Turvasana synnytyksessä – mihin sitä tarvitaan?
Kommentit (81)
Kotisynnytys pitäisi kieltää lailla ainakin ensisynnyttäjiltä... Ennen ensimmäistäkään synnytystä on tietysti helppi huudella kotisynnytyksen ja puudutteettomuuden puolesta mutta sanompa vaan: kokeile ensin sitä synnyttämistä. Ennen synnytystä voit pohtia vaikkasitö, miksiköhän valtaosa synbytyksistä tapahtuu sairaalassa puudutettuna. Myös niiden osalta, joille synnytys ei ole enää ensimmäinen. Olisikohan siihen joku ihan ykainkertainen ja rationaalinen syy? ;)
Mä oon hyvä synnyttäjä ku yhen syöksyn hoidin luomuna! Wautsi.
Se oli pirun kaameeta ja kipeää hommaa eikä oo tullu mieleen erikseen asiasta edes mainita. Kyllä vain, kaikki mahdollinen puudute meikäläiselle jos vaan keritään. Jokainen joka on kestänyt kantaa sikiön sen koko 9kk ansaitsevat mitalin.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:37"]
Ei kai kukaan ole väittänyt, että ilman puudutteita synnyttänyt äiti olisi PAREMPI, kuin puudutteiden kanssa synnyttänyt. Itse olen tehnyt molempia, ja läkkeettömyyden kannalla olen monistakin erinäisitä syistä, joiden olen huomannut vaikuttavan sekä vauvaan että itseeni. Siinä tilanteessa, kun et halua lääkkeitä, ja hoitohenkilökunta tulee niitä tyrkyttämään, on vaikea ruveta selittämään miksi ei halua. Kuten kaikki synnyttäneet varmaan tietävät, siinä_tilanteessa_ei_ole_helppo_puhua.
Ja sitten jos tulee tilanne, että ei kestäkään enää, vaan haluaakin kivunlievitystä, ei siinä saa monen sanan lauseilla selitettyä, että hei, nyt en pärjääkään, antakaan jotain puudutetta, no mitäkähän s eolisi, kokeillaanpa ilokaasua aluksi.. Turvasana on HYVÄ idea. Sitten saa valittaa kipuaan rauhassa jos siltä tuntuu, ilman että heti ollaa tökkäämässä puudutetta kohdunsuulle tms. Kuten minun yhdessä synnytyksessäni kävi.. :(
[/quote]
Montako sanaa siihen tarvitaan kun sanotaan että: "Puudutetta!" En osaa kuvitella että kukaan eden tuskissaan huutelee tuota, jos ei oikeasti sitä haluakaan. Ehkäpä "turvasanan" tai jonkun mantran voisi kehittää nimenomaan sitä varten kun haluaa kärvistellä vielä ilman ja haluaa hokea jotain.
Mitä ihmettä täällä oikein meuhkataan? Artikkelissa esitellään yksi tapa, joka voi tuoda joillekin turvallisuuden tunnetta synnytykseen. Ei tämä ole keneltäkään pois.
Synnytyskeskustelu täällä Suomessa kaipaa todellakin erilaisia keskustelun avauksia!
Onpas täällä suuri määrä naisia vihaavia naisia.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys. [/quote] Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P
[/quote]
Mun mielestä menee pahasti pieleen tuossa kun sanot, että varaudut ihan kaikkeen. Et tiedosta sitä, että ei kaikkeen vain voi varautua ja tämän toinen kommenttisi kertookin sen, että nostat itsesi kuitenkin näiden puudutteen kanssa synnyttäneiden yläpuolelle, miksi muuten olisi tarvinnut tuosta oikein hymiön kera mainita...
[/quote]
En ole kirjoittanut toista kommenttiani, ja 'varaudun kaikkeen' tarkoittaa ihan sitä että henkisesti varaudun siihen etten pärjääkään, siirrytään sairaalaan, ehkä tarvitse kun kivunlievitystä, ehkä tarvitaankin eppari, ehkä joudutaan turvatumaan imukuppiin, saatan päätyä kiireelliseen sektioon jne.. Miksi noihin ei saisi valmistautua vaikka suunnittelenkin luonnollista kotisynnytystä?
