Turvasana synnytyksessä – mihin sitä tarvitaan?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:36"]
Minulle tulee aina vaivaantunut olo, kun joku mainitsee synnyttäneensä ilman kivunlievitystä. Yleensä tästä uroteosta nimittäin odotetaan kehuja, ja minusta se on vain hölmön hommaa. Nykyiset menetelmät ovat kuitenkin niin turvallisia, ettei sen takia tarvitse varoa. Sankarillisuuden näkökulmasta homma on minusta yhtä loogista kuin hampaan paikkaaminen ilman kivunlievitystä.
[/quote]
Tämän takia en ole koskaan uskaltanut sanoa, että en tarvinnut kivunlievitystä. Yhden kerran naivina sanoin kerran jossain mammakerhossa, kun asiasta tuli puhetta. Mammat hermostui hiiteen ja alkoi huutaminen kilpaa, kuinka he ei ainakaan mitään martyyrimammoja ole jne..
Ja en kyllä odottanut kehuskelua. Vuorollani vain totesin, että minulla on ollut hyvä tuuri ja helpot synnytykset ja en ole tarvinnut puudutuksia. Tuntui, kuin olisin jonkin synnin tehnyt.
Toinen on, että ei ikinä kannata sanoa missään mammaporukassa, että lasten kanssa on ollut kivaa ja ei kokenut vauva-aikaa rankaksi. Jos haluaa päästä porukkaan, pitää kertoa kauhujuttuja synnytyksestä ja siitä, että eivät antaneet heti epiä ja vauva-aika oli kamalaa ja lapset rajoittaa ja menee hermot ja on tää hirveää. kauhujuttuja kerrotaan oikein kilpaa ja odotetaan kuin jotain päähän taputusta, että voi voi sinua, oletpa upea äiti, kun olet kestänyt ja kärsinyt noin paljon.
Kell onni on, se onnen kätkekööt
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:36"]Minulle tulee aina vaivaantunut olo, kun joku mainitsee synnyttäneensä ilman kivunlievitystä. Yleensä tästä uroteosta nimittäin odotetaan kehuja, ja minusta se on vain hölmön hommaa. Nykyiset menetelmät ovat kuitenkin niin turvallisia, ettei sen takia tarvitse varoa. Sankarillisuuden näkökulmasta homma on minusta yhtä loogista kuin hampaan paikkaaminen ilman kivunlievitystä. [/quote] Miksi ihmeessä tuhlaisin resursseja ja vaatisin kivunlievitystä, kun en sitä tarvitse. Toivottavasti valintani seurauksena joku toinen saa puudutuksen. Minusta on yhtä tyhmää syyllistää siitä, ettei halua / tarvi puudutuksia kuin siitä, että tarvii. Ainahan synnytys on yksilöllinen kokemus ja toisille se on helompaa kuin toisille...
[/quote]
Tai se anestesialääkäri ei ole kiinni sinun puudutuksessa, kun häntä tarvittaisiin hätäleikkaukseen leikkaussaliin, kun siellä on aaveemamman lapsi ollut onnettomuudessa
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:31"] [quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys. [/quote] Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P [/quote] Mun mielestä menee pahasti pieleen tuossa kun sanot, että varaudut ihan kaikkeen. Et tiedosta sitä, että ei kaikkeen vain voi varautua ja tämän toinen kommenttisi kertookin sen, että nostat itsesi kuitenkin näiden puudutteen kanssa synnyttäneiden yläpuolelle, miksi muuten olisi tarvinnut tuosta oikein hymiön kera mainita... [/quote] En ole kirjoittanut toista kommenttiani, ja 'varaudun kaikkeen' tarkoittaa ihan sitä että henkisesti varaudun siihen etten pärjääkään, siirrytään sairaalaan, ehkä tarvitse kun kivunlievitystä, ehkä tarvitaankin eppari, ehkä joudutaan turvatumaan imukuppiin, saatan päätyä kiireelliseen sektioon jne.. Miksi noihin ei saisi valmistautua vaikka suunnittelenkin luonnollista kotisynnytystä? [/quote] Asutko ihan sairaalan vieressä? Olethan ottanut huomioon sen, että vauva voi joutua ahdinkoon, jossa on toimittava nopeasti ja saatava hänet ulos hätäsektiollla (10min sisään) että pysyy hengissä ja terveenä? Entä oletko tietoinen siitä, että voit itse olla synnytyksen jälkeen vaarassa, mikäli esim. verenvuoto ei lakkaakaan ja vaatisit hätäleikkauksen? Miksi pitää ottaa tarpeettomia riskejä itsen ja vauvan suhteen, kun on olemassa turvallinen sairaalaympäristö, missä kukaan ei pakota sinua ottamaan puudutusta tai muutakaan?
