Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kehittää yleissivistystä? Miten te laajan yleissivistyksen omaavat ylläpidätte tietovarastoanne?

Vierailija
27.02.2022 |

Opiskelen yliopistossa, mutta vihasin koulu koko peruskoulun ja lukion. Sain juuri ja juuri rämmittyä kaikki kouluasteet läpi. En tehnyt koulun eteen lähes mitään. Tästä on seurannut, että tietämyksessäni on melkoisia aukkoja, vaikka olen niitä nyt yliopistossa paikkaillutkin. Jos ensimmäisenä yliopistovuotenani minulta olisi kysytty oliko ensimmäinen maailmansota 1600- vai 1900-luvulla, en olisi osannut vastata.

Nykyään omaan paremman yleistiedon, mutta haluaisin vinkkejä siihen, miten voisin parantaa tietämystäni asioista? Onko erityistä teosta, jota suosittelet? Arkipäivän rutiineja? Säännöllistä uutisten seurantaa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan uutisia, luen ja tilaan tiedelehdet (siis tiede, tieteen kuvalehti, tieteen kuvalehti historia, national geographic) ja seuraan muutamaa kiinnostavaa alaa sit tarkemmin, esim linkedinin ja youtuben kautta (mun tapauksessa seuraan neurologisen alueen tutkimuksia). Ja ennenkaikkea mua KIINNOSTAA oppia ja tutkia ja etsiä tietoa.

Ei kai sitä voi oikein pakottaa itseään jos tunteen palo puuttuu ;)

Vierailija
2/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähtee siitä, että sellainen tieto mistä on itse kiinnostunut myös tarttuu muistiin. Itse en tiedä urheilusta juuri mitään, en televisiosarjoista, en somejulkkiksista, en muodista tai meikeistä, en iskelmämusiikista ja monesta monesta muustakaan, joka ei itseäni kiinnosta.

Tiedän jotain historiasta, luonnontieteistä, taiteista ja kulttuurista koska niitä seuraan aktiivisesti. Jos vastaan tulee jotain kiinnostavaa näiltä alueilta, etsin Netistä lisää tietoa. Opin myös koko ajan lisää sivistyssanoja, englantia ja vähän muitakin kieliä. Luen kaunokirjallisuutta, filosofiaa ja kulttuurihistoriaa sekä eri uskontoja käsittelevää kirjallisuutta.

Vaikea selittää lyhyesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen paljon, ja ihan kaikenlaista kirjallisuutta. Asiaa auttaa se kun rakastan kirjoja ja lukemista.

Katson tv:stä tietovisoja kun tyhjäpäät katsoo temppareita.

Seuraan maailman tapahtumia.

Jos törmään johonkin sanaan tai käsitteeseen, mitä en tunne, tarkistan mitä se tarkoittaa, esim. Googlella. Olen utelias.

4/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerää knoppitietoa vaan yritä yhdistellä eri tietoja, se on sivistyksen merkki. Tietty tietyt asiat katsotaan yleissivistykseen kuuluvaksi. Ehkä jos lukaisisit pari historiakirjaa tai katot dokumentteja. YLEltä esmes tulee hyviä dokumentteja toisen maailmansodan ajoista. 

Vierailija
5/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin googlaamalla voi löytää aiheesta kuin aiheesta "100 kirjaa jotka kannattaa lukea ennen kuolemaansa"-tyylisiä listoja. Olen itse melko sivistymätön esim. urheilun seuraamisen kanssa, koska se ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta. Mutta harvoin mitään ei-kiinnostavia ja itselleen hyödyttömiä juttuja ja nippelitietoa kukaan pakolla muistaakaan.

Vierailija
6/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen todella paljon ihan wikipediaa. Jos tulee vastaan joku kiinnostava sana/asia niin yleensä siellä on maallikkokielellä jotain olennaista edes englanniksi.

Vierailija
7/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään noin heikko taso? Yliopistoon pääsee kuka hyvänsä?!

Vierailija
8/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän joka päivä vähintään tunnin uusien asioiden opetteluun. Siten.

