Turvasana synnytyksessä – mihin sitä tarvitaan?
Kommentit (81)
Minulle tulee aina vaivaantunut olo, kun joku mainitsee synnyttäneensä ilman kivunlievitystä. Yleensä tästä uroteosta nimittäin odotetaan kehuja, ja minusta se on vain hölmön hommaa. Nykyiset menetelmät ovat kuitenkin niin turvallisia, ettei sen takia tarvitse varoa. Sankarillisuuden näkökulmasta homma on minusta yhtä loogista kuin hampaan paikkaaminen ilman kivunlievitystä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:30"]Herranen aika ei sen pitäis olla suositeltavaa ottaa kaikkia puudutuksia, ne vaikuttaa vauvaan!
[/quote]
Joo, mulle kätilö selitti että kun kovan kivun takia jännitän, niin kohdunsuu ei avaudu ja kun vauva joka supistuksella puskee päätään ulos, se on kuin puskisi tiiliseinää. Eli joo, vaikuttaahan se vauvaankin kun äiti ei enää koe niin kovaa kipua ja rentoutuu.
Onneksi mulla oli ammattitaitoinen kätilö, joka huomasi ponnistusvaiheessa että tarvitsen kipulääkettä. En itse tuntenut varsinaista kipua, vaikka tuska kropassa olikin valtava etten pystynyt ponnistamaan lainkaan. kun kätilö tarjosi kipulääkettä, mutisin että ei muhun varsinaisesti satu, enkä uskonut että lääke auttaisi siihen tunteeseen. Kätilö totesi jotakin että kipuni on nyt niin kokonaisvaltaista että homma ei etene sen vuoksi, ja laittoi piikin. tadaa, pahin tuska katosi ja sain synnytettyä. Kauheaa ajatella että omaa ymmärtämättömyyttäni olisin joutunut kärsimään jonkun hullun luomukätilön yrittäessä tsempata vieressä että kyllä sä pystyt kun kerran et kipuakaan tunne! tuskat ja synnytys olisivat sen vuoksi vain pitkittyneet ja pitkittyneet..
Järkyttävää luettavaa tuo artikkeli. :0 Juuri tämän takia en koskaan tule synnyttämään.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:30"]Herranen aika ei sen pitäis olla suositeltavaa ottaa kaikkia puudutuksia, ne vaikuttaa vauvaan! [/quote] Joo, mulle kätilö selitti että kun kovan kivun takia jännitän, niin kohdunsuu ei avaudu ja kun vauva joka supistuksella puskee päätään ulos, se on kuin puskisi tiiliseinää. Eli joo, vaikuttaahan se vauvaankin kun äiti ei enää koe niin kovaa kipua ja rentoutuu.
[/quote]
Näin minullakin, olin kuin kokovartalokrampissa kivun vuoksi. Vasta epiduraalin avulla kohdunsuu avautui, koska vihdoin pystyin olemaan rentona. Kätilö myönsikin että se olisi pitänyt antaa paljon aiemmin koska synnytys oli käytännössä pysähtynyt kivun vuoksi.
Ihan tyhmä, ja aivan kuin esim. jonkun epiduraalin heti saisi, kun käyttäisi jotain turvasanaa! Epiduraalin antamista ei kannata lykätä siihen, kun kivut on jo sietämättömän hirveät -et ehkä pysy enää paikoillasi niin, että sen saa turvallisesti laitettua. Itsellä ainakin synnytys sujui hyvin 2 x nimenomaan kivunlievityksen ansiosta.
Ja turvasana siksi, että muuten tulee tokaistua, että nyt kipulääke, vaikka oikeasti kaipaakin vain kannustusta! Joopa joo.
Ihan kuulostaa Putouksesta lainatulta jutulta.
Gynekologien ja kätilöiden mielestä hyvä synnyttäjä on hoikka ja keskipituinen. Olen saanut kuulla olevani hyvä synnyttäjä. No, kun nämä ulkoiset asiat on todettu, ja ollaan muka hyviä synnyttäjiä, on turha vinkua kivunlievitystä, koska "hyvä" synnyttäjähän ei sitä tarvitse. Ja koko kamala synnytyskokemus onkin jo valmis.
Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:12"]
Gynekologien ja kätilöiden mielestä hyvä synnyttäjä on hoikka ja keskipituinen. Olen saanut kuulla olevani hyvä synnyttäjä. No, kun nämä ulkoiset asiat on todettu, ja ollaan muka hyviä synnyttäjiä, on turha vinkua kivunlievitystä, koska "hyvä" synnyttäjähän ei sitä tarvitse. Ja koko kamala synnytyskokemus onkin jo valmis.
