Miksi jengi ajattelee, että sillä on OIKEUS omakotitaloon?
Minä olen köyhä vuokralla asuja, mutta olen huvikseni lukenut asuntolainakeskusteluja. Silmiini on pistänyt, että jotkut elleivät peräti monet ovat sitä mieltä, että on pakko ottaa 200-350 tuhannen asuntolaina, jotta pystyisi omakotitalon rakentamaan.
Kysynkin, että milloin omakotitalon rakentamisesta tai omistusasunnosta tuli jokin kansalaisoikeus? Kyllä minä vain joudun myöntämään, että vuokralla on pakko asua, koska rahat eivät riitä.
Hurjalta tuntuu nähdä, kuinka koko läntinen maailma kyykkää automatisoitumiseen ja ihmiset ottavat satojen tuhansien lainoja.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:24"]
Ärsyttää kun sanotaan jengi. Miks jengi ajattelee... ristus!
[/quote]
Sanoo hän, joka käyttää sanaa "ristus". :D
[/quote] no kun ei saa sanoa herran nimeä turhaan!
[/quote]
Muuttuuko asia, jos Herran nimen sanoo pikkuisen väärin? :D
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:09"]
[/quote]
[/quote]
Muuttuuko asia, jos Herran nimen sanoo pikkuisen väärin? :D
[/quote] Se riippuu miten tulkitsee raamattua ja sitähän tulkitaan aina sen mukaan miten itselleen parhaiten sopii!
Kyllä ihmisellä pitää olla myös unelmia ja tahtoa edetä kohti niitä. Ihan lähäri-merkonomi ammateilla meillä on nyt velaton omakotitalo 7 km Helsingin keskustasta. Tämä on ollut se unelma ja nyt se on saavutettu. Vuokrakämpästä lähdettiin pieneen omistuskämppään ja siitä isompaan ja isompaan ja viimeinen kämppä rempattiin niin, että saimme omakotitalomme sen myyntirahoilla. Nyt kunnostamme tätä hartiavoimin ja pienellä budjetilla loppuelämämme kodiksi. Miksi ei minulla olisi oikeus tähän?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:13"]
Kyllä ihmisellä pitää olla myös unelmia ja tahtoa edetä kohti niitä. Ihan lähäri-merkonomi ammateilla meillä on nyt velaton omakotitalo 7 km Helsingin keskustasta. Tämä on ollut se unelma ja nyt se on saavutettu. Vuokrakämpästä lähdettiin pieneen omistuskämppään ja siitä isompaan ja isompaan ja viimeinen kämppä rempattiin niin, että saimme omakotitalomme sen myyntirahoilla. Nyt kunnostamme tätä hartiavoimin ja pienellä budjetilla loppuelämämme kodiksi. Miksi ei minulla olisi oikeus tähän?
[/quote]
Yleensä ne talon perään itkijät onkin niitä, jotka herää 30+ ikäisinä 2-3 lapsen perheenä siihen, että talo on saatava. Ilman sentinkään säästöjä, tietty. Teidän tilanteenne on ihan eri.
Niin ja sitten itketään kun joudutaan työttömäksi ja kun on niin tiukkaa jne. No totta kai on jos velkaa on tosiaan tuo 200-300 tuhatta.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:13"]Kyllä ihmisellä pitää olla myös unelmia ja tahtoa edetä kohti niitä. Ihan lähäri-merkonomi ammateilla meillä on nyt velaton omakotitalo 7 km Helsingin keskustasta. Tämä on ollut se unelma ja nyt se on saavutettu. Vuokrakämpästä lähdettiin pieneen omistuskämppään ja siitä isompaan ja isompaan ja viimeinen kämppä rempattiin niin, että saimme omakotitalomme sen myyntirahoilla. Nyt kunnostamme tätä hartiavoimin ja pienellä budjetilla loppuelämämme kodiksi. Miksi ei minulla olisi oikeus tähän?
[/quote]
Koska merkonomista on tullut ammatti?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:13"]Kyllä ihmisellä pitää olla myös unelmia ja tahtoa edetä kohti niitä. Ihan lähäri-merkonomi ammateilla meillä on nyt velaton omakotitalo 7 km Helsingin keskustasta. Tämä on ollut se unelma ja nyt se on saavutettu. Vuokrakämpästä lähdettiin pieneen omistuskämppään ja siitä isompaan ja isompaan ja viimeinen kämppä rempattiin niin, että saimme omakotitalomme sen myyntirahoilla. Nyt kunnostamme tätä hartiavoimin ja pienellä budjetilla loppuelämämme kodiksi. Miksi ei minulla olisi oikeus tähän?
