Isi vei vauvan neuvolaan -neuvola epäilee äitiä
Onko jotain outoa, jos isä vie 8kk ikäisen vauvan neuvolaan? Perheessä kaikki hyvin, lapsi syö rintaa ja maistee kiinteitä. Äidillä ei ole mitään kysyttävää neuvolasta ja saa hetken omaa aikaa neuvolareissun ajan.
Neuvolassa kysytään, missä äiti on, onko äidissä näkynyt jotain muutoksia, käytetäänkö perheessä päihteitä jne. Terveydenhoitaja vaikuttaa tuohtuneelta.
Onko tämä ihan tavallista? Isän poissaolosta ei koskaan kysellä, kun äiti vie lapsen neuvolaan.
Kommentit (141)
No meillä terkka (uusi meillä kun edellinen jäi lomille) epäili myös minun hyvinvointiani kun mies vei kuopuksen 5v. neuvolaan :D Oli kuulemma kauhea ristikuulustelu että onko se äiti nyt tosiaan kunnossa jne.
Meidän vakituinen terkka ei koskaan ihmetellyt vaikka mies olisi lapsen (jo ihan vauva-aikanakin) kanssa mennyt. Johan mies oli tuttu jo raskausajalta jolloin hän oli jokaisella käynnillä mukana. Joo, tiedetään. Eihän miestä siellä periaatteessa olisi tarvittu mutta hän itse halusi osallistua. Terkka oli tuosta aina kovin mielissään ja jutteli paljon miehenkin kanssa vauva-ajan odotuksista jne.
Minä lähdin kuopuksen jälkeen jälkitarkastukseen ilman vauvaa, neuvola oli kilometrin päässä, vauvalle ei ollut omaa neuvolakäyntiä sovittu samalle kerralle ja lapset tietysti isän kanssa kotona.
Neuvolantäti erikseen varmisti, että onhan lapsilla kotona joku hoitaja. Ööh... Ei sitä ikinä kysytty, jos tulin pelkän vauvan kanssa neuvolaan että kukas se isompia tällä hetkellä hoitaa.
Neuvolasta kandee ottaa irti se hyöty mitä itse kokee tarvitsevansa, muuten antaa mennä toisesta korvasta ulos. Meillä on terkkari joka luulee että mulla on tunne-elämän ongelmia sillä isä jäi päävastuuseen kotiin vauvan ollessa 6kk. Ei tajua että näyttelijöillä on vähän erilainen työ kuin konttorirotalla...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:42"]Mä muistan kun oltiin juuri saatu esikoinen. Meillä oli 1kk neuvola kahdeksalta aamulla. Olin valvonut koko yön, kun vauva imi tissiä ja kitisi aina välillä niin, etten pystynyt rauhoittumaan nukahtaakseni. Lopulta vauva rauhoittui joskus kuudelta aamulla. Tökin miehen puolihereille ja kysyin, voisinko jäädä kotiin nukkumaan univelkojani ja hän veisi vauvan neuvolaan.
No, neuvolasta SOITETTIIN mulle miehen ja vauvan käynnin jälkeen, että miksi en ollut mukana ja että minun pitäisi ehdottomasti olla neuvolakäynneillä mukana. Olin ihan ihmeissäni, kun kyseessä oli kuitenkin vauvan neuvola eikä minun neuvolani. Minulla ei ollut mitään sellaista kysyttävää, mitä mieskin ei olisi osannut kysyä ja kaikenkaikkiaan vauvan asiat kuuluvat mielestäni vauvan isälle ihan yhtä paljon kuin minullekin. Olin aika ihmeissäni tuosta, sillä mulle ei ollut tullut mieleenkään että mä olisin siellä neuvolassa jotenkin tärkeämpi kuin mies...
[/quote]Myös äiti on neuvolan asiakas lapsivuodeajan ja hänen toipumistaan tulee seurata. Terkka on ollut tehtäviensä tasalla, kun on huolehtinut asiakkaansa voinnista.