[/quote]
No huh, onneks oon pullea ja lyhyt niin kukaan ei tule toitottamaan mulle hyvää synnyttäjää! :D
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 20:12"]
[/quote]
No huh, onneks oon pullea ja lyhyt niin kukaan ei tule toitottamaan mulle hyvää synnyttäjää! :D
[/quote]
Kaikki naiset on hyviä synnyttäjiä.. Miten siinä edes voi olla huono.. Voihan sitä asiat mennä mönkään maailmanmestareillakin, ei se ole itsestä kiinni eikä silloin tee kenestäkään huonoa :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:31"]Aion synnyttää ilman kivunlievitystä, koska en koe puudutteita kovin mulle sopivina.. Multa on jopa poistettu viisaudenhammas (tulehtunut) ilman röntgeniä ja kivunlievitystä, edes perus särkylääkettä en saanut ennen toimenpidettä enkä osannut sellaisia vaatia koska en tiennyt että hammas poistettaisiin (oli vähän pska hammaslääkäri juu).. Joten olen sit päätynyt siihen että en aio ottaa kivunlievitystä kuin sellaisessa tapauksessa että vauvalla on joku hätä ja sen vuoksi täytyisi puuduttaa. Noh, muutenkin olemme suunnitelleet kotisynnytystä ja kotona ei puudutteita voi käyttää. Harjoittelen rentoutumista ja hypnoosia, hengitystekniikat, ponnistustekniikkaa... valmistaudun synnytykseen varautumalla 'ihan kaikkeen'. Eikä siinä ole kyse siitä että haluan olla parempi synnyttäjä kuin sellainen joka synnyttää sairaalassa puudutettuna, vaan että minä haluan kokea synnytykseni juuri noin. En kaipaa yhtään sen kummemmin kehuja urotyöstäni kuin puudutettu synnyttäjä omasta urotyöstään. Kaikki synnyttäjät ansaitsevat kannustusta ja kehuja vaikka miten olisi mennyt synnytys.
[/quote]
Miks tätä alapeukutetaan?? Eikö saa toivoa itselle parhainta mahdollista synnytystä?? Vai taasko vaan av mammat hermoilee että ovat huonompia vaikka ei puudutteitta kotisynnyttävä niin itsestään ajattelisikaan... :P
Ihan naurettavaa. "Kääpiöviidakko"= anna lääkettä. Mitä jos sen sanan unohtaakin siinä kesken kaiken? Et saa puudutetta, koska et sanonut turvasanaa, hihhii.. hulluja ihmisiä.
Ps. Synnytyslaulu? :D Tehdäänkö sekin siitä turvasanasta?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:36"]Minulle tulee aina vaivaantunut olo, kun joku mainitsee synnyttäneensä ilman kivunlievitystä. Yleensä tästä uroteosta nimittäin odotetaan kehuja, ja minusta se on vain hölmön hommaa. Nykyiset menetelmät ovat kuitenkin niin turvallisia, ettei sen takia tarvitse varoa. Sankarillisuuden näkökulmasta homma on minusta yhtä loogista kuin hampaan paikkaaminen ilman kivunlievitystä.
[/quote]
Miksi ihmeessä tuhlaisin resursseja ja vaatisin kivunlievitystä, kun en sitä tarvitse. Toivottavasti valintani seurauksena joku toinen saa puudutuksen. Minusta on yhtä tyhmää syyllistää siitä, ettei halua / tarvi puudutuksia kuin siitä, että tarvii. Ainahan synnytys on yksilöllinen kokemus ja toisille se on helompaa kuin toisille...
Turvasana on sitä varten ellei haluakkaan synnyttää:)
Mä en edes tiedä mitä tuohon turvasanaehdotukseen kommentoisi, niin absurdia! Mä olen sitten hyvä elektiivinensektiosynnyttäjä, kun mun selkä oli "ominaisuuksiltaan" anestesialääkärin mukaan 9.5/10 arvosana-asteikossa, eli niin helppo löytää sopiva väli epiduraaliin. Saanko nyt jonkun mitalin? Tällaisen synnytyslauluturvasanapaskan takia en ikinä suostuisi muuhun, kuin suunniteltuun pelkosektioon.
Turvasana. Mitä vielä?
Koko sana aktiivinen synnytys on ihan vääristävä. Kyllä lääkkeellisen kivunlievityksenkin kanssa ponnistava on mielestäni aika aktiivinen synnyttäjä! Sitten nämä luomuhörhökursseilla valmentautuneet synnytyslauluäidit itkevät lehdissä kun tulikin odottamaton käänne ja päädyttiin sektioon ja äitiys ei saanutkaan hyvää alkua. Valmiit suunnitelmat ja synnytys eivät vain sovi yhteen. Turhempaakin kipua lääkitään nykymaailmassa, eikä kivun voimakkuus ja sen sieto synnytyksessä ole mikään äitiyden tai paremmuuden mitta. Nämä synnytin ilman kivunlievitystä-sankaritarinat joutavat keskiajalle. Menkööt saunaan synnyttämään minun puolestani.
Mä ponnistin esikoista yli tunnin. Olin saaut epiduraalia ja ilokaasua, mutta olin kyllä ihan hemmetin aktiivinen siinä ähistessäni ja hiestä litimärkänä. Jos se kaikki huutaminen, rimpuilu, hullu ähkiminen ja ponnistaminen sekä miehen käden maaninen puristaminen ei ollut aktiivista toimintaa niin mikä vittu sitten on?!
Toiessa synnytyksessä en ehtinyt saada puudutteita sillä vauva syntyi todella nopeasti. Tässä synnytyksessä en kokenut itseäni erityisen aktiiviseksi. Siirryin omasta sngystä taksiin, taksista synnytyspöydälle makaamaan, ja sitten vauva käytännössä plumpsahti ulos kätilön syliin.
Herranen aika ei sen pitäis olla suositeltavaa ottaa kaikkia puudutuksia, ne vaikuttaa vauvaan!