[/quote]
Ja entä jos lapsella onkin syntyessään vaikka napanuora kiertynyt kaulan ympärille? Tuli vain mieleen, kun sekä itselläni että omalla lapsellani lähti elämä käyntiin näin. Kuollut olisin minäkin jos äitini kotona omin nokkineen minut synnyttänyt...
[/quote]
Itseasiassa asun sairaalan lähellä, muutaman minuutin matkan päässä. Todellisuudessa kotisynnytys ei pääse lähes koskaan siihen pisteeseen että hätä pääsisi yllättämään kuten sairaalasynnytyksessä. Minulle sairaala EI ole turvallinen ympäristö. Elämä on täynnä riskejä ja omani olen punninnut näin. Miksi ottaa tarpeeton riski ja siirtyä sairaalaan, jollei sitä tarvitsekaan? Sairaala on minua traumatisoiva ympäristö ja liittyy sairauksiin, ei mielestäni synnytykseen. Toki, synnytän mielelläni sairaalassa jos jotain sellaista sattuu eteen ettei selvitä siitä kotikätilön ja tukihenkilön kanssa kotona. Vauvan terveys on tärkein, ja vauvan terveyttä edistää hyvä syntymä, hyvää syntymää edistää hyvä synnytys ja hyvä synnytys tarkoittaa meille että kokeilemme sitä kotona. piste.
Napanuora kaulanympärillä ei ole hengenvaarallista. Vauva ei kärsi sen vuoksi hapenpuutteesta, hapihan virtaa napanuoraa pitkin vauvaan niin kauan kunnes vauva on syntynyt ja napanuora sykkinyt loppuun (paljon synnytyksen jälkeen). napanuora ei kiristy (vaan seuraa mukana) kun ponnistetaan.. Olen vuosia perehtynyt synnyttämiseen ja synnytyksiin. Tiedän sekä sairaala- että kotisynnytyksen riskit. Tiedän myös että elämiseen sisältyy riskejä.
[/quote]
HUOH, taas näitä ihan itse oppineita :(
Kyllä napanuora kiristyy, jos se on kaulan ympärillä ja tiukasti, joskus voipi olla peräti kolmekin kertaa kaulan ympärillä.
Kätilönä tiedän ihan ammattini puolesta, että näin on. Olen hoitanut lukuisia synnytyksiä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:11"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:12"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:31"] [quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys. [/quote] Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P [/quote] Mun mielestä menee pahasti pieleen tuossa kun sanot, että varaudut ihan kaikkeen. Et tiedosta sitä, että ei kaikkeen vain voi varautua ja tämän toinen kommenttisi kertookin sen, että nostat itsesi kuitenkin näiden puudutteen kanssa synnyttäneiden yläpuolelle, miksi muuten olisi tarvinnut tuosta oikein hymiön kera mainita... [/quote] En ole kirjoittanut toista kommenttiani, ja 'varaudun kaikkeen' tarkoittaa ihan sitä että henkisesti varaudun siihen etten pärjääkään, siirrytään sairaalaan, ehkä tarvitse kun kivunlievitystä, ehkä tarvitaankin eppari, ehkä joudutaan turvatumaan imukuppiin, saatan päätyä kiireelliseen sektioon jne.. Miksi noihin ei saisi valmistautua vaikka suunnittelenkin luonnollista kotisynnytystä? [/quote] Asutko ihan sairaalan vieressä? Olethan ottanut huomioon sen, että vauva voi joutua ahdinkoon, jossa on toimittava nopeasti ja saatava hänet ulos hätäsektiollla (10min sisään) että pysyy hengissä ja terveenä? Entä oletko tietoinen siitä, että voit itse olla synnytyksen jälkeen vaarassa, mikäli esim. verenvuoto ei lakkaakaan ja vaatisit hätäleikkauksen? Miksi pitää ottaa tarpeettomia riskejä itsen ja vauvan suhteen, kun on olemassa turvallinen sairaalaympäristö, missä kukaan ei pakota sinua ottamaan puudutusta tai muutakaan? [/quote] Ja entä jos lapsella onkin syntyessään vaikka napanuora kiertynyt kaulan ympärille? Tuli vain mieleen, kun sekä itselläni että omalla lapsellani lähti elämä käyntiin näin. Kuollut olisin minäkin jos äitini kotona omin nokkineen minut synnyttänyt... [/quote] Itseasiassa asun sairaalan lähellä, muutaman minuutin matkan päässä. Todellisuudessa kotisynnytys ei pääse lähes koskaan siihen pisteeseen että hätä pääsisi yllättämään kuten sairaalasynnytyksessä. Minulle sairaala EI ole turvallinen ympäristö. Elämä on täynnä riskejä ja omani olen punninnut näin. Miksi ottaa tarpeeton riski ja siirtyä sairaalaan, jollei sitä tarvitsekaan? Sairaala on minua traumatisoiva ympäristö ja liittyy sairauksiin, ei mielestäni synnytykseen. Toki, synnytän mielelläni sairaalassa jos jotain sellaista sattuu eteen ettei selvitä siitä kotikätilön ja tukihenkilön kanssa kotona. Vauvan terveys on tärkein, ja vauvan terveyttä edistää hyvä syntymä, hyvää syntymää edistää hyvä synnytys ja hyvä synnytys tarkoittaa meille että kokeilemme sitä kotona. piste.