[/quote]
Harva enää vaan tekee homman noin asteittain, vaan halutaan heti ekan yksiön tai vuokrakämpän jälkeen 200 m2 talo.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:13"]Ihan lähäri-merkonomi ammateilla meillä on nyt velaton omakotitalo 7 km Helsingin keskustasta.[/quote]
Olisi kiva kuulla tästä tarkemmin. Näitä juttuja aina kuulee, mutta kukaan ei kerro, että miten. Meillä samankaltaiset ammatit, mutta vaikka olemme säästäneet ja elämme niukasti, niin on turha kuvitella, että kovin kummoista omakotitaloa pystyisimme ostamaan edes suuren lainan ottamalla.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:13"]Kyllä ihmisellä pitää olla myös unelmia ja tahtoa edetä kohti niitä. Ihan lähäri-merkonomi ammateilla meillä on nyt velaton omakotitalo 7 km Helsingin keskustasta. Tämä on ollut se unelma ja nyt se on saavutettu. Vuokrakämpästä lähdettiin pieneen omistuskämppään ja siitä isompaan ja isompaan ja viimeinen kämppä rempattiin niin, että saimme omakotitalomme sen myyntirahoilla. Nyt kunnostamme tätä hartiavoimin ja pienellä budjetilla loppuelämämme kodiksi. Miksi ei minulla olisi oikeus tähän?
[/quote]
Harva enää vaan tekee homman noin asteittain, vaan halutaan heti ekan yksiön tai vuokrakämpän jälkeen 200 m2 talo.
[/quote]
Jatka. Keskeistä tuossa oli sana edetä. Muut haluavat hypätä tai rynnistää...
Eniten minua tilanteessa pelottaa se, että ihmiset kuvittelevat asuntojensa arvon kasvavan tulevaisuudessakin. Kuitenkin jo nyt talojen myyntiajat ovat pitkiä ja mökkejä ei saada myytyä lainkaan.
Ei voi mitenkään olla niin, että töitä katoaa jatkuvasti ja keskiluokka kutistuu, mutta samalla asuntojen hinnat nousevat.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:07"]
Olen asunut viisi vuotta luhtitalossa vuokralla. Sitä ennen olin asunut koko elämäni lapsuudenkodissa omakotitalossa. Nyt oltiin kuukausi siellä ja eilen tultiin kotiin ja paluu tähän naapurihelvettiin oli tyly. Ei vittu en kestä tätä pikkupihaa, pikku asuntoa jossa ei saatana ole tilaa tavaroille,ihana kun olisi oma piha ihan oma jos omistaisin omakotitalon. Meidän naapurit on oikein mukavia mutta en tule koskaan sopeutumaan siihen että ne on tässä joka puolella koko ajan. Heti kun on tarpeeksi rahaa niin sen talon ostan!
[/quote]
Ymmärrän sinua. Minullekin oli aina vain vaikeampaa palata takaisin lapsuuskodista (iso omakotitalo, iso piha) lomalta lasten kanssa pieneen ahtaaseen kerrostaloasuntoon. Tuntui että en kestä siellä enää, ei ole mitään tekemistä, pihalla ei viitsi olla kun ei sielläkään ole mitään tekemistä, liikaa ihmisiä ympärillä ja vähän tilaa. Ahdisti.
Meille kävi sitten niin, että oli vähän pakko muuttaa takaisin lapsuuspaikkakunnalle, muita syistä, mut se olikin sitten ihan hyvä ratkaisu. Kivan kokoinen omakotitalo isoilla lämpimillä varastoilla maksoi vähemmän kuin entisen asuinalueen yksiöt, silti se on riittävän lähellä kaikkea, palveluja ja kauppoja. Elämä on ihan erilaista. Lapset on pihalla paljon enemmän, on tramppaa ja leikkimökkiä, miehellä on tilaa harrastaa, on paikka veneelle ja trailerille, mulla on puutarha, kasvihuone jne. Ennen piti lähteä kotoa jonnekin jos jotakin halusi tehdä, nyt kotona on niin paljon tekemistä ettei täältä halua lähteä minnekään.
Joten minusta on ihan ok haluta itselleen enemmän tilaa ja enemmän rauhaa varsinkin jos on siihen lapsena tottunut. Se kuulostaa ehkä vähän säälittävältä, mutta musta tuntuu että mulla vasta nyt on ns. oma paikka elämässä, oma reviiri jossa ei tarvi joka risauksesta neuvotella muiden ihmsiten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:42"]
Minulla on hyvin varaa 140 000 euron kerrostalokämppään Suomen kolmanneksi suurimman kaupunkialueen keskustassa.
[/quote]
Vantaa, Tampere vai Turku?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:21"]Minusta taas on epäreilua joutua tyytymään vuokralla asumiseen. Niitä hyväpalkkaisia töitä kun ei riitä kaikille.
