Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jengi ajattelee, että sillä on OIKEUS omakotitaloon?

Vierailija
22.07.2015 |

Minä olen köyhä vuokralla asuja, mutta olen huvikseni lukenut asuntolainakeskusteluja. Silmiini on pistänyt, että jotkut elleivät peräti monet ovat sitä mieltä, että on pakko ottaa 200-350 tuhannen asuntolaina, jotta pystyisi omakotitalon rakentamaan.

Kysynkin, että milloin omakotitalon rakentamisesta tai omistusasunnosta tuli jokin kansalaisoikeus? Kyllä minä vain joudun myöntämään, että vuokralla on pakko asua, koska rahat eivät riitä.

Hurjalta tuntuu nähdä, kuinka koko läntinen maailma kyykkää automatisoitumiseen ja ihmiset ottavat satojen tuhansien lainoja.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas on epäreilua joutua tyytymään vuokralla asumiseen. Niitä hyväpalkkaisia töitä kun ei riitä kaikille.

Vierailija
2/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:21"]Minusta taas on epäreilua joutua tyytymään vuokralla asumiseen.[/quote]

Kuitenkin arviolta 3-5 miljardia ihmistä joutuu tyytymään heikompaan elintasoon kuin mikä on suomalaisella työttömällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun sanotaan jengi. Miks jengi ajattelee... ristus!

Vierailija
4/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliimpaa se vuokralla asuminen on pitkässä juoksussa.

Itse en halua ostaa omaa. Omistamisesta tulee vaan harmia.

Jengi

Vierailija
5/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt kuin ap. Ihmisillä on ilmeisesti täysin hämärtynyt omalle tulotasolle "normaali" kulutustyyli. Pienituloiset luulevat että heidän "kuuluu" elää kuin keskituloinen, ja keskituloiset että heidän "kuuluu" elää kuin rikkaat. Sitten ollaan ostamassa/rakentamassa pienituloisena uutta omakotitaloa koska muillakin on, tai keskituloisena ihmetellään miten rahat on tiukilla kun on se uusi talo, kaksi isoa uutta autoa, muutama lapsi ja pari kallista harrastusta. Ihan kuin normaalilla keskituloisella olisi joskus ollut vielä muuhunkin varaa!!

Vain 20 vuotta sitten oli täysin normaalia ja tavallista että duunariperhe asui vuokralla vanhassa asunnossa, lapset jakoivat huoneen ja perheessä oli enintään 1 auto, sekin joku pikkufiat. Ei ne ihmiset pitäneet itseään köyhänä tai mananneet elävänsä paskaa elämää kun pankki ei anna lainaa upouuteen taloon. Nyt vastaavaa tilannetta useat / useimmat pitäisivat todella kurjana tilanteena, ja haukkuisivat hallituksen paskaksi kun kansa joutuu elämään köyhyydessä. 

En voi ymmärtää. Toki asiat kehittyvät ja elintasokin nousee, mutta ei se nyt niin paljoa muutu että kahden pienituloisen "kuuluisi" pystyä ostamaan upouusi talo ja uusi auto, tai muuten jossakin on muka pahasti jotain vialla...

Vierailija
6/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 000 euron asuntolainan lyhennys korkoineen on käytännössä alle 1000 € kuussa. Itse maksamme tällä hetkellä vuokraa n. 1600 €/kk. Kyllä mielestäni ihmisellä on oikeus jossain asua ja usein se omistusasuminen on halvempaa tai saman hintaista. Jos itselläsi ei ole vara kuin halpaan vuokra-asuntoon, niin eihän se toki kaikkien kohdalla niin ole.

Vierailija
7/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvin varaa 140 000 euron kerrostalokämppään Suomen kolmanneksi suurimman kaupunkialueen keskustassa.

Vierailija
8/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös ihmettelen itkua siitä, että ei ole varaa matkustella tai talolainaan. No ei ne omakotitalo ja matkustelu mitään perustarpeita ole. Mekin olemme kaksi keskituloista työssäkäyvää, mutta ei meillä ihmeisiin ole varaa silti. Elämässä pitää tehdä valintoja ja kaikkea ei voi kaikki saada. 

Vierailija
9/81 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun en saa asua kerrostalossa tai rivitalossa, koska olen ääniherkkä. Lukekaa mitä tahansa kerrostaloasumisen huonoista puolista kertovaa ketjua, niin huomaatte tämän. Pakko ostaa se omakotitalo, kun muualle en ole tervetullut.

