Miten kehittää yleissivistystä? Miten te laajan yleissivistyksen omaavat ylläpidätte tietovarastoanne?
Opiskelen yliopistossa, mutta vihasin koulu koko peruskoulun ja lukion. Sain juuri ja juuri rämmittyä kaikki kouluasteet läpi. En tehnyt koulun eteen lähes mitään. Tästä on seurannut, että tietämyksessäni on melkoisia aukkoja, vaikka olen niitä nyt yliopistossa paikkaillutkin. Jos ensimmäisenä yliopistovuotenani minulta olisi kysytty oliko ensimmäinen maailmansota 1600- vai 1900-luvulla, en olisi osannut vastata.
Nykyään omaan paremman yleistiedon, mutta haluaisin vinkkejä siihen, miten voisin parantaa tietämystäni asioista? Onko erityistä teosta, jota suosittelet? Arkipäivän rutiineja? Säännöllistä uutisten seurantaa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään noin heikko taso? Yliopistoon pääsee kuka hyvänsä?!
Ei, provoksi epäilen. Ei kukaan lukion käynyt ja kirjoituksista läpi päässyt käytä omaa -verbiä. Se ei kuulu yleis- eikä asiakieleen.
Esim. minä voisin aivan hyvin käyttää tuota sanaa. Lukion olen käynyt, kirjoituksista läpi päässyt, opiskellut yliopistossa, puhun ja ymmärrän suomen lisäksi neljää muuta kieltä. Latinaa opiskellut myös näiden lisäksi.
Mä luen paljon ja laajasti, tietokirjoja, romaaneja, elämäkertoja. Tykkään katsoa dokumentteja, seurata mediaa monella kielellä ja rakastan kulttuuria, taidetta, musiikkia ja teatteria.
Hyvä yleissivistys on tullut vähän kuin kaupan päälle ja sen ylläpito on helppoa kun on laajasti kiinnostunut asioista ja luontaisesti utelias.
Suosittelen aloittamaan asioista joista nautit.
Vierailija kirjoitti:
Mä luen paljon ja laajasti, tietokirjoja, romaaneja, elämäkertoja. Tykkään katsoa dokumentteja, seurata mediaa monella kielellä ja rakastan kulttuuria, taidetta, musiikkia ja teatteria.
Hyvä yleissivistys on tullut vähän kuin kaupan päälle ja sen ylläpito on helppoa kun on laajasti kiinnostunut asioista ja luontaisesti utelias.
Mä rakastan lukemista, olen aina lukenut paljon ja monenlaista. Lapsena ei saanut ruokapöydässä lukea, joten luin ulkoa maitopurkin ainesosaluettelosta lähtien kaiken minkä silmiini sain :) Ja toinen asia kuunteleminen/keskusteleminen. Herkästi vetäydyn syrjään istumaan isommassa porukassa, mutta korvat ovat auki. Opin kuuntelemalla muiden keskusteluita, työpaikan kahvitunnila yksi puhuu viikonlopun urheilutuloksista, toinen murehtii autossaan olevaa vikaa ja miten se on korjattu, kolmas kertoo millaisen päivällisen on valmistanut ja mistä aineksista… Siis uteliaisuus itselle vieraista asioista, lukeminen ja kuunteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan lukemista, olen aina lukenut paljon ja monenlaista. Lapsena ei saanut ruokapöydässä lukea, joten luin ulkoa maitopurkin ainesosaluettelosta lähtien kaiken minkä silmiini sain :) Ja toinen asia kuunteleminen/keskusteleminen. Herkästi vetäydyn syrjään istumaan isommassa porukassa, mutta korvat ovat auki. Opin kuuntelemalla muiden keskusteluita, työpaikan kahvitunnila yksi puhuu viikonlopun urheilutuloksista, toinen murehtii autossaan olevaa vikaa ja miten se on korjattu, kolmas kertoo millaisen päivällisen on valmistanut ja mistä aineksista… Siis uteliaisuus itselle vieraista asioista, lukeminen ja kuunteleminen.
Voisi olla mun näppikseltä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? :D Ärsyttääkö, kun koulupudokas on teitä kympin tyttöjä ja poikia tehokkaampi? Sain luettua itseni kahdessa vuodessa yhdelle aloista, joille alhaisin sisäänpääsyprosentti. Menepä ja tee sama perässä.
En kestä näitä ALA-ASTEEN TODISTUS MÄÄRITTÄÄ IHMISYYTESI11"""!! vouhottajia. Oletko kuullut motivaatiosta? Minua ei vähempää kiinnostanut lapsena ja nuorena opiskella, ja myöhemmin heräsin. Miten se on kenen tahansa ottamista sisään, kun sinne pääsee omalla työllä?
Taidat itse olla jossain pa*kassa duunariammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, provoksi epäilen. Ei kukaan lukion käynyt ja kirjoituksista läpi päässyt käytä omaa -verbiä. Se ei kuulu yleis- eikä asiakieleen.
Kirjoitin muuten äidinkielestä L:n. Katsos kun siinä arvioidaan muutakin, kuin yhtä sanavalintaa äkäisinä ruudun takana ;)
Olen vähän asperger, innostun jostain ja opiskelen siitä lähes kaiken. Katson youtube-videoita ja dokkareita vähän kaikista aiheista. Taidan omata myös melko hyvän muistin. Kuulen jotain sivukorvalla ja se jää mieleeni.