Napanuora kaulanympärillä ei ole hengenvaarallista. Vauva ei kärsi sen vuoksi hapenpuutteesta, hapihan virtaa napanuoraa pitkin vauvaan niin kauan kunnes vauva on syntynyt ja napanuora sykkinyt loppuun (paljon synnytyksen jälkeen). napanuora ei kiristy (vaan seuraa mukana) kun ponnistetaan.. Olen vuosia perehtynyt synnyttämiseen ja synnytyksiin. Tiedän sekä sairaala- että kotisynnytyksen riskit. Tiedän myös että elämiseen sisältyy riskejä. [/quote] Yleensä kaulan ympärillä oleva napanuora ei aiheuta vaaraa sikiölle, mutta tiukasti kaulan(/vartalon/käden/jalan) ympärillä oleva nuora tai hyvin lyhyt nuora kyllä kiristyy varsinkin ponnistusvaiheessa kun vauva laskeutuu alas synnytyskanavassa, ja todellakin voi aiheuttaa hapenpuutetta. Suosittelisin siis perehtymään asioihin velä hieman enemmän. T. Kätilö
[/quote]
Hyvin on itseoppinut näemä perehtynyt riskeihin... Minunkin kuopukseni syntyi napanuora kaulan ympärillä. Tyttö oli syntyessään aivan sininen, napanuora oli kiertynyt kolme kertaa tiukasti kaulan ympärille, ja tyttö kärsi hapenpuutteesta. Luojan kiitos se ei ehtinyt vaikuttaa aivoihin mitenkään, ihan normaali tyttö kasvoi. Ihan kylmää ajatella, että jostain syystä ei oltaisikaan ehditty sairaalaan ja likka olisi syntynyt tienposkeen tai kotiin... hrr.
Mäkään en tajua, miten luomusynnytys on aktiivista synnyttämistä? Mitä sillä aktiivisuudella haetaan? Ettei satu niin paljon? Öööm... jos sen saa kipulääkkeellä, niin missä ongelma? Miksi se kivunlievitys pitää tehdä mahdollisimman hankalasti ja vähän epävarmoin keinoin?
Mua ei henk koht haitannut olla liikkumatta, kunhan ei sattunut, en näe mitään etua siitä, että kivuliaitten supistusten välillä liikun ympäriinsä ja nojaan johonkin palloon. Epiduraali onnistui kivunlievityksessä täydellisesti itsellä ja ihan aktiivisesti ponnistin lapsen kaikki voimat tallella ulos.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 16:17"]
ps: Toinen lapsi oli synnytyksen jälkeen virkeä ja on imenyt rintaa heti alusta kuin ammattilainen. Suosittelen!
[/quote]
Kas vain kun mulla molemmat syntyi epiduraalin kera ja esikoisen kohdalla sain sitä ainetta 4 annosta ja hän imi hanakasti kuin olisi aina sitä tehnyt. Kakkosen kanssa sain 1 annoksen ainetta ja imuotetta piti hakea pari päivää... Eli ehkäpä tuolla nyt ei ole mitään tekemistä epiduraalin kanssa.