Vierailija
9/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedelehdissä on tosi monipuolisia juttuja, ja kun löytyy kiinnostava artikkeli, niin lähden tutkimaan lähdekirjallisuutta, ja lainaan vaikka kirjastosta kirjan, johon artikkeli perustuu. Hesarinkin tiedeartikkelit ovat joskus johdattaneet mielenkiintoisen lähdekirjallisuuden äärelle. Lisäksi itse olen löytänyt tosi mielenkiintoisia podcasteja, kun olen podcast-apissa etsinyt jonkun kiinnostavan tyypin nimellä tai sitten itseäni kiinnostavalla hakusanalla (vaikka ”world war” tai ”estrogeeni”. Huonojakin podcasteja valitettavasti riittää, mutta hyviä ja tosi sivistäviä podcasteja aina löytyy, ja niitä on kiva kuunnella automatkoilla ja koiraa lenkitettäessä. Varsinkin englanniksi löytyy paljon hyvää. Esim Stephen Fry:n podcast ”7 deadly sins” oli tosi sivistävä ja samalla hauska.

Vierailija
10/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole utelias, lue laajasti, seuraa kiinnostavia henkilöitä somessa, keskustele

Vierailija
11/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä tässä tullutkin, niistä voi poimia itselleen sopivia :) 

Itsekin teen tuota, että jos en tiedä jotain vastaantulevaa sanaa, termiä, tapahtumaa tmv. googlaan sen nopeasti, jotta ainakin pääpiirteet on tiedossa. 

Sen lisäksi teen paljon ristikoita (haastaa aivoja mukavasti, oppii uusia asioita ja rentouttaa, kun on pakko keskittyä yhteen asiaan). Tilaan myös muutamaa itseäni kiinnostavan aiheen lehteä (tiede, lääketiede ja tekniikn historia) ja luen ne aina läpi moneen kertaan vessassa :D sen lisäksi - tämä kuulostaa kyllä vähän nörtiltä - käytämme usein mieheni kanssa lounastunnin kotona erilaisten tietopelien, visojen ymv. kisojen tekemiseen. 

Tämä kaikki perustuu omaan kiinnostukseen eikä tunnu mitenkään pakkopullalta :) uskon, että se on tärkeää!  

Vierailija
12/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, provoksi epäilen. Ei kukaan lukion käynyt ja kirjoituksista läpi päässyt käytä omaa -verbiä. Se ei kuulu yleis- eikä asiakieleen.

Vierailija
13/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea joka päivä sanomalehteä, ja tilata 1-2 muuta lehteä rinnalle, minulle tulee Tiede ja ja Historia lehti. Aika usein käy niin, että joku aihe alkaa kiinnostaa enemmän, ja etsin Googlen kautta enemmän tietoa ko. asiasta.

On myös paljon dokumentteja ja keskusteluohjelmia mitä kannattaa seurata.

Matkoilla käy museoissa ja taidenäyttelyissä, ja osta matkaopas missä vinkkejä, monet asiat muistaa paremmin kun ne näkee/kokee paikan päällä.

Vierailija
14/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliseistä  ehkä, mutta suosittelen lämpimästi kirjastoa!

Mutta erityisesti;

Kirjastoissa usein on jonkinlaisia enemmän tai vähemmän teemoiteltuja, tasaisin väliajoin vaihtuvia kirjaesittelyitä omissa hyllyissään; voi olla kuukausittain tai kausittain jonkin eri teeman esille nostettuja kirjoja (tai elokuviakin, tai musiikkia), tai sitten ihan vain erilaisia uutuuksia. Sieltä on hyvä napata vaikka aina joka teemasta jotain uutta luettavaksi/katseltavaksi/kuunneltavaksi, miettimättä tarkemmin etukäteen sitä, kiinnostaako teema. Ennakkoluulottomasti uusia kirjoja tutkimaan, niin sitä kautta saa treenattua aivoja, kartutettua yleissivistystä ja tutustuttua uusiin aiheisiin. Tähän kevyeen yleissivistystreeniin käy kaikki, oli kyse sitten ihan perusproosasta, runoudesta, kevyestä kirjallisuudesta tai sarjakuvista.

Vierailija
15/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän Vauvaan tyhmän kommentin besserwissereille ja kas, alta minuutissa tiedän sen olevan totta, jos viestini poistuu tai saa alapeukun.

Myöskin tarvitsemani lääkitys ja hoito-ohjeet tulevat nopeasti selville.