Anteeksi tätä seuraava asiaton kommentti, mutta mulla tulee tosta otsikosta vaan mieleen, että turvasanahan on semmoinen mitä käytetään keskeyttämään joku toiminta jos normi "ei:n" huutaminen saattaisi tapahtua muutenkin. Joten päähäni rävähti heti miten synnytys oikein muka vaan keskeytetään jos nainen huutaa että nyt riitti ja sit vaan homma jäihin? Ampuvat vaan haulikolla sitten jos turvasana pärähtää ilmoille?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 09:05"]Kotisynnytys pitäisi kieltää lailla ainakin ensisynnyttäjiltä... Ennen ensimmäistäkään synnytystä on tietysti helppi huudella kotisynnytyksen ja puudutteettomuuden puolesta mutta sanompa vaan: kokeile ensin sitä synnyttämistä. Ennen synnytystä voit pohtia vaikkasitö, miksiköhän valtaosa synbytyksistä tapahtuu sairaalassa puudutettuna. Myös niiden osalta, joille synnytys ei ole enää ensimmäinen. Olisikohan siihen joku ihan ykainkertainen ja rationaalinen syy? ;)
[/quote]
Toki siihen on yksinkertainen syy. Lääketiede jyrää ja haluaa tehdä luonnollisesta asiasta Hengenvaarallisen.. Ja juu aion kokeilla synnyttämistä mielelläni, ja onneksi ihmisoikeuksia ei voi lailla kieltää. Ties vaikka tämä ensimmäinen jää syystä tai toisesta viimeiseksi ja haluan jo tästä synnytyksestä upean voimaannuttavan kokemuksen. Miksi en saisi sellaista toivoa? Turvasana on ihan hyvä keksintö ja jos se tuo yhdellekin synnyttäjälle edes luottavaisemman fiiliksen niin en ymmärrä miksi sitä pitää dissata..
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys. [/quote] Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P
[/quote]
Mun mielestä menee pahasti pieleen tuossa kun sanot, että varaudut ihan kaikkeen. Et tiedosta sitä, että ei kaikkeen vain voi varautua ja tämän toinen kommenttisi kertookin sen, että nostat itsesi kuitenkin näiden puudutteen kanssa synnyttäneiden yläpuolelle, miksi muuten olisi tarvinnut tuosta oikein hymiön kera mainita...
[/quote]
En ole kirjoittanut toista kommenttiani, ja 'varaudun kaikkeen' tarkoittaa ihan sitä että henkisesti varaudun siihen etten pärjääkään, siirrytään sairaalaan, ehkä tarvitse kun kivunlievitystä, ehkä tarvitaankin eppari, ehkä joudutaan turvatumaan imukuppiin, saatan päätyä kiireelliseen sektioon jne.. Miksi noihin ei saisi valmistautua vaikka suunnittelenkin luonnollista kotisynnytystä?
[/quote]
Asutko ihan sairaalan vieressä? Olethan ottanut huomioon sen, että vauva voi joutua ahdinkoon, jossa on toimittava nopeasti ja saatava hänet ulos hätäsektiollla (10min sisään) että pysyy hengissä ja terveenä? Entä oletko tietoinen siitä, että voit itse olla synnytyksen jälkeen vaarassa, mikäli esim. verenvuoto ei lakkaakaan ja vaatisit hätäleikkauksen? Miksi pitää ottaa tarpeettomia riskejä itsen ja vauvan suhteen, kun on olemassa turvallinen sairaalaympäristö, missä kukaan ei pakota sinua ottamaan puudutusta tai muutakaan?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:14"]
http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/synnytys/turvasana_synnytyksessa_mihin_sita_tarvitaan
[/quote]
Voi vittu mitä pelleilyä taas.
Eikö turvasana liity sadomasokistiseen seksiin? En ole koskaan kuullut enkä lukenut siitä muussa yhteydessä.