Erilaisia synnytyksiä on yhtä paljon kuin on naisiakin. Kipukynnykset, uskomukset, pelot ym. vaihtelee paljon.
Olen ollut doulana monelle erilaiselle synnyttäjälle ja sen voin vaan sanoa että kukin itse tietää parhaiten mikä on itselle ja etenkin vuvalle hyväksi.
Jos joku haluaa heti kaikki mahdolliset puudukkeet kun sairaalaan saapuu, se on ok.
Suosittelisin kuitenkin ottamaan selville kaikki hyödyt ja haitat.
Jos joku haluaa synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä se on myös hyvä asia.
Lääkkeettömiä kivunlievityksiä on reilusti tarjolla esim. tens-laite, vesi, liikkuminen, mielikuvat, ääni.. Näistäkin on hyvä olla selvillä ennen synnytystä.
Moni nainen on tehnyt päätöksen että haluaa pärjätä mahdollisimman pitkään lääkkeettömillä kivunlivityksillä ja tarpeen tullen turvautuu lääkkeisiin. Silloin on turvasana oikein toimiva keino saada elville synnyttäjän todelliset tarpeet. Tukihenkilö ei voi niitä tietää, eikä tukihenkilö omia mielipiteitään saa sanoa ellei toisin ole sovittu.
Jokainen synnyttälöön niin kuin haluaa, mutta luotettavaa tietoa kannattaa keretä useista eri lähteistä. Se kokemukseni mukaan luo turvallisuuden ja tilanteen hallinnan tunnetta.
Turvasanasta voisi olla apua siinä vaiheessa jos kätilö osoittautuu ääliöksi, niin mies voi pyytää kätilönvaihtoa kuultuaan turvasanan :D
Voih nyt sitten on menneet naulat nenään.
Eiköhän ihminen ota kivunlievityksiä jos tahtoo.
En halunnut mitään kivunlievitystä. Halusin synnyttää luomuna. En muutenkaan koskaan ota mitään nappeja päänsärkyyn tai muuhun vaivaan, en hammaslääkärissä ota puudutteita. Harvemmin edes mitään sairastan. En halua, en tahdo nappeja enkä muuta. Eipä se keneltäkään pois ole jos haluan synnyttää luomuna. Eikä hetkauta jos muut ottaa kivinlievityksiä, ei kiinnosta. Jokainen synnytys on erilainen, jokainen ihminen on erilainen.
Kyllä mullekin tuli ekaksi mieleen turvasanan käyttämisestä bdsm-seksi. Mutt joo, onhan toi synnyttäminen aika hard-core hommaa...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:36"]Minulle tulee aina vaivaantunut olo, kun joku mainitsee synnyttäneensä ilman kivunlievitystä. Yleensä tästä uroteosta nimittäin odotetaan kehuja, ja minusta se on vain hölmön hommaa. Nykyiset menetelmät ovat kuitenkin niin turvallisia, ettei sen takia tarvitse varoa. Sankarillisuuden näkökulmasta homma on minusta yhtä loogista kuin hampaan paikkaaminen ilman kivunlievitystä.
[/quote]
Minä olen synnyttänyt neljä ilman puudutteita. En sankarillisuuden takia vaan pelkuruuden. Pelkään nimittäin piikkejä yli kaiken! :D
Kaksi synnyttänyt ilokaasulla. Ekassa en edes halunnut puudutteita ja se oli hyvä, että oli selvä miehelle ja kätilölle, vaikka jossain vaiheessa taisin huudellakin, että "tappakaa mut mieluummin". Osasivat molemmat tsempata senkin yli. Toisessa ei olisi edes ehtinyt, supistukset alkoi ihan yllättäen ja siinä vaiheessa kun jossain välissä ehdin henkäsemään, että antakaa nyt jotain, niin kätillö lykkäsi ilokaasun naamalle ja sanoi että ponnistellaan. Ainakin itsellä supistusten välit olleet niin lyhyitä, että ei ole oikeen järkevästi pystynyt edes kommunikoimaan, juuri siksi on hyvä, että on joku turvasana olemassa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:59"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:31"] [quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys. [/quote] Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P [/quote] Mun mielestä menee pahasti pieleen tuossa kun sanot, että varaudut ihan kaikkeen. Et tiedosta sitä, että ei kaikkeen vain voi varautua ja tämän toinen kommenttisi kertookin sen, että nostat itsesi kuitenkin näiden puudutteen kanssa synnyttäneiden yläpuolelle, miksi muuten olisi tarvinnut tuosta oikein hymiön kera mainita... [/quote] En ole kirjoittanut toista kommenttiani, ja 'varaudun kaikkeen' tarkoittaa ihan sitä että henkisesti varaudun siihen etten pärjääkään, siirrytään sairaalaan, ehkä tarvitse kun kivunlievitystä, ehkä tarvitaankin eppari, ehkä joudutaan turvatumaan imukuppiin, saatan päätyä kiireelliseen sektioon jne.. Miksi noihin ei saisi valmistautua vaikka suunnittelenkin luonnollista kotisynnytystä? [/quote] Asutko ihan sairaalan vieressä? Olethan ottanut huomioon sen, että vauva voi joutua ahdinkoon, jossa on toimittava nopeasti ja saatava hänet ulos hätäsektiollla (10min sisään) että pysyy hengissä ja terveenä? Entä oletko tietoinen siitä, että voit itse olla synnytyksen jälkeen vaarassa, mikäli esim. verenvuoto ei lakkaakaan ja vaatisit hätäleikkauksen? Miksi pitää ottaa tarpeettomia riskejä itsen ja vauvan suhteen, kun on olemassa turvallinen sairaalaympäristö, missä kukaan ei pakota sinua ottamaan puudutusta tai muutakaan?