Noin kävi meilläkin aikoinaan. Iskä joutui viemään vauvan neuvolaan, sillä minun piti muuttuneen aikataulun lähteä hoitamaan yksi hevoskauppa (jep, aivan oikein hevoskauppa, ei mitään manne-vitsejä kiitos kuitenkaan!). Hoksattiin että oho neuvola jää just siihen ja yritettiin ensin perua ja sitten siirtää aikaa, mutta meni puoli tuntia roikkuessa terkkakeskuksen puhelinvaihteessa kuuntelemassa odotusmusiikkia. Siinä mies sitten kyllästyi ja tokaisi, että kyllähän hän nyt yhden vauvan neuvolassa käyttää, ei rahakkaita kauppoja jätetä neuvolakäynnin takia.
Terveydenhoitaja oli pitänyt miehelle suurin piirtein kolmannen asteen kuulustelun, että missä äiti on kun ei ole paikalla. Oli kysynyt äidin mielialoista ja tivannut moneen kertaan sitä, eikö äiti jaksanut lähteä, onko äiti ollut poikkeuksellisen väsynyt ja itkeskellyt vai miksi ei ole mukana. Mies oli sanonut kuten asia oli, mutta selvästi terveydenhoitaja ei ollut tykännyt tilanteesta. Sitten oli pitänyt luennon siitä, että masennusoireita ei saa salata ja painottanut moneen kertaan, että seuraavalla kerralla äidin on oltava mukana.
Kuinka ollakaan niin seuraavana päivänä sama terveydenhoitaja sattumalta soitti mulle ihan jostain huuhaajutusta. Kysyin siltä ihan suoraan, että onko tässä nyt ongelma se, kun en ollut eilen lapsen kanssa neuvolassa vaan mies oli. Siihen terveydenhoitaja että eieiei missään tapauksessa, mutta.... Niin mitä mutta? Mies ei ollut vauvan kanssa neuvolassa kertaakaan eikä kertaakaan ollut kukaan neuvolan henkilökunnasta huolissaan siitä että mies ei ollut mukana. Sanoin sen kyllä aika kärkevästi terveydenhoitajalle ja lopetin puhelun. Välimme olivat aika koleahkot pitkään.
Kyseessä oli arviolta +55-ikäinen terveydenhoitaja ja kyseessä on aika pieni maalaiskunta, mikä ehkä selittää osan asiasta ja suhtautumisen.
Kun tämä kyseinen lapsi oli kolmevuotias, tapasin yhden hänen päiväkotikaverinsa syntymäpäivillä naisen, johon tutustuin myöhemmin paremmin. Kerran olimme illanvietossa hänen kotonaan ja vähän huppelissa nainen paljasti, että terveydenhoitaja oli hänen miehensä täti ja oli kuulemma jossain sukujuhlassa paheksunut ja kummastellut rankasti sitä, että neuvolaan oli tullut lapsen kanssa PELKKÄ MIES! Siellä oli kuulemma koko iäkkäiden tätien rinki ollut aivan pöyristynyt asiasta. Tämä uusi tuttavuus oli jo siinä vaiheessa kyllä tunnistanut, kenestä oli kyse, sillä sukulaisterkkari oli kuvaillut aika tarkkaan. Kyllä meitä nauratti, joskin kotona kyllä alkoi jo potuttamaan: ilmeisesti joillakin ei ole mitään vaitiolovelvollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:42"]Mä muistan kun oltiin juuri saatu esikoinen. Meillä oli 1kk neuvola kahdeksalta aamulla. Olin valvonut koko yön, kun vauva imi tissiä ja kitisi aina välillä niin, etten pystynyt rauhoittumaan nukahtaakseni. Lopulta vauva rauhoittui joskus kuudelta aamulla. Tökin miehen puolihereille ja kysyin, voisinko jäädä kotiin nukkumaan univelkojani ja hän veisi vauvan neuvolaan. No, neuvolasta SOITETTIIN mulle miehen ja vauvan käynnin jälkeen, että miksi en ollut mukana ja että minun pitäisi ehdottomasti olla neuvolakäynneillä mukana. Olin ihan ihmeissäni, kun kyseessä oli kuitenkin vauvan neuvola eikä minun neuvolani. Minulla ei ollut mitään sellaista kysyttävää, mitä mieskin ei olisi osannut kysyä ja kaikenkaikkiaan vauvan asiat kuuluvat mielestäni vauvan isälle ihan yhtä paljon kuin minullekin. Olin aika ihmeissäni tuosta, sillä mulle ei ollut tullut mieleenkään että mä olisin siellä neuvolassa jotenkin tärkeämpi kuin mies... [/quote]Myös äiti on neuvolan asiakas lapsivuodeajan ja hänen toipumistaan tulee seurata. Terkka on ollut tehtäviensä tasalla, kun on huolehtinut asiakkaansa voinnista.