Varmuuden vuoksi nyt selvennän, että en ole ihan tosissani. En ostaisi omakotitaloa AV:n käskystä, mutta ääniherkkyys ei kyllä sovi yhteen muiden asumismuotojen kanssa. En tosin ikinä ottaisi ylisuurta lainaa, vaan järki siinäkin on pidettävä.

Vierailija
10/81 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:26"]

Kalliimpaa se vuokralla asuminen on pitkässä juoksussa.

[/quote]

Millainen on tämä pitkä juoksu? 2-3km? Vai jopa 10km?

Prkl. Se on pitkällä aikavälillä tms. Meillä ei ole pitkää juoksua, paitsi konkreettisena ilmaisuna. Satanas. Anteeksi. Olen kielipoliisi jota ärsyttää kun pitkässä juoksussa mennään thaimaaseen bussi kaistoja pitkin.

Vierailija
11/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:24"]Ärsyttää kun sanotaan jengi. Miks jengi ajattelee... ristus!
[/quote]

Eräs tuttu sanoo aina "jengit". SE on ärsyttävää!! "Miks jengit ajattelee..." Aargh!! Juntti!

Vierailija
12/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:44"]

Minä myös ihmettelen itkua siitä, että ei ole varaa matkustella tai talolainaan. No ei ne omakotitalo ja matkustelu mitään perustarpeita ole. Mekin olemme kaksi keskituloista työssäkäyvää, mutta ei meillä ihmeisiin ole varaa silti. Elämässä pitää tehdä valintoja ja kaikkea ei voi kaikki saada. 

[/quote]

Kaiken voi kyllä saada. Pitää vain lopettaa hokemasta itselleen, että en voi saada kaikkea.

Vierailija
13/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on omista valinnoista kiinni. Jos menee opinnoista helpoimman kautta ja valitsee alan, jonka palkat ovat matalat, on turhaa vinkua tyhmää valtiota kun ei voi matkustaa vuosittain eikä saa sitä westendin taloa. Myönnän, että hyvän koulutuksenkin kanssa saattaa jäädä pienituloiseksi, mutta se ei ole todennäköistä. Ja vaikuttaa ne kulutustottumuksetkin, säästämisellä voi saada paljon ja siitä tulee lumipalloefekti - ja omistusasuminen voi olla halvempaa loppupeleissä, itseasiassa yleensä on. Mutta ne vinkujat, jotka tuhlaavat enemmän kuin tienaavat koska "se on reilua", ei ole muiden tai hallituksen vika että velkaannutte!!

Vierailija
14/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä??

Eiks nyt just jengi jaa isoja kämppiä ja kun asuu kommuunissa, ei tarvi taloo ja bygee jakaa kulut. Nii, sillee jengi on talossa just

Vierailija
15/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:44"]

[/quote]

Kaiken voi kyllä saada. Pitää vain lopettaa hokemasta itselleen, että en voi saada kaikkea.

[/quote]

No ei todellakaan voi. En voi saada terveyttä lapselleni tai itselleni lisää pituutta, enkä voi käyttää kaikkea aikaa parempipalkkaisen työn etsimiseen, koska on nykyistäkin työtä tehtävä. 

Vierailija
16/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpanokset. Mies rakentaa talon n. vuodessa parissa, joten miehen talon työn arvo on n. vuoden kahden työ.

Vierailija
17/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut viisi vuotta luhtitalossa vuokralla. Sitä ennen olin asunut koko elämäni lapsuudenkodissa omakotitalossa. Nyt oltiin kuukausi siellä ja eilen tultiin kotiin ja paluu tähän naapurihelvettiin oli tyly. Ei vittu en kestä tätä pikkupihaa, pikku asuntoa jossa ei saatana ole tilaa tavaroille,ihana kun olisi oma piha ihan oma jos omistaisin omakotitalon.
Meidän naapurit on oikein mukavia mutta en tule koskaan sopeutumaan siihen että ne on tässä joka puolella koko ajan.
Heti kun on tarpeeksi rahaa niin sen talon ostan!

Vierailija
18/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä odotellessa kun euroalue alkaa vetää ja korot nousee. Samalla suomi rämpii suossa ja kaikki ylivelkaantuneena.

Vierailija
19/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:24"]

Ärsyttää kun sanotaan jengi. Miks jengi ajattelee... ristus!

[/quote]

Sanoo hän, joka käyttää sanaa "ristus". :D

Vierailija
20/81 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jos asuu vuokralla niin naapurin av-mamma saattaa luulla että sinä olet köyhä ja ehkä jopa (voi kauhistuksen kauhistusta!) WT... ajattele sitä inhimillisen kärsimyksen määrää kun joutuu sellaista kuvittelemaan. vähemmästäkin on marssittu hattu kourassa lainanhakuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän