Ihmiset, jotka rahtaavat ruispaloja yms. ulkomaanreissulleen :D
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:27"]
Mikä näitä vaivaa :D
[/quote]
Ensimmäiseen aamuun/iltaan ihan ok, jos lento esim. myöhään perillä. Joskus on tuli perseen alla otettu taksi lähimpään ruokapaikkaan, kun on ollut koko päivän kunnolla syömättä. (sitä lentokone ateriaa ei kyllä voi hyväksi ateriaksi laskea hyvällä tahdollakaan) Siinä kohtaa sitä aina miettii, että olisi pitänyt ottaa jotain matkaan.
Eräs tuttu pariskunta otti aina mukaan pussikeittoja lomille, koska tuli säästöä. Sinänsä huvittavaa että näiden nimet komeili joka vuosi verolistoissa, ettei ollut rahasta ainakaan kiinni tuo touhu
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:21"]
Eräs tuttu pariskunta otti aina mukaan pussikeittoja lomille, koska tuli säästöä. Sinänsä huvittavaa että näiden nimet komeili joka vuosi verolistoissa, ettei ollut rahasta ainakaan kiinni tuo touhu
[/quote]
Niin, miksiköhän heille oli kertynyt sitä omaisuutta ja rahaa? Mietihän oikein kovasti, saatat keksiä syy-seuraussuhteen.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:29"]Eikö saisi rahdata? Monesti ulkomailla leivät on vaan vaaleaa pullamössöä, joka ei maistu hyvältä. Jos joku haluaa viedä mukanaan ruisleipää niin siitä vaan, miten se sua häiritsee?
[/quote]
Miksei voi vaan olla syömättä leipää sen loman ajan? Miksi pitää käyttäytyä ku joku neurootikko ja ottaa leipää mukaan? Kyllä se leipä on siellä ku palaa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:33"]Oltiin jokunen vuosi sit Alanyassa (joojoo wt-kohde mut aurinkoa siellä ainakin oli). Samassa huoneistohotellissa oli kaksi naista alakouluikäisine lapsineen ja ne söi lähes joka päivä Suomesta tuotua hernekeittoa :D
[/quote]
Mä en kestä. Siis oikeesti mä oon luullu et tää on vaan urbaanilegenda.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:21"]Eräs tuttu pariskunta otti aina mukaan pussikeittoja lomille, koska tuli säästöä. Sinänsä huvittavaa että näiden nimet komeili joka vuosi verolistoissa, ettei ollut rahasta ainakaan kiinni tuo touhu
[/quote]
Yleensä ne kaikkein piheimmät ovatkin rikkaimpia. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. ;)
Työkaveri lomaili Balilla ja otti mukaansa juhla-mokkaa :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:21"]Eräs tuttu pariskunta otti aina mukaan pussikeittoja lomille, koska tuli säästöä. Sinänsä huvittavaa että näiden nimet komeili joka vuosi verolistoissa, ettei ollut rahasta ainakaan kiinni tuo touhu
[/quote]
Ehkä pelkäsivät lihovansa reissussa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:21"]
[/quote]
Niin, miksiköhän heille oli kertynyt sitä omaisuutta ja rahaa? Mietihän oikein kovasti, saatat keksiä syy-seuraussuhteen.
[/quote]
Olettaisin että syynä oli heidän menestynyt yrityksensä, ei pussikeittojen hamstraus. Säästäväisyys ei ole sama asia kuin pihiys!
Minulla oli ruissipsejä, niitä kuorikoita. Kyllä maistyuivat hyviltä 2 viikon jälkeen. Perheeni jatkaa vielä lomailua, eli ovat ulkomailla 6 viikkoa. Mitä se haittaa, jos haluaa ottaa jotain mukaan? Vastavuoroisesti raahasin sieltä tuotteita mukanani Suomeen, joita ei täältä saa. Onko sekin hullua? Ruokatuliaisia ei saa tuoda ulkomailta?
Minä otan aina mukaan pari pakettia Realia. Lisäksi mulla asuu serkku Lontoossa, ja hän pyytää aina tuomaan ruisleipää ja salmiakkia. Ruisleipä on pohjoismainen erikoisuus, paikallisessa ruokakaupassa sitä erikseen esiteltiin terveysleipänä ja kehotettiin maistamaan sitä. Jokseenkin kaikki myynnissä ollut leipä oli vehnämössöä, mistä minulle tulee maha kipeäksi ja ilmavaivoja. Syynä leivän roudaamiseen voi yksinkertaisesti olla mahavaivat ja mahan toiminta tai suomisukulaisen tapaaminen.
Minulla on mummolani kesämökkinä P-Karjalassa ja mun englantilaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset sukulaiset tulevat mökille kylmäkassien kera, ja lähtevät takaisin kassit täynnä ruisleipää, erityisesti sihtileipää, ja karjalanpiirakoita, ruisjauhoja ja suomalaista lenkkimakkaraa. Ja tuvan jykevässä leivinuunissa kun pyöräytät ruisleipää, ja siihen kuuman leivän päälle aitoa voita, niin vieraiden silmät loistaa. Myöskin savon pullea ohrarieska on suosittua, sulan voin ja meetvurstin kera. .ja tuore kuuma peruna-lihakukko. Maailmalle on mennyt mm. imelletyn perunalaatikon, siman, sienisalaatin ja kotikaljan resepti. (Toisella serkullani on amerikkalainen vaimo, ja hän innostui simasta niin, että lähetti reseptin veljelleen).
Sitä ihmettelen, mitä se ruuan rahtaus toisia suomalaisia vaivaa? Onko teillä joku itsetunto-ongelma suomalaisuudesta? Ei sitä tarvitse hävetä, jos tykkää jostain niin ruotsalais-suomalaisesta erikoisuudesta kuin ruisleipä. Syökää ylpeästi vaan!
Raahaa ne aasialaisetkin nuudeleitaan ja mausteitaan tänne Pohjolaan...
Aloittajaa kuitenkin harmitti kun hän ei älynnyt ottaa ruisleipää mukaan ja kovasti teki mieli. :D
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:29"]
Eikö saisi rahdata? Monesti ulkomailla leivät on vaan vaaleaa pullamössöä, joka ei maistu hyvältä. Jos joku haluaa viedä mukanaan ruisleipää niin siitä vaan, miten se sua häiritsee?
[/quote]
Veiskin ruisleipää, mutta että ruispaloja :)
Mä vien niitä tuliaisiksi ulkosuomalaisille ystäville ja sukulaisille. Joo, on se joskus kanssamatkustajia huvittanut, kun on avannut käsimatkatavaralaukun linjalla ja se on sisältänyt ruisleipää, silliä jne. Siinähän naureskelevat, kyllä mun nahka sen verran kestää.
Itselleni en ota reissuun mukaan, mutta ulkosuomalaisille ystäville vien aina ruisleipää, salmiakkia ja Fazerin suklaata kun pyytävät. Sen ruisleivän merkityksen ymmärtää vasta kun on asunut ulkomailla pidemmän aikaa :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:29"]Työkaveri lomaili Balilla ja otti mukaansa juhla-mokkaa :)
[/quote]
Kahvin roudaaminen on aika normaalia. Suomalaiset kahvit mm juhla mokka on paahtoasteelta miedoimmasta päästä. Ulkomailla kahvi yleensä tosi vahvaa, itselläni ei ainakaan pakki kestä kovin vahvaa. Ja kivahan se on hotellissa keittää päiväkahvit kun tekee mieli.
Minulla reissussa mukana juhlamokkaa, ruisleipää ja pikapuuroa. Kreikkaan matkustan ja teen monen tunnin patikointeja. Huoneistohotelleissa yövyn (joissa siis kahvinkeitin yms). Ensimmäisenä päivänä marketista ostan paketin voita, juustoa, kinkkua yms leivän päälle. Heräilen rauhassa ja keitän hyvää kahvia (kreikkalainen kahvi ei ole hyvää), ja kunnon aamupala: puuroa, ruisleipää, hedelmiä.. jaksaa patikoida kuumassa pitkiä matkoja.
Kyse ei siis ole siitä että en selviäisi viikkoa ilman ruisleipää tai etten tykkäisi vaaleasta leivästä, vaan ruisleivällä jaksaa pidempään kuin vaalealla leivällä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:30"]
Ruisleivän rahtaamisen ymmärrän täysin. Monissa maissa on leipä täysin valkoista ja itse en ainakaan pidä siitä. Muuten en suomiruokaa reissuilla kaipaa ja välttelen sitä viimeiseen asti kuten myös perinteisiä pizza-pastaruokia.
[/quote]
No kyllä mä Italiassa syön pastaa ja pizzaa, on ne vähän eri kuin meikäläiset makaronilaatikko ja Oetkerin pakastepizza:D Pasta con sarde, Sarazena, Ravioli salvia&burro.... pasta sale&pepe... satoja ihania ruokalajeja!
[/quote]Hiilarimössöä... Katoppa ympärilles vähän onko italialainen 60 v nainen ikäistään nuoremman näköinen
[/quote]
Mut toisaalta Sardiniassa asuu maailman pitkäikäisimpiä ja terveimpiä vanhuksia...
(Ei siis kaikkein pitkäikäisimpiä, mutta lähellä.)
[/quote]Niin asuu mutta miksi siellä ihmiset näyttää ikäistään vanhemmilta
Kaikki eivät ole lomalla vain viikkoa eikä hotellissa. Me ollan 3-6 viikkoa, ja laitamme ruokaa mökillä. Ei viitsi lähteä autolla ajamaan kilometrikaupalla, että saa aamupalan.