Toisaalta tarkemmin ajatellen, eihän synnytys kovin kaukana siitä olekaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:09"]
Ihan kuulostaa Putouksesta lainatulta jutulta.
[/quote]
Juuri se tuli mullakin mieleen!! :D Ihan älytöntä pelleilyä, nöyryyttävääkin.
Minkähän ottaisi turvasanaksi synnytykseen? Lastenohjelmissa on mieleenjääviä hokemia kuten "Jokeripokeripoks" ja "juukelispuukelis". Nuo on tosin kovin pitkiä, voisin ottaa lyhyen ja ytimekkään "jaa", Nuuskamuikkusen tyyliin :).
Tässä on nyt tainnut mennä puurot ja vellit sekasin aika monelta kommentoijalta ja haukutaan yhdistystä, jonka arvoista ja periaatteista ei ole minkäänlaista käsitystä. Tekstissä ei missään vaiheessa sanottu ettei epiduraalia pitäisi ottaa, tai että se tekisi synnyttävästä äidistä vähemmän aktiivisen. Myös puudutteita ottava tai sektiolla synnyttävä äiti voi olla aktiivinen synnyttäjä. Toisen puudute tai puuduttamattomuus ei tee kenestäkään parempaa tai huonompaa synnyttäjää, eikä se ole mikään kilpailu tai pätemisen aihe. Synnytys on jokaisen oma henkilökohtainen kokemus ja siihen liittyvät toiveet ovat henkilökohtaisia. On mielestäni törkeää lähteä haukkumaan ketään sen perusteella! Itse halusin luomusynnytyksen, mutta kivuissani päädyin epiduraaliin. Se ei tee minusta huonompaa tai vähemmän aktiivista synnyttäjää. Aktiivisuutta on esimerkiksi se, että ottaa asioista selvää ja on miettinyt, mitä synnytykseltään toivoo. Se ei poissulje sitä, että on valmis muuttamaan mielipiteitään synnytyksen aikana ja olemaan avoin sille mitä synnytys tuo tullessaan. Synnytykseen voi valmistautua, mutta sitä ei voi suunnitella etukäteen!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:31"] [quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys. [/quote] Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P [/quote] Mun mielestä menee pahasti pieleen tuossa kun sanot, että varaudut ihan kaikkeen. Et tiedosta sitä, että ei kaikkeen vain voi varautua ja tämän toinen kommenttisi kertookin sen, että nostat itsesi kuitenkin näiden puudutteen kanssa synnyttäneiden yläpuolelle, miksi muuten olisi tarvinnut tuosta oikein hymiön kera mainita... [/quote] En ole kirjoittanut toista kommenttiani, ja 'varaudun kaikkeen' tarkoittaa ihan sitä että henkisesti varaudun siihen etten pärjääkään, siirrytään sairaalaan, ehkä tarvitse kun kivunlievitystä, ehkä tarvitaankin eppari, ehkä joudutaan turvatumaan imukuppiin, saatan päätyä kiireelliseen sektioon jne.. Miksi noihin ei saisi valmistautua vaikka suunnittelenkin luonnollista kotisynnytystä? [/quote] Asutko ihan sairaalan vieressä? Olethan ottanut huomioon sen, että vauva voi joutua ahdinkoon, jossa on toimittava nopeasti ja saatava hänet ulos hätäsektiollla (10min sisään) että pysyy hengissä ja terveenä? Entä oletko tietoinen siitä, että voit itse olla synnytyksen jälkeen vaarassa, mikäli esim. verenvuoto ei lakkaakaan ja vaatisit hätäleikkauksen? Miksi pitää ottaa tarpeettomia riskejä itsen ja vauvan suhteen, kun on olemassa turvallinen sairaalaympäristö, missä kukaan ei pakota sinua ottamaan puudutusta tai muutakaan?
[/quote]
Ja entä jos lapsella onkin syntyessään vaikka napanuora kiertynyt kaulan ympärille? Tuli vain mieleen, kun sekä itselläni että omalla lapsellani lähti elämä käyntiin näin. Kuollut olisin minäkin jos äitini kotona omin nokkineen minut synnyttänyt...
