mikä olis sopiva juoksuvauhti aloittelijalle?
Olen nyt muutaman viikon juossut pientä (2-3Km) lenkkiä, minulla on käytössä Runkeeper josta seuraan lenkkien pituuksia ja aikoja. Pitäis varmaan ostaa sykevyö niin tietäis juosta oikealla sykkeellä, mutta enne kuin sellaisen hankin niin olis kiva tietää millaisella vauhdilla muut alkajat juoksee. minulla esim. 1km = 6.33min/km, 2km=6.17min/km, 3km=6.57min/km.
Täysin rapakunnosta olen aloittanut ja täysin hengästyttää vieläkin jokainen askel :)
Kommentit (27)
3.45min/km on sopiva aloittelijalle. Puolen vuoden juoksuharjoittelun jälkeen pitäisi olla jo 3 minuutin pinnassa km-vauhti.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:53"]Eiiikä kaadu, senkun jatkaa vaan siitä mihin jäi. :) Mut polvikivut voi johtua (ja usein johtuukin) väärästä juoksutekniikasta. Eikä kannata aloittaa muutenkaan noita TÄYSIÄ juoksemalla niitä juoksupätkiä. Voi myös tehdä jonkun viikon useampaan kertaan, jos ei ole vielä valmis pidentämään juoksumatkoja. Tai hölkkämatkoja.
[/quote]
Mun polvikivut helpotti paremmilla juoksutossuilla. Niistä ei kannata säästää, vaikka tietenkään kalleimmat ei ole aina parhaat. Kannattaa hyödyntää urheilukaupan asiantuntijoita, jotta löytyy juuri sinulle sopivat tossut.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:53"]Eiiikä kaadu, senkun jatkaa vaan siitä mihin jäi. :) Mut polvikivut voi johtua (ja usein johtuukin) väärästä juoksutekniikasta. Eikä kannata aloittaa muutenkaan noita TÄYSIÄ juoksemalla niitä juoksupätkiä. Voi myös tehdä jonkun viikon useampaan kertaan, jos ei ole vielä valmis pidentämään juoksumatkoja. Tai hölkkämatkoja. [/quote] Mun polvikivut helpotti paremmilla juoksutossuilla. Niistä ei kannata säästää, vaikka tietenkään kalleimmat ei ole aina parhaat. Kannattaa hyödyntää urheilukaupan asiantuntijoita, jotta löytyy juuri sinulle sopivat tossut.
[/quote]
Tämä on totta myös. Mutta juoksutekniikkaan kannattaa silti kiinnittää huomiota :)
Osaako joku kertoa vielä mikä juoksutekniikassa on pielessä, jos polvi kipeytyy huolimatta siitä, että kenkien pitäisi olla oikeanlaiset? Minulla 10 km:n lenkki alkaa olla sellainen, että erityisesti oikeassa polvessa tuntuu epämiellyttävä tuntemus, ei aivan kivuksi voi kuitenkaan sanoa.
Täällä vielä se eka polvikipuinen, näköjään muillakin on ollut ongelmia. Veikkaisin että mulla on joku askelvirhe, joka selkeesti myös pahenee aina kun kävelen lenkkareillani. Harmillisesti kesti tosi pitkään ennen kuin tämän tajusin koska kipu tulee kausittain ja jää pitkäksikin aikaa päälle. En ole uskaltanut jatkaa juoksua tai ostaa uusia kenkiä, jos ovatkin huti... Pitäisi varmaan saada aikaiseksi varattua lääkäri
12 minuuttia on hyvä Cooperin vauhti.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:10"]Minäkin neuvoisin, että pidennät lenkkejä huomattavasti, ja hidastat sen verran, että jaksat. Sykemittareilla et tee mitään, kyllä normaali ihminen tuntee, milloin on normaali olo, ja milloin pitää löysätä.
[/quote]
Mulla sykemittari kyllä auttaa siihen, että maltan pitää vauhdin tarpeeksi matalana. Se kun on yllättävän vaikeaa.