[/quote]
Ja entä jos lapsella onkin syntyessään vaikka napanuora kiertynyt kaulan ympärille? Tuli vain mieleen, kun sekä itselläni että omalla lapsellani lähti elämä käyntiin näin. Kuollut olisin minäkin jos äitini kotona omin nokkineen minut synnyttänyt...
[/quote]
Itseasiassa asun sairaalan lähellä, muutaman minuutin matkan päässä. Todellisuudessa kotisynnytys ei pääse lähes koskaan siihen pisteeseen että hätä pääsisi yllättämään kuten sairaalasynnytyksessä. Minulle sairaala EI ole turvallinen ympäristö. Elämä on täynnä riskejä ja omani olen punninnut näin. Miksi ottaa tarpeeton riski ja siirtyä sairaalaan, jollei sitä tarvitsekaan? Sairaala on minua traumatisoiva ympäristö ja liittyy sairauksiin, ei mielestäni synnytykseen. Toki, synnytän mielelläni sairaalassa jos jotain sellaista sattuu eteen ettei selvitä siitä kotikätilön ja tukihenkilön kanssa kotona. Vauvan terveys on tärkein, ja vauvan terveyttä edistää hyvä syntymä, hyvää syntymää edistää hyvä synnytys ja hyvä synnytys tarkoittaa meille että kokeilemme sitä kotona. piste.
Napanuora kaulanympärillä ei ole hengenvaarallista. Vauva ei kärsi sen vuoksi hapenpuutteesta, hapihan virtaa napanuoraa pitkin vauvaan niin kauan kunnes vauva on syntynyt ja napanuora sykkinyt loppuun (paljon synnytyksen jälkeen). napanuora ei kiristy (vaan seuraa mukana) kun ponnistetaan.. Olen vuosia perehtynyt synnyttämiseen ja synnytyksiin. Tiedän sekä sairaala- että kotisynnytyksen riskit. Tiedän myös että elämiseen sisältyy riskejä.
[/quote]
Yleensä kaulan ympärillä oleva napanuora ei aiheuta vaaraa sikiölle, mutta tiukasti kaulan(/vartalon/käden/jalan) ympärillä oleva nuora tai hyvin lyhyt nuora kyllä kiristyy varsinkin ponnistusvaiheessa kun vauva laskeutuu alas synnytyskanavassa, ja todellakin voi aiheuttaa hapenpuutetta. Suosittelisin siis perehtymään asioihin velä hieman enemmän.
T. Kätilö
[/quote]
Myös se, että se on monta kertaa kaulan ympärillä voi aiheuttaa hapenpuutetta. Nimimerkillä kuopuksella 5 kertaa kaulan ympäri. Täytyi äkkiä saada ulos ponnistettua, ettei mitään tapahdu.
Synnytyksessä on mahdollista käyttää myös lääkkeettömiä kivunlievityskeinoja ja niitä varten tämä turvasana on hyvä juttu :) Esim tukihenkilö voi painaa akupisteitä, hieroa, antaa tukea ekstra paljon ja olla lähellä kun synnyttäjä turvasanan sanoo.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:11"]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Yleensä kaulan ympärillä oleva napanuora ei aiheuta vaaraa sikiölle, mutta tiukasti kaulan(/vartalon/käden/jalan) ympärillä oleva nuora tai hyvin lyhyt nuora kyllä kiristyy varsinkin ponnistusvaiheessa kun vauva laskeutuu alas synnytyskanavassa, ja todellakin voi aiheuttaa hapenpuutetta. Suosittelisin siis perehtymään asioihin velä hieman enemmän.
T. Kätilö
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys. [/quote] Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P
[/quote]
Mun mielestä menee pahasti pieleen tuossa kun sanot, että varaudut ihan kaikkeen. Et tiedosta sitä, että ei kaikkeen vain voi varautua ja tämän toinen kommenttisi kertookin sen, että nostat itsesi kuitenkin näiden puudutteen kanssa synnyttäneiden yläpuolelle, miksi muuten olisi tarvinnut tuosta oikein hymiön kera mainita...
Ei kai kukaan ole väittänyt, että ilman puudutteita synnyttänyt äiti olisi PAREMPI, kuin puudutteiden kanssa synnyttänyt. Itse olen tehnyt molempia, ja läkkeettömyyden kannalla olen monistakin erinäisitä syistä, joiden olen huomannut vaikuttavan sekä vauvaan että itseeni. Siinä tilanteessa, kun et halua lääkkeitä, ja hoitohenkilökunta tulee niitä tyrkyttämään, on vaikea ruveta selittämään miksi ei halua. Kuten kaikki synnyttäneet varmaan tietävät, siinä_tilanteessa_ei_ole_helppo_puhua.
Ja sitten jos tulee tilanne, että ei kestäkään enää, vaan haluaakin kivunlievitystä, ei siinä saa monen sanan lauseilla selitettyä, että hei, nyt en pärjääkään, antakaan jotain puudutetta, no mitäkähän s eolisi, kokeillaanpa ilokaasua aluksi.. Turvasana on HYVÄ idea. Sitten saa valittaa kipuaan rauhassa jos siltä tuntuu, ilman että heti ollaa tökkäämässä puudutetta kohdunsuulle tms. Kuten minun yhdessä synnytyksessäni kävi.. :(
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys.
[/quote]
Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P
[/quote]
Palaa asiaan kunhan olet ihan oikeasti synnyttänyt. Ei mulla muuta.
Itse sain esikoisen kohdalla epiduraalia, ilokaasua ja jotain muutakin, jonka nimeä en edes muista... :D Tiesin niiden haitoista, mutta olin niin epävarma ja pelkäsin kipua, että otin ne. Synnytyksestä jäi hyvä mieli, mutta muistan, että vaikka sain puudutukset, niin olihan se todella kivulias kokemus. Toisen lapsen kohdalla perhedyin luomusynnytykseen raskausaikana ja liityi Aktiivinen synnytys ry:n fb-ryhmään. Syy siihen oli, että imetyksen alku oli esikoisen kanssa vaikea, koska puudutuksien takia hän oli todella väsynyt eikä heränyt syömään ja aina nukahti kesken. Niinpä päätin, että toka syntyy ilman puudutuksia ja fb-ryhmästä oli valtavasti apua, sillä sieltä sai tietoa ja vertaistukea, kun lähipiirissä kaikki ois vain nauranut ja ihmetellyt päätöstäni. Poikani syntyi veteen ja synnytys oli kyllä paljon vähemmän kivulias kuin eka, vaikka kesti saman verran. Ero niissä oli se, että tokassa luotin kropan toimintaan ja rentouduin ja ekassa pelkäsin, jännitin ja olin "riippuvainen" hoitajasta.
Vaikka oli aivan ihana kokemus, niin vältän sen kertomista muille naisille, koska jostain ihmeen syystä heistä tuntuu, että yritän kertoa heille, että oisin parempi äiti...
Jos synnytys on tutkitusti parempi vauvalle/ äidille ilman puudutuksia, miksi olla yrittämättä ja miksi sitä pitää kritisoida? Mielestäni Aktiivinen Synnytys ry tekee mahtavaa työtä ja ennen, kun kritisoidaan luomusynnytystä, niin kannattaa siihen perehtyä. ;) En ois itsekin onnistunut siinä, jos en ois tajunnut rentoutumisen jujun.
ps: Toinen lapsi oli synnytyksen jälkeen virkeä ja on imenyt rintaa heti alusta kuin ammattilainen. Suosittelen!