Hei, tsemppiä tulevaan! Mä meen ainakin mielummin synnyttämään, kuin hammaslääkäriin. Ajatuskin sun hammaslääkärikokemuksesta saa ihon kananlihalle. :,D
Huoh... Ei auta apusanat mitään, kun on niin pälli kätilö, että ei anna kivunlievitystä kun vielä pystyy jonkun sanan sanomaan. Se on tuurista kiinni millainen kätilö sattuu olemaan paikalla, kun mukula syntyy. Loistaviakin kätilöitä siis on! Päättäjille tiedoksi, että hommatkaa synnäreille lisää henkilökuntaa ja enemmän saleja. Ihmisen elämän vaarallisin hetki on syntyminen. Enkä nyt tarkoita, että säilyykö hengissä vai ei, vaan mitä muuta kivaa pientä aivovaurion tynkää pieni ihminen syntyessään saa.
Lisää kätilöitä ois parempi... kirjoitti:
Huoh... Ei auta apusanat mitään, kun on niin pälli kätilö, että ei anna kivunlievitystä kun vielä pystyy jonkun sanan sanomaan. Se on tuurista kiinni millainen kätilö sattuu olemaan paikalla, kun mukula syntyy. Loistaviakin kätilöitä siis on! Päättäjille tiedoksi, että hommatkaa synnäreille lisää henkilökuntaa ja enemmän saleja. Ihmisen elämän vaarallisin hetki on syntyminen. Enkä nyt tarkoita, että säilyykö hengissä vai ei, vaan mitä muuta kivaa pientä aivovaurion tynkää pieni ihminen syntyessään saa.
Tämä muuten.
Minä ja ystäväni ollaan synnytetty samassa sairaalassa ja samana vuonna. Ainoa ero oli se, että ystävälläni synnytys käynnistynyt spontaanisti, minulla oli ensin kokeiltu ballongia ja sen jälkeen lyöty oksitippaan. Mutta, kaverini sai spinaalin ollessaan auki viisi senttiä . Minä en koska synnytys voisi kuulemma pysähtyä (kivut olivat ihan helvetilliset jo tuossa vaiheessa). Oli tosi kamalaa kun mitään muuta ei annettu kuin panadolia. Liikkuminen oli kielletty, hyvä kun sai edes kyljeltä toiselle vaihtaa (ja juu, minun/vauvan parhaaksi, tiedän).
Niin, kaksi ekaa synnytystä on menty ilman kivunlievityksiä. Ei sen takia että en olisi halunnut vaan koska niitä ei ole (mukamas) keritty antaa. Nyt viimeisimmässä sain sentään pudendaalin ja sanotaanko näin, että tällä kertaa muistan muutakin kuin kivun ja kauhean kuoleman pelon. Kahdesta ekasta en muuta muistakaan. Eikun joo, muistan oksentaneeni ja tokassa kätilö vielä jaksoi tiuskia että keskity ponnistamiseen, älä oksentamiseen....
Spinaali oli minulla isona toiveena kuopuksen kohdalla ja kävin vielä pelkopolillakin raskauden aikana. Oli sen verran suuri pelko että joudun taas synnyttämään ilman kivunlievitystä. Onneksi ehdittiin antamaan (nipinnapin) pudendaali ja se teki ponnistusvaiheesta paljon siedettävämmän.
Käynnistyksessä minäkin olin ja synnytys pitkittyi todella pitkäksi. Uskon, että nopeammin olisin avautunut, jos jotain kivunlievitystä olisin saanut. Synnytyksen pituus muuten... Sairaala kirjasi tietoihin kyllä pituudeksi jotain ihan muuta kuin mitä todellisuus oli. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Luonnollinenkin synnytys tuntuu olevan kovin ohjelmoitu nykyään! Saako se olla vain tietynlainen? Eikö luonnollista olisi nimenomaan kuunnella omaa kroppaansa: jos en kertakaikkiaan kestä ilman kipulääkettä, niin otan sitä?