Vierailija
16/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, provoksi epäilen. Ei kukaan lukion käynyt ja kirjoituksista läpi päässyt käytä omaa -verbiä. Se ei kuulu yleis- eikä asiakieleen.

Olen muodolliselta koulutukseltani maisteri ja kyllä minä voin hyvin käyttää omaa verbiä. En ole asiasta erityisen iloinen mutta olen varma, että hyvin moni lukion aloittava kirjoittaa kieliopillisesti parempaa tekstiä kuin minä.

Vierailija
17/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä stressasin peruskoulun ja lukion aikaan niin paljon arvosanoista, että pänttäsin monesti vain niitä varten, ja suurin osa lukemastani katosi päästä heti kun kokeet oli tehty. Oli myös aineita, jotka eivät silloin vielä yksinkertaisesti kiinnostaneet, esim. historia. Jälkeenpäin on alkanut vaivata, kun on niin huono yleissivistys monessa asiassa.

Yhdessä vaiheessa aloin korjata asiaa siten, että katsoin lukion ja jopa peruskoulun opetussuunnitelmista eri aineiden tavoitteet ja lainasin kirjastosta oppikirjoja uudestaan luettavaksi. Kun jokin aihe erityisesti alkoi kiinnostaa, katsoin yliopiston opinto-oppaista siihen liittyvien kurssien kirjalistat, ja niiden kirjojen avulla syvensin tietoja/ymmärrystä.

Nykyään lähestulkoon mikä tahansa voi innostaa mua sivistämään itseäni. Esim. tänä vuonna päätin tutustua tarkemmin kaikkien kalenteriin merkattujen juhlapäivien aiheisiin. Esim. huomenna on Kalevalan päivä, aion lukea Kalevalan ja selvittää, mitä sen taustoista sekä merkityksestä kerrotaan.

Vierailija
18/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä stressasin peruskoulun ja lukion aikaan niin paljon arvosanoista, että pänttäsin monesti vain niitä varten, ja suurin osa lukemastani katosi päästä heti kun kokeet oli tehty. Oli myös aineita, jotka eivät silloin vielä yksinkertaisesti kiinnostaneet, esim. historia. Jälkeenpäin on alkanut vaivata, kun on niin huono yleissivistys monessa asiassa.

Yhdessä vaiheessa aloin korjata asiaa siten, että katsoin lukion ja jopa peruskoulun opetussuunnitelmista eri aineiden tavoitteet ja lainasin kirjastosta oppikirjoja uudestaan luettavaksi. Kun jokin aihe erityisesti alkoi kiinnostaa, katsoin yliopiston opinto-oppaista siihen liittyvien kurssien kirjalistat, ja niiden kirjojen avulla syvensin tietoja/ymmärrystä.

Nykyään lähestulkoon mikä tahansa voi innostaa mua sivistämään itseäni. Esim. tänä vuonna päätin tutustua tarkemmin kaikkien kalenteriin merkattujen juhlapäivien aiheisiin. Esim. huomenna on Kalevalan päivä, aion lukea Kalevalan ja selvittää, mitä sen taustoista sekä merkityksestä kerrotaan.

Tässä onkin paljon hyviä ideoita, minäkin olen lainannut kirjastosta esim. maantieteen tai lääkiksen yliopistojen oppikirjoja. Ja tuon Kalevalan olen lukenut myös muutama vuosi sitten.

Vierailija
19/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutiset, ajankohtaisohjelmat, sanomalehdet, dokumentit, historialliset elokuvat. Luen kirjoja.

Vierailija
20/27 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämänkerrat kiinnostavat, niin niistä saa mielenkiintoista ajankuvaa. Esim. Hugo Simbergin elämästä ja taittesta kertova Pirut ja enkelit avaa niin historiaa kuin kulttuuria. Kiehtova lukea tuosta ajasta. Tai vaikka Astrid Lindgrenin elämänkerta, Tove Janssonin. Pikkuhiljaa alkaa syntyä kuva ja käsitys, tieto karttua.

Ruuan kautta myös pääsee mielenkiintoisiin maailmoihin.

Eikä unohdaa sovi hyvinkirjoitettuja romaanejakaan. Jos aikalaiskuva on tehty tarkasti, niin uutta oppii väkisin.