[/quote]
En tiedä muista terkoista mutta eipä tällä suunnalla ole kyllä kyselty mitään sellaista, mihin mies ei osaisi vastata. Kysymykset ovat aina liittyneet vauvaan ja hänen ruokailuihinsa, nukkumiseen jne.
Minua taas ahdistellaan neuvolassa joka kerta koska olen yh kahdelle lapselle. Miten jaksat? Nukutko? Jaksatko lasten kitinää? Miten jaksat työpäivät? Mitenkäs vapaapäivät?
Argh!! Vittu. Jaksetaan ja jaksan oikein mainiosti. Ei lasten kasvattamiseen miestä tarvita. Ahdistaa erittäin paljon mennä neuvolaan mutta toisella lapsella on tiheä kasvuseuranta niin pakko mennä. Minä ihan oikeasti vietän siellä 45min pelkästään mittauskäynnillä.
Neuvolassa on kyllä ihan ihme meininkiä välillä. Ei siellä uskalla edes kertoa mitään, kun saattaa joutua sanomisestaan vastuuseen yllättävässä tilanteessa ja yllättävälle ihmiselle.
Kun toinen lapseni syntyi, kerroin syyllisyydentunteestani, kun en jaksanut enää huomioida esikoista entiseen tapaan. Tästä puoli vuotta eteenpäin jouduin selittämään, etten LAIMINLYÖ tai INHOA lastani, vaan se tunne tuli heti synnytyksen jälkeen siinä hormonimyrskyssä muutosten keskellä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:39"]
Tuo nuori ikä voi selittää paljon.
Sain esikoiseni 20-vuotiaana ja koin, että mua pidettiin jotenkin lähtökohtaisesti heikompana äitinä. Imetys sujui hyvin, mutta silti neuvolantäti sanoi neljäkuukautisneuvolassa, että voin lopettaa imetyksen, kun olen niin hienosti jaksanut :o Ei varmasti sano 30-vuotiaalle tuossa kohtaa noin!
Muutenkin kyseltiin taloudellisesta pärjäämisestä ja parisuhteen tilasta todella paljon. Tarjottiinpa jopa kotiapuakin, vaikken sitä pyytänyt. Tuntuu, että meille puhuttiin hitaammin ja selkeämmin kuin missään muualla. Mies oli maisteri jo silloin ja minäkin nykyään ja lapsiakin on siunaantunut liuta lisää. Ei siis olla mitään ongelmaperheellisiä :D
[/quote]
Meillä sama! Yksi neuvolan täti selitti, että kannattaa ostaa nestemäistä Panadolia varuilta kaappiin, sillä rokotteesta saattaa nousta kuume. Tmämä oli hyvä asia tietää, mutta hän selitti, että maksaa varmaan n. 6€ ja kyseli onko meillä varaa ostaa.. Ei kai oltaisi lasta tehty, jos ei 6€ lääkkeeseen olisi rahaa....
