitinkin. Kuivatuotteet lähetän etukäteen merirahtina, osa menee 10 matkalaukussa ja lisäksi meillä on mukana oma jääkaappi. Joskus on ollut vaikea saada lentoemoa ymmärtämään kuinka tärkaää jääkaapin kiinnittäminen sähkövirtaan heti ruumassa on. Ainoa ongelma on, että meidän pitää vuokrata kaksi tila-autoa, että saamme matkalaukut lentokentältä mökille. Mutta kyllä on vaivan väärti!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:35"]
[/quote]
[/quote]
Miksi menit turistirafloihin? Ja oksennus tolle kommentille et kebut tekee parempaa pitsaa, hyi hele. Jopa turistipizza oli parempaa Roomassa kun mikään kebab paikan pizza täällä.
En ole koskaan vienyt omia eväitä, mutta eipä se mun napaa kaiva, jos joku toinen vie. Itsekin usein loppumatkasta kaipaan kovastikin suomalaista kahvia, joten ymmärrän ihan hyvin, jos se jollekin on tärkeämpikin asia. Siitä sitten vain omat kahvit mukaan, vaikka se muita joskus vähän naurattaakin. Otetaanhan sitä usein omat shampoot sun muutkin mukaan, vaikka kyllä niitäkin yleensä kohdemaasta saa. Onko se nyt sen kummallisempaa?
Omana periaatteena on aina ollut syödä vain paikallista, mutta muistanpa sellaisenkin reissun, jossa muutaman viikon ripuloinnin jälkeen mäkkärin ranskalaiset maistui tosi hyvin koko porukalle (ja matkaseuran kanssa sovittiin, että tästä ei sitten puhuta. Tulipa nyt sitten rikottua sekin lupaus näin anonyymisti ainakin).