[/quote]Niinpä. Eikä voi olla niin että kaikesta pitää luopua siksi että on ilman omaa syytään työtön. Työttömällä ja köyhälläkin ON OIKEUS mm. asua hyvin ja tilavasti.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:18"]Minä olen köyhä vuokralla asuja, mutta olen huvikseni lukenut asuntolainakeskusteluja. Silmiini on pistänyt, että jotkut elleivät peräti monet ovat sitä mieltä, että on pakko ottaa 200-350 tuhannen asuntolaina, jotta pystyisi omakotitalon rakentamaan.
Kysynkin, että milloin omakotitalon rakentamisesta tai omistusasunnosta tuli jokin kansalaisoikeus? Kyllä minä vain joudun myöntämään, että vuokralla on pakko asua, koska rahat eivät riitä.
Hurjalta tuntuu nähdä, kuinka koko läntinen maailma kyykkää automatisoitumiseen ja ihmiset ottavat satojen tuhansien lainoja.
[/quote]
On siitä varmaan useampi sata vuotta jo aikaa. Jos on työtä tehnyt ja perheensä hoitanut niin on halutessaan myös voinut torpan ostaa tai rakentaa. Betonikuutiossa asuminen ja asuntoja vuokraavat yhtiöt on paljon nuorempi juttu.
Mulla on ainakin oikeus asua omakotitalossa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:13"]Ihan lähäri-merkonomi ammateilla meillä on nyt velaton omakotitalo 7 km Helsingin keskustasta.[/quote]
Olisi kiva kuulla tästä tarkemmin. Näitä juttuja aina kuulee, mutta kukaan ei kerro, että miten. Meillä samankaltaiset ammatit, mutta vaikka olemme säästäneet ja elämme niukasti, niin on turha kuvitella, että kovin kummoista omakotitaloa pystyisimme ostamaan edes suuren lainan ottamalla.
[/quote]
Oikea vastaus tähän on perintö ja vanhempien antama käsiraha/lainantakaus. Koko meidän kaveripiiristämme KUKAAN ei olisi saanut lainaa ilman perintöä tai ilman vanhempiaan sen jälkeen kun pankeille ei enää riittänyt takaukseksi pelkkä ostettava talo itsesään. Siitä vaan ei puhuta, koska se ei kuulosta kovin kivalta, että isukki antoi meille rahat tähän ja mummo panttasi tähän oman kesämökkinsä, että saatiin tää talo. Mielellään annetaan ymmärtää, että ne peruspalkat on jotenkin mystisesti juuri näiden ihmisten kohdalla niin korkeat että pankki riemumielin tyrkytti lainaa ihan niin paljon kuin kehtasi pyytää.
Meillä on omakotitalo ihan pääkaupunkiseudun ytimessä. Yhdenlainen porttiteoria pätee tässäkin - ainakin meille. Ensimmäinen omistusasunto (talo!) ostettiin alkuperäiskunnossa perikunnalta (=hyvä peruskunto, päivitystä kaipaava), rempattiin pikkuhiljaa varojen mukaan. Sitten ostettiin sijoitusasunto, josta nyt tulee lisätuloa. Sitten rakennettiin uusi omakotitalo, jossa tosin viihdyttiin vain 4 vuotta, halusimme palvelujen lähelle ja vanhan asuinalueen tunnelmaan. Siispä toinen perikuntaostos ja vuoden remppa. Velkaa on, mutta jos tulovirrat loppuisivat tänään, ongelmaa ei olisi.
Mitään ei olla kotoa saatu, duunariperheistä lähtöisin ollaan, korkeakoulututkinnot hankittu ilman vanhempien rahallista apuja, perintöjä on saatu nolla euroa.
Vuosien varrella on kuultu kaikenlaista kommenttia, mutta lähinnä niiltä jotka ovat halunneet päästä helpolla. Me ollaan asuttu eri paikkakunnilla, tehty kahta työtä, joustettu ja kurottu eteenpäin. Oltu työttömänä ja pätkätöissä. Hieman ihmetyttää, miksi ollaan kateellisia meille " koska meillä on talot ja systeemit jne." Koska tulen perheestä jossa tukea tavoitteisiini oli nolla, minulla on varaa sanoa, että kaikki on itsestä kiinni ja Suomessa jokainen voi halutessaan päästä eteenpäin.
No, meni vähän omakehuksi, mutta pointti se, että kyllä, haluan asua omakotitalossa ja olen nähnyt PALJON vaivaa sen eteen ja siitä huolimatta elämäni on ihanaa.
Mistä päättelet että omakotitalossa tai yleensä omistusasunnossa asuminen on kalliimpaa? tietysti mitä hienompi ja isompi niin sen kalliimpaa, mutta näinhän se on vuokralla asuessakin. Itse en ymmärrä että jos on mahdollista saada pankista lainaa niin miksi asua vuokralla? saman verran maksat lainan lyhennystä kuin vuokraa ja sitten jonain päivänä koettaa se ihan hetki kun asunto on kokonaan sinun oma,eikä tarvi maksaa enää "mitään".... Vastaapa AP tähän?
[/quote]