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:50"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:42"]Mä muistan kun oltiin juuri saatu esikoinen. Meillä oli 1kk neuvola kahdeksalta aamulla. Olin valvonut koko yön, kun vauva imi tissiä ja kitisi aina välillä niin, etten pystynyt rauhoittumaan nukahtaakseni. Lopulta vauva rauhoittui joskus kuudelta aamulla. Tökin miehen puolihereille ja kysyin, voisinko jäädä kotiin nukkumaan univelkojani ja hän veisi vauvan neuvolaan. No, neuvolasta SOITETTIIN mulle miehen ja vauvan käynnin jälkeen, että miksi en ollut mukana ja että minun pitäisi ehdottomasti olla neuvolakäynneillä mukana. Olin ihan ihmeissäni, kun kyseessä oli kuitenkin vauvan neuvola eikä minun neuvolani. Minulla ei ollut mitään sellaista kysyttävää, mitä mieskin ei olisi osannut kysyä ja kaikenkaikkiaan vauvan asiat kuuluvat mielestäni vauvan isälle ihan yhtä paljon kuin minullekin. Olin aika ihmeissäni tuosta, sillä mulle ei ollut tullut mieleenkään että mä olisin siellä neuvolassa jotenkin tärkeämpi kuin mies... [/quote]Myös äiti on neuvolan asiakas lapsivuodeajan ja hänen toipumistaan tulee seurata. Terkka on ollut tehtäviensä tasalla, kun on huolehtinut asiakkaansa voinnista.
[/quote]
En tiedä muista terkoista mutta eipä tällä suunnalla ole kyllä kyselty mitään sellaista, mihin mies ei osaisi vastata. Kysymykset ovat aina liittyneet vauvaan ja hänen ruokailuihinsa, nukkumiseen jne.
[/quote] Kyllä multa on kysytty omasta toipumisesta, imetyksen onnistumisesta, rintojen kunnosta, mielialasta. Varsinkin esikoisen aikaan imetin usein vastaanotolla. Sain hyviä vinkkejä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:47"]
[/quote]
Lapsivuodeajan? Käytetäänkö nykyään tosiaankin termiä lapsivuodeaika? Pitääkö äidin käydä lapsivuodeajan jälkeen vielä anelemassa papilta anteeksi haureuttaan ja lihan himoaan?
Kyllä miehiä syrjitään ja unohdetaan että mies on yhtä paljon vanhempi kuin äitikin.
No ainakin koulujen vanhempain varttiin isäkin kelpaa ja nyt kun pojan opettaja on mies niin taitaa tykätä et mies siellä käy joka toinen kerta. Muutenkin meistä menee vain toinen paikalle, kun koululaisia on kaksi.
Pienten lasten kohdalla taas näyttää vain äiti kelpaavan. On paljon hyviä ja osallistuvia isiä.
Meidä lapsi oli muistaakseni 4kk kun isä vei hänet neuvolaan. Minulla oli samaan aikaan viisaudenhampaan poisto, samassa talossa. Mieheltäni kysyttiin tiukkoja kysymyksiä miksi minä en tuonut pikkuista neuvolaan. Minullekin 6kk neuvolassa vielä päiviteltiin tätä että minun olisi pitänyt olla paikalla. Mitä hemmettiä? Yhteinen lapsi, isä pystyy hoitaan lasta siinä missä äitikin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:47"]
[/quote]
Lapsivuodeajan? Käytetäänkö nykyään tosiaankin termiä lapsivuodeaika? Pitääkö äidin käydä lapsivuodeajan jälkeen vielä anelemassa papilta anteeksi haureuttaan ja lihan himoaan?
[/quote]Kyllä lapsivuode on ihan virallinen termi. En tiedä mitä anelet. Mun ei ole tarvinnut anella mitään.
Lapsivuodeaika on kyllä ihan normaali ilmaisu synnytyksen jälkeen, olisiko 6 viikkoa. Itse annoin neuvolaterkan horinoiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pääasia, että lapsen kasvua ja kehitystä seurataan. Ei ne mitään jumalia ole, mutta sinällään varmasti harjaantuneita huomaamaan monia asioita.
Minä myös palasin työelämään vauvan ollessa 8kk ja mies jäi kotiin vuodeksi. Tämä vuoden aikana hän hoiti kaikki neuvolat ja ihan sama tilanne. Kun mies oli toista kertaa neuvolassa ilman minua, terkkari tiukkasi: olemmeko vielä naimisissa, miten voin, osallistunko lapsen hoitoon ja millainen minun ja poikamme suhde on. Mies joutui selittämään, että olen klo 9-15 töissä, imetän kolme kertaa päivässä ja parisuhteemme voi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:39"]
Meillä kaksi lasta. Ikinä ei molemmat vanhemmat neuvolassa. Miksi ihmeessä?
[/quote]
Meillä aina molemmat vanhemmat kaksosten neuvolassa, ja joskus vielä aikuinen tytärkin mukana, eli kaksosten isosisko, meitä kaikkia kiinnostaa mitä siellä neuvolassa tapahtuu, ja kun lapsia on kaksi, on ollut hyvä olla kaksi sylissä pitäjää tarpeen vaatiessa kun olivat pieniä ja toisen on voinut joku viedä välillä odotushuoneeseen kun keskitytään toiseen lapsista. Mies on jopa ottanut sen ajan töistä vapaata.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:47"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:42"]Mä muistan kun oltiin juuri saatu esikoinen. Meillä oli 1kk neuvola kahdeksalta aamulla. Olin valvonut koko yön, kun vauva imi tissiä ja kitisi aina välillä niin, etten pystynyt rauhoittumaan nukahtaakseni. Lopulta vauva rauhoittui joskus kuudelta aamulla. Tökin miehen puolihereille ja kysyin, voisinko jäädä kotiin nukkumaan univelkojani ja hän veisi vauvan neuvolaan. No, neuvolasta SOITETTIIN mulle miehen ja vauvan käynnin jälkeen, että miksi en ollut mukana ja että minun pitäisi ehdottomasti olla neuvolakäynneillä mukana. Olin ihan ihmeissäni, kun kyseessä oli kuitenkin vauvan neuvola eikä minun neuvolani. Minulla ei ollut mitään sellaista kysyttävää, mitä mieskin ei olisi osannut kysyä ja kaikenkaikkiaan vauvan asiat kuuluvat mielestäni vauvan isälle ihan yhtä paljon kuin minullekin. Olin aika ihmeissäni tuosta, sillä mulle ei ollut tullut mieleenkään että mä olisin siellä neuvolassa jotenkin tärkeämpi kuin mies... [/quote]Myös äiti on neuvolan asiakas lapsivuodeajan ja hänen toipumistaan tulee seurata. Terkka on ollut tehtäviensä tasalla, kun on huolehtinut asiakkaansa voinnista. [/quote] Lapsivuodeajan? Käytetäänkö nykyään tosiaankin termiä lapsivuodeaika? Pitääkö äidin käydä lapsivuodeajan jälkeen vielä anelemassa papilta anteeksi haureuttaan ja lihan himoaan? [/quote]Kyllä lapsivuode on ihan virallinen termi. En tiedä mitä anelet. Mun ei ole tarvinnut anella mitään.
[/quote]
Tosikolle: aneleminen on viittaus lapsivuodeajan vanhanaikaisuuteen. Silloin sen vielä ymmärtää, kun ollaan sairaalassa synnytyksen jälkeen ja ensimmäiset päivät kotona toipumassa, mutta ei nyt herranen aika enää siinä vaiheessa kun äiti on täysin kykenevä normaaliin elämään.
Mä muistan kun oltiin juuri saatu esikoinen. Meillä oli 1kk neuvola kahdeksalta aamulla. Olin valvonut koko yön, kun vauva imi tissiä ja kitisi aina välillä niin, etten pystynyt rauhoittumaan nukahtaakseni. Lopulta vauva rauhoittui joskus kuudelta aamulla. Tökin miehen puolihereille ja kysyin, voisinko jäädä kotiin nukkumaan univelkojani ja hän veisi vauvan neuvolaan.
No, neuvolasta SOITETTIIN mulle miehen ja vauvan käynnin jälkeen, että miksi en ollut mukana ja että minun pitäisi ehdottomasti olla neuvolakäynneillä mukana. Olin ihan ihmeissäni, kun kyseessä oli kuitenkin vauvan neuvola eikä minun neuvolani. Minulla ei ollut mitään sellaista kysyttävää, mitä mieskin ei olisi osannut kysyä ja kaikenkaikkiaan vauvan asiat kuuluvat mielestäni vauvan isälle ihan yhtä paljon kuin minullekin. Olin aika ihmeissäni tuosta, sillä mulle ei ollut tullut mieleenkään että mä olisin siellä neuvolassa jotenkin tärkeämpi kuin mies...